چاپ پوستر

چاپ پوستر یک وسیله برای اعلام خبر یا اطلاع رسانی درباره اتفاق و رویدادی است.پوسترها معمولا به صورت عمودی چاپ و درجای مشخص نصب می‌شوند.جایگاه پوستر به عنوان یک وسیله و ابزار تبلیغاتی و اطلاع رسانی همچنان برقرار بوده و از بین نرفته‌است.علی رغم دیجیتالی شدن فضای کسب و کار و کوچ بسیاری از شرکت‌ها از فضای آفلاین به فضای آنلاین، هنوز بسیاری از مجموعه‌هایی که به تبلیغات در فضای آفلاین مشغولند از پوستر برای معرفی خود و خدمات طراحی ارائه شده، استفاده می‌کنند.در یک پوستر مواردی مانند نام و لوگوی برند، خدمات و محصولات قابل ارائه توسط آن، شعار یا پیام و مواردی از این دست درج می‌شود.پوسترها اولین بار در اواخر قرن 19 میلادی ابداع شده و مورد استفاده قرار گرفتند.ژول شره که به او پدر پوستر می‌گویند، با الهام گرفتن از باسمه‌های ژاپنی شروع به طراحی پوستر کرد.

اهمیت طراحی پوستر

استفاده از پوستر در ایران به حدود 160 سال پیش بازمی‌گردد.بیشترین استفاده از پوستر در آن زمان برای تبلیغات و شعارهای دینی مذهبی بوده‌است.فرایند طراحی پوستر مانند هر اثر گرافیکی دیگری با خلق یک ایده شروع می‌شود.طراح ابتدا ایده را برروی یک کاغذ کشیده و به مرور آن را تکمیل می‌کند.پس از تکمیل ایده اصلی، نوبت به طراحی آن با استفاده از نرم افزارهای طراحی و گرافیکی می‌رسد.با استفاده از آن‌ها طرح به نسخه پیش از چاپ رسیده و تست‌های مختلف برروی آن انجام می‌شود.پس از اینکه نسخه نهایی آماده شد، خروجی آن برای چاپ به چاپخانه اررسال می‌شود.

در فرایند طراحی پوستر باید نکاتی رعایت شود.این نکات را در این بخش از مطلب با هم مرور خواهیم کرد.

خواندن آن را آسان کنید

هدف اصلی طراحی، چاپ و نصب یک پوستر مطلع کردن افراد و بیننده‌ها از یک اتفاق، رویداد یا خدمت خاص است.با در نظر داشتن این هدف، نکات و بخش‌های کلیدی محتویات پوستر را واضح، شفاف و به قدر کافی بزرگ طراحی کنید.علت اینکه طراحی این بخش باید بزرگ باشد به این بازمی‌گردد که پوستر باید از راه دور خوانا و شفاف بوده و به راحتی خوانده شود.در یک پوستر سه بخش اصلی قابل تصور است:

  1. عنوان پوستر: که بزرگترین بخش طراحی آن است.اگر این بخش نوشته است از فونت و رنگ مناسب استفاده کنید تا به راحتی خوانده و درک شود.
  2. جزئیات:در این بخش باید به سوالاتی که در ذهن مخاطب نقش می‌بندد پاسخ دهید.سوالاتی مانند چه چیزی یا چه خدمتی، در کجا، به چه صورتی و…که باید در این بخش به درستی و کامل پاسخ داده شوند.سعی کنید فونت و رنگ این بخش نیز مناسب و خوانا باشد.در صورت امکان با بخش عنوان تضاد رنگی داشته‌باشد که جذابیت بصری ایجاد کند.
  3. بخش انتهایی که نوشته‌های آن کوچکتر است و پاسخ سوالات بیننده پوستر است.مواردی مانند سایت، غرفه شرکت در نمایشگاه و…از این دست هستند.معمولا فونت این بخش از پوستر کوچکتر از دیگر بخش‌هاست.

کنترل کنتراست تصویر

کنتراست همان ایجاد تمایز یا تضاد در اشیا است.اگر در پوستری که طراحی می‌کنید، از کنتراست زیادی استفاده کنید، امکان ایجاد درگیری ذهنی بیننده با شما بیشتر از قبل خواهد بود.دقت کنید که دست شما در طراحی پوستر باز است.پس ترس استفاده از فونت‌های متفاوت یا رنگ‌بندی خلاف عادت را کنار بگذارید.چیزی که در درجه اول نظر مخاطب را به شما جلب می‌کند المان‌های تصویری و رنگی به کار رفته در پوستر است.پس در استفاده از خلاقیت خساست به خرج ندهید.

