کاتالوگ اولین بار سال 1498 (قرن بیستم) در ونیز طراحی و به چاپ رسید. که بصورت دستنویس و برای فروش تعدادی کتاب در نمایشگاه طراحی شده بود.
بعد از جنگ جهانی دوم و تنوع در تولیدات، تبلیغات جایگاه ویژهای گرفت بطوری که محصولات بدون تبلیغ از فروش قابل توجهی برخوردار نبودند.
و در آن زمان اطلاعیه ها و تراکتها بهتنهایی جوابگو نبودند.
در این بین کمپانیها برای ایجاد فروش بالاتر و سبقت گرفتن از رقبا بدنبال استفاده از شیوه های جدید شدند و بدین شکل دفترچه ها با تصاویر جذاب برای تبلیغ به چاپ رسید.
تبلیغ ریشه در زندگی اجتماعی انسانها دارد و از گذشته سعی بر آن بوده تولیدکننده یا فروشنده محصول خود را به خریدار معرفی کند و با بهترین معرفی میتواند مشتریان بیشتری جذب کند.
یکی از راههای تبلیغاتی کاتالوگ است.
کاتالوگ در واقع راهنمای جامعی است که بهصورت دفترچه یا کتابچه طراحی میشود و به آن کالانما هم گفته میشود و محصول یا خدمات سازمان یا شرکت یا کارخانه را به جامعه هدف معرفی میکند.
بایستی توجه داشت که هرچقدر طراحی کاتالوگ زیبا بوده و چینش و استانداردهای طراحی را رعایت کرده باشد میتوان کاتالوگی داشت که با دستهبندی دقیق و بجای عکس و شرح محصول یا خدمت تبلیغ را جذابتر و بهتر کرد.
بروشور چیست و تفاوت آن با کاتالوگ
بروشور یکی از ابزارهای تبلیغاتی مفید است که بصورت یک دفترچهی نهایتا 8 صفحهای که در آن یک محصول یا خدمت یا مکان یا رویداد توضیح داده می شود در حالی که در کاتالوگ یک لیست از محصولات یا مقالات برای معرفی یا فروش که معمولا شامل اطلاعات توضیحی است آمده و ممکن است بیشتر از 8 صفحه باشد.
و درواقع توضیح مختصری از قیمت و عکسهای تمام محصولات یا خدمات کمپانی است.
اطلاعات در بروشور بصورت پاراگرافی و با جزئیات کامل است در صورتی که در کاتالوگ بصورت یک یا دوجمله میباشد.
عموما بروشورها دارای خط تا هستند ولی کاتالوگها منگنه شده یا صحافی شدهاند.
انواع کاتالوگ
کاتالوگ ها در سایز، رنگ، جنس، طرح و اهداف متفاوت طراحی و چاپ میشوند. بطور معمول سایز استاندارد برای آنها A4، A5 و به سه مدل عمودی، افقی و مربعی طراحی و چاپ میشوند.
جنس آنها معمولا گلاسه است که برای شکیلتر شدن کار بایستی برای جلد از کاغذ گلاسه ضخیم و برای صفحات داخل از کاغذهای گلاسهی نازکتر استفاده کرد و برای دوام بهتر جلد میتوان از یک روکش محافظی همچون سلفون استفاده کرد.
سلفون یک لایه پلاستیکی بسیار نازک است که برروی کاغذ چسبیده و استحکام و زیبایی آن را دوچندان میکند.
کاتالوگ تبلیغاتی
متناسب با اسم آن جنبه تبلیغاتی دارد و بیشتر به معرفی و تبلیغ محصول یا خدمت میپردازد. و در همایشها یا جلسات از آن استفاده میشود.
در این نوع تصویر و فونت و رنگ برای جذب مخاطب و تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل بسیار حایز اهمیت است.
رنگ آنها بایستی با برند و سازمان هارمونی داشته باشد.
کاتالوگهای تبلیغاتی به معرفی محصول یا خدمت، هویت سازمان و تاریخچه، حتی اعلام گواهینامههای سازمان به مخاطبان میپردازد و هدف از طراحی این نوع کاتالوگها کسب اعتماد و شناخت افراد نسبت به کسب و کار سازمان است.
کاتالوگهای صنعتی
برای معرفی شرکتهای صنعتی و کارخانهها مورد استفاده قرار میگیرند و علاوه بر جنبه معرفی جنبه فروش هم دارند.
