چاپ جعبه و بسته‌بندی، در میزان فروش محصول نقش بسزایی دارد. جالب است بدانید فروش محصول، تنها به کیفیت آن بستگی ندارد، هر محصولی برای آنکه بتواند توجه مشتریان را به خود جلب کند باید بسته‌بندی جذابی داشته باشد و اگر با وجود کیفیت عالی، در قفسه فروشگاه‌ها و مغازه‌ها به چشم نیاید منجر به رشد فروش و کسب‌وکار نخواهد شد. کیفیت چاپ جعبه نیز، نقش مهمی در بازاریابی و برتری یک محصول نسبت به رقبا خواهد داشت. بنابراین یک محصول باکیفیت تنها با وجود بسته‌بندی خوب و حرفه‌ای می‌تواند باعث افزایش فروش محصول در دنیای رقابت امروز شود. به علت اهمیت چاپ جعبه و بسته‌بندی خوب، تولیدکنندگان و کارخانجات بزرگ در سرتاسر جهان، هزینه و وقت زیادی را برای طراحی و چاپ جعبه اختصاص می‌دهند. مجموعه جوپنزا با تیمی متخصص و باسابقه در زمینه طراحی بسته‌بندی در مسیر رشد کسب‌وکارتان به شما کمک خواهد کرد. 

چاپ جعبه بسته بندی غذایی

اهمیت چاپ جعبه

اصلی‌ترین دلیل چاپ جعبه برای محصولات، محافظت از آنها در برابر ضربه و عوامل محیطی است. چاپ جعبه و بسته‌بندی علاوه بر محافظت، حمل و نقل محصول را نیز آسان می‌کند، اما امروزه نقش چاپ جعبه تنها به این دلایل محدود نمی‌شود. کسب‌وکارهای موفق، امروزه از چاپ جعبه برای تبلیغات و برندسازی محصولات خود استفاده می‌کنند. در واقع یک جعبه فقط برای حمل کالای درون آن ساخته نشده است، جعبه‌های چاپی سفارشی، در نگاه اول نام تجاری شرکت را در مقابل چشم مشتری قرار می‌دهند و نام شرکت را در ذهن مشتری حک می‌کنند. چاپ جعبه و بسته‌بندی محصول، جلوه بصری خاصی به محصول می‌دهد و مشتری را به خرید ترغیب می‌کند.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد هنگام قدم زدن در فروشگاه، جذب بسته‌بندی یک محصول شده باشید و محصول را صرفا به خاطر خاص بودن جعبه و بسته‌بندی آن خریداری کرده باشید. پس می‌توان گفت اگر محصولی جعبه شکیل و جذابی داشته باشد، مردم تمایل بیشتری نسبت به خرید آن نشان میدهند، در نتیجه میزان فروش محصول افزایش می‌يابد. هرچه طراحی چاپ و ساخت جعبه با دقت و ظرافت بیشتری انجام شود، میزان فروش محصول نیز بیشتر می‌شود. اکنون که به اهمیت چاپ جعبه پی بردید، پس بهتر است برای طراحی و چاپ جعبه محصول خود، زمان و بودجه کافی صرف کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.

چاپ جعبه چگونه منجر به تقویت برند می‌شود؟

شاید برای شما هم سوال پیش بیاید، چاپ جعبه چگونه منجر به تقویت برند می‌شود؟ جعبه‌های سفارشی باعث می‌شوند برند شما در نگاه اول نظر مشتری را جلب کند و نام شرکت شما در ذهن آنها ماندگار خواهد شد. هیچ چیز بدتر از تحویل گرفتن کالای خریداری شده در یک کارتن قهوه‌ای ساده نیست. مطمئنا شما هم از دریافت چنین جعبه‌ای حس خرسندی تجربه نمی‌کنید. وقتی نام و لوگوی شرکت شما روی جعبه چاپ شود، مشتری قبل از باز کردن بسته‌بندی، حس خوبی دریافت کرده و هیجان خرید را تجربه می‌کند. بنابراین، شرکت‌های تجاری باید از تحویل محصول خود به مشتری در یک جعبه ساده و بی‌هویت دوری کنند و با طراحی بسته بندی های خلاق و مشتری‌پسند، رضایت آنها را جلب کنند.

