چاپ و بسته بندی

امروزه بسته بندی محصولات آنقدر اهمیت دارد که گاهی افراد محصول را فقط برای همان بسته بندی جذابش خریداری می کنند. بسته بندی ها نه تنها از محصول محافظت می کنند، بلکه با طراحی جذاب می توانند بستری مناسب برای تبلیغات و رقابت بین رقبا ایجاد کنند. البته لازم به ذکر است که گاهی خدمات طراحی  به صورت اصولی و جذاب است اما روش چاپ اشتباهی باعث شده است که بسته بندی در نهایت جذاب نباشد.مجموعه جوپنزا به شما کمک خواهد تا بتوانید چاپ و بسته بندی با روش ایده آل و مناسب،در عین جذابیت داشته باشید.

 

مزایای بسته بندی

بسته بندی را اگر بخواهیم در از نظر لغوی تعریف کنیم با بگوییم که، بسته بندی یعنی جمع آوری و مرتب کردن کالا ها و محصولات است. اما در کل بسته بندی پوششی مناسب و زیبا است که از محصول مراقبت می کند. البته از مزایای بسته بندی ها می توان به موارد زیر هم اشاره کرد:

  • محافظت و مراقبت از محصول: وظیفه ی اصلی بسته بندی ها مراقبت و محافظت از محصول در برابر ضربه، آلودگی، گرما، سرما، اکسیژن و همچنین نور خورشید می باشد.
  • اطلاع رسانی: نوشته ها و اطلاعات روی بسته بندی باید به گونه ای باشند که در فروشگاه ها به هیچ گونه مسئولی احتیاج نداشته باشد. این نوشته با توجه به نوع محصول متفاوت می باشند اما به طور کل به چند سوال خریدار باید پاسخ دهند. مثلاً:
  1. چگونه باید از این محصول استفاده کرد؟
  2. چگونه باید از این محصول نگهداری کرد؟
  3. چه چیزی در این بسته بندی وجود دارد؟
  4. تاریخ انقضا و همچنین تاریخ تولید آن چند است؟
  5. موارد اولیه استفاده شده برای تولید آن چیست؟
  6. میزان چربی، قند و … در آن چع میزان است؟ (برای محصولات غذایی)
  7. برای چه رده سنی قابل استفاده است؟
  8. نام شرکت سازنده آن چیست؟
  9. آیا این محصول از تاییدیه سازمان غذا و دارو و همچنین سازمان استاندارد را دارد؟
  10. آدرس و همچنین شماره تماس شرکت سازنده چیست؟ 
  • تبلیغات و جذب مشتری: بسته بندی ها باید به حدی جذاب باشند، که زمانی که خریدار در بین قفسه ها، محصول شما را می بیند، به خریدن و امتحان کردن آن ترغیب شود. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید بعضی از بسته بندی ها به گونه ای طراحی می شوند که به فرد مقابل حس کمبود آن محصول در زندگی را تحمیل کند، به طوری که اگر آن را نداشته باشد زندگی برایش سخت می شود. شما با استفاده از رنگ ها، کاراکتر، فونت ها و … می توانید بسته بندی را جذاب تر کنید.
  • متمایز کردن از باقی محصولات: بسته بندی ها می توانند به گونه ای طراحی شوند که آن محصول را از بقیه محصولات رقیبان متمایز کند. گاهی این متمایز کردن خوب و به سود تولید کننده است و گاهی به ضرر تولید کننده. شما با استفاده از تنوع در شکل و ابعاد خود بسته بندی می توانید بسته بندی متمایز و در عین حال جذاب داشته باشید.
  • سهولت در استفاده: با استفاده از بسته بندی ها می توانید محصول مورد نظر را به راحتی جا به جا کرده و در نهایت استفاده کنید.