نبایستی از تصاویر یا متونی استفاده کرد که جنبه تبلیغاتی داشته و آن را به سمت کاتالوگ تبلیغاتی سوق دهد و ارائه دهندهی توانمندیها، هویت سازمان، سیاستگذاریها، معرفی محصول یا خدمت، تاریخچه، گواهینامه، جداول فنی و پروژهها هستند.
انواع بروشور
بروشورها میتوانند از لحاظ سایز متفاوت باشند ودر ابعاد مختلفی طراحی شوند.
اما سایز استاندارد در آنها دو سایز A4 و A5 و همچنین سایز مربع شکل هم مورد توجه بعضی کمپانیها میباشد.
مربعها در سایز 19 در 19 طراحی و چاپ میشوند.
همچنین سایزهای DL و Legal دراندازه های 355 در210 میلیمتر طراحی میشوند. مزیت آنهادر قرارگرفتن در پاکتهای اداری است.
اندازههای بروشورها
بروشور DL: سایز ۳.۵*۸.۵ اینچ و در واقع ۱۰*۲۱ سانتیمتر
بروشور A5: سایز ۸.۵*۵.۵ اینچ و درواقع ۱۵*۲۱ سانتیمتر
بروشور A4: سایز ۸.۵*۱۱ اینچ و درواقع ۲۱*۳۰ سانتیمتر
بروشورLegal: سایز ۸.۵* ۱۴ اینچ و درواقع ۲۱*۳۴ سانتیمتر
بروشور A3: سایز ۱۱*۱۷ اینچ و درواقع ۳۰*۴۲ سانتیمتر
جنس بروشورها بیشتر ازگلاسه است. استفاده ازگلاسه آنهارا بادوامتر، زیباتر و تاثیرگذارتر میسازد.
بسته به کوچک یا بزرگ بودن بروشور ضخامت آن نیز ممکن است تغییر کند که این دورابطه مستقیمی باهم دارند.
انواع بروشوراز لحاظ تعداد لتها زیاد نیست. ودرواقع بصورت دولت یا سهلت و گاه چهارلت طراحی میشوند.
انواع مدل تا کردن بروشور
قبل از انتخاب روش تازدن بایستی دانست برای چه محتوایی قرار است استفاده شود و خوانندگان آن چه کسانی هستند.
برای انتخاب صحیح بایستی وقت و زمان گذاشت و همچنین از موسسه چاپ مشورت گرفت.
مدلهای تاکردن متنوعی وجود دارد که با طراحی های خاص میتواند جلوه زیبایی به کار چاپ دهد.
از جمله مدل های مطرح مدل آکاردئونی است که باعث میشود در دولت چهار صفحه و در سهلت شش صفحه در اختیار طراح قرار گیرد.
چه عواملی در طراحی بروشور مهم است
انتخاب درست تعداد صفحات بر اساس حجم نوشتار مهم است. فونت مورد استفاده و اندازه و رنگ آن با توجه به محتوای بروشور و مخاطب مورد هدف از اهمیت زیادی برخوردار است.
معمولا اندازه قلم متن بروشور بین 8 تا 14 پوینت است.
فاصله بین نوشته ها از موارد دیگری است که باید توجه داشت.
هنگام طراحی، رسم یک پایه کار باعث میشود حاشیههای بروشور، پهنای ستون نوشتار و محل قرارگیری عکسها مشخص شود.
و بروشورا ین امکان را به مشتری میدهد که موضوع خود را به دو یا چند زبان ارائه کند.
مواردی که بایستی در طراحی بروشور رعایت شود
- مخاطب چه شخصی است.
- مشتری چگونه از این محصول میخواهد استفاده کند.
- چه اطلاعاتی باید در متن لحاظ شود.
- پیام چه میباشد.
- آیا نیاز هست برای جذاب شدن ازتصاویر استفاده کرد.
چنانچه در بروشور ازتصاویر استفاده شود بایستی دانست سه عامل مهم است
- کیفیت تصویر.
- اهمیت تصویر.
- وسعت سطحی که لازم است پوشیده شود.
نکته مهم این است که تصویر خوب باعث جذب مخاطبان میشود و باعث میشود که مخاطبان رغبت به ورق زدن آن داشته باشند.