چاپ لیبل محصولات در صنایع مختلف اهمیت زیادی دارد. وقتی به فروشگاه می‌روید تا مایحتاج منزل‌تان را تهیه کنید، هر محصولی که پیش روی شما قرار دارد، دارای لیبل است. لیبل‌ها به شما کمک می‌کنند از منشا تولید آن محصول، تولید کننده، مواد تشکیل دهنده، نحوه استفاده و بسیاری موارد دیگر مطلع شوید و با تبلیغاتی که در طراحی آن در نظر گرفته شده است به خرید آن محصول ترغیب می‌شوید. لیبل‌ها به صاحبان کسب و کار و صنایع کمک می‌کند تا با ارائه تبلیغ خود به افزایش فروش محصولشان کمک کنند و با چاپ لیبل محصولات، اعتماد مشتری را به خود جلب کنند. اکنون که به اهمیت لیبل‌ها پی بردید، در ادامه مقاله با جوپنزا همراه باشید تا با نکات چاپ لیبل محصولات آشنا شوید.

چاپ لیبل محصولات

لیبل چیست؟

شاید برای شما هم سوال پیش بیاید که لیبل چیست؟ چه کاربردی دارد؟ لیبل‌ها قطعه‌ای از کاغذ، ورق نازک پلاستیکی، پارچه، فلز یا سایر مواد چسبیده بر روی یک ظرف یا محصول هستند که بر روی آن، اطلاعات یا نمادهای مربوط به کالا درج یا چاپ شده است. لیبل‌ها کاربردهای زیادی دارند؛ برای مثال لیبل‌ها در تبلیغ و ارائه اطلاعات در مورد منبع محصول، تولید کننده، نام تجاری، شیوه استفاده، ماندگاری و بازیافت محصول ضروری هستند. روش‌های تولید و اتصال لیبل به بسته بندی بسیار متنوع هستند و همچنین ممکن است تحت استانداردهای شناخته شده بین المللی باشند. در بسیاری از کشورها محصولات خطرناک مانند سموم یا مایعات قابل اشتعال باید همراه چاپ لیبل هشدار دهنده در بازار توزیع شوند. چاپ لیبل محصولات به مشتریان اطلاعات ارزشمندی می‌دهد و آنها را در انتخاب بهتر و مصرف صحیح یاری می‍‌کند.

انواع لیبل محصولات

استفاده از لیبل به حدی گسترده است که نمی‌توان تنها با ذکر چند نمونه کاربردهای آن را بیان کرد. بر روی هر محصولی اعم از خوراکی، مصرفی، پوشاک و بسیاری موارد دیگر که در اطراف خود می‌بینید از لیبل استفاده می‌شود. بر روی خودکاری که در دستتان می‌گیرید و با آن می‌نویسید، نوشیدنی‌ که می‌خورید، بسته‌بندی مواد غذایی که استفاده میکنید، عینک، ساعت، باتری و کلیه محصولات حوزه تکنولوژی، پتروشیمی، پوشاک، حمل‌ونقل و بسیاری موارد دیگر لیبل چسبیده است و بسیار سخت می‌توان محصولی را نام برد که بر روی آن لیبلی چسبانده نشده باشد، لیبل‌ها انواع مختلفی دارند. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا با ۵ نوع لیبل محصولات آشنا شوید.