اهمیت طراحی و چاپ جعبه باکیفیت و خلاقانه، در رابطه با خریدهای آنلاین نیز صدق می‌کند. وقتی مشتری خریدی را به صورت آنلاین انجام می‌دهد، دریافت جعبه محصول اولین تجربه ملموس او از محصول خواهد بود و دیدن نام شرکت به همراه لوگو بر روی بسته‌بندی، حس اطمینان را در مخاطب ایجاد می‌کند و می‌تواند با این برند ارتباط برقرار کند. پس شما به عنوان یک شرکت تجاری موفق، می‌توانید با بسته‌بندی محصول در جعبه‌‌ای سفارشی و جذاب، مشتری خود را هیجان‌زده کنید.

طراحی جعبه و بسته‌بندی محصول

قبل از آنکه به سراغ چاپ جعبه برویم، باید طراحی جعبه و بسته‌بندی محصول را انجام دهیم. برای طراحی جعبه معمولا از نرم‌افزارهای خاصی مانند اتوکد، کورل، فتوشاپ و ایلوستریتور استفاده می‌شود که بهترین آنها اتوکد میباشد. در این نرم‌افزار ابتدا ابعاد و خط قالب جعبه مشخص شده، سپس ظاهر گرافیکی آن طراحی خواهد شد. انجام تمامی مراحل طراحی جعبه حتما باید توسط یک فرد متخصص و کاربلد انجام شود تا محصول نهایی از کیفیت کافی برخوردار باشد و منجر به افزایش فروش محصول شود. ایده‌پردازی در رابطه با انتخاب بهترین نوع بسته‌بندی از نظر ساختار، ظاهر و چاپ، یکی دیگر از وظایف طراحان جعبه می‌باشد. طراحان جعبه با توجه به خواسته‌های مشتری بهترین طرح را برای چاپ ارائه می‌دهند، سپس کارفرما باید طرح اولیه را تایید کند و یک نمونه از جعبه ساخته شود. پس از ساخت اولین نمونه از جعبه، بررسی‌های‌ لازم برای رفع ایرادات صورت می‌گیرد و در آخر طرح نهایی به مرحله چاپ می‌رسد.

انواع جعبه

جعبه‌ها انواع مختلفی دارند و با توجه به نوع متریال، ابعاد، کاربرد و بسیاری موارد دیگر به 7 نوع مختلف تقسیم می‌شوند. با توجه به تنوع گسترده جعبه‌ها و انواع بسته بندی‌ها، انتخاب مناسب‌ترین گزینه برای محصول به منظور تقویت برند و جلب رضایت مشتری کمی دشوار است. در ادامه به معرفی انواع جعبه می‌پردازیم تا بتوانید جعبه مناسب محصول خود را انتخاب کنید:

جعبه‌های مقوایی

  • جعبه مقوایی موج‌دار
  • جعبه هارد باکس (جعبه سخت)
  • جعبه پلاستیکی
  • بسته‌بندی نئوپانی
  • کیسه پلی اتیلن
  • پاکت فویلی

۱. جعبه‌های مقوایی

شاید برای شما هم تعحب‌آور باشد با اینکه کاغذ ماده اصلی تشکیل دهنده مقوا است اما جعبه‌های مقوایی از استحکام بالایی برخوردارند. مقوا را می‌توان به راحتی برش داد و به اشکال مختلفی درآورد به همین دلیل مقوا برای تهیه جعبه‌های سفارشی بسیار مناسب می‌باشد. جعبه‌های مقوایی به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند و هر یک کاربرد متفاوتی دارند. برای مثال، از مقوای سفید معمولاً برای بسته‌بندی مواد آرایشی، دارویی، مواد غذایی منجمد، شیر و آبمیوه استفاده می‌شود و در مثالی دیگر، جعبه‌های مقوایی کاهی رنگ در برابر رطوبت مقاومت کمتری دارد و برای بسته بندی مواد غذایی مناسب نیستند.

