لوگوی مینیمال چیست؟ و چه مزایایی دارد.

لوگوی مینیمال چیست

در دنیای پر از هرج و مرج امروز، انسان ها بیشتر به دنبال سادگی و طرح هایی به دور از شلوغی می باشند. یکی از این موارد لوگو های ساده، یعنی همان لوگو های مینیمال می باشند.ما در این مقاله سعی داریم درباره لوگوی مینیمال چیست، مزایا و ویژگی های آن، چگونگی طراحی کردن این سبک از لوگو ها، نکاتی که باید در هنگام انجام خدمات طراحی به آن ها توجه کنید و همین طور نمونه هایی از برند های ایرانی و خارجی که توانستند با استفاده از لوگو های مینیمال به معروفیت برسند، با شما عزیزان صحبت کنیم. با استفاده از این مطالب می توانید لوگو برند خود را انتخاب کرده و به آن نتیجه دلخواه خود دست یابید. پس ما را تا پایان این مقاله همراهی نمایید.

لوگوی مینیمال چیست؟

لوگیو مینیمال لوگویی است که در طراحی آن به ساده ترین روش و به دور از پیچیدگی ها از عناصر های مختلف استفاده می شود. اما اگر بخواهیم جواب سوال لوگوی مینیمال چیست را به ساده ترین شکل ممکن دهیم، باید بگوییم که؛ لوگوی مینیمال لوگویی ساده و و بدون ذره ای عنصر اضافه است.در صنعت طراحی لوگو تلاش بر این است که، لوگو های مینیمال به گونه و شیوه ای طراحی شوند، تا با اولین دیدار در ذهن بیننده نقش بسته، و در همان زمان کوتاه مقصود و مفهوم برند مورد نظر را به فرد مقابل برسانند.

مزایای لوگو مینیمال

مزایای لوگو مینیمال

  • لوگو های مینیمال هیچ زمان از مد نمی افتند و همیشه به عنوان لوگو هایی محبوب باقی خواهند ماند.
  • سادگی لوگوی مینیمال باعث می شود تا پیام برند، به راحتی به بیننده منتقل شود.
  • لوگو های مینیمال نسبت به دیگر لوگو ها طراحی کمتری می خواهند و به طبع مقرون به صرفه تر نیز هستند.
  • این نوع لوگو ها به علت نداشتن شلوغی و جزئیات زیاد، با کیفیت تر از دیگر لوگو ها به چاپ می رسند.
  • می توانید از انواع رنگ ها برای طراحی این نوع لوگو ها استفاده نمایید.
  • این سبک از لوگو به علت نداشتن جزئیات و شلوغی کمتر از دیگر سبک ها چشم را اذیت می کند. این موضوع یکی از دلایل محبوبیت های لوگو های مینیمال می باشد.

ویژگی های لوگوی مینیمال

لوگو های مینیمال به طور معمول تعدادی ویژگی های بارز و غیر قابل انگار دارند، مثلاً:

  • این نوع لوگو های طراحی های شیک، ساده ولی در عین حال هوشمندانه ای دارند.
  • لوگو های مینیمال از نظر رنگ، به کار بردن عناصر مختلف، فرم و ساختار و … ساده است.
  • تعداد و تنالیته رنگی های استفاده شده در لوگو های مینیمال کم است.
  • هر رنگی که در لوگو قرار می گیرد، برای رساندن منظور و پیام خاصی استفاده شده است.
  • در این سبک لوگو فضای خالی زیادی وجود دارد.
  • تعداد طرح های به کار رفته در لوگو مینیمال کم است.(یک و یا نهایت دو طرح متفاوت استفاده می شود)
  • افراد با لوگو های مینیمال بیشتر و بهتر از باقی لوگو ها ارتباط بر قرار می کنند.
  • این نوع لوگو ها برای منتقل کردن مفاهیم و پیام های پیچیده، سخت و ایهام دار طراحی نمی شوند.
  • لوگو های مینیمال می توانند پیام پربار ولی ساده را به سریع ترین و درست ترین حالت ممکن به مخاطب برساند.

چگونه لوگو مینیمال طراحی کنیم

چگونه لوگو مینیمال طراحی کنیم؟

در مراحل تولید و طراحی لوگو مینیمال باید مهم ترین و اصلی ترین قانون این لوگو یعنی ( ساده، ولی در عین حال شیک و  پر بار طراحی کنید) را به خوبی رعایت کنید، و در تمامی مراحل از خود بپرسید که، آیا می شود از این ساده تر این لوگو را طراحی کنم؟. توجه داشته باشید که درست است که با این روش می توانید لوگو مینیمال خوبی طراحی کنید، اما در عین حال باید عناصر مورد استفاده در طراحی را هم بشناسید. مثلاً:

· فونت ها:

فونت ها اگر به درستی انتخاب نشوند، می توانند لوگوی شما را بسیار شلوغ و پر کار نشان دهند. پس تلاش کنید از فونت هایی ساده تر و با خوانایی بالا در قسمت های مختلف مانند طراحی کاتالوگ استفاده کنید.

