چاپ لیبل چیست ؟ چه اهمیتی در برجسته سازی محصول دارد؟

چاپ لیبل چیست

در نگاه اول شاید تمام محصولات تولیدی از دارای لیبل برخوردار هستند. به موجب این امر برای چاپ لیبل باید ابتدا اقداماتی لازم انجام شود. امروزه لیبل‌گذاری و بهره‌مندی از آن تأثیر زیادی در اهداف برندینگ محصول و دیجیتال مارکتینگ آن دارد که به‌هیچ‌وجه نباید از لیبل غافل شد. شاید برای شما این سوالات پیش بیاید که چاپ لیبل چیست؟ و انواع چاپ لیبل به چه صورت است؟

در این مقاله از وب‌سایت چاپخانه جوپنزا قصد داریم تا به این موضوع بپردازیم که چاپ لیبل چیست؟. پس برای رسیدن به پاسخ این سوال و آشنایی با انواع آن تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

فهرست مطالب در این مقاله:

  • چاپ لیبل چیست؟
  • معرفی انواع لیبل
  • اهمیت لیبل در محصول
  • نتیجه‌گیری

 

چاپ لیبل چیست؟

لیبل (Label) درواقع برچسبی ظریف است که روی اثر کالاها چسبانده می‌‌شود. معمولاً لیبل شامل اطلاعاتی در مورد مشخصات یک کالا است که برای آشنایی مشتری با ماهیت آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. عمئماً لیبل بر روی اجسام چسبانده می‌‌شود، البته در مواردی مشابه هم تگ به‌واسطه نخ یا پلاستیک بر روی اجسام نصب می‌‌گردند. البته استفاده از تگ در مورد تمام اجسام امکان‌ پذیر نیست.

شایان ذکر است که قیمت لیبل در قیاس با تگ و موارد مشابه دیگر بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر است. در سال 1930 استفاده از لیبل (Label) و بارکد (barcode) مرسوم شد. از دلایل استفاده از لیبل می‌توان به سرعت بخشیدن به فرآیند خرید‌ و‌ فروش اشاره کرد. از آن زمان تا حال حاضر تکنیک‌‌های مورد استفاده از لیبل، پیشرفت‌های چشمگیری داشته است.

 

به طور کلی اطلاعات مربوط به لیبل یک محصول در اکثر مواقع شامل موارد زیر است:

  • بارکد محصول
  • قیمت محصول
  • نام برند
  • آدرس محل تولید
  • شماره تلفن و اطلاعاتی مشابه مربوط به محصول است.

 

بیشتر بخوانید: چاپ اوراق اداری

 

معرفی انواع لیبل

به طور کلی لیبل ها درست همانند هر محصولی از انواع مختلفی براساس ماهیت کالای مدنظر برخوردار هستند که در ادامه به معرفی و تشریح هر کدام از آنها خواهیم پرداخت.

 

  • لیبل حرارتی (thermal label)

لیبل حرارتی جهت چاپ به ریبون نیازی ندارد و بدون بهره‌مندی از آن عملیات چاپ صورت می پذیرد. امّا از نقاط ضعف لیبل thermal می‌توان به این نکته اشاره کرد که پس از مدت زمانی کوتاه لیبل کم رنگ می‌شود.

 

  • لیبل کاغذی (Paper Label)

درواقع این نوع لیبل از رایج‌ترین انواع لیبل‌ها در بازار است. لیبل کاغذی در رنگ‌های متنوعی از سفید، نارنجی، زرد و دیگر رنگ‌ها تهیه و تولید می‌شود.  از کاربردهای اصلی لیبل کاغذی می‌توان به استفاده در صنایع پوشاک و نساجی، غذایی، خشکبار، دارویی و مواردی مشابه اشاره کرد. درواقع این نوع از لیبل‌ها روی بسته‌بندی کالا چسبانده می‌شوند.

 

بیشتر بخوانید: طراحی بسته بندی

 

  • لیبل متال (metal label)

لیبل متال از نوع آلیاژ فلز تولید می‌گردد که از مقاومت بالایی از لحاظ کشیدگی برخوردار است. علاوه بر این لیبل metal در دمای بین منفی 40 درجه تا مثبت 220 درجه سانتیگراد همه خواص خود مثل چسبندگی را به‌راحتی حفظ می‌نماید. از دیگر نکات مهم درباره این لیبل می‌توان به ضد خش آن اشاره کرد.چنانچه جهت چاپ از ریبون خاص استفاده گردد، به موجب این امر کیفیت چاپ نهایی بسیار بالا می‌رود و هم‌چنین از مقاومت زیادی در مقابل حرارت و شوینده‌ها برخوردار می‌شود.

