امروزه بیشتر کسب و کارها دارای لوگو و نشان اداری هستند . که بیشتر آنان از استاندارد های لازم پیروی نکرده اند و شاید بهتر است بگوییم کپی با کمی تغییر هستند.
برا شروع هر کسب و کار باید ابتدا به طراحی لوگو و خدمات طراحی سازمانی آن اندیشه شود و همزمان با شروع فعالیت ، از لوگوی شرکت بهره برداری شود.
چرا که در آینده که بیزینس و کسب و کار شما بزرگ شد شاید امکان تغییر شما را متضرر نماید.
کسب و کارها را دسته بندی می کنند . کسب و کارهای بزرگ – کسب و کارهای کوچک
امروزه شما اگر سازمان ، شرکت ، استارتاپ ، فروشگاه اینترنتی ، کلینیک ، مزون و بطور کلی کسب و کار کوچک هم که باشید برای بقا و ماندن باید وارد بازار رقابت و تبلیغات شوید. باید مشتری مداری نمایید باید به جذب مشتری های جدید بپردازید.
مشتری زمانی می تواند به مجموعه شما بپیوندد که شما را بشناسد و مشتری زمانی ماندگار می شود که با برند شما ارتباط برقرار نماید.
بهترین زمان طراحی لوگو :
بهترین زمان برای طراحی لوگو و یا طراحی آرم ، ابتدای شروع رسمی فعالیت است . چرا که تمام افکار تبلیغاتی و سازمانی شما هماهنگ پیش خواهد رفت. بسیاری از کسب و کارها مدت زمانی از فعالیت آنان گذشته است و به طراحی حرفه ای لوگو فکر نکرده اند برای این کسب و کارها هم می توان چاره ای اندیشید و به ریدیزاین لوگو آنان پرداخت .
ریدیزاین لوگو :
زمانی که شما به فکرتغییر لوگو می افتید به اصلاح بازسازی لوگو و یا ریدیزاین لوگو انجام می دهید. این زمان می تواند هر زمانی از کسب و کار شما باشد . بلافاصله بعد از شروع فعالیت ، مدتی پس از شروع ، سالها بعد از شروع و …
خیلی از برندهای بزرگ دنیا و حتی ایران هم به بازسازی لوگو و بازسازی آرم سازمانی خود می پردازند.
بطور مثال : اسنپ بعد از مدتها که با برند قبلی خود فعالیت کرد ، در سال 1397 به فکر بازسازی و تغییر لوگو رسید و هرچند این تغییر و بازسازی آرم برای آنان لطمه های زیادی به بار آورد اما در نهایت ریدیزاین برند اسنپ صورت گرفت.
در مقاله ای جداگانه مفصل به ریدیزاین لوگو خواهیم پرداخت
کاربرد لوگو :
کاربرد لوگو در تمام اقلام سازمانی و اقلام تبلیغاتی می توان نام برد – برای برندسازی می توان نام برد
در اوراق سازمانی شامل ست اوراق اداری شامل سربرگ ، پاکت نامه ، کارت ویزیت ، CD از لوگو استفاده می شود
برای هدایای تبلیغاتی باید برای ماندگاری و در ذهن ماندن از لوگو شرکت استفاده نمود
در طرح های تبلیغاتی نشریات ، روزنامه ها ، بیلبرد باید لوگو سازمانی درج شود
در طراحی کاتالوگ ، طراحی بروشور ، طراحی فولدر باید از لوگو استفاده نمود.
در چاپ سررسید و سالنامه باید از لوگو استفاده نمود
برای بسته بندی محصولات برای ماندگاری و برندینگ باید از لوگو استفاده نمود
برای طراحی سایت نیاز به استفاده از لوگو دارید
برای اپلیکیشن نیاز به استفاده از لوگو دارید
برای شبکه های مجازی و اینستاگرام نیاز به استفاده از لوگو دارید
برای غرفه نمایشگاهی نیاز به استفاده از لوگو دارید
برای تابلو فروشگاه ، شرکت ، سازمان نیاز به لوگو دارید
برای محیط اداری آفیس خود نیاز به درج لوگو دارید.
برای لباس فرم های اداری نیاز به لوگو دارید
با مطالعه موارد فوق می توانیم به اهمیت لوگو بیشتر پی ببریم
متاسفانه برخی کسب و کارها در هر کدام از موارد فوق از یک سبک لوگو و آرم استفاده می کنند
یعنی در گذشته طراحی اوراق اداری خود را به طراحی سپرده اند که از یک لوگو برای طراحی اوراق اداری استفاده نموده است و بعد از گذشت مدت زمانی ، طراح سایت از یک لوگو جدیدتر استفاده نموده است.
و یا لباس های فرم همکاران درج اسم شرکت دارد بدون لوگو – در شبکه های مجازی مخصوصا اینستاگرام از لوگو استفاده نشده و ….
این کسب و کار سردرگم است و ما به اصلاح می گوییم
کسب و کار سردرگم
چرا که تفکر پشت آن قرار ندارد و اهمیت لوگو برای مدیران آن تعریف نشده است.
یکی از موارد ماندگاری مشتری ، ارتباط برقرا نمودن با لوگو و برند است.
زمانی که ما یک خدماتی را از شرکتی می گیریم شروع ارتباط ما با آن برند است و اگر صاحبان آن برند با تبلیغات مفید ذهن مشتری را درگیر نمایند آن مشتری ماندگار خواهد بود.