انواع بسته بندی:

بسته بندی ها را به طور کل به سه دسته: بسته بندی اصلی یا اولیه (نوع اول)، بسته بندی فرعی و یا ثانویه (نوع دوم) و بسته بندی ثالثیه (نوع سوم) تقسیم می کنند که ما در ادامه هر کدام را توضیح خواهیم داد. البته لازم به ذکر است که بیشتر محصولات همان بسته بندی اولیه را دارند و بقیه بسته بندی ها را ندارند.

  1. بسته بندی نوع اول:

بسته بندی اصلی به طور مستقیم و بدون واسطه با خود محصول در تماس بوده و آن را در وضعیتی مطلوب قرار می دهد. از آن جایی که تمامی محصولات نباید هر سه بسشته بندی را داشته باشند، گاهی نوع اول، کار هر سه نوع را با هم انجام می دهد.

  1. بسته بندی نوع دوم:

بسته بندی های ثانویه که به آن ها بسته بندی های گروهی نیز می گویند، وظیفه دارند که چند بسته بندی نوع اول را در کنار هم و به صورت منظم قرار دهد. بسته بندی های شکلات، جعبه های گوشی و … نمونه هایی از این نوع بسته بندی هستند.

  1. بسته بندی نوع سوم:

این نوع بسته بندی ها برای کنار هم قرار دادن بسته بندی های نوع دوم ساخته می شوند. لازم به ذکر است که برای این نوع بسته بندی ها طراحی خاصی انجام نمی دهند چرا که بیشتر در زمان های جا به جایی و در باربری از آن استفاده می شود.

روش های چاپ و بسته بندی

انواع چاپ روی بسته بندی

برای به چاپ رساندن بسته بندی ها از روش های متنوعی استفاده می شود. ما در ادامه مزایا و کاربرد های هر کدام را برای شما توضیح خواهیم داد، با ما همراه باشید.

آفست:

مزایا:

  • کیفیت بالای آن برای محصولات چاپی، مخصوصاً مقوا.
  • برای چاپ طرح هایی که بیش از 4 رنگ دارند نیز مناسب است.
  • برای تیراژ های بالا بسیار مناسب و مقرون به صرفه است.
  • سرعت بالای آن در چاپ بسیار مورد استقبال افراد قرار می گیرد.
  • زباله کمی تولید می کند و به طبع به طبیعت نیز آسیب کمتری وارد می کند.

 

کاربرد ها:

  • کارتن های تاشو.
  • لیبل ها.
  • بسته بندی های از جنس مقوا.

دیجیتال:

مزایا:

  • قیمت آن به تعداد تیراژ بستگی ندارد.
  • برای تیراژ های پایین و یا متوسط مقرون به صرقه است.
  • کیفیت بالا و واضح بودن و رنگ و تصاویر از مزایای مهم چاپ دیجیتال می باشد.
  • سرعت بالا در چاپ.
  • کار کردن با دستگاه های چاپ دیجیتال بسیار آسان می باشد.

 

کاربرد ها:

  • لیبل ها.
  • نمونه‌های اولیه.
  • کارتن های تاشو.
  • کارتن های مقوایی.
  • بسته بندی های انعطاف پذیر.

فلسکو:

مزایا:

  • مقرون به صرفه بودن برای هر بسته بندی.
  • ابزار ها و وسایل این روش به نسبت ارزان تر هستند.
  • برای این روش می توانید از جوهر های آبی و روغنی استفاده کنید.
  • به علت سرعت بالای آن سفرشات سریع آماده می شوند.

 

کاربرد ها:

  • کارتن های مقوایی.
  • بسته بندی های انعطاف پذیر (پوشه های استند آپ)

سیلک اسکرین:

مزایا:

  • برای بسته بندی های پیش ساخته مانند هدایای تبلیغاتی و یا بطری های نوشابه و آب و … مناسب می باشد.
  • برای تنظیمات اولیه هزینه کمی پرداخت می کنید.
  • برای تیراژ های پایین و متوسط مناسب می باشد.
  • سطح چاپ های ناهموار را هم می توان با این رش به چاپ رساند.

