طراحی بسته بندی
طراحی بسته بندی
طراحی بسته بندی
طراحی بسته بندی
طراحی بسته بندی
طراحی بسته بندی

طراحی بسته بندی

بسته ‌بندی به عنوان یک سیستم هماهنگ توصیف می‌شود که هدف از آن آماده سازی کالا برای حمل‌ و نقل، توزیع، انبار کردن، فروش و مصرف میباشد.

باید بدانید که بسته‌ بندی مناسب از طریق ارتباط بصری اطلاعات کاملی را در مورد محصول و تولید کننده به مخاطب یا مصرف کننده منتقل می ‌کند.

به جعبه ای که به منظور حفظ و نگهداری از محصول طراحی و تولید میشود جعبه بسته بندی محصول میگویند.

طراحی بسته بندی

اهمیت خدمات طراحی بسته بندی

طراحی بسته بندی یکی از خدماتی است که برای انواع کسب و کارها لازم و ضروری است. زیرا در سال های گذشته ثابت شده است که علاوه بر کیفیتی که محصولات تولید شده باید داشته باشند، بسته بندی محصولات هم دارای اهمیت خیلی زیادی میباشد.

بیشتر مشتریان قبل از خرید هر محصول، از بسته بندی محصول آن را انتخاب می کنند.

این موضوع باعث شده تا طراحی بسته بندی محصولات دارای اهمیت بسیار بیشتری برای شرکت های تولیدی باشد.

همین موضوع تبدیل به یک رقابت جدید در بین شرکت ها و تولیدکننده ها شده است.

یک بسته‌ بندی خوب چه ویژگی های دارد

یک بسته‌ بندی خوب، از محصول در طی حمل و نقل، مراحل بار، قفسه مغازه خرده فروشی و در قفسه خانه مشتری مراقبت می‌ کند.

تا زمانی که توزیع محصول را در زمان و مکان مفید ارائه کند. بسته ‌بندی از طریق فراهم آوردن درجه مناسبی از حفاظت در مقابل شکستگی، فاسد شدن و گم‌ شدن محتویات محصول، به ارزش محصول اضافه میکند.

به طور کلی می‌ توانیم وظایف بسته‌ بندی عبارتند از:

حفاظت و نگهداری کالا، پیشگیری از آسیب فیزیکی و توقف یا جلوگیری از تغییرات شیمیایی و بیولوژیکی می ‌باشد.

استفاده آسان از محصول با استفاده از بسته بندی مناسب

بسته‌ بندی عملکرد مناسبی برای واسطه‌ ها، توزیع کنند گان و مشتریان برای راحتی کار ارائه می‌شود.

خیلی از خدمات که به وسیله یک بسته ‌بندی مناسب ارائه می ‌شوند، مانند برچسب محصول، نحوه مصرف و استاندارد بودن می‌ تواند باشد.

اطلاع رسانی در بسته ‌بندی چه نقشی دارد

بسته‌بندی می‌تواند به شناخت کلی از محصولات مختلف توسط مصرف کننده کمک کند که آرم یا لوگو شرکت مربوطه بیشترین وظیفه را در این بین به عهده دارد.

بسنه بندی و بازاریابی برای محصول چه ارتباطی باهم دارند

زمانی که رقابت بین شرکت‌ها به میان می ‌آید بسته ‌بندی برتر می ‌تواند در شناخت محصول شرکت از محصول رقبا مفید باشد.

جلب توجه، مصرف کننده بسته ‌بندی به فروش محصول در مغازه کمک می ‌کند به بیان دیگر بسته ‌بندی می‌ تواند همانند یک فروشنده موفق در تبلیغ محصول درون خود کار آمد باشد.

وظایف اصلی بسته‌بندی کدامند

۱. عملکرد تکنیکی و حفاظتی
۲. عملکرد اقتصادی
۳. عملکرد تبلیغاتی
۴. عملکرد اطلاع رسانی بسته بندی و فروش

تولید کنندگانی که میتوانند طراحی و تهیه محصول جدیدی را ارائه دهند باید به این نکته توجه کنند که اگر برداشت دقیقی از مشتری در ذهن داشته باشند، قطعا تولید و سود حاصل از آن بسیار رونق میابد و رشد میکند.

بسته‌بندی خوب ۵۰ درصد از فروش محصول را انجام میدهد

نکته خیلی مهم این است که بسته باید خیلی زود در بین بسیاری از محصولات نظر خریدار را به خود جلب کند.

یک بسته‌بندی خوب باید در نقش یک فروشنده ساکت عمل کند و بسته باید طکری باشد که خریدار آن را به یاد بسپارد و برای خرید های تکراری بعدی به آن محصول مراجعه کند.