شرایط را در نظر بگیرید

قبل از طراحی پوستر حتما در خصوص اینکه قرار است در کجا نصب شود، اطلاعات دقیق داشته‌باشید.دانستن اطلاعاتی مانند اینکه دیواری که پوستر قرار است روی آن نصب شود یا محله‌ای که قرار است مردم آن از پوستر دیدن کنند، برروی طراحی و اندازه نسخه چاپ شده تاثیر می‌گذارد.برای مثال قرارگیری پوستری که رنگ پس زمینه آن سبز است برروی دیواری به همین رنگ یک اشتباه استراتژیک و محکوم به شکست است.

طراحی نسخه کوچک

نسخه نهایی یک پوستر از نظر ابعاد معمولا بزرگ است.اما ممکن است به اندازه کوچکتر آن برای نصب در نقاط دیگر با اهداف مشخص نیاز باشد.اگر چنین است، حتما از پوستر طراحی شده در سایزهای کوچکتر نیز نسخه‌ای داشته‌باشید.برخی از ابعادی که در این راه به شما کمک خواهند کرد:

  • از پوستر یک نسخه متناسب از نظر اندازه برای انتشار در شبکه‌های اجتماعی داشته‌باشید.
  • ممکن است نیاز به دادن نسخه فیزیکی از این طرح به افراد مختلف در نمایشگاه یا محلی مانند آن باشد.پس یک نسخه که برای چنین مقصودی ضرورت دارد آماده کنید.
  • ممکن است به این طرح برای استفاده از ارتباطات بازاریابی خود از طریق ایمیل نیاز داشته‌باشید.اگر این طور است، یک نسخه نیز به اندازه این امر تولید کنید.
  • احتمال دارد لازم باشد از این طرح برای وب سایت خود یا یک لندینگ پیج مشخص استفاده شود.پس نسخه‌ای که برای انتشار در چنین فضایی مناسب است را نیز در اختیار خود داشته‌باشید.

استفاده از یک عنصر بزرگ

به همان میزان که متن روی پوستر باید خوانا و واضح باشد، تصویری که برای طراحی پوستر انتخاب می‌کنیم باید به قدری بزرگ باشد که از راه دور دیده شده و نظر را به خود جلب کند.در واقع این تصویر به نسبت دیگر عناصر طراحی پوستر، باید غالب باشد.فرقی ندارد که یک تصویر کلوزآپ را در پوستر قرار می‌دهید یا یک صحنه آشنا برای مخاطب.در هر صورت و بعد از انتخاب تصویر، در لایه‌بندی دقت لازم را به خرج دهید تا تضاد به میزان کافی و کامل ایجاد شده‌باشد.

استفاده از فضای خالی در طراحی

احتمالا با دیدن این عنوان تعجب کرده‌اید اما باید دقیق بگوییم که چنین کاری در طراحی پوستر لازم است.فاصله بسیار زیاد ایجاد شده بین عناصر متنی و بصری یک پوستر، باعث می‌شود پوستر تاثیر گذارتر باشد.اگر می‌خواهید در پوستر خود از چنین ترفندی استفاده کنید، دانستن موارد زیر به شما کمک می‌کند:

  • قرار است مخاطب در اولین مرتبه چه چیزی را ببیند؟پس دور آن را خالی کنید.
  • پوستر شامل چند عنصر مختلف مانند عکس و متن است.فاصله بین این عناصر به قدر کافی باید زیاد باشد تا چشم بخواهد تماشا را ادامه دهد.
  • بین خطوط متن قرار گرفته شده در پوستر
  • فاصله بین حروف را زیاد کنید تا ابهام در خواندن ایجاد نشود.

طراحی یک CTA

CTA که کوتاه شده Call To Action است، دعوت به انجام یک کار یا اقدام از سوی مخاطب، بیننده یا کاربر است.یکی از متداول‌ترین CTA ها در وب‌سایت‌ها، درخواست از کاربر برای وارد کردن ایمیل یا شماره همراه برای برقراری و ادامه ارتباط با اوست.

