طراحی لیبل برای کالا، تصویر و هویت می سازد، و همین طور می تواند ابزار قوی برای بازاریابی و فروش کالا به حساب آید. طراحی لیبل نه تنها باید منحصر به فرد باشد، و باعث خرید ناگهانی از طرف خریدار شود بلکه باید باعث تکرار خرید هم باشد و در مشتری نوعی وفاداری به وجود آورد. طراحی لیبل جذاب و بسته بندی مناسب می تواند عامل اصلی موفقیت یک کالا باشد.
بازاری ها برای لیبل محصولات خود باید چه کارهایی انجام دهند
- تجدید نظر و بهبود در لیبل های قدیمی
- موقعیت یابی مجدد یک محصول
- عرضه یک محصول جدید
- هنگامی که کاهش هزینه لیبل و بسته بندی ضرورت می یابد.
- زمانی که الزامات قانونی به شرکت در مورد طراحی لیبل بسته بندی فشار می آورد.
- تغییر بازار هدف
- هنگامی که تکنولوژی جدید لیبل و بسته بندی روی کار می آید.
چگونگی طراحی لیبل جذاب
در دنیای امروز، صنایع این حقیقت را فهمیدند که اگ طراحی محصولات آنها، با کیفیت خوبی ارائه شود می تواند پل رسیدن به اهداف آنها در این رقابت باشد. همان طور که اهمیت استراتژیک طراحی لیبل محصولات افزایش می یابد، اهمیت تحقیقات کاربردی بهینه سازی طراحی لیبل و تصمیم گیری های لازم هم بیشتر نمایان می شود.
لیبل چیست
لیبل یا همان برچسب محصولات، یک هویت قابل اعتماد برای برند ایجاد می کند. لیبل تبلیغی سریع و واضح است واگر طراحی لیبل زیبا باشد، باعث می شود که محصول شما از دیگر محصولات رقابتی جدا شود و نام تجاریتان را به نامی ماندگار در ذهن مشتریانتان تبدیل کند. محصول شما ممکن است برای مشتریان خیلی مفید باشد، اما این برای فروش یک محصول رقابتی کافی نیست. شما مجبور هستید کاری کنید که مشتریان را جذب کند.
در حالی که برنامه ریزی یک استراتژی بازاریابی موثر باید بر روی لیست اولویت شما قرار گیرد، اولین چیزی که باید به خاطر داشته باشید، لیبل محصول شما است که باید به وسیله یک طراح حرفه ای طراحی شود.
مزایای استفاده از لیبل روی محصولات
طراحی لیبل محصول برای رشد مداوم کسب و کار شما اهمیت بسیاری دارد. یکی از مهمترین مواردی که یک لیبل می تواند انجام دهد این است که به شما کمک می کند تا از رقبا پیشی بگیرید. دلیل دیگری برای بدست آوردن برچسب خوب این است که می تواند بر تصمیم خرید مصرف کننده هنگام خرید تاثیر بگذارد. اگر طراحی جذاب و منحصر به فرد باشد، فورا چشم مشتریان به محصول جذب می شود.
نکات مهم برای طراحی بهتر برچسب یا لیبل محصولات
۱. خوانا بودن
یک برچسب محصول به طور کلی اطلاعاتی مانند نام محصول، لوگوی برند توضیحات و واحدهای کمیت را در خود جا می دهد و گاهی اوقات شامل توضیحات کوتاهی در مورد محصول است. اطلاعات دیگر مانند دستورالعمل نحوه استفاده، مواد تشکیل دهنده و غیره هم در پشت محصول قرار می گیرند.
باید نوشته های روی لیبل به سادگی قابل خواندن باشد. از فونت های شکسته و خیلی فانتزی که سخت خوانده می شود بر روی لیبل پرهیز کنید و اندازه ی فونت ها به اندازه ای باشد که از یک فاصله ی مناسب قابل خواندن باشد. مثلا می توانید برای موارد اصلی از فونت 10pt و بالاتر استفاده کنید و برای متن های کوچک از فونت 6pt استفاده کنید.
برای تقویت بیشتر خوانایی، رنگ فونت ها باید متناقض با رنگ پس زمینه باشد. از رنگ هایی استفاده کنید که دارای کنتراست زیادی باشد. طبق تحقیقات رنگ روشن، انتخابی عاقلانه تر است زیرا به آنها اطمینان خاطر میدهد. همچنین سایه ها باید با سبک بصری موجود در لوگو هماهنگ باشند.
۲. از فضای سفید استفاده کنید.
فضای سفید می تواند شامل بخش هایی از طراحی باشد که توسط طراح برای تصاویر و متن استفاده نشده است. به عبارت دیگر سفید را می توان رنگ پس زمینه طرح در نظر گرفت. استفاده از رنگ و فضای سفید یک عنصر مهم در طراحی برچسب محصول است، زیرا با جدا کردن اطلاعات از یکدیگر، به مشتریان کمک می کند تا بتوانند جزئیات را به راحتی مطالعه کنند. همچنین از آن برای ایجاد تمایز بینایی استفاده می شود.