 

کاربرد ها:

  • لیبل ها.
  • کارتن های تاشو.
  • هدایای تبلیغاتی.
  • نمونه های اولیه.

روتوگراور:

مزایا:

  • کیفیت تصاویر بسیار بالا می باشد.
  • مانند روش آفست می توان از 4 رنک بیشتر استفاده کرد.
  • عمر بالای وسایل و دستگاه ها به شما این اجازه را می دهد که تا مدت های طولانی از آن ها استفاده کنید.

 

کاربرد ها:

  • کارتن های تاشو.
  • بسته بندی های انعطاف پذیر (پوشه های استند آپ).

 

جنس انواع بسته بندی ها:

برای انتخاب جنس بسته بندی باید به دو مورد توجه کنید: اولین موضوع اینکه برای چه محصولی نیاز به بسته بندی دارید؟ و بعد باید توجه داشته باشید که چه موادی برای ساخت بسته بندی در اطراف خود موجود دارید. تعدادی از موادی که برای بسته بندی استفاده کنید عبارت اند از:

  • مقوا:

یکی از پر کاربرد ترین مواد برای بسته بندی، مخصوصاً بسته بندی نوع نوع اول، مقوا ها هستند. بسیاری از مواد غذایی مانند حبوبات، شکلات ها، غلات و … را با این مواد بسته بندی میکنند. البته لازم به دکر است که مقوا ها به دلیل تجزیه پذیری به طبیعت آسیب نمی رسانند.

  • پلاستیک:

پلاستیک هایی را که برای بسته بندی استفاده می شود به دو دسته انعطاف پذیر و غیر انعطاف پذیر تقسیم می کنند.

  1. پلاستیک های غیر قابل انعطاف: مواردی مانند بطری های نوشابه، آب، مایع های لباس شویی، شامپو و …، از این نوع پلاستیک ها هستند.
  2. پلاستیک های قابل انعطاف: بسته بندی چیپس و تنقلات، روکش های پلاستیکی روی مواد غذایی و … از موارد مورد استفاده از این نوع پلاستیک هستند. البته از این نوع پلاستیک می توان برای بسته بندی های نوع اول و دوم استفاده کرد.
  • کاغذ:

به دلیل موار استفاده بالای کاغذ در این صنعت، مانند: خود بسته بندی و لیبل ها، مورد توجه افراد قرار گرفته و امروزه بسیار محبوب می باشد. کاغذ به دلیل قابلیت تجزیه پذیری و بازیافت، به طبیعت نیز آسیبی وارد نمی کند.

  • کارتن:

کارتن ها اغلب برای بسته بندی نوع دوم و برای حمل و نقل استفاده می شود، اما در بعضی از موارد برای بسته بندی های نوع اول مانند بسته بندی یخچال، ماشین لباسشویی و … استفاده می شود.

  • آلومینیوم:

آلومینیوم موارد استفاده محدودی دارند، مثلاً برای فویل شکلات ها، ظرف ها و قوطی های نوشابه کاربرد دارد.

  • شیشه:

از شیشه برای بسته بندی محصولاتی مانند سس ها، ترشیجات، نوشیدنی ها، عطر ها،خیار شور و … استفاده کرد. لازم است که بدانید که شیشه ها نیز قابلیت بازیافت دارند و می توانند جایگزین مناسبی برای پلاستیک باشند.

مراحل و فرآیند طراحی و چاپ بسته بندی

مراحل و فرایند طراحی و چاپ بسته بندی:

