طراحی سربرگ اداری+انواع کاغذ در طراحی و چاپ اوراق اداری

طراحی اوراق اداری شرکت نوآوران داده پرداز پویا, طراحی اوراق اداری, چاپ اوراق اداری, طراحی ست اوراق اداری

به مجموعه سربرگ، کارت ویزیت و پاکت نامه یک شرکت در اصطلاح تبلیغات، طراحی اوراق اداری گفته می شود. وسایل دیگری چون کاغذ یادداشت، لیبل وسایل، فلش کارت و کارت های اعتباری و پرسنلی هم از نمونه های یک ست اداری به حساب می آیند.با بهره گیری از ست اوراق اداری، به وسیله ایده های نو و خلاق و با استفاده از اصول طراحی گرافیکی و چاپ با کیفیت، می توان به یک ابزار تبلیغاتی تاثیرگذار، با صرف هزینه کم و در کمترین زمان نسبت به دیگر ابزارهای تبلیغاتی دست پیدا کرد.

اصول طراحی سربرگ اداری

به کاغذهایی که دارای نشان سازمانی جهت نگارش نامه های رسمی و شرکتی مورد استفاده قرار می گیرند سربرگ اطلاق می شود. سربرگ ها عموما در سایزهای A4 و A5 تهیه می گردند و به ندرت در سایزهای دیگر چاپ می شوند.

المان های سربرگ

لوگو یا نشان تجاری

در سربرگ های ایرانی، در گوشه فوقانی و سمت راست برگه قرار می گیرد. اما متناسب با سلیقه طراح، قابل انتقال به دیگر نقاط برگه هم می باشد. در واقع قانون نوشته شده و خاصی برای قرارگیری طراحی لوگو در سربرگ وجود ندارد و در سربرگ های غیراداری و شخصی به سلیقه صاحب اثر بستگی دارد.

تاریخ، شماره نامه و پیوست

بیشتر در قسمت بالایی و سمت چپ قرار دارد. سایز فونت نوشته آن کمتر از ۱۰ و بیشتر از ۱۱ نیست. تاریخ، شماره نامه و پیوست یکی از کلیدی ترین المان های سربرگ های اداری و سازمانی است.

اسم ارگان یا شرکت

محل آن در بالای سربرگ است تا در اولین نگاه، مالکیت آن توسط بیننده تشخیص داده شود. معمولا در مورد فعالیت شرکت، توضیح کوتاهی با فونت کوچکتر از عنوان، در زیر آن نوشته می شود.

آدرس و نشانی

یکی دیگر از المان های کلیدی سربرگ ها، درج راه های ارتباطی با شرکت از قبیل آدرس و نشانی دقیق، شماره تماس تلفن و فکس، آدرس وب سایت و ایمیل است تا در صورت نیاز به پاسخ مکاتبات اداری و رسمی، تمامی راه های ارتباطی در دسترس مخاطب باشد.

ویژگی های یک سربرگ خوب

یک سربرگ خوب باید بتواند علاوه بر ترکیب بندی، رنگ بندی و نوع آوری هویت شرکت یا موسسه مورد نظر را به خوبی نشان دهد که در یک سربرگ خوب باید خدمات طراحی طوری باشد که همه موارد لازم از جمله نام شرکت، زمینه فعالیت به صورت کلی، تاریخ، شماره پیوست و آدرس و شماره تلفن و فکس و هم چنین ایمیل زده شود.
انتخاب فونت مناسب در ارتباط با موضوع سربرگ هم لازم است.

چگونگی طراحی پاکت نامه

ابعاد پاکت نامه براساس سربرگ سایز A4 انتخاب می شود. معمولا اندازه پاکت به اندازه یک سوم ابعاد سربرگ به اضافه نیم سانتیمتر از هر دو جهت تعیین میشود.
پاکت نامه هم مانند دیگر اوراق اداری باید دارای لوگو، عنوان و نشانی شرکت یا سازمان باشد. معمولا لوگو و اسم شرکت در قسمت بالایی و چپ پاکت نامه قرار دارد. آدرس هم در قسمت پایین سمت چپ نوشته می شود.