۲. جعبه مقوایی موج‌دار

مردم اغلب جعبه مقوایی و جعبه مقوایی موج‌دار را یکی می‌دانند، اما این دو با هم تفاوت‌ های بسیار زیادی دارند. جعبه مقوایی از نوعی کاغذ مقاوم ساخته شده است که برای حمل‌ونقل محصولات مختلف از آن استفاده می‌شود. ماده اصلی ساخت جعبه مقوایی موج‌دار کاغذ بازیافتی است و این نوع مقوا را می‌توان بارها و بارها بازیافت کرد و دوباره مورد استفاده قرار داد. جعبه مقوایی موج‌دار بسیار مقاوم‌تر از جعبه مقوایی است و حداقل دو عنصر سازنده به نام‌های لاینر و مدیوم دارد. 

لاینر نوعی متریال تخت است که روی سطح خارجی مقوا به کار می‌رود و در برخی موارد برای مقاومت بیشتر جعبه از آن در سطح داخلی نیز استفاده می‌شود. مدیوم بین لاینرها قرار می‌گیرد و نقش مهمی در استحکام‌‌بخشی به جعبه ایفا می‌کند. به دلیل مقاومت بالای جعبه مقوایی موج‌دار، از آن برای بسته‌بندی و محفاظت از محصولاتی استفاده می‌شود که قرار است مسافتی طولانی را طی کنند. جعبه مقوایی موج‌دار در برابر رطوبت نیز مقاومت خوبی دارد و  برای جابه‌جایی‌های طولانی‌مدت مواد غذایی به کار می‌رود. ساخت جعبه‌های پیتزا از دیگر کاربردهای جعبه مقوایی موج‌دار است.

۳. جعبه هاردباکس (جعبه سخت)

حتما بارها با جعبه‌های هاردباکس مواجه شده‌اید. جنس این نوع بسته‌بندی نیز مقوایی است اما دارای مقاومت بسیار بالا و ظاهری بسیار جذاب است به همین دلیل برای بسته‌بندی کالاهای لوکس مورد استفاده قرار می‌گیرد. جعبه هاردباکس از مقوای بسیار فشرده ساخته می‌شود. این نوع مقوای فشرده چهار برابر مقاوم‌تر از مقوای تک‌لایه‌ است. جعبه هاردباکس که اغلب دست‌ساز بوده و تولید انبوه نمی‌شود، یکی از گران‌ترین نوع جعبه‌ها است. جعبه هاردباکس، حجم بیشتری را در جابجایی اشغال میکند و این امر طبیعتا هزینه جابجایی را افزایش میدهد. این نوع بسته‌بندی اغلب در تجارت لوازم آرایشی، جواهرات، تکنولوژی و کالاهای لوکس به‌ کار میرود.

۴. جعبه پلاستیکی

پلاستیک‌ها در تمامی ابعاد زندگی روزمره ما کاربرد دارند و در طیف گسترده‌ای از محصولات به کار می‌روند. حتی در برخی موارد نیز جایگزین موادی همچون چوب، شیشه، چرم، سرامیک و بسیاری موارد دیگر می‌شود. بسته‌بندی محصولات با جعبه پلاستیکی مزایای بسیاری دارد. جعبه‌های پلاستیکی قابل بازیافت هستند. علاوه بر آن، ظروف پلاستیکی که اجازه ورود هوا به درون محفظه را نمی‌دهند گزینه مناسبی برای حفظ کیفیت غذا و جلوگیری از آلودگی آن به حساب می‌آیند. بسته‌بندی‌های پلاستیکی در برابر ضربه نیز مقاوم بوده و به راحتی نمی‌شکنند. یکی دیگر از دلایل محبوبیت بسته‌بندی‌های پلاستیکی این است که از هر زاویه‌ای میتوان به راحتی محصول درون جعبه را مشاهده کرد و نیازی به باز کردن جعبه نیست. جعبه‌های پلاستیکی بسیار انعطاف پذیر و سبک هستند و برخلاف باور عوام قابل بازیافت هستند، به این معنا که در مقایسه با شیشه یا سایر مواد، تولید پلاستیک جدید انرژی کمتری مصرف میکند و از همه مهمتر اینکه تولید پلاستیک مقرون به صرفه است.