با استفاده مناسب از فضای یک پوستر می‌توانید مخاطب را وادار کنید تا اقدامی انجام دهد یا از او برای این کار خواهش کنید.این خواهش ممکن است شرکت در نمایشگاه و بازدید از غرفه آن کسب و کار باشد.ممکن است از کاربر بخواهید یک پیام کوتاه خالی به شماره خاصی ارسال کند.در چند سال اخیر و با دیجیتالی شدن فضای زندگی و ابزارهای تبلیغاتی، استفاده از QR Code ها بسیار افزایش پیدا کرده‌است.با توجه به اینکه اکثر افراد از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند، می‌توانید یک QR Code بزرگ و خوانا را در داخل پوستر قرار دهید تا افراد آن را اسکن کنند.البته باید در طراحی صفحه پشت این QR Code دقت و خلاقیت زیادی به خرج دهید تا افراد تجربه خوشایندی داشته‌باشند.

استفاده از تایپوگرافی

از تایپوگرافی فقط در طراحی جلد کتاب استفاده نمی‌شود.یکی دیگر از جاهایی که از تایپوگرافی می‌توان به میزان زیاد استفاده کرد، طراحی پوستر است.اگر جرات و جسارت عبور از مرزها را دارید، می‌توانید با استفاده از متن و رنگ و بدون به کارگیری هیچ تصویری، یک پوستر جذاب و ماندگار خلق کنید.سعی کنید فوت‌های متفاوت‌تر و عریض‌تر را یافته و از آن‌ها استفاده کنید.در واقع با استفاده از همین فونت‌ها و به کارگرفتن تایپوگرافی، به پوستر خود لحن مد نظر را بدهید.

استفاده از تکنیک‌های چاپ

حتما کارهایی وجود دارد که آن‌ها را می‌توان برروی کاغذ انجام داد اما در زمان و فرایند چاپ امکان‌پذیر نیستند.در زمان طراحی پوستر به استفاده از این تکنیک‌ها در خروجی نهایی فکر کنید.قبل از اعمال آن برروی طرح، حتما با چاپخانه‌ای که قصد همکاری دارید صحبت کرده و از انجام درست و صحیح آن اطمینان حاصل کنید.از جمله این تکنیک‌ها می‌توان به طلاکوبی، نقره کوبی، چاپ برجسته و چاپ UV اشاره کرد.

لذت بردن

طراحان و متخصصان این حوزه همیشه با موانع و دغدغه‌های مختلف در زمان انجام فرایند طراحی روبرو هستند.پوستر جایی است که شما می‌توانید تمام مرزها و خطوط ترسیم شده را زیر پا گذاشته و آزادانه به طراحی و خلق هرآنچه دوست دارید، بپردازید.پس از این فرصت برای یادگیری، خلاقیت و به چالش کشیدن ذهن خود استفاده کنید.در نهایت چیزی خلق کنید که فقط و فقط یک کار را آن هم به درستی انجام دهد:جلب توجه!

انتقال حس کنید

یکی از دلایلی که از ابزارهای تبلیغاتی استفاده می‌کنیم، انتقال حس و تحریک بیینده تبلیغ است.اینکه نوشته و شعار درج شده برروی پوستر برای این کار در نظر گرفته شده‌است، شاید درست به نظر بیاید.اما در اینجا خلاقیت و استفاده هنرمندانه از تصاویر خود را نشان می‌دهد.برای این کار و درگیر کردن هرچه بیشتر بیننده با تبلیغ، برند و محصول، از المان‌های بصری بهترین استفاده را ببرید.

اغراق کنید

تبلیغات بدون اغراق ناقص است.منظور از اغراق دروغگویی یا فریب بیننده نیست.هدف از تبلیغات ایجاد نیاز در بیننده است تا برای خرید یا استفاده از آن اقدام کند.برای اینکه این نیاز بیشتر از قبل تحریک شود، در طراحی پوستر تبلیغاتی خود اغراق کنید.با استفاده از رنگ‌ها، فونت‎ها، عکس‌ها و شعارهای تبلیغاتی این کار را به بهترین شیوه انجام دهید.گفته شد که پوستر یک ابزار تبلیغاتی است.

