پوستر یکی از ساده ترین و قدیمی ترین ابزارها و اشکال ارتباط تصویری است که در حوزه تبلیغات نقش مهمی دارد. امروزه، پوسترها در طیف وسیعی از اندازه ها و طرح ها عرضه می شوند، اما همگی به دنبال اهداف مشخص، یعنی انتقال یک پیام، معرفی، جلب توجه و اعلام یک موضوع خاص هستند. پوسترها، نتیجه هنر و تخیل طراحان هستند که به واسطه المان ها و تصاویر به کار برده شده در آن ها، در انتقال مفاهیم خاص به بیننده و برقراری ارتباط بصری نقش دارند. هر پوستر با توجه به نوع کاربری، طرح و محل مورد استفاده طیف خاصی از جمعیت را مورد هدف قرار می دهد. با توجه به اهمیت پوستر در حوزه تبلیغات، در این مقاله، به نکته های طراحی پوستر می پردازیم.
نکته های مهم طراحی پوستر
برای طراحی اصولی و درست پوستر، طراحان باید بر اصول طراحی پوستر مسلط بوده و همچنین با عناصر، المان ها و نکات مهم آن آشنا باشند. در ادامه این بخش، به برخی نکته های مهم طراحی پوستر می پردازیم.
۱. خواندن و درک پوستر باید ساده باشد.
از آنجایی که پوسترها برای عموم مردم طراحی می شوند و معمولاً هدف اطلاع رسانی و انتقال پیام را دارند، اولین و مهم ترین نکته از نکته های طراحی پوستر، قابل درک بودن آن است. تصاویر، المان ها و نوشته های روی پوستر باید به گونه ای باشند که به سادگی از فاصله دور واضح بوده و بتواند افراد را به سمت خود جذب کنند و برای آن ها قابل درک باشند. پوسترها معمولاً سه بخش اصلی دارند که شامل عنوان، جزئیات اصلی و متون کوچک است. عنوان به عنوان بزرگترین و مهمترین بخش پوستر، باید به واضح ترین شکل ممکن طراحی شود.
۲. کنتراست تصویر پوستر
دومین نکته مهم در طراحی پوستر، توجه به کنتراست تصاویر است. رنگ و تصاویر به کار برده شده در پوستر باید به شکلی باشد که بتواند با یک نگاه توجه مخاطب را جلب کند. ایجاد تضاد فراوان میان عناصر طراحی می تواند به طراحان در انجام این کار کمک کند. به عبارت بهتر، در طراحی پوستر باید به جای پالت رنگ یکنواخت و تکراری، از رنگ های برجسته و متنوع استفاده کرد.
۳. شناسایی مخاطب هدف
یکی از نکته های طراحی پوستر، وابسته بودن آن به خلاقیت طراحان است. اما نکته ای که طراحان باید به هنگام طراحی در کنار زیباشناسی به آن توجه داشته باشند، مخاطبان آن پوستر است. در اصل، از آنجایی که پوسترها برای انتقال پیامی به یک گروه مخاطب خاص طراحی و تولید می شوند، پس باید با سلایق و ویژگی های آن گروه مخاطبان هماهنگی داشته باشند. برای مثال، پوستری که برای فیلم و سریال های مخصوص کودکان طراحی می شود، مخاطب کودک دارد و باید به گونه ای طراحی شود که بتواند توجه این گروه سنی را جلب کند.
۴. استفاده از از رنگ ها و تایپوگرافی به صورت استراتژیک
وقتی صحبت از طراحی و طرح پوستر به میان می آید، آزادی طراح در به کارگیری خلاقیت قطعاً یک امتیاز برای تیم طراحی است. امروزه انتظار می رود که طراحان با رنگ ها و تایپوگرافی به شیوه ای استراتژیک آشنا باشند و از آن ها در طراحی پوستر استفاده کنند. رنگ یک ابزار اولیه در طراحی است و قدرت القای یک احساس ویژه را در افراد دارد. به همین دلیل است که انتخاب رنگ هرگز نباید در طراحی شدن پوستر ساده گرفته شود. همین امر در مورد تایپوگرافی نیز صدق میکند؛ چرا که کمک میکند بر مهم ترین پیام ها در یک پوستر تأکید کرده و توجهات بیشتری را جلب کنید.
۵. پایبندی به برند و هویت آن
طراحی کردن پوستر اگرچه یک هنر مبتنی بر خلاقیت و خلق ایده است که طراحان بدون محدودیت می توانند آن را انجام دهند، اما یکی از نکته های طراحی پوستر، بدون شک هماهنگی و تناسب آن با برند مورد نظر و پایبندی طراح به هویت برند است. این به معنای ایده گرفتن و استفاده از دیگر فونت ها، رنگ ها و سایر عناصر مشخص برند برای حفظ هویت است. برای مثال، در طراحی شدن پوستر برای یک شرکت، حتما باید از المان های معروف آن شرکت در پوستر استفاده شود.
۶. ایجاد یک نقطه کانونی غالب
طراحی کردن پوستر، شامل یک تصویر یا نماد مرکزی است که توجه بینندگان را به خود جلب می کند. پوستر چه یک تیتر، یک تصویر یا یک عکس باشد، باید دارای نقطه کانونی غالبی قابل تشخیص از فاصله دور باشد و بتواند توجهات را به خود جلب کند. یک نقطه کانونی تأثیر قدرتمندی بر روی مخاطب هدف دارد و باید با بقیه طراحی های پوستر در تضاد باشد. به عنوان مثال، اگر یک طراح، نقطه کانونی پوستر را نمای نزدیک از چهره یک فرد قرار دهد، سایر عناصر پوستر باید به دقت و استراتژی لایه بندی شوند تا پوستر از نظر بصری جذاب بماند.
۷. اهمیت اندازه و شکل
برای افزایش تأثیر بصری، باید به اشکال و اندازه ها در حالی که از مهم ترین عناصر پوستر منحرف نشوید، توجه زیادی داشته باشید. در واقع، استفاده از اشکال و اندازه ها باید در جهت جلب توجه به مهم ترین اطلاعات و عناصر یک پوستر باشد. وقتی به خوبی انجام شود، توجه فرد را به ناحیه خاصی روی پوستر معطوف کرده و به حفظ جریان و جلوه بصری مورد نظر طرح کمک زیادی میکند.
سخن پایانی
پوسترها یکی از ابزارهای مهم انتقال پیام به شکل تصویری هستند که طراحی آن ها از تخیل و خلاقیت طراح سرچشمه می گیرد. به مرور زمان و با افزایش اهمیت پوسترها، اصول و قواعد کلی طراحی پوستر به وجود آمد که به طراحان کمک می کرد طرح های منحصر به فرد و کاربردی تری طراحی کنند. در این مقاله، به ۷ مورد از نکته های طراحی پوستر که می تواند برای طراحان مفید باشد، پرداختیم.
سوالات متداول
۱. کاربرد اصلی پوستر چیست؟
پوسترها برای انتقال پیام، اطلاع رسانی مطالب، موضوعات خاص یا رویدادها استفاده می شوند و با توجه به ماهیتی که دارند، اثری بسیار ماندگار و تاثیرگذار دارند.
۲. در طراحی پوستر مهمترین نکات چه هستند؟
توجه به مخاطبین هدف، در نظر گرفتن هویت برند و ساده بودن درک پوستر سه نکته مهم در طراحی پوستر تبلیغاتی و غیره هستند.