  1. لیبل کاغذی: لیبل های کاغذی رایج ترین نوع لیبل در صنعت هستند. کاغذهای نازکی که یک طرف آن ها خاصیت چسبندگی دارد و در طرف دیگر چاپ انجام می شود. بسیار ارزان، سریع و مناسب انواع محصولات موجود در بازار مصرف کننده. این لیبل ها در دو نوع براق و مات چاپ و عرضه می شوند که انتخاب هریک بیشتر به نوع طراحی شما بستگی دارد.
  2. لیبل سلفونی: برچسب‌های سلفونی همان برچسب‌های کاغذی هستند که بر روی آنها یک لایه نازک سلفون مات و یا براق چسبانده می‌شود که در برابر کثیفی، پارگی و رطوبت مقاومت بالاتری داشته باشند. لازم است بدانید این نوع لیبل‌ها بسیار پرفروش هستند و کارایی زیادی دارند.
  3. لیبل پی وی سی:  لیبل‌های پی وی سی به جای کاغذ از برگه‌های بسیار مقاوم pvc ساخته شده‌اند. این برگه‌ها ضد آب بوده و حتی در صورت غوطه ور شدن در آب نیز بافت آن‌ها آسیبی نمی‌بیند. ماهیت پلاستیکی بودن برگه‌های پی وی سی باعث شده در برابر رطوبت و پارگی بسیار بهتر از سایر لیبل‌ها عمل کنند و در هر محصولی که خواستار لیبلی ماندگار و با طول عمر بالا باشد بهترین نوع برچسب خواهند بود. این لیبل‌ها در دو نوع شفاف شیشه‌ای و یا با پس زمینه سفید چاپ و عرضه می‌شوند که نوع شیشه‌ای آن محبوبیت بالایی دارد و جزو پرفروش‌ترین نوع لیبل‌ها می‌باشد.
  4. لیبل گچی: نوعی از لیبل که چسبندگی قوی و بافتی سست دارد، این لیبل‌ها پس از چسبیدن به سطح مورد نظر بسیار سخت کنده شده و پاره پاره می‌شوند و نمی‌توان آنها را به صورت سالم از هم جدا کرد، به همین دلیل به نام لیبل گچی یا خرد شونده شناخته می‌شوند.
  5. لیبل متالایز: این برچسب جزو لیبل‌های بسیار لوکس محسوب می‌شود. در چهار مدل طلایی، براق، مات و نقره‌ای براق و مات چاپ و عرضه می‌شود.

کاربردهای لیبل در صنایع مختلف

اکنون لازم است پس از آشنایی با لیبل و انواع آن به سراغ کاربردهای لیبل در صنایع مختلف برویم و بدانیم چاپ لیبل محصولات در چه صنایعی به کار می‌رود. لیبل‌ها تقریباً در هر صنعتی کاربردهای فراوان دارند یعنی در هر صنعتی که با مشتری و محصول سر و کار دارد، لیبل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله مهمترین صنایعی که به لیبل نیاز دارند، صنعت غذا و مواد خوراکی FMCG، صنعت مد و پوشاک، صنعت خودرو، تولید قطعات و لوازم یدکی خودرو، صنایع فرآورده‌های نفتی و شیمیایی، صنایع محصولات ساختمانی و هر محصول برقی و کامپیوتری که نیازمند محصولات لوازم جانبی است، به چاپ لیبل محصولات نیاز دارند.

طراحی لیبل محصولات

همچنین لازم است بدانید نوشتن متنی بهينه شده و خلاصه تقریباً برای طراحی همه پروژه‌ها به ویژه برای طراحی لیبل محصولات بسیار مهم است. لیبل‌ها معمولا سطح کوچکی دارند و ارائه مسیر مختصر و روشن در طراحی آنها از اهمیت بیشتری برخوردار است. یک لیبل محصول معمولاً دارای اطلاعات کلیدی خاصی است که شامل موارد زیر میباشد:

  • نام محصول
  • اگر محصول بخشی از یک خط باشد، یک آرم برای مارک بزرگتر است
  • واحدهای اندازه گیری که نشان دهنده اندازه، کمیت یا وزن محصول است
  • شرح کوتاه یا خط برچسب

این موارد برای برچسب اصلی بسته بندی است و برای طراحی کامل جعبه محصول، اطلاعات طولانی‌تری در پشت آن گنجانده می‌شود و شامل موارد زیر است:

  • لیستی از مواد تشکیل دهنده
  • یک داستان ترغیب کننده مشتری برای خرید
  • دستورالعمل استفاده صحیح از محصول

تا اینجا متوجه شدیم چرا طراحی لیبل محصولات از اهمیت بالایی برخوردار است بنابراین لازم است طراحی لیبل محصول خود را به مجموعه‌ای معتبر بسپاریم. جوپنزا یک آژانس تبلیغاتی است که تیم متخصص آن با سابقه بیش از ۱۸ سال در واحد طراحی و چاپ لیبل محصولات فعالیت می‌کند. طراحی لیبل با رعایت اصول طراحی مدرن و مینیمال، طراحی صنعتی و رعایت هویت بصری و رنگ سازمانی، در نظر گرفتن روانشناسی رنگ و نوع محصولی که لیبل قرار است بر روی آن قرار گیرد در تیم جوپنزا کاملاً رعایت می‌شود.

