اهمیت طراحی لیبل در بازار رقابتی

طراحی لیبل

لیبل شاخه ای از بسته بندی است که در انواع و اقسام فرم ها،طرحها و رنگها تهیه می شود.برای لیبل های تاریخچه ای طولانی دارند.

هیچ کس نمی داند که برای اولین بار چه کسی بسته را برای تشخیص محتویاتش علامتگذاری کرد و بازهم هیچکس نمی داند چه کسی اولین بار لیبل های کوچکی را چاپ و بعد به روی شیشه نصب کرده اند آنچه مسلم است این است که پیچیدن کاغذ به دور محصول از قرن ۱۶ آغاز شد.ارزش رواج لیبل تا اواخر قرن حاضر شناخته شده نبوده تا اینکه فرانسویان شروع به چاپ تصویر خوشه ی انگور به روی لیبل ظروف سرکه نمودند که قبلاً فقط از کلمات استفاده می کردند.

در کار بسته بندی همواره عواملی مانند: رنگ، جنس و نوع کالا باید مورد نظر باشد و طراح بسته بندی باید از روانشناسی رنگها آگاهی لازم را کسب کرده و ازسلیقه خریداران نیز باخبر باشد.

طرح باید بداند که سیر و دگرگونی بسته ها باید از ارتباطی منطقی برخودار باشد. یک بسته بندی خوب در واقع یک فروشنده خوب است، بسته بندی عامل مهم و تعیین کننده ای بوده و در واقع فروشنده ای خاموش است و آخرین چیزی است که مشتری قبل ازعملی کردن تصمیمش آنرا می بیند.

بسته بندی خوب می تواند با قدرت جاذبه خود،خریداران را به طرف خود بکشاند و درمیزان خرید تأثیر بسزایی را داشته باشد.

لیبل ها ازیک سری مولد گوناگون شامل: کاغذ،مقوا، نوار یا ورقه های پلاستیکی،فویلها و مواد متالیک تهیه می شوند.لیبل های فویل متالیک در جائیکه کیفیت تصویر مورد نظر است،به طور وسیعی مورد استفاده قرار می گیرند به عنوان مثال برای بطریهای نوشابه.

لیبل یکی از شاخه ی بسته بندی است که در انواع و اقسام ورنها و رنگها و طرحها با مترپالهای مختلف تهیه می شود.برای بهتر توصیه کردن موضوع بهتر آن است بر روی اجمالی بر پدیده بسته بندی داشته باشند.

اهمیت طراحی برچسب در بازار رقابتی

برندها مرتباً در حال ارتقا و توسعه خود، و در نتیجه تغییر هستند.همراه این تغییرات نباید از بهبود و باز طراحی لیبل و طراحی جعبه و کارتن غافل ماند. زمانی بسته‌های محصولات فقط یک جعبه بودند و لیبل ها تنها برای مشخص کردن جزییات محصولات به کار می‌رفتند. امروزه در بازار عرضه مواد غذایی و یا محصولات دیگر، رقابت در طراحی برچسب کمتر از کیفیت محصول نیست. امروزه بسته‌بندی محصولات به همراه لیبل آن‌ها مسئولیت مهم جذب مشتری را بر عهده دارد. چاپ بر روی محصولات ‌صورت شیت اجازه می‌دهد تا صاحبان برندها به‌سرعت و به‌آسانی بتوانند گرافیک و طراحی لیبل را متناسب با محصول، فصل و دیگر وقایع تغییر دهند.

طراحی لیبل یا برچسب از مهم ترین روش‌های شناسایی نام تجاری آن است. کلیه محصولات در صنایع غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی و دیگر صنایع دارای لیبل های اختصاصی هستند. از دیگر موارد لیبل می‌توان استفاده از آن برای کددهی به اموال موجود در یک سازمان را اشاره نمود که به آن برچسب اموال نیز می‌گویند.

با کمک لیبل مصرف‌کنندگان قادر به تشخیص محتویات تشکیل‌دهنده یک محصول و همچنین برند سازنده آن می‌شوند.

