نکات کلیدی در طراحی لیبل محصولات: چگونه یک برچسب برندسازی موثر را ایجاد کنیم؟

برخی مواقع، کیفیت لیبل یک محصول جهت فروش آن کفایت نمی‌کند. در حقیقت یک لیبل مناسب به واسطه ترکیبی از طراحی زیبا و درج اطلاعات مفید، خرید محصول را برای مشتریان بسیار آسان‌تر می‌نماید. در این مقاله از وب سایت جوپنزا به نکات کلیدی در طراحی لیبل محصولات و اینکه چگونه یک برچسب برندسازی موثر را ایجاد کنیم، می‌پرداریم.

به طور کلی لیبل یا همان برچسب یک محصول، خود به تنهایی نوعی تبلیغ محسوب می‌شود. در واقع برچسب محصول نشانگر تجارت، محصول و کیفیت بالای کار ما است. به موجب این امر صرف زمان کافی جهت طراحی و انتخاب نوع مناسب لیبل برای محصولات بسیار ضرورت دارد. چنانچه تجارت ما کوچک است و بودجه لازم را برای یک طراحی حرفه‌ای نداریم یا اینکه نیاز به صرفه‌جویی داریم، می‌توانیم لیبل را خودمان طراحی کنیم یا سفارش دهیم. همان طور که در ابتدای مقاله عنوان شد، باید نکات کلیدی طراحی لیبل محصولات را مورد توجه قرار دهیم، چراکه نقش بسزایی در اهداف بازاریابی دارند.

لیبل محصولات چیست؟

پیش از پرداختن به موضوع اصلی این مقاله برای آن دسته از مخاطبانی که آشنایی چندانی با ماهیت لیبل (Lable) یا همان برچسب محصول ندارند، توضیحاتی اجمالی ارائه می‌شود.

در یک تعریف کلی لیبل یا همان استیکر به برچسبی اطلاق می‌شود که روی اجناس و کالاها چسبانده می‌شود. در واقع لیبل‌ها از اطلاعات مهمی مانند بارکد محصول، قیمت، آدرس، نام فروشگاه، شماره تلفن، نکاتی درباره محصول، مواد تشکیل‌دهنده آن و دیگر موارد مشابه برخوردار هستند.

هدف از طراحی لیبل محصولات چیست؟

به طور کلی طراحی لیبل (Lable) در واقع به عنوان بخشی از هویت بصری شرکت‌های تولید کننده محصولات بسیار حائز اهمیت است. برچسب محصول شاید با اهداف متفاوتی طراحی و تولید شود. برای مثال یک لیبل شاید حاوی اطلاعاتی از جمله معرفی محصول، نام برند، مزایا و ویژگی‌های محصول، اطلاعات تماس و مواردی از این قبیل باشد. عموماً برچسب محصولات شامل اطلاعاتی مرتبط با محصول و مزایای آن هستند. نکته مهم در این راستا، لوگوی تولیدکننده است که به عنوان بخش مهمی از یک برچسب محصول محسوب می‌شود. به موجب این امر یک لیبل استاندارد می‌تواند اطلاعاتی که برای جذب و اقناع مخاطبان هدف لازم داریم را در اختیارمان قرار دهد تا آن‌ها را راضی به خرید محصول نمایند.

در طراحی لیبل محصولات به چه مواردی باید توجه نماییم؟

به طور کلی از اصول طراحی لیبل می‌توان به درج اطلاعات مربوط به محصول، لوگوی برند، معرفی مزایا یا ویژگی‌های آن اشاره کرد. در حقیقت آیتم‌های مذکور همان مواردی است که مشتریان در زمان انتخاب و خرید به آن‌ها توجه دارند. بنابراین در طراحی برچسب‌ها باید این نکات را مورد توجه قرار دهیم و از آن‌ها در زمان طراحی استفاده نماییم. البته خلاقیت و‌ ایده‌پردازی هم یکی از نکات مهم در طراحی لیبل است که نقش به سزایی در جذب مشتریان دارد. در اصل لیبل به معنای شناسنامه برند و محصول ما عملکرد دارد، پس به همین خاطر باید از جذابیت‌های بصری و اطلاعات مورد نیاز جهت آشنایی کامل مشتریان با محصول برخوردار باشد.

نکات کلیدی طراحی لیبل محصولات

همان‌طور که در مطالب بالا عنوان شد، لیبل محصول با دستیابی در موفقیت اهداف بازاریابی صورت می‌پذیرد. در همین راستا نکات کلیدی در طراحی برچسب محصولات وجود دارد که باید یه آن‌ها توجه داشته باشیم.

