ابزارهای تبلیغاتی جهت معرفی کسب و کار شما، سرویس و خدمات ارائه شده توسط شما و دیگر موارد محدود نیستند و در اندازهها و عنوانهای مختلفی وجود دارند.یکی از این ابزارها بروشور است.بروشور تبلیغاتی به علت تعداد کم صفحات، ارزان بودن تولید آن و نیز آشنایی با آن از جمله ابزارهای تبلیغاتیایست که در صنعت تبلیغات ماندگار خواهد بود.در این مطلب قرار است در خصوص بروشور، نوع طراحی، نوع چاپ و کلیه نکات مهم و مرتبط با آن مواردی را از نظر بگذرانیم.
بروشور
بروشور نوعی کتابچه یا مجله است اما با این تفاوت که در تک تک صفحات بروشور در خصوص محصول، سرویس، کسب و کار و دیگر موارد مرتبط با این برند اطلاعات درج شدهاست.بروشور با کاتالوگ متفاوت است که با مراجعه به تعریف و ساختار آن، کامل این تمایز مشخص است.
استفاده از بروشور برای تبلیغات
برای معرفی خودمان و خدماتی که ارائه میکنیم و در یک کلمه تبلیغات کسب و کارمان، ابزارهای مختلف و متفاوتی وجود دارند.این ابزارها براساس نوع تولید و برد رسانهایشان، ویژگیهای خاص خود را دارند.بروشور نیز مانند دیگر ابزارها مزیتهایی برای استفاده دارد.به بیان سادهتر بروشور در هر صفحه یک مطلب تازه برای ما دارد.برای تمام شرکتهای تازه وارد در بازار داشتن یک بروشور الزامیست.بروشورها معمولا به صورت تک لتی، 2 لتی، 3 لتی و 4 لتی تولید و عرضه میشوند.بروشورهای دولتی برای کسب و کارهای فعال در حوزه تکنولوژی مناسب است.بروشور 3لتی برای برندهای فعال در حوزه آرایشی و بهداشتی که عکسهای زیاد و متنوعی دارند، مطلوب است.مدت زمان ماندگاری بروشور در نزد فرد دریافت کننده بسیار بالاست و این ماندن موجب میشود تا نام و محصولات شما در ذهن او ماندگار شود.
اهداف طراحی بروشور
وقتی یک کسب و کار قصد طراحی و چاپ یک بروشور را دارد باید 4 هدف مختلف را در نظر بگیرد تا با استفاده از تهیه بروشور به آنها برسد.این 4 هدف عبارتند از:
- ارائه اطلاعات کافی از شرکت، راههای تماس، شعارها، ماموریتها و هرچه مرتبط با کسب و کار است.
- تبلیغات:گفتیم که بروشور یک ابزار تبلیغات است.معرفی محصولات و خدمات ارائه شده توسط شرکت یکی دیگر از اهداف طراحی بروشور است.
- آگاهی از برند:وقتی در یک بازار تازه وارد هستید، در ابتدای کار باید به درستی دیده شده و شناخته شوید.طراحی و توزیع یک بروشور مناسب در این راه به شما کمک میکند.
- یکی دیگر از اهداف و مقاصدی که در طراحی بروشور میتوان در نظر داشت، ارائه آموزش کافی در خصوص استفاده، نگهداری و هرچیز دیگر مرتبط با محصول است.
با در نظر گرفتن این 4 هدف و یک خروجی نهایی، در نهایت بروشوری خواهید داشت که هم شما را به مشتری میشناساند و در نهایت برای مدت طولانی نزد او باقی خواهد ماند.
مزایای استفاده از بروشور
هر ابزاری که در امر تبلیغات استفاده میشود مزیتهای خاص خود را دارد.بروشور نیز از این قاعده مستثنا نیست.در زیر برخی از مزایای بروشور بیان شدهاست.
- توزیع آسان:بروشور سبک است و حمل آسانی دارد.به همین دلیل قابلیت توزیع آن نیز ساده است.به راحتی در تعداد و تیراژ بالا در نمایشگاهها، مراکز خرید، فرودگاهها، همایشها و مکانهایی از این دست قابل توزیع است.