جعبه محصول نه تنها باید فرآورده را حفظ کند، که باید مصرف کننده را جذب کند و اطلاعات لازم را به بیننده بدهد. و فرآورده داخل آن را باید بتوان به راحتی از درون آن خارج کرد و موقعی که خالی شد بتوان پوشش هر بسته را از بین برد.

بسته‌ ها به جز جلب کردن خریدار، اطلاعات لازمی، هم به وسیله رنگ و هم به وسیله عبارت و نشانه‌ها در اختیار مصرف‌کننده می‌گذارند.

که بسته بندی از یک وسیله ساده محافظت محصول به یکی از عوامل اصلی فروش تبدیل شده است و حلقه اصلی زنجیره‌ای شده است که تولید کننده را به مصرف کننده مرتبط میکند.

یک بسته ‌بندی خوب هم باید با روحیه کالا هماهنگ باشد و هم باید عنصری و ابتکاری در خود داشته باشد تا بتواند خریدار را به خود جلب کرده و در ذهن او بماند.

طراحی بسته بندی

 

بسته بندی و تبلیغات چه ارتباطی با هم دارند

در نیای امروز برای رساندن پیام های تبلیغاتی از ابزار های تبلیغاتی مانند بروشور و کاتالوگ، پوستر، مطبوعات، رادیو و تلویزیون، سینما، نمایشگاه های تبلیغاتی استفاده می شود و بسته بندی محصولات هم یکی از رش های تبلیغات میباشد.

بسته ‌بندی، پایان رقابت محصولات است، باعث ایجاد انگیزه برای خریدار میشود، به خصوص برای یک محصول جدید، بیشتر از هر چیز به کیفیت و تاثیر نگاه اول به بسته ‌بندی مربوط می‌شود. ابتدا باید تمایز ایجاد کنید.

در مرحله بعد، باید طرح و حجم بسته بسیتر زیبا و جالب باشد و در پایان کیفیت محصول حیلی مهم است.

برای ایجاد تمایز باید دو عامل مهم، یعنی شکل فیزیکی و طرح و شکل گرافیک آن میباشند. که طرح و رنگ هم شامل لوگو و تصویر و زمینه و حروف میباشد.

بسته بندی باید معرفی کننده محصول خود باشد.

مصرف کننده باید بتواند ارتباط بین محصول و استفاده‌ از آن را در اولین تشخیص دهد. باید بدانید که رنگ‌ها سریع‌ترین و مستقیم ترین وسیله برای دستیابی به این هدف هستند.

برای موفقیت در فروش لازم است که رنگ بسته‌بندی با طبیعت و اثرات محصول ارتباط نزدیک داشته باشد.

علاوه بر این‌ها محصول باید معرفی جدیدی داشته باشد و مزایایی را به مشتری ارائه کند.

در همه جای دنیا به اطلاعات نوشته شده روی بسته‌ بندی‌ ها توجه دقیق تری می‌شود.

هر بسته‌ای که توضیحات و مشخصات بیشتر درباره محصول و مواد تشکیل دهنده آن را داشته باشد، از نظر مصرف کننده و مخاطب قابل اعتمادتر است.

آیا بسته بندی محصول را به فروش می‌رساند

یکی از وظایف تبلیغات این است که تصویر بسته ‌بندی را در ذهن مشتری حک کند. باید یک بسته ‌بندی به آسانی مشخص باشد و در قفسه فروشگاه قابل تشخیصباشد.

در طراحی بسته بندی نکته مهم این است که بسته ‌بندی باید خیلی زود در بین محصولات زیاد قفسه ها نظر خریدار را به خود جلب کند، زیرا میزان جذب مخاطب از طریق دیدن بسته بندی  رخ میدهد، که صد دردصد روی تصمیم خریدار تاثیر زیادی دارد.

در دنیای امروز مصرف کننده مورد هجوم هزاران آگهی و عرضه گوناگون کالاهای شبیه به هم است.

بسته بایدباید جلب توجه کند، به گونه ای که خریدار محصول موردنظر خود را خیلی زود پیدا کند، در غیر این صورت به مارک مشابه آن یعنی رقبای شما مراجعه میکند.

و باید بدانید که یک بسته‌ بندی خوب نه تنها باید در نقش یک فروشنده ساکت باشد بلکه باید ویژگی‌های آن طوری باشد که خریدار آن را بیاد بسپارد و برای خریدهای تکراری بعدی آن را در نظر بگیرد.

که در اینجا گرافیک بسته ‌بندی بیشتر از هر قسمت دیگری اهمیت دارد. بسته ‌ای که خوب طراحی شده باشد، اقتصادی ‌ترین روش افزایش فروش است.