چاپ کارت گارانتی

آیا تا به حال کلی پول تعمیر وسایل و کالای خراب خود را داده اید؟ شاید جالب باشد که بدانید، اگر آن وسیله و یا کالای شما کارت گارانتی داشت دیگر نیاز به پرداخت این هزینه های زیاد نبودید. ما در این مقاله درباره چیستی کارت گارانتی و همچنین چیستی کارت وارانتی، انواع هر دو مورد یعنی گارانتی و وارانتی، مواردی که باید روی کارت ها گارانتی حتماً درج کنید، مواردی که در طراحی این نوع کارت ها باید به آن ها توجه کنید، جنس کارت های گارانتی و نیز نحوه ی چاپ این نوع کارت ها برای شما صحبت کردیم تا بیشتر به اهمیت این موضوع پی ببرید. پس ما را تا پایان این مطلب همراهی نمایید.

کارت گارانتی چیست؟

گارانتی ، تعهدی است که فروشنده و یا افرادی که خدمات ارائه می دهند، در مقابل آن خدمات، متعهد می شود که در صورتی نتواند به تعهدات و ادعا های خود عمل کند باید به شرایطی که از قبل در قرارداد ذکر کرده اند، عمل کند. البته این تعریف برای معاملات بازرگانی و خرید و فروش می باشد.

در معاملات تجاری و قانونی، گارانتی تعهدی است که اگر مشکلی به وجود بیاید و یا خلاف چیزی که تعهد داده است عمل کند، طرف دیگر قرارداد می تواند یکی از موارد ذکر شده در گارانتی را به عنوان چاره اتخاذ کند.

نقض عهد و یا نقض مواردی که فرد متعهد به انجام آن ها بوده است، زمانی اتفاق می افتد که محصول فروخته شده اشکال داشته باشد و یا اصلاً مطابق میل و یا سلیقه ی مشتری و طرف مقابل نباشد. در این زمان فروشنده باید پول آن کالا را تمام و کمال به خریدار پس بدهد البته طبق شرایط ذکر شده در قرارداد می تواند آن را تعویض و یا تعمیر نماید. اگر زمانی فروشنده به تعهدات خودش عمل نکرد می توانید از طریق مراجع قضایی از ایشان شکایت کرده و از این روش مشکل خود را حل کنید.

وارانتی (ضمانت نامه) چیست؟

زمانی که کیفیت و عملکرد آن محصول را تولید کننده تضمین می کند، اگر مشکلی به وجود بیاید و در محصول نقصی وجود داشته باشد، موظف است که آن محصول را  تعمیر و یا تعویض نماید. ضمانت نامه ممکن است که اظهار شود، یعنی آن ضمانت نامه می تواند به صورت کتبی و یا شفاهی به خریدار داده شود. به این معنی که تصور عمومی این است که آن محصول کاملاً سالم و بدون مشکل کار خواهد کرد.

انواع وارانتی یا ضمانت نامه:

  • وارانتی و یا ضمانت نامه پیش پرداخت.
  • وارانتی و یا ضمانت نامه شرکت در مناقصه.
  • ضمانت نامه و یا وارانتی تعهد پرداخت.
  • وارانتی و یا ضمانت نامه استرداد کسور وجه الضمان.
  • ضمانت نامه و یا وارانتی گمرکی.
  • ضمانت نامه و یا وارانتی تعویض کالا.

انواع کارت گارانتی:

گارانتی تصریحی: این نوع گارانتی معمولاً کسی که آن کلا را به فروش می رساند، به کسی که آن را می خرد، درباره میزان عملکرد و یا کیفیت آن کالا ضمانت می دهد، البته درباره ی نقض گارانتی و نقض تعهد خود و اینکه چه گونه آن را جبران خواهد کرد نیز صحبت می کنند. گارانتی تصریحی می تواند به صورت لفظی و یا کتبی توسط فروشنده داده شود. مثلاً کارخانه ای در تبلیغات های تلویزیونی محصولات خود را از نظر کیفیت مواد اولیه و یا طرز کار آن دستگاه را تضمین می کند، که این نوعی گارانتی تصریحی می باشد. البته توجه داشته باشید گول گارانتی هایی را که فروشنده ها می دهند و در جملات خود غلو می کند، نخورید، چرا که این افراد فقط قصد کلاهبرداری از شما را دارند.

متاسفانه بعضی از افراد از نام تجاری برند های دیگر استفاده کرده و با نام آن ها گارانتی تصریحی صادر می کند که به این کار «به نام شخص دیگری معامله کردن» می گویند. در این حالت کیفیت و اصالت کالا ممکن است درست نباشد و این کار با کلاهبرداری هیچ تفاوتی نخواهد داشت.