- مقرون به صرفه بودن:ابزارهای مختلف تبلیغاتی از نظر میزان هزینه مورد نیاز، متفاوت هستند.بروشور از نظر هزینه طراحی و چاپ مقرون به صرفه است و با اختصاص بودجهای نه چندان زیاد، امکان بازخورد مناسب را فراهم میآورد.
- اعتبار بخشیدن:اگر در طراحی و چاپ بروشور دقت و خلاقیت بالایی به خرج دهید، در نهایت شما و کسب و کارتان برنده است.هرچه در جلب نظر افرادی که بروشور را دریافت و مطالعه میکنند موفقتر عمل کنید، برند و کسب و کار شما بهتر از قبل شناخته شده و در نظر آنان معتبر خواهید بود.
- انتقال اطلاعات کامل و جامع:اینکه بتوانید با استفاده از یک فضای کوچک و تعداد صفحات کم اطلاعات کافی، کامل و جامع را به افراد منتقل کنید از بهترین مزایای بروشور است.هر چه پیام کسب و کارتان و آنچه ارائه مینمایید واضح و شفاف باشد، خیالتان از نظر مثبت مشتریان و خوانندگان بروشور آسوده است.
انواع بروشور از نظر طراحی و چاپ
بروشورها از نظر تعداد صفحه به 4 دسته مختلف تقسیم میشوند.این سه دسته عبارتند از:
- بروشورهای لتی
- بروشور فرمی
- بروشور اسلیپ کیس
- بروشور پامفلت و یا لیفلت
کاربرد بروشور
بروشور برای امور مختلفی کاربرد دارد که معمولا در راستای اهداف تبلیغاتی هستند.برخی از این کاربردها عبارتند از:
- از بروشور میتوان به عنوان معرف یک محصول یا خدمت خاص استفاده کرد.در بستهبندی بسیاری از کالاهای مختلف چنین بروشوری وجود دارد.
- در نمایشگاهها و همایشهای مختلف، بسیاری از شرکتها و موسسات از بروشور برای معرفی خود و خدمات قابل ارائه استفاده میکنند.
- شاید در برخی از درمانگاهها یا مطب پزشکان با بروشورهایی که در خصوص یک امر مهم مرتبط با سلامت شما یا خانواده، اطلاعاتی دارد مواجه شده باشید.یکی دیگر از کاربردهای یک بروشور تهیه و درج محتوای آموزشی و آگاهی دهنده در باره یک موضوع مهم است.
- در بسیاری از رستورانها و کافیشاپها از یک بروشور به عنوان منو استفاده میشود.
- اگر به یک موزه یا مکانی گردشگری رفتهباشید حتما به شما بروشوری در خصوص آن محل دادهاند.در این بروشور اطلاعات مفیدی در خصوص تاریخچه آن محل، اتفاقاتی که در آنجا افتادهاست و دیگر دانستنیهای مفید به شما ارائه میشود.
- معمولا در برگزاری همایشها و رویدادهای تخصصی از بروشور در خصوص اطلاعات مفید آن رویداد استفاده میشود.مواردی مانند تاریخ برگزاری، برنامه و زمانبندی همایش و..از اجمله موارد درج شده در آن است.
بروشور لتی
یک بروشور لتی چند صفحه دارد که این صفحات پس از تا زدن آنها تبدیل به لت میشوند.این بروشورها به صورتکه همه برروی هم تا شده استفاده میشوند.به این شکل که یک صفحه سایز A4 را به سه یا بیشتر قسمت مساوی تقسیم کرده و برای هر قسمت یک طراحی خاص انجام میدهیم.به عنوان مثال صفحه اول را به نام و مشخصات شرکت اختصاص میدهیم.در صفحه دوم به انواع محصولات یا خدماتی که ارائه میشود، میپردازیم. صفحه سوم را به راههای تماس با شرکت اختصاص میدهیم.با تا کردن دو قسمت و روی هم قراردادن آنها در نهایت یک بروشور سه صفحهای خواهیم داشت.
بروشور فرمی
این نوع بروشور تعداد صفحه زیادی دارند و برای چاپ آنها به صحافی و چسب مخصوص نیاز است.این بروشور به علت داشتن تعداد زیاد صفحه به یک کتابچه شبیه است.با داشتن این تعداد صفحه دست ما برای ارائه اطلاعات کاملتر در خصوص کسب و کار، برند و محصولات بیشتر است و دغدغه نبود فضا را نخواهیم داشت.
