فرقی نمیکند یک شرکت تازه تاسیس باشید یا صاحب یک سازمان و نهاد دولتی قطعا به کاتالوگ و بروشور برای کسب و کار خود نیاز خواهید داشت. تولید یک محصول با کیفیت و ارایه بهترین خدمات به مشتریان از یک طرف و معرفی شرکت و تبلیغات اصولی وصحیح، طیف محصولات و توضیحات کافی در مورد آنها از سوی دیگر دست به دست هم میدهند تا یک کسب و کار فروش خوبی داشته باشد. جایگاه این اطلاعات عموما در کاتالوگ و بروشورهای معرفی شرکت هاست.بنابر این طراحی کاتالوگ یکی از مهمترین این لزومات است که باید در انتخاب طراح و چاپ کاتالوگ نهایت دقت را داشته باشید.
کاتالوگ چیست
کاتالوگ راهنما یا کتابچه معرفی کالا، خدمات و امکانات یک شرکت میباشد که از طرف تولید کننده در اختیار مصرف کنندگان قرار میگیرد.اما برای سفارش کاتالوگ بهتر است ابتدا تفاوت آن را با بروشور بدانید: بطور کلی کاتالوگ بطور فهرست وار شامل مجموعه محصولات یک شرکت است درحالیکه که بروشور بطور مفصل و دقیق محصولات را توضیح میدهد. برای مثال در هنگام خرید یک وسیله برقی مانند یخچال، فروشنده ابتدا یک کاتالوگ از انواع مدل های یخچال در اختیار شما قرار میدهد و پس از انتخاب مدل مورد نظرتان بروشور توضیحات محصول نظیر روش های نگه داری، تعمیرات و اطلاعات مربوط به ضمانت نامه به شما داده میشود. بنابراین با توجه به میزان استفاده بیشتر از کاتالوگ نسبت به بروشور جنس کاغذ و مقوای بکار برده شده و دوام آن از اهمیت بیشتری برخوردار است. کاتالوگ در اغلب موارد دارای تصاویر بیشتری نسبت به بروشور است و گاها ابعادی مشابه بروشور دارد اما باید بدانیم که قطع A4 در طراحی کاتالوگ مرسوم تر است.
این مقاله را بخوانید : اهمیت بروشور در بازاریابی
طراحی کاتالوگ های معرفی محصول و تبلیغاتی به صاحبان کسب و کارها این امکان را میدهد تا با جذب مخاطبان به اهداف خود نزدیک تر شوند. کاتالوگ به عنوان یک منبع ارزشمند اطلاعات و جزییات مهم را در اختیار خوانندگان قرار میدهد.
در طراحی کاتالوگ باید چه نکاتی را در نظر گرفت
- قابل حمل بودن
- پرهیز از توضیحات اضافه و خلاصه گویی
- برقراری ارتباط مناسب با خواننده
- ترکیب صحیح متن با تصویر
هدف از طراحی کاتالوگ
- دادن آگاهی کافی به مخاطب ضمن معرفی محصول و ایجاد تبلیغات مناسب
- اثر تبلیغاتی بروشور و کاتالوگ بسیار زیاد است و نقش مهمی در انتخاب محصول توسط خریدار دارد
- کاتالوگ های حاوی اطلاعات پاسخ جامعی به نیازهای مخاطبان است
مواردی که در طراحی کاتالوگ و بروشور نقش اساسی دارند
عکاسی مناسب تبلیغاتی
این نکته را در نظر داشته باشید که عکاسی صنعتی از محصول لازمه تهیه هر کاتالوگی است و قرار دادن عکس های بی کیفیت و نامناسب در کاتالوگ ریسک از دست دادن مشتری را دوچندان میکند.
متن مناسب در کاتالوگ
بسته به اندازه کاتالوگ باید متن مناسب و ویراستاری شده در اختیار طراح قرار بگیرد. توجه داشته باشید که متن توسط نویسنده ویرایش شود و عاری از هرگونه غلط املایی باشد.
ابعاد کاتالوگ و بروشور
طراحی کاتالوگ به دو صورت کلاسیک و فانتزی صورت میگیرد. منظور از فانتزی، قطع های نامرسوم مانند خشتی(مربعی) یا مثلثی است و کارهای کلاسیک سایز A4 و A5 هستند.
مطالب پیشنهادی:
نقش مهم محتوا در طراحی کاتالوگ
اهمیت غرفه سازی نمایشگاهی و اصول غرفه سازی
تاثیر طراحی لوگو بر فروش
ویژگی های یک لوگوی حرفه ای چیست؟