گارانتی مادام العمر: این نوع گارانتی تضمین می کند که تا زمانی که مالکیت آن کالا بر عهده آن فرد است، آن شرکت و یا موسسه موظف است به تمام تعهدات خود عمل کند، اما زمانی که مالکیت آن کالا تغییر کند، دیگر آن گارانتی اعتبار ندارد و آن شرکت و یا موسسه ضمانتی روی آن محصول نمی کند. بسیاری از سازمان ها و ارگان ها از این روش برای جلب رضایت مشتریان خود استفاده می کنند.

گارانتی تلویحی (گارانتی ضمنی): گارانتی ضمنی بیشتر در معاملات استفاده می شود و کمی هم با گارانتی تصریحی متفاوت است. ما در ادامه چند نمونه از نقض این نوع گارانتی را برای شما عزیزان آورده ایم. با ما همراه باشید.

مثال 1: اگر میوه فروشی ادعا کند که همه ی میوه هایش تازه و سالم هستند، اما اگر خریدار پس از خرید متوجه شود که آن میوه ها همگی خراب هستند، آن میوه فروش گارانتی ضمنی خود را نقض کرده است.

مثال 2: کفش فروشی ادعا می کند که کفش هایش برای کوهنوردی در زمستان و برف مناسب است، اگر این گونه نباشد و آن کفش ها برای کوهنوردی در برف مناسب نباشد، فروشنده گارانتی خود را نقض کرده است.

البته گرانتی واگذاری نیز، نوعی گارانتی ضمنی محسوب می شود که به فروشنده کالا امکان و اجازه فروش آن را می دهد. در این نوع گارانتی فروشنده باید 3 مورد را تضمین کند، مورد اول، کالایی که که قصد فروشش را دارد، دزدی نیست، مورد دوم، فروش آن تجاوز به حقوق قانونی کس دیگری نمی باشد و و مورد آخر، خود فروشنده تضمین می کند که آن کالا را فقط به یک نفر می فروشد و به کس دیگری نفروخته است.

گارانتی مطول: این نوع گارانتی عمدتاً برای تجارت های کوچک و خورده فروشی ها استفاده می شود. در این گارانتی فروشنده آن محصول را فقط برای استفاده معمول از آن کالا تضمین می کند. البته این مدل  اگر ایراد و مشکلی نیز بعد از زمان خرید ایجاد شود را هم تضمین می کند. اگر محصول خریداری شده در تایم معینی که خود فروشنده از قبل اعلائم می کند، ایراد و اشکالی پیدا کند شرکت و یا کارخانه فروشنده باید آن محصول را تعویض، تعمیر و یا پول خریدار را پس دهد. معمولاً این گارانتی مسائلی مثل استفاده اشتباه، حوادث غیر مترقبه، استفاده های تجاری، آسیب زدن های تعمدی و مشکلات این چنینی را شامل نمی شود. در بیشتر موارد این گارانتی به قیمت آن کالا اضافه کرده و حتی در شرایطی می تواند نوعی گارانتی مادام العمر برای آن کالا و محصول به حساب آید.

دلایل اهمیت کارت گارانتی برای فروشنده و خریدار:

بیایید بپذیریم کارت گارانتی دو معنی کاملاً متفاوت دارد، و این معنی به گونه ای برای شما تعریف می شود که متوجه شوید در کدام گروه قرار دارید:

  • خریدار محصول: کارت گارانتی به خریدار این ضمانت را می دهد که آن کالا بدون مشکل بوده و از کیفیت خوبی برخوردار است. در واقع گارانتی برای خریدار نوعی قوت قلب محسوب می شود و این موضوع بسیار برای او خوش آیند است.
  • فروشنده محصول: علاوه بر اینکه این موضوع باعث افزایش اعتبار فروشنده در بین خریداران می شود، بلکه باعث تبلیغات برای آن فروشنده نیز شده و می تواند باعث افزایش فروش و درامد آن شرکت نیز شود.

جملات اشتباه اما رایجی که درباره ی گارانتی و وارانتی به کار برده می شود:

  • وارانتی را برای دوره های بلند مدت و گارانتی را برای دوره های کوتاه مدت استفاده می کنند.
  • برای وارانتی و گارانتی تعاریف یکسان به کار می برند و این دو را با هم یکی می دانند.
  • لفظ گارانتی را برای کالاهای تعویضی و وارانتی را برای کالاهای تعمیری به کار می برند.
  • گارانتی را برای ضمانت سازمان ها و وارانتی را برای ضمانت شرکت ها استفاده می کنند.

روی کارت گارانتی چه مواردی را باید به چاپ برسانیم:

مواردی که در ادامه برای شما ذکر خواهیم کرد، مواردی هستند که حتماً باید در کارت های گارانتی ذکر شوند اما هر شرکت و یا فروشنده می تواند موارد دیگری با توجه به نوع محصولی که ارائه می دهد، به این لیست اضافه کند.

