طراحی بسته بندی

طراحی بسته بندی به فرایندی نسبت داده می شود که در آن به ابعاد، شکل، حجم، رنگ و طرح روی بسته پرداخته می شود. اما به صورت خلاصه و با زبان ساده، طراحی بسته بندی یعنی طراحی و ساخت بخش خارجی که عموماً به منظور محافظت از محصولات ساخته می شود، می گوییم. لازم به ذکر است در زمان طراحی بسته بندی باید به موضوعات زیادی توجه کنیم در بخش بهد در رابطه با این موضوعات با شما صحبت خواهیم کرد.

 

تا به حال به خرید ها و بسته بندی های محصولاتی که خریداری کرده اید، توجه نمودیه اید؟ چند درصد از این محصولات را برای نیاز خود چند درصد آن ها را برای بسته بندی زیبا و جذاب آن خریداری کردید؟امروزه و در دنیایی که همه ی افراد به زیبایی اهمیت می دهند، محصولاتی می توانند در بازار رقابتی بین محصولات دیگر برنده باشند که بسته بندی های جدید و جذای داشته باشند.

طراحی بسته بندی مواد غذایی کاراکو, طراحی بسته بندی محصول

طراحی بسته بندی محصول

طراحی بسته بندی محصولات همانند طراحی هر هرچیز دیگری نیازمند رعایت کردن یک سری از نکات، و توجه کردن به یک سری دیگر از موضوعات می باشد. شما در این بخش با تعدادی از این نکات و موضوعات آشنا خواهید شد.

  1. اطلاعات لازم در رابطه با برند تولید کننده محصول را جمع آوردی کنید.
  2. تمامی اطلاعاتی که باید در رابطه با محصول بدانید از برند تولید کننده ی آن دریافت نمایید.
  3. نوع بسته بندی مناسب و درست را برای محصول مورد نظر پیدا و انتخاب کنید.
  4. انتخاب رنگ یکی از مهم ترین رکن های انتقال هدف برند از تولید محصول می باشد. پس در انتخاب آن دقت نمایید.
  5. انتخاب فونت درست و کلمات مناسب می تواند بسته بندی شما را جذاب تر نماید. در حالی که انتخاب فرمت های نوشتاری و کلمات نامناسب تنها منجر به شکست آن بسته بندی خواهد شد.
  6. طراحی های شما باید از نظر وضوح تصایر و همچنین وضوح نوشته ها در کیفیت بالایی قرار داشته باشد.
  7. خطوط تا را بر روی طرح اولیه باید پیاد نمایید. پرا که با این کار می توانید حجم را به درستی اندازه بگیرید و از مناسب بودن آن بسته بندی برای محصول اطمینان حاصل نمایید.
  8. نوع و روش چاپی را که می خواهید برای چاپ و تولید بسته بندی ها انتخاب کنید را از قبل مشخص نمایید. شما می توانید از روش های چاپ زیر برای چاپ بسته بندی هایتان استفاده کنید، البته لازم به ذکر است که هر کدام از این روش ها نیز برای خود معایب و مزایایی نیز دارند، پس قبل از بهتر است اطلاعات لازم را برای هر کدام از روش های چاپ کسب نمایید.
  • روش چاپ آفست
  • روش چاپ دیجیتال
  • چاپ فلسکو
  • چاپ سیلک اسکرین
  • چاپ روتوگراور
  1. برای انتخاب جنس بسته بندی ها نیز به کاربرد و نوع خود محصول باید دقت نمایید.
  2. در هنگام سفارش خدمات طراحی توجه داشته باشد که حتماً طرح پایانی شما باید پیام و هدف مورد نظر برند تولید کننده را به بیننده اقا نماید.
  3. زمانی طراحی بسته بندی شما موفق است که طراحی شما جذاب باشد.
  4. قبل از تایید نهایی طرح بسته بندی ها بهتر است نمونه ای اولیه از بسته بندی تهیه نمایید. یا این کار می توانید هر ایرادی که طرح داشته باشد را متوجه شده و سپس بر طرف نمایید.
طراحی بسته بندی در بازاریابی

اهمیت بسته بندی در بازاریابی

همان گونه که می دانید بسته بندی ها در حفاظت و مراقبت از محصولات در برابر آسیب، ضربات و …، نقش دارد. اما نقش اساسی دیگر آن، جذب مشتری و همچنین بازاریابی برای برند تولید کننده می باشد.

یک بسته بندی زمانی می تواند در بازاریابی و جذب مشتری ها به درستی عمل کننده که در زمان طراحی المانی جدید و جذاب به آن اضافه شده باشد، و به گونه ای که  در قفسه های فروش محصولات، این بسته بندی به شکل صد درصدی توجه خریدار را به خود جذب کرده و آن را متقاعد به خرید محصول نماید.