مراحل طراحی یک پوستر

به نکات مهم و ضروری‌ که در طراحی یک پوستر باید رعایت شود، پرداختیم.ما در این بخش به مراحل و گام‌هایی که در طراحی یک پوستر باید گذرانده شود، خواهیم پرداخت.درباره هرکدام از این مراحل نیز توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

گام اول:به تصاویر توجه کنید

در اولین گام باید یک تصویر اصلی انتخاب کنید.این انتخاب باید به گونه‌ای باشد که با دیگر تصاویر و المان‌های پوستر هماهنگ بوده و هارمونی داشته‌باشد.البته قبل از انتخاب تصاویر باید از فلسفه تبلیغ، آنچه قرار است ارائه شود و مشتری مخاطب اطلاعات کافی داشته‌باشید.این شناخت کمک می‌کند تا بهترین رنگ و تصویر را انتخاب کنید.

گام دوم:فونت مناسب را به کار بگیرید

در خصوص فونت و انتخاب آن در بخش نکات طراحی، مواردی گفته شد.اما مجدد در خصوص انتخاب و استفاده از فونت مناسب به گونه‌ای که علاوه برخوانایی و شفافیت، هیچ نوع ابهامی در درک نوشته روی پوستر به وجود نیاورد، بسیار حساس و لازم است.

گام سوم:انتخاب هدف مشخص و شعار متناسب

ابتدا هدف از طراحی و چاپ این پوستر را مشخص کنید.قرار است از یک برند تازه وارد رونمایی شود یا خبر از حضور محصولی جدید به بازار است.با در نظر گرفتن اینکه هدف چه چیزی است، باید یک شعار تبلیغاتی روی پوستر درج شود.این شعار که در کپی رایتینگ ممکن است اسلوگان یا تلگ لاین باشد، باید با هدف چاپ پوستر و تبلیغات هماهنگ باشد.شعار باید کوتاه، خوانا و درذهن ماندنی باشد.

گام چهارم:دقت در چیدمان عناصر

پوستر باید مفید و مختصر باشد.به این معنا که در عین اینکه محتوا به قدر کفایت دارد، شلوغ و پر از عناصر نباشد.خروجی نهایی پوستر باید به گونه‌ای باشد که با یک بار دیدن و در مدت زمانی کوتاه، در ذهن مخاطب و بیننده باقی بماند.این مفید بودن باعث می‌شود تا مخاطب دچار کلافگی یا استرس بابت نفهمیدن یا بد فهمیدن محتوای پوستر، نشود.پس در چینش عناصر و المان‌های پوستر حداکثر دقت و وسواس را به خرج دهید.

گام پنجم:دیدن نمونه‌های مشابه

فرض کنید که به یک طرح نهایی رسیدید اما پیش از ارسال آن به چاپخانه یک کار دیگر باید انجام دهید.در این گام حتما پوسترهایی که در این صنعت طراحی و چاپ شده‌اند را از نزدیک ببینید.دیدن و دقت در نحوه طراحی آن‌ها به شما دید کامل‌تری می‌دهد و در نهایت کیفیت خروجی پوستر بالاتر از قبل خواهد شد.

چاپ پوستر تبلیغاتی

شاید به علت استفاده و کاربرد زیاد پوسترها در تبلیغات، به صورت ناخودآگاه کاربرد پوستر را تنها در صنعت تبلیغات بدانیم.اما این باور اشتباه است.علاوه بر نوع تبلیغاتی، پوسترها برای مقاصد دیگری نیز طراحی می‌شوند که آن‌ها عبارتند از:

  • پوسترهای سیاسی
  • پوسترهای انگیزشی
  • پوسترهای فیلم
  • پوسترهای رویداد
  • پوسترهای مسافرتی
  • پوسترهای آموزشی
  • پوسترهای نور سیاه

جمع‌بندی:در خصوص موارد مهم و مرتبط با پوستر، با هم مطالبی را خواندیم.همان طور که گفتیم برای تحت تاثیر قراردادن بیننده پوستر، هر آنچه از خلاقیت و هنر دارید به کار بگیرید.دغدغه‌های مرتبط با محدودیت و خطوط قرمز را کنار بگذارید و اجازه دهید این بیننده باشد که بهترین تصمیم را بگیرد.