· رنگ ها:

هر رنگ برای خود معنایی خاص و به منظور رساندن پیامی معین در لوگو استفاده می شود. پس در انتخاب رنگ های خود دقت فرمائید. توجه داشته باشید که لازم نیست حتماً از رنگ های سفید، سیاه و خاکستری استفاده کنید، می توانید از رنگ های شاد و جیغ در طراحی لوگو های مینیمال نیز بهره ببرید. البته لازم به ذکر است که اگر سازمان و یا برند سفارش دهنده شما از رنگ خاصی استفاده می کند بهتر است شما هم از همان رنگ برای لوگو استفاده کنید.

· خطوط:

خطوط انواع مختلفی دارد مانند، خطوط صاف، منحنی، کج و… . شما باید آن قدر با این خطوط بازی کنید، و آن ها را روی صفحه حرکت دهید تا به آن سادگی پر معنی مورد نظر خود برسید. البته توجه داشته باشید که خطوط هم مانند رنگ ها معنی و مفهوم مختلفی دارند، پس بهتر است به این نکته هم دقت نمایید.

· اشکال:

اشکال یکی از پر کاربرد ترین عناصر مورد استفاده در طراحی لوگو ها، مخصوصاً لوگو های مینیمال می باشند. اشکال به طور کل به سه دسته: دایره، مربع و مثلث تقسیم می کنیم و شاید جالب باشد بدانید که هر کدام از این اشکال معنا و حسی متفاوت را تداعی می کنند. مثلاً:

  • شکل هندسی مربع: مربع نماد استواری، حرفه‌ای بودن، تعادل و اطمینان در انجام کار ها می باشد. لوگوی اپلیکیشن اینستاگرام مربع می باشد.

 

  • شکل هندسی دایره: دایره نماد اتحاد و همبستگی می باشد. احساسی که این شکل برای بیننده تداعی می کند عبارت اند از: محبت، تعهد، دوستی، هارمونی و تحرک. لوگوی برند آئودی تشکیل شده از چهار دایره است.می توانید در طراحی اوراق اداری از آن استفاده کنید.

 

  • شکل هندسی مثلت: مثلث، پایدارترین و با ثبات ترین شکل هندسی به شمار می رود. لوگو مثلث شکل حس امنیت و ثبات را در ذهن انسان تلقی خواهد کرد. برای طراحی لوگو های گوگل پلی و گوگل دراید از شکل مثلث استفاده شده است.

 

نکات طراحی لوگو مینیمال چیست

  • ایده هایتان را قبل از شروع کار یادداشت کنید.
  • درباره مفهوم و یا پیام لوگو تحقیق نمائید.
  • روانشناسی رنگ ها، اشکال و خطوط را رعایت کنید.
  • استفاده از عناصر اضافی و یا عناصر پیچیده و سخت را کنار بگذارید.
  • از تکرار هراس نداشته باشید و از تک رنگ استفاده کنید.
  • از تایپوگرافی ها غافل نشوید. گاهی حروف بسیار ساده هستند شما می توانید با خم و یا کشیده تر کردن به آن ها فرم دهید.
  • به دننبال ارائه دادن معانی عمیق و سخت نباشید. ساده طراحی کنید.
  • فونت های شما باید در عین سادگی، زیبا و خوانا باشند.
  • طراح های رقبا را چک کنید و یا حتی می توانید از طرح لوگو های مینیمال آن ها ایده بگیرید اما کپی هرگز.

نمونه های داخلی و خارجی لوگوی مینیمال

نمونه های داخلی و خارجی لوگوی مینیمال چیست ؟

به دلیل استقبال بی نظیر مردم از لوگو های مینیمال بسیاری از برند ها دست به طراحی لوگو مینیمال برای کسب و کار خود، زده اند. در ادامه چند نمونه داخلی و خارجی این سبک از لوگو را با شما بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

  1. مک دونالد: لوگوی برند فست فود های زنجیره ای مک دونالد در هفتاد و پنج سال گذشته تغییرات زیادی داشته است تا در نهایت به لوگوی مینیمال امروزه رسیده است.
  2. گوگل: گوگل، این غول تکنولوژی و فناوری هم، متوجه مزایای لوگو های مینیمال و اهمیت آن در صنعت تبلیغات شد، و در نهایت با تغییری کوچک توانست تحولی بزرگ ایجاد نماید.
  3. دیجیکالا: لوگوی دیجیکالا، بزرگترین فروشگاه اینترنتی ایران، تشکیل شده از دو رنگ قرمز و سفید و فونتی ساده می باشد، و این نمونه ای از لوگو مینیمال است.
  4. اسنپ: اسنپ معروف ترین شرکت تاکسی اینترنتی ایرانی است که لوگو آن از دو رنگ سفید و سبز و یک شکل ساده علامت تعجب در وسط لوگو، تشکیل شده است. این طراحی هم نمونه ای از لوگو مینیمال می باشد.

 

سخن پایانی:

ما در این مقاله تلاش داشتیم تا شما را با لوگوی مینیمال، مزایا و ویژگی های آن و … آشنا نماییم، تا در پایان شما هم همانند ما به این نتیجه برسید که برای رسیدن به موفقیت در کسب و کارتان، نیازی به لوگو هایی پیچیده و شلوغ ندارید. شما با استفاده از لوگو های ساده، مانند لوگو های مینیمال هم می توانید پیشرفت کنید. آیا شما از لوگو های مینیمال استفاده می کنید؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button