همان گونه که گفتیم، نوع بسته بندی و طرح و شکل آن می تواند تحولی عظیم در پیشرفت برند و کسب و کار شما داشته باشد. اما توجه داشته باشد که شما باید طرح روی محصولات را با توجه به نوع کسب و کار، نوع محصول و رده سنی که قرار است از آن استفاده کنند، طراحی و تولید نمایید.

نمونه کارها

طراحی جعبه محصول

جعبه و یا همان بسته بندی محصولات به طور کل به سه بخش و یا سه مدل تقسیم می شود. اما چیزی که هر کدام از این بسته بندی و یا جعبه ها را هم متمایز می کند، طراحی، انتخاب جنس و طراحی خود بسته بندی ها است. ما در این بخش در رابطه با هر سه مدل بسته بندی ها و همچنین جنس و مواد اولیه ای که می توانید برای بسته بندی ها استفاده کنید، با شما به گفت و گو خواهیم پرداخت. پس ما را همراهی نمایید.

 

انواع مدل های جعبه بسته بندی محصولات:

  • جعبه های بسته بندی مدل اول: این نوع بسته بندی، که به بسته بندی اصلی نیز معروف می باشد، اولین بخش و نزدیک ترین جعبه به محصول محسوب می شود و آن را در وضعیتی مطلوب قرار خواهد داد. لازم به ذکر است تمامی محصولات و کالا ها نیازی به هر سه نوع جعبه بسته بندی ندارد و گاهی بسته بندی نوع اول کار هر سه نوع را انجام می دهد.
  • جعبه های بسته بندی مدل دوم: بسته بندی های نوع دوم که به آن ها بسته بندی های ثانویه و یا بسته بندی های گروهی نیز می گویند، وظیفه ای همانند مدل اول دارند، با این تفاوت که آن ها محصولاتی که دارای بسته بندی نوع اول هستند را کنار هم قرار داده و از آن ها محافت می کند.
  • جعبه های بسته بندی مدل سوم: بسته بندی های نوع سوم همان آخرین نوع بسته بندی می باشند. در این بسته بندی ها محصولاتی که بسته بندی های نوع دوم قرار دارند که مرتب در کنار هم چیده شده اند. لازم یه ذکر است برای اسن نوع بسته بندی طراحی خاصی در نظر گرفته نمی شود چرا که بیشتر در زمان باربری و حمل محصولات کاربرد دارد.

 

جنس جعبه های بسته بندی:

  • مقوا ها: مقوا ها مهم ترین مواد اولیه برای ساخت جعبه ها بسته بندی، مخصوصاً نوع اول می باشند. برای بسته بندی های مواد غذایی مثل حبوبات، میوه های خشک شده، غلات و … از مقوا استفاده می شود.
  • کاغذ: از کاغذ ها هم به عنوان مواد اولیه برای خود بسته بندی ها و همین طور لیبل های روی آن ها استفاده می شود.
  • کارتن ها: ایز کارتن ها برای اغلب برای بسته بندی های نوع دوم و سوم استفاده می شود. اما در مواقعی که کالا ها و محصولات بزرگ و یا آسیب پذیر باشند، همانند یخچال، تلویزیون و …، کارتن ها به عنوان بسته بندی های نوع اول کاربرد دارند.
  • پلاستیک ها: از پلاستیک های انعطاف پذیر و غیر انعطاف پذیر برای بسته بندی ها استفاده می کنند. پلاستیک های انعطاف پذیر برای بسته های چیپس و روکش های مواد غذایی همانند گوشت و … کاربرد دارد. در حالی از پلاستیک های غیر انعطاف پذیر برای بسته های محکم همانند بطری های آب معدتی، نوشابه، بسته بندی های شامپو ها و …، استفاده می شود.
  • شیشه: در سال های گذشته، شیشه یکی از پر مصرف ترین مواد اولیه برای بسته بندی های مواد غذایی محسوب می شد، اما امروزه به جای شیشیه بیشتر از پلاستیک ها استفاده می کنند.
  • آلومینیوم: بسته بندی هایی که در آن ها از آلومینیوم استفاده شده باشد، بسیار محدود می باشد، به همین دلیل آلمینیوم کاربرد کمتری نسبت به باقی بسته بندی ها دارد.

 

خدمات بسته بندی

خدمات بسته بندی یکی از مهم ترین حمل بار می باشد، چرا که اگر به درستس انجام نشود، محصولات و کالا ها آسیب دید و هر دو طرف ضرر خواهند کرد و در مواقعی ضرر ها جبران نا پذیری خواهد بود. به همین دلیل بهتر است در انتخاب شرکت فرستنده خود اطمینان حاصل کنید. ما در شرکت جوپنزا از بهترین و با کیفیت ترین بسته بندی ها برای محصولات شما عزیزان استفاده می کنیم، و با اطمینان ضمانت خواهیم داد که تمامی محصولات شما صحیح و سالم به دست شما عزیزان خواهد رسید.

مقالات و اخبار
Call Now Button