بروشور اسلیپ کیس
به این نوع بروشور فولدر نیز گفته میشوند.علت این نام گذاری این است که از این بروشورها به عنوان پوشه میتوان استفاده کرد.در چاپ این نوع بروشور کاغذهای مقاوم مانند کاغذ گلاسه به کار میرود.سپس برروی کاغذ چاپ شده یک لایه سلفون قرار میگیرد.وجود این سلفون برای افزایش مقاومت بروشور است.
پامفلت و یا لیفلت
در تولید و چاپ این نوع بروشور از کاغذ با گرماژ پایین استفاده میشود.از لیفلت اغلب برای بروشورهای کوچکی که در درون جبعه و کارتنهای دارو هستند، استفاده میشود.کارکرد پامفلت در تولید دفترچههای راهنمای کالاست.این دو نوع بروشور برای آموزش و ارائه اطلاعات کاربردی در خصوص محصول استفاده میشوند و هیچ جنبه تبلیغاتی ندارند.
اندازه چاپ بروشور
مانند دیگر تولیدات کاغذی، بروشورها نیز ابعاد چاپی خاص و استاندارد خاص خودشان را دارند.بروشور را در قطع مختلف طبق جدول زیر میتوان چاپ کرد.
قطع چاپ |
اندازه(سانتیمتر) |
A4 |
21 در 29.7 |
B4 |
24 در 34 |
A5 |
14.5 در 22 |
B5 |
17 در 24 |
خشتی کوچک |
19 در 19 |
خشتی بزرگ |
23 در 23 |
پالتویی |
12 در 17 |
بروشور از نظر ساختار
اگر بخواهیم بروشورها را نظر ساختار تبلیغاتی دستهبندی کنیم به 5 نوع زیر میرسیم.
- بروشورهای حاوی سوال و جواب
- بروشوری که پیش از خرید کالا به مشتری ارائه میشود.
- بروشور مخصوص پس از فروش که در اختیار مشتری قرار میگیرد.
- بروشورهای مخصوص پست
- بروشورهایی که برروی میز پیشخوان قرار میگیرند.
در ادامه به هرکدام از آنها به صورت خلاصه خواهیم پرداخت.
بروشورهای حاوی سوال و جواب
از نام آن محتویات داخلش مشخص است.فرض کنید که فردی از محصول شما خوشش آمده و به آن علاقهمند است اما هنوز در خرید آن تصمیم قطعی را نگرفتهاست.برای رفع ابهامها و علامت سوالهای ذهنی او، وجود چنین بروشوری کاربردی است.در این حالت خودتان را جای مشتری قرار داده و سوالات احتمالی را بپرسید.پاسخها را نیز مشخص کرده و یادداشت کنید.در نهایت این سوالها و جوابها را در قالب یک بروشور مخصوص چاپ کنید.هر زمان که با یک فرد مردد در تصمیمگیری برای خرید مواجه شدید، با دادن بروشور به او خیال خودتان را آسوده و آن فرد را از جنبههای مختلف قانع کنید.
بروشور پیش از خرید کالا
اگر متخصصترین فروشندهها را نیز داشتهباشید، برخی اوقات خود مشتری دوست دارد تا کالا را بررسی کند و در نهایت خودش شخصا تصمیم به خرید را قطعی کند.در این حالت مشتری با محصول ارائه شده توسط شما آشنایی دارد اما به دنبال یک وجه تمایز برای تصمیمگیری است.با داشتن چنین بروشوری و ارائه آن به او، تصمیمگیری را قطعی خواهید کرد.بعضی از مشتریان برای اینکه یک کالا را بخرند باید در خلوت خود فکر کرده و تصمیم را براساس معیارهای شخصی خودشان نهایی کنند.در چنین شرایطی وجود یک فروشنده ماهر که بخواهد با مشتری وارد گفتگو شود تا او را وادار به خرید کند تنها باعث ایجاد هزینه اضافی میشود و در نهایت خریدی انجام نمیشود.
بروشور پس از خرید کالا
به نظر شما چه اتفاقی باید بیفتد تا فردی که از شما خرید میکند به یک مشتری ثابت و وفادار شما تبدیل شود؟در درستی این موضوع که در طول فرایند خرید باید فروشندگان ماهر همراه او باشند، شکی نیست.اما پس از خرید و بازگشت به منزل قرار است همچنان با فروشنده شما در ارتباط باشد؟جواب خیر است.