هدف اصلی طراحی برچسب محصول این است که نوع، اندازه، برند، خط تولید، تولیدکننده و دیگر اطلاعات محصول را مشخص کند و به مصرف‌کنندگان اطلاعات کافی را برساند و آنان را به خرید تشویق کند.

انواع لیبل یا برچسب کدامند

لیبل حرارتی، لیبل متال، لیبل کاغذی، لیبل اموال، لیبل بی‌رنگ و شفاف، لیبل پشت متال، لیبل پی‌وی‌سی، لیبل گچی، لیبل وید، لیبل سکوریتی، لیبل تایوک و لیبل امنیتی و…

طراحی لیبل دارای چند اصل میباشد

مهم‌ترین اصل طراحی لیبل، متناسب بودن طراحی با محتوای درونی بسته‌بندی‌ست. همچنین باید خاطرنشان کرد تمام توضیحات نوشتاری راجع به محتوای تشکیل‌دهنده می‌بایست کاملاً با واقعیت عینی آن، منطبق باشد و حتی طرح گرافیکی‌ای که به‌گونه‌ای اغراق‌آمیز و خلاقانه ایجاد می‌شود، نباید از واقعیت محتوای محصول شما فاصله‌ی زیادی داشته باشد.
دیگر عناصر کلیدی در طراحی لیبل عبارت‌اند از:

ایده پردازی و خلاقیت با در نظر گرفتن علایق و سلایق گروه مصرف ویژگی‌های ساختار گرافیکی و هماهنگی آن به هنگام چاپ میباشد.

از دیگر نکاتی که در هنگام طراحی و چاپ لیبل باید به آن توجه کرد استفاده از ابعاد و سایزهای استاندارد میباشد.

رزولوشن سیستم رنگی حاشیه امن رعایت حاشیه در طراحی برچسب بسیار مهم است زیرا روی لیبل اطلاعات مختلف اعم از متون، تصاویر، لوگوها و سایر عناصر مختلف قرار می‌گیرد ازاین‌رو حاشیه باید به‌گونه‌ای باشد که در زمان برش آن در چاپخانه تصویر و متن شما دست‌نخورده باقی بماند.

هدف از طراحی لیبل محصولات چیست

  • ۱- جلب توجه مشتری و مصرف کننده
  • ۲- در یاد و حافظه ماندن بسته بندی
  • ۳- ارتباط برقرار کردن با محتوی درون بسته و ایجاد حس خوب از کیفیت محصول
  • ۴- برقراری ارتباط نزدیکتر با توجه به سلیقه و فرهنگ مصرف کننده

یک برچسب محصول با طراحی زیبا می تواند به جلب توجه مشتریان بالقوه کمک کند. محصول شما ممکن است برای مشتریان بسیار مفید باشد، اما این برای فروش محصول در بازار رقابتی کافی نیست. شما باید کار بیشتری برای جلب توجه مشتریان انجام دهید.

در حالی که برنامه ریزی یک استراتژی مارکتینگ موثر باید در لیست اولویت های شما قرار داشته باشد، اولین چیزی که باید به خاطر داشته باشید برچسب محصول شماست که بسته به خلاقیت و توانایی طراح شماست. دلایل زیادی وجود دارد که چرا طراحی برچسب محصولات برای رشد پایدار تجارت شما مهم است.

یکی از مهمترین کارهایی که یک لیبل محصول برجسته می تواند انجام دهد این است که به محصولات شما کمک می کند تا از رقبایتان متمایز شوید. این تمایزها از رقبا، برای ایجاد یک هویت خاص برای برند تان بسیار حائز اهمیت است.

یکی دیگر از دلایل نیاز به لیبل برجسته این است که می تواند در تصمیم خرید مصرف کنندگان در هنگام خرید تاثیر گذار باشد. محصولات شما ممکن است در یک قفسه در کنار چندین محصول مشابه دیگر وجود داشته باشند، آن موقع است که جذاب بودن و منحصر به فرد بودن لیبل روی محصول شما، توجه مشتریان بالقوه را فورا به شما جلب خواهد کرد. حتی مشتریان بی طرفی که قصد خرید آن محصول را نداشته باشند نیز می توانند به واسطه برچسب زیبا و به یاد ماندنی آن، به فکر خرید محصول شما باشند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باما نماس بگیرید