از لیبل متال بیشتر در بخش لوازم خانگی و تولید تجهیزات خودرو و الکتروموتورها استفاده می‌شود که درواقع همان شناسه محصولات آنها به‌شمار می‌رود.

 

 

مقاله پیشنهادی : تفاوت چاپ افست و دیجیتال چیست ؟

 

  • لیبل پشت متال (Back Metal Label)

این نوع لیبل بالاترین میزان چسبندگی در بین دیگر لیبل‌‌ها دارد. سایر لیبل‌ها بر روی اجسامی مانند پارچه، تایرهای خودرو و لاستیک‌های نرم دوام و طول عمر مناسبی ندارند. در این بین لیبل Back Metal کار را راحت کرده، طوری که کندن این لیبل پس از نصب غیرمممکن خواهد بود. از لیبل پشت متال بیشتر در پارچه فروشی‌ها، تولیدات تایرهای خودرو و مواردی مشابه استفاده می‌شود.

 

  • لیبل پی وی سی (pcv lable)

لیبل pcv از حالتی پلاستیکی برخوردار است و در دو نوع مات و براق ارائه می‌شود. لازم به ذکر است که لیبل پی وی سی تحمل حرارت تا 80 درجه سانتیگراد را دارد و از نظر کشیدگی هم از مقاومت مناسبی برخوردار می‌باشد. علاوه بر موارد مذکور لیبل پی وی سی در مقابل عوامل محیطی مانند باد، باران و نور آفتاب مقاوم است. این لیبل بیشتر در بخش لوازم خودرو، خانگی و داروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

  • لیبل وُید (Void Label)

لیبل Void مقاومت بالایی در برابر کشندگی و حرارت تا 80 درجه سانتیگراد برخوردار است. این لیبل در دو طرح نقره‌‌ای و شطرنجی تولید و به بازار عرضه می‌شود. بخشی از لیبل وُید شطرنجی در زمان جدا شدن از سطحی که به آنجا چسبانده شده، اثرش بر سطح می‌ماند و دیگر قابل استفاده‌ نیست. هم‌چنین مدل نقره‌‌ای لیبل وُید پس از کندنش روی سطحی که به آنجا چسبانده شده اثر کلمه‌ VOID باقی می‌‌ماند و لیبل قابلیت استفاده دوباره را ندارد. از لیبل وُید بیشتر برای گارانتی محصولات و کالاها استفاده می‌شود.

 

  • لیبل سکوریتی (Security Label)

از لیبل سکوریتی بیشتر برای برچسب اموال یا در مواردی مربوط به مبحث گارانتی استفاده می‌شود. چنانچه این لیبل را از روی سطح چسبانده شده بکنیم، درست همانند گچ خُرد خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید: چاپ افست

 

  • لیبل تایوک (Tywac Label)

این لیبل از الیاف فشرده پارچه‌‌ای تولید شده و بیشتر برای مواردی نظیر خودرو و پوشاک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

  • تگ لیبل (Tag Label)

درواقع نوعی لیبل امنیتی است که در اموری مرتبط با سیستم مغناطیسی در محل بهره می‌برند. لیبل تگ موجب جلوگیری از خروج غیر مجاز اشیاء یا کالا از محل مدنظر می‌‌شود.

 

  • لیبل شفاف (Transparent Label)

ویژگی بارز این نوع از لیبل‌ها، قابل مشاهده بودن نوشته‌ها در هردو سوی آن است. از لیبل بی رنگ یا همان شفاف بیشتر برای شیشه‌های اتومبیل، برخی از کارت‌های ضمانتی بهره می‌برند.

 

اهمیت لیبل در محصول

به‌طور کلی استفاده از لیبل برای محصول بسیار حائز اهمیت است. از مهمترین مزایای لیبل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احتیاط محصول و محتویات درونش
  • طراحی لیبل و بسته‌بندی
  • طبقه‌بندی انواع محصولات
  • جلب نظر مشتریان و به دنبال آن افزایش فروش
  • هشدارهای سلامتی

 

بیشتر بخوانید: طراحی پستر

 

نتیجه‌گیری

همان‌طور که در مطالب بالا عنوان شد تاریخ لیبل به 1930 برمی‌گردد. استفاده از لیبیل از آن موقع تا امروز کاربردهای زیادی در صنایع و مشاغل مختلف داشته است. در حال حاضر لیبل‌ها در انواع مختلفی براساس ماهیت کالا و کاربردی که دارند تولید می‌شوند.

امید است مقاله چاپ لیبل چیست؟ برای شما مخاطبین محترم مفید بوده باشد. لطفاً نظرات شخصی خود را در زمینه لیبل و کاربردهای آن با ما وب‌سایت جوپنزا به اشترک بگذارید.

 

One thought on “چاپ لیبل چیست ؟ چه اهمیتی در برجسته سازی محصول دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button