زینک چاپ افست چیست؟چه کاربردی دارد

زینک چاپ افست چیست

زینک چاپ افست چیست؟ پیش از آنکه بخواهیم به بحث زینک چاپ افست بپردازیم، لازم است بدانیم چاپ افست چیست و چه کاربردی دارد؟ در کل دنیای چاپ، یک دنیای شگفت انگیز است که توانست باعث پیشرفت صنایع دیگر شود. درواقع امروزه صنایعی چون: صنایع نساجی، صنایع تولید ظروف خانگی، صنایع غذایی و غیره همگی به صنعت چاپ وابسته هستند. بنابراین لازم است چاپ را به خوبی بشناسیم و از کاربردهای آن آگاه باشیم. صنعت چاپ این امکان را به ما میدهد که به محصولات تولیدی زیبایی ببخشیم. پکیجنیگ های زیبا و جذاب تولید کنیم، پارچه های پر نقش و نگار طراحی کنیم. ظروف رنگا رنگ با طرح های سنتی و مینیمال تولید کرده و از آن ها لذت ببریم. حال اگر دنیای چاپ نیز برای شما جالب است و میخواهید با عملکرد دستگاه چاپ آشنا شوید تا انتها با ما باشید:

چاپ افست چیست؟


برای آنکه بدانیم زینک چاپ افست چیست؟ ابتدا لازم است بدانیم چاپ افست چیست؟ درواقع دو نوع روش چاپ وجود دارد: چاپ افست و چاپ دیجیتال. چاب دیجیتال که یک روش مدرن چاپ است و به کمک کامپیتور صورت میگیرد. اما چاپ افست توسط دستگاه های چاپ غول پیکر صورت میکیرد. این دستگاه های چاپ دارای بخش های مختلفی هستند که هماهنگ با یکدیگر عمل میکنند. حرکات تمامی این اجزا به قدری هماهنگ و منظم است که کوچک ترین خلل در آن فرآیند چاپ را با مشکل رو به رو میکند. یکی از این اجزا زینک است که قصد داریم مقاله پیش رو را به زینک و کاربرد آن اختصاص دهیم. در کل چاپ افست این امکان را به ما میدهد که سفارشاتی با تیراژ بالا و در کمترین هزینه را تولید و به دست مشتریان برسانیم.

زینک چاپ افست چیست؟



درواقع زینک چاپ شامل ورقه هایی از جنس آلومینیوم و روی است که در چاپ افست استفاده میشود. پلیت نام دیگر زینک است پس اگر جایی با این نام مواجه شدید تعجب نکنید. از این وسیله در مرحله لیتوگرافی به منظور انتقال یک طرح اختصاصی برروی کاغذ استفاده میشود. طی این مرحله طرح هایی که از قبل انتخاب شده اند به صفحاتی فلزی تبدیل میشوند. سپس به دستگاه چاپ جعبه انتقال میابند. درواقع در چاپ افست تصاویر به کمک واسطه به چاپ میشوند. یعنی برای اینکه بتوان طرح و رنگ را برروی کاغذ چاپ کرد باید از یک واسطه یا همان زینک استفاده کرد.  بله همانطور که متوجه هستید زینک در چاپ افست از اهمیت بالایی برخوردار است.

ویژگی زینک چاپ افست



زینک درواقع یک صفحه فلزی به ضخامت سه میلی متر است که به رنگ سیاه دیده میشود. جنس زینک یا پلیت میتواند متفاوت باشد و حتی در سایز های مختلفی نیز تولید میشود. خدمات طراحی آنها بر حسب سایز کاغذ است. یعنی برای چاپ کاغذهایی با سایز بزرگ لازم است از چاپگرهای بزرگتری نیز استفاده شود. از این روی زینک ها بر حسب استانداردی که برای ماشین های چاپ و کاغذهای چاپ در نظر گرفته میشوند تولید میشوند. زینک ها دارای جنسی قابل انعطاف بوده و سطحی صاف و صیقلی دارند. جالب است بدانید اگر سهوا برای دستگاه چاپتان یک پلیت بزرگ خریداری کنید میتوانید به راحتی آن را مطابق با دستگاهتان برش دهید.

انواع پلیت ها یا زینک ها



در این بخش از مقاله به انواع زینک یا همان پلیت میپردازیم:

پلیت دیازو

پلیت دیازو از ترکیباتی کاملا طبیعی و ارگانیک ساخته شده است و دارای حلال مخصوص به خود است. برای کار با این نوع زینک لازم است در ابتدا امولسیون را بر سطح آن پخش کنید، سپس آن را در مقابل نور قرار دهیر. از این نوع زینک ها برای چاپ های با تیراژ ۱۵۰۰۰۰ استفاده میشود. اگر چه زینک هایی وجود دارند که براس تیراژ ۲۵۰۰۰۰ نیز استفاده میشوند. مدت زمانی که میشود از این نوع زینک ها استفاده کرد حدودا یکسال است.

پلیت فتوپلیمر


نحوه استفاده و کاربرد این نوع پلیت دقیقا مشابه با پلیت دیازو است. تنها تفاوت این دو نوع پلیت در اسحتکام و مقاومت است. درواقع پلیت فتوپلیمر نسبت به دیازو دارای مقاومت بالا تری است و پوشش مقاوم تری نیز دارد. جالب است بدانید از این نوع زینک برای تیراژهای بالا حتی تا یک میلیون کاربرد دارد.

پلیت هالید نقره


از ماده ای حساس به نور برای استفاده پلیت هالید نقره استفاده میشود. این ماده سبب میشود که تاثیر استفادع از امولسیون هالید نقرع به صورت آهسته باشد. طی این فرآیند مقداری نقره برروی زینک باقی میماند که پس از اتمام چاپ از رروی زینک برداشت و بازیافت میشود.

زینک چاپ افست چگونه کار میکند؟



حال که دانستیم زینک چاپ افست چیست؟ باید بدانیم این محصول چگونه کار میکند؟ چاپ افست طی فرآیندها و مراحل مختلفی صورت میگیرد که البته یکی از مهم ترین آن ها استفاده از زینک مناسب است. درواقع اصلی ترین کار این ابزار انتقال طرح چاپ برروی کاغذ است. برای این کار لازم است ابتدا زینک را به مواد شیمیایی آغشته کنیم سپس به کمک آن طرح مورد نظر را برروی کاغذ منتقل کنیم. برای آنکه  قسمت های بدون چاپ رنگی نشود این بهش ها را مرطوب میکنند. پلیت ها از جنس فلز میباشند و اگر سعی کنید زینک های با کیفیت تری انتخاب و خریداری کنید قطعا در هزینه هایتان صرفه جویی کرده اید. با اینکه زینک های با کیفیت دارای قیمت بالاتری نیز هستند اما قطعا میتوان از آن در مدت طولانی تری نیز استفاده کرد.

 

 

حرف آخر

 

امیدواریم تا اینجا به طور کامل متوجه شده باشید که زینک چاپ افست چیست؟ و با کاربرد آن به طور کامل آشنا شده باشید. اگرجه این وسیله از اهمیت بالایی برخوردار است اما چاپ افست به همین وسیله ختم نمیشود. ابزارها و فرآیندهای دیگری در طی چاپ افست وجود دارند که کامل کننده عملکرد زینک هستند. پس نمیتوان گفت یک دستگاه چاپ فقط به زینک احتیاج دارد. اما لازم است بدانیم اگر همین زینک یا پلیت وجود نداشته باشد عملگرد دستگاه چاپ و بسته بندی مختل خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button