اصول اولیه طراحی کاتالوگ

طراحی کاتالوگ

کاتالوگ یک کتابچه معرفی محصولات و خدمات است. طراحی کاتالوگ به دو بخش صنعتی و تبلیغاتی تقسیم می شود، بیشترین استفاده از کاتالوگ برای بازاریابی و فروش می باشد، باید گفت کاتالوگ یک وسیله تبلیغاتی و ارتباطی است که اطلاعاتی همچون تاریخچه شرکت ، سیاستگذاری های کاری و غیره می پردازد، همچنین در صورتی که محصول محور باشد اقدام به معرفی محصولات کرده و در صورتی که خدمات محور باشد خدمات خود را معرفی می کند.

یک کاتالوگ حرفه ای و زیبا معمولاً در قالبی شکیل و جذاب از نظر چاپ و طراحی ارائه می گردد تا تاثیر بسزایی بر روی مخاطب بگذارد.

طراحی گرافیکی در کاتالوگ از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد چرا که یک کاتالوگ حرفه ای و زیبا که تمام اجزاء آن مطابق استانداردهای بین المللی گرافیک طراحی شده باشد باعث افزایش میل مخاطب برای بازرسی و بررسی آن می شود.

اصول اولیه طراحی کاتالوگ

برای طراحی کاتالوگ حرفه ای بهتر است فرد اصول اولیه و پایه آن را که به استاندارد بین المللی تبدیل شده است رعایت کند. باید گفت در ابتدای کاتالوگ باید نام شرکت یا برند معرفی گردد و در ادامه نسبت به تاریخچه آن زمان تاسیس اشاره شود.

زمانی که شما در کاتالوگ از امتیازات و گواهینامه های در کاتالوگ استفاده کنید باعث ارزشگذاری مناسب در ذهن مخاطب می شود.

پس از این موارد جدیدترین خدمات یا محصولات ذکر می گردد که درصد بیشتر مخاطبان آن صفحه را مشاهده می کنند و باقی محصولات به شکل مختصر و مفید بهتر است توضیح داده شود و در پایان راه های ارتباطی ذکر گردد.

بهتر است در طراحی کاتالوگ اصول چاپ آن نیز رعایت شود تا در چاپ کاتالوگ به مشکل روبرو نشویم.

بخش های مختلف کاتالوگ

  • صفحات داخلی کاتالوگ ها را معمولا در دسته ها و بخش های مختلفی دسته بندی می کنند.
  • روی جلد معمولا با طرحی جذاب تزئئین می شود که در راستای موضوع کاتالوگ است،
  • پشت جلد نیز حاوی اطلاعات تماس و مشخصات شرکت یا برند است.
  • در ابتدای صفحات داخلی کاتالوگ توضیحاتی در مورد تاریخچه، سوابق، اهداف و چشم انداز شرکت یا برند ارائه می شود.
  • قسمت میانی صفحات داخلی کاتالوگ در برگیرنده اصلی ترین اطلاعات؛ شامل معرفی محصولات و خدمات است.
  • قسمت انتهایی صفحات داخلی کاتالوگ نیز معمولا به لوح ها، گواهینامه ها، دستگاه ها، تجهیزات، تخصص ها و امکانات اختصاص پیدا می کند.
  • البته هیچ قاعده تعیین شده ای در این مورد وجود ندارد و هر یک از این اجزا در صفحات داخلی کاتالوگ ها قابل تغییر است.
  • از آنجایی که تعداد بخش های مختلف کاتالوگ بر تعداد صفحات داخلی آنها تاثیر مستقیم دارد بنابراین بر قیمت طراحی کاتالوگ هم تاثیر گزار است.
  • به این معنا که هر چه تعداد صفحات داخلی کاتالوگ افزایش پیدا کند قیمت طراحی کاتالوگ کاهش می یابد.

به طور کلی در طراحی کاتالوگ باید موارد زیر رعایت شود:

  • معرفی امتیازات و رتبه های تولید
  • معرفی هرچه بیشتر بهترین محصول و خدمات
  • دادن اطلاعات و راهنمایی های صحیح و بیان وجه تمایز آن محصول یا خئدمات نسبت به محصول و خدمات مشابه
  • وجود تصاویر و محتوای خوب در کاتالوگ که باعث تصمیم گیری بهتر مخاطب می شود.
  • به این نکته توجه کنید که کاتالوگ دید مقایسه ای در بین مخاطبین ایجاد می کند به این صورت که مخاطب از بین چند محصول یا خدمات ارائه شده آن که کیفیت ، کارایی ، استحکام
  • و ماندگار و از همه مهم تر هزینه برنامه ریزی شده برای خرید یا پرداخت و غیره ، بتواند آن که با شرایط او سازگار تر است را انتخاب کند.
  • با درج آدرس ، شماره تلفن و غیره بتوان شناخت بیشتری برای مخاطب فراهم نمود.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باما نماس بگیرید