  1. اطلاعات لازم در مورد محصول را کسب نمایید.
  2. درباره سه نوع بسته بندی تحقیق کنید.
  3. تصمیمی بگیرید که محصول به کدام نوع بسته بندی نیاز دارد.
    • مثلا بسته بندی مواد غذایی که زود خراب می شوند مثل گوشت و مرغ با بسته بندی محصولات خشک متفاوت است.
    • بودجه را هم باید در انتخاب نوع بسته بندی در نظر بگیرید.
  4. رنگ هایی که قصد دارید استفاده کنید را انتخاب کنید.
  5. فرمت های نوشتاری بسیار مهم هستند، پس درست تصمیم بگیرید.
  6. خطوط تا برش را روی بسته بندی معلوم کنید.
  7. نوع و روش چاپی که قرار است استفاده کنید را انتخاب کنید. (توجه داشته باشید فرمتی که قرار است طراح را سیو کنید بسیار مهم است.)
  8. طراحی خود را از نظر موارد زیر ارزیابی کنید تا طراحی بی نقص داشته باشید.
  • وضوح و کیفیت رنگ ها و تصاویر.
  • نگارش کلمات.
  • قابلیت تبلیغاتی.
  • بیان اهداف و پیام مورد نظر.
  1. در مرحله پایانی نمونه ای اولیه ای از آن تهیه کرده و دوباره تمامی مراحل را چک کنید. در نهایت اگر مشکلی نبود برای تولید انبوه بسته بندی اقدام نمایید.

نکاتی که بهتر است در طراحی بسته بندی به آنها توجه کنیم:

  • بسته بندی را کاربردی طراحی کنید.
  • بسته بندی شما باید به حدی جذای باشد که مشتری را جذب نماید.
  • بسته بندی باید آنقدر مقاوم طراحی شود که به محصول آسیبی وارد نشود.
  • نیاز مشتری را در اولویت قرار دهید.
  • از کپی کردن بپرهیزید اما در عین حال رقیب هایتان را بررسی کنید.
  • برای بعضی از محصولات باید بسیته بندی مینیمال و برای برخی دیگر شلوغ طراحی کنید.
  • به روان شناسی رنگ ها توجه کنید.
  • به فونت مورد استفاده دقت نمایید.
  • سعس کنید بسیته بندی صادقانه و به دور از مبالغه داشته باشید.
  • تا حد امکان از تجمل گرایی دوری کنید.
  • اصالت برند را در طراحی خود نشان دهید.
  • درست ترین روش چاپ را برای بسته بندی خود انتخاب نمایید.
  • تلاش کنید تا حد امکان بسته بندی شما ضایعات کمتری تولید کند.
  • طراحی شما باید به گونه ای باشد که پیام منظور محصول را به طرف مقابل برساند.
  • در زمان طراحی باید آینده آن محصول و یا برند را هم در نظر بگیرید.
  • اگر آن برند کاراکتر و یا لوگو خاصی دارد، حتماً از آن استاده کنید.

نرم افزارهای طراحی بسته بندی

برای طراحی بسته بندی ها می توانید از نرم افزار های زیادی استفاده کنید که ما چند نمونه از آن ها را برای شما آماده کرده ایم. ابته توجه داشته باشید که انتخاب نرم افزار به نوع پروژه و خود طراح بستگی دارد.

  1. ادوبی فتوشاپ ( Adobe photo shop) : فتوشاپ در فرایند طراحی بسته بندی اغلب در ساخت نمونه‌های بصری، ارزیابی ظاهر کلی محصول، ادیت و آماده کردن عکس‌ها کاربرد دارد.
  2. آرتیوس‌کد (ESKO Artios CAD): نرم افزار آرتیوس کد برای طراحی بسته بندی های مقوایی و کارتونی بیشترین کاربرد را دارد.

  3. ادوبی ایلوستریتور ((Adobe Illustrator: ادوبی ایلوستریتور یک نرم‌افزار برداری است و از آن می‌توان برای طراحی لوگو و تصویرسازی استفاده کرد.
  4. کیس‌میک (Kase make): کیس‌میک هم یکی از نرم‌افزارهای تخصصی طراحی‌ بسته‌بندی می باشد. از مزایای این نرم‌افزار پشتیبانی از فایل‌های ایلوستریتور و اتوکد است.
  5. ایمپکت (Impact) : امپکت نیز یکی دیگر از نرم افزار های طراحی بسته بندی می باشد، که شرکت Arden soft ware آن را طراحی و اجرا کرده است.