کاتالوگ چیست و اهمیت کاتالوگ در کسب و کار

طراحی کاتالوگ

فرقی نمیکند یک شرکت تازه تاسیس باشید یا صاحب یک سازمان و نهاد دولتی قطعا به کاتالوگ و بروشور برای کسب و کار خود نیاز خواهید داشت. تولید یک محصول با کیفیت و ارایه بهترین خدمات به مشتریان از یک طرف و معرفی شرکت و تبلیغات اصولی وصحیح، طیف محصولات و توضیحات کافی در مورد آنها از سوی دیگر دست به دست هم میدهند تا یک کسب و کار فروش خوبی داشته باشد. جایگاه این اطلاعات عموما در کاتالوگ و بروشورهای معرفی شرکت هاست.بنابر این طراحی کاتالوگ یکی از مهمترین این لزومات است که باید در انتخاب طراح و چاپ کاتالوگ نهایت دقت را داشته باشید.

کاتالوگ چیست

کاتالوگ راهنما یا کتابچه معرفی کالا، خدمات و امکانات یک شرکت میباشد که از طرف تولید کننده در اختیار مصرف کنندگان قرار میگیرد.اما برای سفارش کاتالوگ بهتر است ابتدا تفاوت آن را با بروشور بدانید: بطور کلی کاتالوگ بطور فهرست وار شامل مجموعه محصولات یک شرکت است درحالیکه که بروشور بطور مفصل و دقیق محصولات را توضیح میدهد. برای مثال در هنگام خرید یک وسیله برقی مانند یخچال، فروشنده ابتدا یک کاتالوگ از انواع مدل های یخچال در اختیار شما قرار میدهد و پس از انتخاب مدل مورد نظرتان بروشور توضیحات محصول نظیر روش های نگه داری، تعمیرات و اطلاعات مربوط به ضمانت نامه به شما داده میشود. بنابراین با توجه به میزان استفاده بیشتر از کاتالوگ نسبت به بروشور جنس کاغذ و مقوای بکار برده شده و دوام آن از اهمیت بیشتری برخوردار است. کاتالوگ در اغلب موارد دارای تصاویر بیشتری نسبت به بروشور است و گاها ابعادی مشابه بروشور دارد اما باید بدانیم که قطع A4 در طراحی کاتالوگ مرسوم تر است.

این مقاله را بخوانید : اهمیت بروشور در بازاریابی

طراحی کاتالوگ های معرفی محصول و تبلیغاتی به صاحبان کسب و کارها این امکان را میدهد تا با جذب مخاطبان  به اهداف خود نزدیک تر شوند. کاتالوگ به عنوان یک منبع ارزشمند اطلاعات و جزییات مهم را در اختیار خوانندگان قرار میدهد.

در طراحی کاتالوگ باید چه نکاتی را در نظر گرفت

  • قابل حمل بودن
  • پرهیز از توضیحات اضافه و خلاصه گویی
  • برقراری ارتباط مناسب با خواننده
  • ترکیب صحیح متن با تصویر

هدف از طراحی کاتالوگ

  • دادن آگاهی کافی به مخاطب ضمن معرفی محصول و ایجاد تبلیغات مناسب
  • اثر تبلیغاتی بروشور و کاتالوگ بسیار زیاد است و نقش مهمی در انتخاب محصول توسط خریدار دارد
  • کاتالوگ های حاوی اطلاعات پاسخ جامعی به نیازهای مخاطبان است

مواردی که در طراحی کاتالوگ و بروشور نقش اساسی دارند

عکاسی مناسب تبلیغاتی

این نکته را در نظر داشته باشید که عکاسی صنعتی از محصول لازمه تهیه هر کاتالوگی است و قرار دادن عکس های بی کیفیت و نامناسب در کاتالوگ ریسک از دست دادن مشتری را دوچندان میکند.

متن مناسب در کاتالوگ

بسته به اندازه کاتالوگ باید متن مناسب و ویراستاری شده در اختیار طراح قرار بگیرد. توجه داشته باشید که متن توسط نویسنده ویرایش شود و عاری از هرگونه غلط املایی باشد.

ابعاد کاتالوگ و بروشور

طراحی کاتالوگ به دو صورت کلاسیک و فانتزی صورت میگیرد. منظور از فانتزی، قطع های نامرسوم مانند خشتی(مربعی) یا مثلثی است و کارهای کلاسیک سایز A4 و A5 هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button