چاپ یووی چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

چاپ یووی چیست

چاپ یووی چیست؟ درواقع در صنعت چاپ روش های چاپ گوناگونی وجود دارند. دستگاه های مختلف و متنوعی برای چاپ برروی انواع متریال با هر سایزی طراحی شده اند. همین پیشرفت باعث شده است که صنعت چاپ در هر زمینه ای حرفی برای گفتن داشته باشد. در صنعت تولید پارچه، تولید محصولات آشپزخانه، پوشاک، خوراک و غیره از صنعت چاپ استفاده میشود. این صنعت تا جایی پیشرفت کرده است که از آن در بازاریابی و تبلیغات نیز استفاده میشود. بنابراین آشنایی با چاپ و نحوه استفاده از آن میتواند کمک بسیار زیادی برای ما داشته باشد. به همین دلیل ما مقاله ای را ترتیب داده ایم که در آن به توضیح و تفسیر یکی از انواع روش های چاپ یعنی چاپ UV بپردازیم. حال چنانچه مایل هستید تا انتهای مقاله با ما باشید.

چاپ یووی چیست؟

این سوالیست که در این بخش بدان پاسخ میدهیم. چاپ یووی در دسته چاپ دیجیتال قرار میگیرد. اما در این نوع چاپ از اشعه فرانبنفش به منظور پخت یا خشک کردن جوهر استفاده میشود. طی این روش بلافاصله پس از آنکه جوهر برروی بستر چاپ افشانده میشود تحت تاثیر اشعه فرابنفش قرار میگیرد. همین عمل باعث میشود طرح چاپ با سرعت زیادی خشک میشود. جالب است بدانید در چاپ یووی طرح به صورت برجسته خشک میشود. از طرفی چون بستر چاپ با هد دستگاه هیچ تماسی ندارد، از این روش میتوان برای چاپ برروی هر محصولی استفاده کرد. فقط کافی است که محصول از نظر ابعاد، سایز و ارتفاع با استانداردهای دستگاه همخوانی داشته باشد. جالب است بدانید که سایر روش های چاپ منجر به تولید گازهای فرار آلی در هوای آزاد میشوند. این در حالی است که چاپ UV این مشکل را ندارد به همین دلیل به چاپ یووی چاپ سبز نیز میگویند. در آخر نیز چاپ یو وی نسبت به سایر روش ها از زیبایی و درخشندگی بالایی برخوردار است.

مزایای چاپ یووی چیست؟



●چاپ روی بستر های مختلف: چاپ یووی بر خلاف سایر روش ها برروی سطح های مختلف چاپ میشود. سطوح چوب، فلز، سرامیک، فلز، بتن و حتی سی دی میتواند بستر مناسبی برای چاپ باشد.

●عدم نیاز به آماده سازی بستر چاپ: در سایر روش های چاپ لازم است بستر مورد نظر توسط پوشش مخصوص یا همان کوتینگ آماده سازی شود. اما در چاپ یووی در بیشتر موارد لازم نیست بستر را آماده کرد. لازم به ذکر است برای بسترهایی مانند شیشه و کاشی از کوتینگ برای اماده سازی بستر و ماندگاری بیشتر آن استفاده میشود.

●مقاومت در برابر گرما، رطوبت و غیره: از آنجایی که طی این روش جوهر بلافاصله توسط اشعه فرابنفش خشک میشود از مقاومت بالایی برخوردار است.

●زمان سریع خشک شدن: همانطور که اشاره شد چاپ یووی نسبت به کیفیت آن دارای سرعت بالا و قابل توجهی است.

●پتانسیل بالا برای چاپ لایه های مختلف رنگ: چاپ یووی این امکان را میدهد که لایه های مختلف رنگ را در آن واحد برروی بستر چاپ کرد.

●پتانسیل بالای برای نوآوری و خلاقیت: چاپ برروی اجسام مختلف با دقت و کیفیت بالا جز نوآوری های صنعت چاپ است. به طوری که در سالهای اخیر امکان چاپ برروی شیشه، سرامیک، کاشی، پلکسی و حتی قاب گوشی وجود دارد.

●روشی سالم برای سیاره: جوهر یووی الکل تولید نمیکند. این در حالی است که در سایر روشهای چاپ مواد فرار و آلوده تولید میشود. همچنین طی این روش هیچ بویی ایجاد نمیشود.

از ویژگی های بارز چاپ عکس با یووی

حال که به طور کامل متوجه شدیم چاپ یووی چیست؟ میخواهیم یکی از ویژگی های بارز این روش را توضیح دهیم. چاپ یووی این امکان را به ما میدهد که تصاویر را با کیفیت بسیار بالایی برروی محصولات مختلف چاپ کنیم. بنابراین میتوان گفت در صنعت تبلیغات استفاده از چاپ UV به نوعی امیتاز محسوب میشود. بنابراین اگر میخواهید کارتان با کیفیت بیشتری ارائه شود بهتر است از این نوع چاپ استفاده نمایید. لازم به ذکر است برای چاپ یووی به یک عکس با کیفیت و یک پرینتر یووی احتیاج دارید. از آنجایی که این روش چاپی جزیی از چاپ دیجیتال محسوب میشود، سرعت انجام آن نیز بسیار بالاست. بنابراین در صورتی که مشتری عجله دارد و میخواهد سفارشات خود را در کمترین زمان از چاپخانه دریافت کند استفاده از روش یووی توصیه میشود.

جوهر یووی چه تفاوتی با سایر جوهرها دارد؟

 

●در سرعت های مختلف چاپ، جوهر نیز به سرعت خشک میشود.
●امکان پرینت برروی انواع متریال از جمله پی وی سی، چرم، آلومینیوم، شیشه، پلکسی، چوب و غیره
●جوهر چاپ یووی از مقاومت بالایی برخوردار است و در مقابل ترک خوردگی نیز مقاوم است.
●چسبندگی قوی این نوع جوهر بر روی هر محصولی
●دوست دار محیط زیست بوده و بوی کمی ایجاد میکند.
●در برابر الکل و خراش مقاومت بالایی دارد.
●از تکنولوژی نانو با ذرات کمتر از ۱۰۰تا۲۰۰ نانومتر برای تولید این نوع جوهر استباده شده است. همین ویژگی از گرفتگی هد جلوگیری میکند‌.
●در فضای بیرون بیش از ۳سال مقاومت دارد.

حرف آخر

امروزه از دو روش عمده چاپ افست و چاپ دیجیتال برای چاپ بروی انواع متریال استفاده میشود. همین دو روش نیز خود به چند دسته تقسیم میشوند. که در این تقسیم بندی میتوان گفت چاپ یووی زیر مجموعه چاپ دیجیتال است. امیدواریم تا اینجای مقاله به جواب سوال ” چاپ یووی چیست؟” رسیده باشید. ما سعی کردیم این مقاله به طور مختصر و مفید چاپ یووی و ویژگی های آن را بیان کنیم.  خوشبختانه در سالهای اخیر صنعت چاپ پیشرفت چشمگیری داشته است. امکان چاپ برروی تمامی متریال فراهم شده است. در تمامی صنایع میتوان از چام برای هرچه زیباتر شدن محصولات استفاده میشود. تبلیغات به شکل زیبا تر، ملموس تر و تاثیر گذار تر صورت میگیرد. و ما همگی این موارد را مدیون صنعت چاپ هستیم.

1 thoughts on “چاپ یووی چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button