طراحی لیبل مواد غذایی

اکنون که با نکات مهم در طراحی لیبل محصولات آشنا شدیم، می‌خواهیم به طور تخصصی در مورد طراحی لیبل مواد غذایی بدانیم. طراحی لیبل مواد غذایی از آن جهت توانسته است از اهمیت بالایی برخوردار باشد که انگیزه مشتری را تحت تاثیر قرار می‌دهد. یک طراحی جذاب بر روی لیبل مواد غذایی می‌تواند مخاطب را به خرید ترغیب کند. برای طراحی لیبل مواد غذایی لازم است نکات ویژه‌ای را در نظر بگیرید. امروزه با توجه به حساسیت‌های بسیاری که در مواد غذایی به وجود آمده است، خریدار هیچ گونه مواد غذایی آماده شده بدون لیبل را خریداری نمی‌کند، زیرا در این صورت کیفیت محصول معلوم نیست و تمایلی به خرید در مخاطب ایجاد نمی‌شود. شما میتوانید با استفاده از لیبل‌ها اطلاعات سودمندی را در مورد محصول در اختیار مشتری قرار دهید تا حس سالم و پاکیزه بودن را به مشتری القا کنید. معمولا لیبل‌های سفید رنگ در طراحی لیبل مواد غذایی بیشتر در اولویت قرار می‌گیرند.

طراحی لیبل بطری

یکی دیگر از لیبل‌های پرطرفدار مواد غذایی، لیبل بطری‌ها هستند. همانطور که میدانید انواع نوشیدنی‌های مختلف توسط جوانان و نوجوانان خریداری می‌شوند، پس باید در طراحی لیبل بطری سلیقه قشر هدف را در نظر بگیریم. تکراری نبودن لیبل‌های موجود بر روی انواع بطری‌ها و استفاده از طرح‌های ویژه یکی از مهمترین اصول طراحی لیبل بطری است. رنگ لیبل بکار رفته می‌تواند در ترغیب مخاطب به خرید، تاثیر زیادی بگذارد. معمولاً لیبل‌های سفیدرنگ تأثیر مثبت بیشتری بر مخاطب دارند و همچنین سعی کنید لیبل انتخاب شده به گونه‌ای باشد که داخل بطری دیده شود ولی اگر سعی دارید که نوشیدنی داخل بطری دیده نشود، بهتر است از بطری‌های سفید رنگ استفاده کنیم. در مورد بطری‎‌های آب معدنی در نظر داشته باشید که تحت هیچ شرایطی از رنگ‌های پیچیده استفاده نکنید.

طراحی لیبل مواد شوینده

امروزه در طراحی لیبل و مواد شوینده از خلاقیت و تکنولوژی‌های جدید استفاده می‌شود. لیبل‌ها در افزایش فروش تاثیر زیادی دارند، چرا‌که لیبل به کار رفته در مواد شوینده به آسانی می‌تواند سبب افزایش کیفیت محصول در نظر مشتری شود. مطابقت و هماهنگی موجود بین لیبل و برچسب به کار رفته با مواد شوینده موجود از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، پس باید در طراحی لیبل مواد شوینده نهایت دقت را داشته باشید. اطلاعات ضروری در مورد محصول باید به طور واضح در لیبل قرار گیرد و اگر به طور شفاف مفهوم را به مخاطب نرسانید و نوشته مبهم باشد، از کارایی و کیفیت لیبل کم می‌کند. بهتر است قبل از چاپ تعداد زیادی لیبل، یک نمونه از آن را تهیه کنید و بر روی محصول یاد شده به طور آزمایشی بچسبانید. این کار به شما کمک می‌کند تا حدود کافی به نکات نامطلوب موجود در آن پی ببرید. در طراحی لیبل مواد شوینده نباید از رنگ سیاه برای نوشته‌ها استفاده شود البته در برخی از موارد زمانی که پس زمینه لیبل سیاه رنگ باشد امکان استفاده از رنگ مشکی برای نوشته‌ها وجود ندارد.