برای تبدیل یک خریدار به مشتری وفادار میتوانید یک بروشور مجزا تهیه کنید و در آن اطلاعاتی که برای آن فرد جذاب و مهم است را درج کنید.نوع اطلاعات درج شده در این بروشور باید به گونهای باشد که او همچنان به برند و کسب و کار شما فکر کند و در نهایت باز به شما سر بزند.در این کار خلاق باشید و از چیزی هراس نداشتهباشید.
بروشورهای مخصوص پست
علت نام گذاری این نوع بروشور به این بازمیگردد که امکان ارسال چنین بروشوری برای مشتریان مختلف در نقاط گوناگون کشور وجود دارد.باید در طراحی و محتوای درج شده روی آن دقت کافی را به خرج دهید.این نکته را مد نظر داشتهباشید که برای معرفی کلی کسب و کارتان، چنین بروشوری مفید نیست.از چنین فضایی برای معرفی خدمت و محصولتان به بهترین شیوه ممکن استفاده کنید.
بروشورهای روی میز پیشخوان
مطمئنا با چنین بروشورهایی در فروشگاهها و سازمانهای مختلف مواجه شدهاید.این بروشورها در معرض دید همه مردم و ارباب رجوع قرار دارند و یک شیوه مناسب برای معرفی خود و محصولتان است.با توجه به اینکه معمولا پس از دیدن این بروشور، پرسش و پاسخی صورت نمیگیرد، حتما از رنگبندی جذاب و عکسهای متنوع استفاده نمایید.وجود عکسهای جذاب برای این است که فرد خواننده آن را تا انتها ورق بزند.استفاده از رنگهای تند و جذاب برای جلب نظر افراد بسیار موثر است.حتما در محتوای نوشتاری این بروشورها دقت کنید.جدای از رنگ و عکس، این نوشتهها نیز به شدت در جذب افراد موثرند.برای اینکه این بروشور در نهایت به دل افراد مختلف بنشیند باید از طراحان متخصص و ماهر استفاده کنید.یک طراح ماهر، ارزش تصویر را به خوبی میداند.به همین علت نوع قرارگیری آن را در طرح میداند.همچنان از روانشناسی مرتبط با رنگها اطلاعات کافی دارد و در جذب افراد تخصص کافی را دارد.البته باید بداند برای کدام محصول از چه رنگی استفاده کند.
نکات مهم در طراحی بروشور
در طراحی بروشور نکات مهمی وجود دارد که رعایت آنها باعث داشتن یک خروجی مناسب و قوی میشود.این نکات عبارتند از:
- از تصاویر اختصاصی، قدرتمند و متفاوت استفاده کنید.در این عکسها خودتان باشید و از تصاویر موجود در اینترنت استفاده نکنید.در دنیای امروز همه چیز به راحتی از طریق موتورهای جستجو قابل تشخیص است.
- به جزئیات بپردازید.دربروشور بر خلاف کاتالوگ، دست شما برای ارائه اطلاعات کافی باز است.پس تا جایی که میتوانید به جزئیات ساخت، استفاده، نگهداری، خدمات پس از فروش و …بپردازید.
- محبوبترینها، پرفروشترینها و با اهمیتها را معرفی کنید.مطمئنا در بین محصولات ارائه شده توسط شما، برخی از آنها از محبوبیت خاصی برخودارند که فروش آنها نیز بیشتر است.با توجه به اینکه در یک زمان کوتاه باید معرفی کامل و درستی از خود ارائه کنید، به آنچه مشغول هستید بپردازید.
- حتما در بروشور یک معرفی کلی از خود داشتهباشید.بیان مواردی مانند تاریخچه شرکت، ماموریتها، محل شرکت، چشم انداز و…میتواند در بروشور گنجانده شود.
انواع بروشور از نظر مدل چاپی و طراحی
- لت دار
- منگنه ای
- سیمی
جمعبندی:در خصوص بروشور، انواع آن از جنبههای مختلف و نکات مهم در زمان طراحی آن، به تفصیل مطالبی بیان شد.در خاتمه گفتن این نکته ضروریست که در استفاده از این ابزار تبلیغاتی بیشترین خلاقیت را به کار ببرید تا حداکثر نتیجه را دریافت کنید.