  • لوگو و نام مجموعه ارائه دهنده خدمات.
  • مدل، نام و نوع دستگاه.
  • کد فعالسازی.
  • طول زمانی که آن گارانتی اعتبار دارد.
  • تاریخی که گارانتی از آن زمان شروع می شود.
  • تاریخی که گارانتی تا آن زمان پایان می پذیرد.
  • مواردی که در گارانتی شامل نمی شود.
  • مواردی که باعث لغو ابطال گارانتی می شود.
  • شرایطی که خریدار در صورت بروز آن موارد می تواند محصول را تعویض کند.
  • شماره سریال، این شماره سریال باید با شماره سریال روی کالا مطابقت داشته باشد.
  • آدرس و شماره تماس کارخانه و یا فروشگاه فروشنده آن کالا.

مواردی که باید در طراحی کارت گارانتی به آن ها توجه کنید:

همین گونه که در بخش های قبل گفتیم کارت های گارانتی 100 درصد می تواند باعث تبلیغات برند و کسب و کار شما شوند، به همین دلیل باید مواردی را در طراحی کارت های گرانتی رعایت کنیم.

  1. حتماً زمان انتخاب رنگ کارت گارانتی خود به روانشناسی رنگ ها اهمیت دهید.
  2. در طراحی کارت های گارانتی از الگو ها و شکل های مرتبت با رشته کسب و کارتان استفاده کنید.
  3. از محصولات دیگری که دارید هم در کارتتان نام ببرید.
  4. در فضای پشت کارت می توانید به راحتی تبلیغات نمایید.
  5. اطلاعات تماس و یا راه هایی که مشتری بتواند با شما ارتباط بر قرار نماید، بر روی کارت گارانتی خود حتماً درج نمایید.

جنس و نوع کارت های گارانتی:

یکی دیگر از مواردی که باید در مراحل چاپ و طراحی کارت های گارانتی به آن توجه کنید، انتخاب جنس کارت گارانتی است. البته توجه داشته باشید که شما در زمان انتخاب جنس کارت های خود باید به دو مورد توجه کنید، شما نه تنها باید مشتریان هدف خود را اولویت قرار دهید، بلکه به نوع کسب و کار خود هم دقت نمایید. در ادامه ما دو جنسی که بسیار کارت های گارانتی استفاده می شود برای شما آورده ایم:

  1. مقوایی: این نوع کارت ها از مقاومت پایینی در برابر شکستگی و رطوبت بر خوردارند به همین دلیل امروزه استفاده زیادی از آن نمی کنند مگر برای گارانتی هایی که تایم های کوتاهی دارند.
  2. Pvc: کارت های گارانتی با جنس پی وی سی به دلیل ویژگی های ذاتی های خود بسیار برای گارانتی ها بلند مدت مناسب اند، زیرا که این کارت ها مقاومت بالایی در برابر آسیب دیدن دارند و می توانند تا سالیان سال برای خریدار بمانند.
  3. کارت های هوشمند: کارت های هوشمند یکی از بهترین انواع کارت های گارنتی به شمار می روند، زیرا که هم با کلاس هستند و هم به مشتری کمک می کنند که راحت تر به اطلاعات مورد نیازش دست پیدا کند. البته بسیاری از افراد به دلیل قیمت نسبتاً بالای این کارت ها ترجیح می دهند از همان کارت های پی وی سی استفاده کنند.

نحوه چاپ کارت گارانتی:

برای چاپ های کارت های گارانتی از روش چاپ دیجیتال و یا چاپ افست استفاده می کنند. چاپ افست برای تیراژ های بالا که معمولاً ضریب 1000 و اطلاعات ثابت هستند کاربرد دارند، اما چاپ دیجیتال برای تیراژ های بالا و اطلاعات متغیر هستند استفاده می شود. با تمام این تعاریف، این شما هستید که باید انتخاب کنید که از طریق کدام روش کارت های گارانتی خود را به چاپ برسانید. اگر نظر و پیشنهاد ما را بخواهید، چاپ افست برای چاپ کارت های گارانتی به دلیل تیراژ های بالای چاپ آن، روش مناسب تری از چاپ دیجیتال می باشد. امروزه از دو مدل چاپ افست معمولی و چاپ افست خشک برای کارت های گارانتی استفاده می شود. در چاپ افست معمولی بر عکس چاپ افست خشک که از آب استفاده نمی شود، پایه اصلی آب می باشد. چاپ افست خشک به صورت تک کارت اما در تیراژ بالا و با کیفیت بسیار عالی کارت ها را به چاپ می رساند.

سخن پایانی:

ما در این مطلب بر این تلاش بودیم تا با بحث کردن درباره ی چیستی کارت های گارانتی و وارانتی، انواع این دو کارت، موارد و نکته هایی که حتماً روی کارت گارانتی باید درج کنید، مواردی که حتماً در زمان طراحی کارت های گارانتی باید به آن ها توجه کنید، جنس این نوع کارت ها و نیز نحوه ی به چاپ رساندن کارت های گارانتی؛ به شما ثابت کنیم که چقدر این موضوع اهمیت دارد. شما کالایی را که کارت گارانتی نداشته باشد را خریداری می کنید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.