۵. بسته‌بندی نئوپانی 

نئوپان نیز نوعی مقوا است اما ساختار آن به ‌گونه‌ای است که به راحتی میتوان آن را برش داد. جعبه نئوپانی یک گزینه مقرون ‌به ‌صرفه برای بسته‌بندی محصولات است و اغلب برای بسته‌بندی مواد غذایی، آرایشی، الکترونیکی و دارویی استفاده می‌شود. از آنجا که ورقه‌های نئوپانی وزن کمی دارند، نمیتوان از جعبه نئوپانی برای بسته‌بندی محصولات سنگین استفاده کرد. اما این نوع جعبه برای بسته‌بندی بسیاری از کالاهای خواروبارفروشی مناسب است. لازم است بدانید نئوپان در برابر رطوبت مقاوم نیست و در صورت وجود رطوبت، جعبه به راحتی آسیب می‌بیند.

۶. کیسه پلی‌اتیلن

کیسه پلی اتیلن یا کیسه پلاستیکی یکی از انواع رایج بسته‌بندی است که میتواند برای حمل و جابجایی طیف گسترده‌ای از محصولات همچون مواد غذایی، گل، مواد شیمیایی، زباله، روزنامه و بسیاری موارد دیگر استفاده شود. از مزایای کیسه‌های پلی‌اتیلن می‌توان به سبک بودن، قابل استفاده مجدد بودن، انعطاف‌پذیری و مقاومت بالا اشاره کرد. از آنجا که ساخت کیسه پلی‌اتیلن ساده است، می‌توان با هزینه‌ای کم آنها را در طرح و اندازه دلخواه مشتری به صورت کاملا سفارشی تولید کرد.

۷. پاکت فویلی

احتمالا پاکت‌های فویلی را در بسته‌بندی چای و قهوه دیده‌اید. در واقع، پاکت فویلی از ورود باکتری به محصول جلوگیری کرده، ماندگاری محصول در قفسه فروشگاه را افزایش داده و از همه مهم‌تر باعث حفظ طعم چای یا قهوه می‌شود. از کیسه‌های فویلی برای بسته‌بندی البسه و کالای خواب نیز استفاده می‌شود. در فرآیند بسته‌بندی، ابتدا اکسیژن موجود در کیسه را خارج میکنند و به این ترتیب جلوی رشد قارچ و باکتری را می‌گیرند. برای جلوگیری از فاسد شدن موادی همچون پنیر، ماهی دودی، غلات و انواع مغزها نیز می‌توان از پاکت فویلی استفاده کرد.

انواع روش‌های چاپ جعبه

برای رشد کسب‌وکارتان و افزایش فروش، در درجه اول لازم است کالایی باکیفیت تولید کنید اما چاپ جعبه محصول و جذابیت آن در بازاریابی و افزایش فروش محصولتان نقش بسزایی دارد. پنج روش اصلی برای چاپ جعبه وجود دارد. توجه داشته باشید هر یک از پنج روش اصلی چاپ جعبه، مزایا و معایبی دارند. در ادامه مقاله با جوپنزا همراه باشید تا با انواع روش‌های چاپ جعبه آشنا شوید و از میان آنها بهترین روش را برای چاپ جعبه موردنظرتان انتخاب کنید.

  • چاپ افست (لیتوگرافی)
  • فلکسوگرافی
  • چاپ دیجیتال یا جوهرافشان
  • چاپ گراور
  • چاپ سیلک اسکرین

 