طراحی لیبل عرقیات

عرقیات بسیاری هم توسط تولید کننده‌های شرکتی و هم توسط برخی از افراد بدون وابسته به یک شرکت تولیدی تهیه می‌شوند، از این رو خریدار در کیفیت چنین محصولاتی در بیشتر مواقع دچار شک و تردید است. طراحی لیبل عرقیات به طور قابل ملاحظه‌ای میتواند توجه خریداران را جلب کند، زیرا با استفاده از لیبل، اطلاعات کامل در مورد محصول به خریدار منتقل می‌شود. از جمله مهمترین نکاتی که در مورد طراحی لیبل عرقیات باید در نظر بگیرید، رزولوشن، اندازه و سیستم رنگی می‌باشند.

  • رزولوشن: فایل مد نظر حداقل 300 پیکسل در اینچ باشد.
  • اندازه: لیبل باید دقیقا با محصولات مورد نظر هم اندازه باشد.
  • سیستم رنگی: فایل مربوطه باید CMYK باشد.

رعایت اصول طراحی لیبل عرقیات در هنگام چاپ لیبل محصولات به شما کمک میکند تا محصول نهایی با بهترین کیفیت به مشتری ارائه شود و تاثیرگذاری لیبل را بیشتر خواهد کرد.

نتیجه گیری

چاپ لیبل محصولات، به مشتریان اطلاعات ارزشمندی ارائه می‌دهد و آنها را در انتخاب بهتر و مصرف صحیح یاری می‍‌کند. لیبل‌ها شامل اطلاعات کلیدی هستند و در دنیای امروز کاربردهای فراوانی دارند. لیبل‌ها انواع مختلفی دارند که هر کدام مزیت‌های مخصوص به خود را دارد و در موقعیت خاص خود به کار می‌رود. طراحی لیبل محصولات دارای اصولی است که رعایت آنها تاثیر بسزایی در افزایش فروش محصول دارد. از صنایع خوراکی گرفته تا صنیع محصولات ساختمانی، محصولات برقی و کامپیوتری، لوازم یدکی خودرو و صنایع پتروشیمی به چاپ لیبل محصولات نیازمند هستند. طراحی و چاپ لیبل محصولات از اهمیت بالایی برخوردار است و باید آن را به مجموعه‌ای معتبر و با سابقه سپرد. جوپنزا یک آژانس تبلیغاتی است که به طور تخصصی به طراحی و چاپ لیبل محصولات می‌پردازد. برای ارتباط با مجموعه جوپنزا می‌توانید با شماره‌های 88917051 و 09351360868 تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول

۱. پرفروش‌ترین لیبل از چه نوعی است؟

لیبل‌ها با توجه به کارایی خود مصارف مختلفی دارند ولی به طور کلی لیبل‌های سلفون و لیبل‌های پی وی سی شیشه‌ای بسیار پرکاربرد و محبوب هستند.

۲. چه اطلاعاتی بر روی لیبل درج می‌شود؟

اطلاعات در مورد منبع محصول، تولید کننده، نام تجاری، نحوه استفاده، ماندگاری و بازیافت محصول بر روی لیبل درج می‌شود.

۳. انواع لیبل محصولات را نام ببرید.

لیبل کاغذی، لیبل سلفونی، لیبل متالایز، لیبل گچی، لیبل پی وی سی

۴. لیبل‌ها در چه صنایعی بیشتر به کار می‌روند؟

لیبل‌ها تقریباً در هر صنعتی کاربرد دارند. صنعت غذا و مواد خوراکی FMCG، صنعت مد و پوشاک، صنعت خودرو، تولید قطعات و لوازم یدکی خودرو، صنایع فرآورده‌های نفتی و شیمیایی، صنایع محصولات ساختمانی و محصولات برقی و کامپیوتری و لوازم جانبی آنها از مهم‌ترین صنایع نیازمند به چاپ لیبل محصولات هستند.

۵. چرا طراحی لیبل مواد خوراکی از اهمیت بالایی برخوردار است؟

مشتریان در خرید مواد خوراکی به لیبل محصولات توجه می‌کنند و از طریق آن تصمیم به خرید می‌گیرند یا ترغیب می‌شوند آن محصول را بخرند. لیبل‌ها نشانی از کیفیت محصول هستند و اطلاعات کلیدی محصول که لازم است مشتری از آنها مطلع شود بر روی آنها درج می‌شود.