علاوه بر همه ی این موارد، استفاده از فضاهای سفید، ظاهری مینیمالیستی به طراحی بسته بندی می بخشد که به نوعی آرامش محصول را به مشتری منتقل می کند. به همین دلیل است که فضای سفید عنصر اصلی در طراحی برچسب برای محصولات کودکان و محصولات آرایشی و بهداشتی است.
۳. برای اندازه برچسب ها نوآوری کنید.
ممکن است کارفرما به شما بگوید که یک لیبل مستطیل برای توضیحات اصلی روی محصولات چسبانده شود و یک لیبل با همان ابعاد برای پشت محصول و جزئیات در نظر گرفته شود. ولی در اینجا به عنوان طراح، وظیفه ی شما این است که نوآوری هایی که در ذهنتان است را به اطلاع کارفرما برسانید.
ممکن است به نظر شما بهتر باشد در جلوی محصول یک لیبل دایره ای شکل که فقط شامل لوگوی شرکت است قرار بگیرد و یک لیبل بزرگتر و بیضی شکل در پشت محصول برای سایر اطلاعات. پس از ایده پردازی نترسید.
۴. طراحی مصور
درست است که گفتیم به دلیل ابعاد کوچک لیبل ها، بهتر است تا جای ممکن از تصاویر استفاده نکنیم. ولی برخی از محصولات هستند که فقط تصاویر و رنگ ها می توانند، آنها را جذاب کنند. به عنوان مثال وقتی صحبت از ژله ها یا آبمیوه ها می شود، دیگر متن نمی تواند حق مطلب را به خوبی ادا کند. آن زمان است که شما باید دست از خدمات طراحی ساده بکشید و تا جای ممکن از تصاویر ابسترکت و غلیظ استفاده کنید.
۵. حفظ اصالت
اطمینان حاصل کنید که طراحی برچسب شما بی نظیر، به یاد ماندنی و اصیل به نظر می رسد. لیبل محصولات شبیه دیگر رقبایتان را هم بررسی کنید و تلاش کنید که از طراحی های منسوخ و کسل کننده و یا کپی استفاده نکنید.
فراموش نکنید که همه ی هدف اصلی از طراحی حرفه ای لیبل محصول جذب بیشتر مشتری است. پس هیچ وقت نباید با یک طراحی ضعیف یا کپی شده، مشتریان را فراری دهید.
همچنین از هیچ المان یا کاری که مربوط به محصول نیست، صرفا برای زیبایی اش در طراحی استفاده نکنید. اطلاعات تماس شرکت را به روشی موثر برای تشویق خریداران به ارتباط مستقیم بر روی کالا چاپ کنید و استفاده از بارکد را که بیشتر از همه به محصول اعتبار می بخشد را فراموش نکنید.
طراحی لیبل محصول
یک برچسب محصول با طراحی زیبا می تواند به جلب توجه مشتریان بالقوه کمک کند. محصول شما ممکن است برای مشتریان بسیار مفید باشد، اما این برای فروش محصول در بازار رقابتی کافی نیست. شما باید کار بیشتری برای جلب توجه مشتریان انجام دهید.
در حالی که برنامه ریزی یک استراتژی مارکتینگ موثر باید در لیست اولویت های شما قرار داشته باشد، اولین چیزی که باید به خاطر داشته باشید برچسب محصول شماست که بستگی به خلاقیت و توانایی طراح شما دارد. دلایل زیادی وجود دارد که چرا طراحی برچسب محصولات برای رشد پایدار تجارت شما مهم است، که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم.
مزایای استفاده از لیبل برجسته روی محصولات
یکی از مهمترین کارهایی که یک لیبل محصول برجسته می تواند انجام دهد این است که به محصولات شما کمک می کند تا از رقبایتان پیشی بگیرید. این پیشی گرفتن از رقبا، برای ایجاد یک هویت خاص برای برند تان بسیار اهمیت دارد.
یکی دیگر از دلایل نیاز به لیبل برجسته این است که می تواند در تصمیم خرید مصرف کنندگان در زمان خرید تاثیر گذار باشد. محصولات شما ممکن است در یک قفسه در کنار چندین محصول شبیه به هم وجود داشته باشند. آن موقع است که جذاب بودن و منحصر به فرد بودن لیبل روی محصول شما، توجه مشتریان وفادار و همیشگی را فورا به شما جلب میکند. حتی مشتریان بی طرفی که قصد خرید آن محصول را نداشته باشند هم می توانند به واسطه برچسب زیبا و به یاد ماندنی آن، به فکر خرید محصول شما باشند.
طبق تحقیقات، ۷۰ درصد از مصرف کنندگان تصمیم خرید خود را درست در زمانی که در فروشگاه هستند می گیرند و از قبل برنامه ریزی ای برای خرید آن نداشته اند. این نشان می دهد که مصرف کنندگان دوست دارند با انواع محصولات و برند های داخل فروشگاه آشنا شوند.