نکته مهم در طراحی پاکت نامه، قرار دادن محلی برای زدن تمبر است. این قسمت باید خالی باقی بماند.

اصول طراحی کارت ویزیت

یکی از ساده ترین ابزارهای بازاریابی کارت ویزیت است. از کارت ویزیت در موقعیت های مختلفی می توان استفاده کرد. به همین دلیل لازم است این کارت کاملا به صورت تخصصی و حرفه ای طراحی شود، خوانا و جذاب باشد و به مخاطبان بهتر معرفی شوید تا دلیلی برای انتخاب شرکت شما داشته باشند.
در نظر گرفتن همه ی نکات ریز و مهم بر روی کاغذ کوچکی به اندازه ۵×۹ سانتیمتر کار ساده و غیرتخصصی نیست. بلکه تجربه و مهارتی خاص در طراحی گرافیکی میخواهد.

نکاتی که در طراحی یک کارت ویزیت حرفه ای طراح باید آن را در نظر بگیرد

نکاتی که لازم است بر روی طراحی کارت ویزیت در نظر گرفته شود، عبارتند از لوگو یا آرم تجاری، توضیح مختصر از زمینه فعالیت و راه های ارتباطی با شرکت، سایز فونت نوشته های کارت ویزیت حداکثر ۱۲ است. در کارت ویزیت برعکس سربرگ از تنوع فونت بیشتری می توان استفاده کرد اما بیشتر از ۳ فونت هم از حرفه ای بودن کارت کم میکند، از به کار بردن عکس های دارای جزئیات، به علت عدم امکان بزرگنمایی، به شدت بپرهیزید. کارت های ویزیت دارای اندازه های استاندارد هستند. ولی در صورتی که کارت های عمودی را انتخاب کرده اید، کم کردن ۲ تا ۴ میلیمتری از عرض آن باعث جذابیت بیشتر آن میشود.

یک کارت ویزیت خوب چه ویژگی هایی دارد

  1. دارای ترکیب بندی مناسب و جذاب و نو باشد.
  2. از لحاظ دیدن مخاطب را به سرعت جذب کند.
  3. دارای فضاهای مثبت و منفی متعادل باشد.
  4. استفاده ی مناسب از فونت ها با موضوع مثلا در یک کارت ویزیت که مربوط به یک وکیل می باشد فونت رسمی و سنگینی را می خواهد در صورتی که یک کارت ویزیت پرورش اندام میتواند فونت تبلیغاتی تری را داشته باشد و یا یک کارت ویزیت‌.

انواع کاغذ برای طراحی و چاپ ست اوراق اداری

کاغذ گلاسه، کاغذ تحریر، کاغذ کرافت، مقوا فانتزی.

کاغذ گلاسه

توسط لایه ای که در دو روی این کاغذها قرار دارد چاپ بر روی آن ها به خوبی شکل می گیرد که شامل دو نوع براق و مات می باشند و بیشتر از این برگه ها برای چاپ پوستر استفاده می شود.

کاغذ تحریر

مهم ترین و پر طرفدارترین نوع کاغذ در طراحی ست اوراق اداری کاغذ تحریر می باشد که این همان جنسی است که در کاغذ آ۴ از آن استفاده شده است. این نوع از کاغذها در گرماژهای ۷۰ الی ۱۲۰ گرم موجود هستند. اما بیش‌ترین کاربرد کاغذ ۷۰ و ۸۰ گرمی دارد.

کاغذ کرافت

این مدل از کاغذها از مقاومت بالایی برخوردار هستند که تهیه شده از خمیر سولفاته می باشند.

مقوا فانتزی

مقوا فانتزی به همراه کاغذ کرافت جز دسته های کاغذ خاص به حساب می آیند که دارای طیف گسترده ای هستند و از تنوع رنگی گوناگونی برخوردار هستند. و بیشتر برای کارت ها مورد استفاده قرار می گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button