۱. چاپ جعبه به روش افست

چاپ جعبه به روش افست یکی از شیوه‌های متداول چاپ است که در آن جوهر از یک پلیت (صفحه) به غلطک منتقل شده و از آنجا به لایه‌های مختلفی میرسد. از چاپ افست معمولا در تولید انبوه محصولات استفاده میشود. برای مثال، برای چاپ روزنامه، مجله و جعبه در تیراژ بالا از شیوه چاپ افست استفاده می‌شود. علاوه بر آن، از چاپ افست برای چاپ کارتن‌های تاشو و چاپ لیبل نیز استفاده می‌شود. چاپ افست یکی از پرکاربردترین شیوه‌های چاپ برای داشتن محصولی با کیفیت بالا و هزینه پایین در تیراژ بالا است. لازم است بدانید با اینکه استفاده از بیش از چهار رنگ در چاپ افست امکان‌پذیر است، معمولا تنها از یک یا دو رنگ در آن به کار می‌رود. از چاپ افست هم برای چاپ جعبه مات و هم برای چاپ جعبه براق استفاده می‌شود که هر دو جلوه ویژه‌ای به محصول می‌دهند. با وجود مزایای چاپ جعبه به روش افست، زمانبر بودن این شیوه یکی از مهم‌ترین معایب چاپ افست است.

۲. چاپ جعبه به روش فلکسوگرافی

فلکسوگرافی یکی از روش‌های چاپ است که در آن از پلیت‌های (صفحات) انعطاف‌پذیری استفاده می‌شود. در واقع، چاپ جعبه به روش فلکسوگرافی نوعی لترپرس مدرن است که دارای قابلیت چرخش با سرعت بالا است. به همین دلیل میتوان از فلکسوگرافی برای چاپ روی هر نوع لایه‌ای از قبیل پلاستیک، کاغذ و سلفون استفاده کرد. چاپ جعبه به روش فلکسوگرافی، روشی مشابه چاپ افست است، اما در چاپ فلکسی به جای صفحات مسطح از یک پلیمر حساس به نور استفاده می‌شود. هزینه چاپ با روش فلکسوگرافی پایین بوده و همچنین، هزینه تنظیم و راه‌اندازی آن نیز مقرون‌ به‌ صرفه می‌باشد. در مقایسه با چاپ افست(لیتوگرافی)، کیفیت چاپ با روش فلکسوگرافی به طرز چشمگیری پایین است. بنابراین، بهتر است برای چاپ تصاویر با کیفیت بالا از چاپ فلکسی استفاده نکنید.

۳. چاپ دیجیتال جعبه

از چاپ دیجیتال یا جوهرافشان عمدتا برای چاپ محصولات در تیراژ کم و یا مقیاس کوچک استفاده می‌شود. چاپ دیجیتال برای چاپ روی محصولات کاغذی و بسته‌بندی‌های کاغذی کاربرد بسیاری دارد. علاوه بر آن، معمولا برای چاپ نمونه اولیه بسته‌بندی از روش جوهرافشان استفاده می‌شود. چاپ دیجیتال جعبه به راحتی قابل دسترس است و کارفرما میتواند در زمان کم نمونه اولیه بسته‌بندی را مشاهده کند. از آنجا که چاپ به روش دیجیتال به هیچ زیرساختی نیاز ندارد، پس روشی است که میتوان از آن برای صرفه‌جویی در وقت بهره برد. با این وجود، استفاده از چاپ دیجیتال برای چاپ محصولاتی در مقیاس بزرگ توصیه نمی‌شود، چرا که هزینه چاپ دیجیتال در تیراژ بالا در مقایسه با سایر شیوه‌های سنتی چاپ بسیار بالا است.

۴. چاپ جعبه به روش گراور

چاپ جعبه به روش گراور یکی از روش‌های رایج چاپ جعبه است که اغلب برای چاپ حجم بالایی از کاتالوگها و مجلات استفاده می‌شود. کیفیت عالی و سرعت بالا از ویژگی‌های بارز چاپ گراور است. در چاپ گراور، جوهر از یک استوانه که روی آن حکاکی شده به بستر مورد نظر منتقل می‌شود و فرآیند چاپ صورت می‌گیرد. انعطاف‌پذیری ساختار ماشین چاپ و سادگی فرآیند چاپ از دیگر مزایای چاپ گراور است. در حال حاضر، یکی از عمده‌ترین کاربردهای چاپ گراور در بازار بسته‌بندی است اما هزینه چاپ گراور بسیار بالاست، پس بهتر است که از آن برای چاپ محصولات در تیراژ بالا استفاده شود.