در ادامه مقاله پیش‌رو به معرفی و بررسی نکات طراحی لیبل محصول می‌پردازیم.

  • تحلیل رقبا

بدون شک مهمترین نکته پیش از هر اقدامی در طراحی محصول آنالیز رقبا است. باید به این نکته توجه داشته باشیم که طراحی لیبل نباید کپی یا حتی به طرح رقبای ما نزدیک باشد.

  • تفاوت در طراحی

به طور کلی در طراحی لیبل باید همواره به دنبال یک طرح متمایز و کاملاً متفاوت باشیم. در واقع باید از اینکه جسورانه عمل می‌کنیم، هیچ هراسی نداشته باشیم. جالب است بدانید که یک طرح کاملاً جسورانه و خلاقانه عاملی مهم در تمایز ما نسبت به رقبایمان در عرصه تجارت است. لیبل‌های جذاب اغلب مواقع عاملی جهت انتخاب و خرید محصولات در فروشگاه‌های آنلاین به‌شمار می‌روند.

  • استفاده از لوگوی متناسب

در زمان طراحی لیبل یکی از مهمترین نکاتی که باید به آن توجه داشت، استفاده از لوگوی مناسب است. برچسب محصول وظیفه شرح داخل بسته‌بندی به مشتریان و همچنین تبلیغ کسب و کارمان را بر عهده دارد. به طور کلی دستیابی به روش اولیه به اندازه‌ای ساده است که فقط باید اطلاعات واضح و خوانا باشد، اما طراحی لوگوی جذاب، بدون عیب و متناسب با محصول نکته‌ای بسیار مهم محسوب می‌شود.

  • طراحی یونیک و خلاقانه لیبل

از نکات مهم در موفقیت لیبل و تاثیرگذاری در فروش محصول باید به طراحی یونیک آن اشاره کرد. در واقع طرح‌های لیبل محصولات باید خلاقانه، کاملاً اختصاصی و همچنین منحصر به فرد باشند. چراکه همین موضوع باعث می‌شود تا محصولات هر برندی به شکلی متمایزتر در معرض دید مشتریان قرار گیرند.

  • انتخاب رنگ مناسب در طراحی لیبل

از نکات کلیدی طراحی لیبل محصولات می توان به انتخاب رنگ مناسب برای آن اشاره نمود. در واقع رنگ نخستین عنصری است که در نگاه اول ذهن مخاطبان را درگیر می‌نماید. باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم که انتخاب رنگ‌ها که کلید اصلی موفقیت تجارت ما هستند. در اصل رنگ‌های انتخابی باید بر مبنای روانشناسی رنگ و همچنین اصول اولیه آن انتخاب شوند. برای مثال در طراحی برچسب محصول اقلام خوراکی باید از رنگ‌هایی نظیر نارنجی یا قرمز استفاده نمود که موجب تحریک اشتها در مخاطب می‌شوند.

  • درج نمودن اطلاعات واضح در لیبل

در حقیقت اطلاعات درج شده در برچسب محصول باید در فاصله‌ای متوسط قرار گیرد و به راحتی خوانا باشد. رنگ و محتوای لیبل هم باید سریع مخاطب را به خود جذب نماید. پس ما تنها 5 ثانیه فرصت داریم تا در مرکز توجه مخاطبان را به محصولات خودمان معطوف نماییم. به همین خاطر انتخاب لیبلی که اطلاعات را با فونت خوانا و رنگ مناسب در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد، یک نکته بسیار حائز اهمیت است.

نتیجه گیری

امروزه با توجه به گستردگی رقبا در هر کسب و کار، توجه به یکسری نکات کلیدی که در موفقیت بازاریابی نقش بسزایی دارند، بسیار مهم است. در واقع در طراحی یک لیبل به همان اندازه کیفیت محصول در اولویت قرار دارد. در واقع یک محصول مرغوب و با کیفیت در یک بسته‌بندی و لیبل نامرغوب هرگز توجه مشتریان را به خود معطوف نخواهد کرد.

امید است مقاله نکات کلیدی در طراحی لیبل محصولات: چگونه یک برچسب برندسازی موثر را ایجاد کنیم؟ برای شما مخاطبین محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود در زمینه استفاده از نکات کلیدی طراحی لیبل محصولات را با ما به در وب‌سایت جوپنزا به اشترک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button