۵. چاپ جعبه به روش سیلک اسکرین

چاپ جعبه به روش سیلک اسکرین یکی از تکنیک‌های چاپ است که در آن از مش برای انتقال جوهر به لایه استفاده می‌شود. امروزه، رایج‌ترین مش مورد استفاده، از پلی‌استر تهیه می‌شود. نوع مش به‌ کار‌ رفته در فرآیند چاپ، جلوه و نتیجه طرح نهایی چاپ شده را مشخص می‌کند. در گذشته در فرآیند چاپ از ابریشم استفاده می‌شد به همین دلیل این روش به چاپ سیلک(ابریشم) اسکرین شناخته می‌شود. در چاپ سیلک اسکرین تنها یک رنگ چاپ می‌شود و برای داشتن یک طرح یا تصویر چندرنگی‌ به چند اسکرین در فرآیند چاپ نیاز است. از روش چاپ سیلک اسکرین برای چاپ برچسب‌ها و موارد تبلیغاتی هم استفاده می‌شود. همچنین، چاپ سیلک اسکرین گزینه‌ای بسیار مناسب برای چاپ طرح‌های گرافیکی است، پس می‌توان از آن برای چاپ جعبه‌های سفارشی با طرح‌های گرافیکی با کیفیت استفاده کرد.

نتیجه گیری

چاپ جعبه و بسته‌بندی اگر در سطح عالی انجام گیرد و خلاقانه باشد، باعث تمایز محصول شما از سایرین می‌شود و شما را در دنیای رقابت پیروز می‌کند. طراحی جعبه و بسته‌بندی محصول، اولین چیزی است که مخاطب از محصول شما می‌بیند. این نگاه اول می‌تواند به مخاطب حس خوب القا کند و باعث شود به خرید محصول شما ترغیب شود. بسته‌بندی خوب از محصول شما محافظت می‌کند و باعث افزایش میزان فروش می‌شود. تمامی تولیدکنندگان و کارخانه‌ها برای رشد کسب‌وکار خود به طراحی و چاپ جعبه حرفه‌ای نیاز دارند. تنوع در صنعت چاپ و بسته‌بندی بسیار زیاد است و شما باید با توجه به محصولتان نوع جعبه و روش چاپ مناسب را در نظر بگیرید. برای طراحی بسته‌بندی می‌توانید به آژانس تبلیغاتی جوپنزا که یکی از بهترین و معتبرترین مجموعه‌ها در ایران است،مراجعه کنید. جوپنزا با بیش از 20 سال سابقه درخشان تونسته‌ است خدمات ارزشمندی در حوزه طراحی و چاپ به مشتریان ارائه کند. برای ارتباط با جوپنزا می‌توانید با شماره‌های 88917051 و      09351360868 تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول

۱. چاپ جعبه‌های مقوایی موج‌دار برای چه مواردی کاربرد دارند؟

جعبه‌های مقوایی موج‌دار، مقاومت بالایی برای محافظت از محصول دارند بنابراین در مواردی که قرار است محصول مسافت طولانی طی کند، مناسب می‌باشد. همچنین این نوع جعبه در برابر رطوبت نیز مقاوم‌اند و برای نگهداری طولانی‌مدت مواد غذایی به کار می‌روند.

۲. برای چاپ جعبه کالاهای لوکس از چه نوع جعبه‌ای بیشتر استفاده می‌کنند؟

جعبه هاردباکس یا جعبه سخت که هزینه بالاتری نسبت به دیگر انواع جعبه دارد.

۳. چاپ افست در چه مواقعی می‌تواند استفاده شود؟

برای چاپ جعبه در تیراژ بالا می‌توان از چاپ افست استفاده کرد. چاپ افست، کیفیت بالا و هزینه پایینی دارد اما زمانبر است.

۴. چاپ دیجیتال چه مزایایی دارد؟

به راحتی در دسترس است، به هیچ زیرساختی نیاز ندارد، در وقت صرفه‌جویی می‌کند اما در تیراژ بالا هزینه بالایی دارد و بهتر است در مقیاس پایین از این روش استفاده کرد.

۵.  از چه نرم‌افزارهایی برای طراحی جعبه و بسته‌بندی استفاده می‌شود؟

اتوکد، کورل، فتوشاپ و ایلوستریتور که بهترین آنها اتوکد می‌باشد.