نکات مهم طراحی بسته بندی مواد غذایی که باید بدانید

نکات طراحی بسته بندی مواد غذایی

غذا یکی از مهم ترین عوامل مهم برای زندگی انسان ها به شمار می رود، به همین دلیل افراد بسیار به سلامت، زیبایی و … مواد غذایی خود اهمیت می دهند. یکی از عواملی که باعث می شود افراد مواد غذایی را استفاده کنند و یا مصرف آن را کنار بگذارند، بسته بندی آن است. لازم به ذکر است که بسته بندی مواد غذایی نکات و قوانینی دارد و هر شرکت و برندی نمی تواند برای خود بسته بندی طراحی کرده و از آن استفاده کند. لازم به ذکر است که شما در بخش نکات طراحی بسته بندی مواد غذایی، با تعدادی از این نکات آشنا خواهید شد. ما در این مقاله درباره مزایای بسته بندی مواد غذایی، انواع و روش های آن و همچنین نکات طراحی بسته بندی مواد غذایی با شما عزیزان صحبت خواهیم کرد. در پایان این مقاله شما کاملاً با بسته بندی های مواد غذایی آشنا شده و به راحتی می توانید بسته بندی اختصاصی خود را طراحی نمایید. پس تا پایان این مطلب ما را همراهی نمایید.

 

بسته بندی مواد غذایی به چه منظوری انجام می شود؟

به طبع بسته بندی های مواد غذایی به منظور خاصی طراحی مشوند و مزایایی نیز دارند. در این بخش شما با مزایای بسته بندی های مواد غذایی آشنا خواهید شد.

  1. بسته بندی ها می توانند از مواد غذایی شما را در برابر باکتری ها، کپک، گرد و غبار، نور خورشید، گرما، سرما، ضربه و …، محافظت کنند.
  2. در مبحث بازاریابی و تبلیغات کسب و کار ها ، بسته بندی ها یکی از موضوع های مهم به شمار می روند. به گونه ای که اگر محصولی بسته بندی خاص، ویژه و جذابی دارند، می توانند فروش بسیار بیشتری نسبت به مواد غذایی با بسته بندی معمولی داشته باشند.
  3. یکی از قوانینی که سازمان های مربوطه برای تولید کنندگان مواد غذایی وضع کرده اند، داشتن برچسب هایی است که اطلاعات و مواد اولیه آن محصول می باشد. تولید کنندگان به راحتی می توانند این برچسب ها را بر روی بسته بند ها بچسبانند.
  4. تمامی مواد غذایی نیاز دارند که به صورت زیبا و منظم به دست مصرف کننده برسند. بسته بندی ها باعث یکپارچگی و منظم شدن مواد غذایی می شوند.
  5. مواد غذایی به دلیل اهمیت بالای آن، پروسه ی حمل و نقل سختی دارد. اما بسته بندی به دلیل محافظت از مواد غذایی این پروسه را برای افراد بسیار راحت می کند.

کاربرد طراحی بسته بندی

نکات طراحی بسته بندی مواد غذایی:

  1. کیفیت بسته بندی ها مهم ترین مسئله می باشد. به طبع در تولید مواد بسته بندی هیچ مواد سمی و آلوده ای نباید استفاده شود.
  2. همان گونه که در بخش قبلی به آن اشاره کردیم، بسته بندی ها باید برچست اطلاعات محصول داشته باشند.
  3. بسته بندی ها باید به گونه ی طراحی شوند که مواد غذایی بخار آب نزنند، و یا در صورت بخار آب زدن آن را به بیرون بسته بندی هدایت بکنند.
  4. تمامی بسته بندی های مواد غذایی باید ورقه هایی برای خارج کردن بوی نا مطبوع و جلوگیری از ورود بوی نا مطبوع داشته باشند.
  5. بسته بندی های مواد غذایی فاسد شدنی اکثراً شفاف هستند. لازم به ذکر است که این کار باعث افزایش اعتماد میان مصرف کننده و تولید کننده نیز می شود.
  6. بسته بندی ها باید در کنار قابلیت شکل پذیری داز محصول نیز مراقبت کنند.
  7. تمامی بسته بندی ها بدون استثنا باید تحمل تغییر دما در هنگام تولید و حمل و نقل را داشته باشند.
  8. بسته بندی ها باید به گونه ای طراحی و تولید شوند که توانایی جلوگیری از ورود گاز های کربن دی اکسید، اکسیژن، نیتروژن و …، را داشته باشند.
  9. طراحی محصول باید بر اساس نوع محصول، نیاز مخاطب، نظر تولید کننده، حیطه کاری شرکت، بودجه ی قابل استفاده، و …، انجام شود.
  10. رطوبت به هیچ وجه نباید وارد مواد غذایی شود، چرا که رطوبت یکی از عوامل اصلی فساد مواد غذایی می باشد. در هنگام طراحی بسته بندی ها به این مورد نیز توجه نمایید.

انواع روش های بسته بندی مواد غذایی:

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید، بسته بندی مواد غذایی به شکل و روش های متفاوتی در سراسر دنیا انجام می شود. در این بخش در رابطه با تعدادی از این روش ها با شما صحبت خواهیم کرد.

  • کنسرو کردن مواد غذایی به روش های صنعتی:

در این روش مواد غذایی را با استفاده از انواع دستگاه ها و ماشین آلات صنعتی مختلف بسته بندی می کنند. در کنسرو کردن صنعتی ما کمترین میزان فاسد شدن و خراب شدن مواد غذایی را شاهد هستیم.

  • کنسرو کردن مواذ غذایی به روش قدیمی و خانگی:

یکی از قدیمی ترین روش ها برای بسته بندی مواد غذایی، کنسرو های خانگی می باشند. در این روش مواد غذایی را در ظرف‌ های شیشه ‌ای قرار داده و سپس با حرارت دادن درون قابلمه، درب شیشه ‌ها کاملاً پلمپ و بسته می‌شود. این کار از ورود هوا به درون شیشه جلوگیری کرده و ماندگاری ک.اد غذایی را تا حد زیادی را افزایش می‌دهد. از این روش بیشتر برای کنسرو کردن میوه ها و سبزیجات استفاده می شود.

  • منجمد کردن مواد غذایی:

متداول ترین روش برای بسته بندی مواد غذایی منجمد کردن آن است. لازم به ذکر است که این روش برای تمامی مواذ غذایی کاربرد ندارد، و بیشتر برای موادی که قابلیت فاسد شدن سریع دارند، استفاده می شود.

انواع وسایلی که برای بسته بندی مواد غذایی استفاده می شود:

بسته بندی که برای مواد غذایی را باید بر اساس ماهیت، نوع و میزان فاسد شدن مواد انتخاب شود. ب همین دلیل در بخش ما تعدادی از انواع بسته بندی مواد غذایی را به شما معرفی خواهیم کرد.

  1. بسته ‌بندی آسپتیک مواد غذایی: این نوع بسته بندی ها برای آب میوه، شیر و یا نوشیدنی ها بیشتر استفاده می شود.
  2. بستهبندی های کاغذی: این بسته بندی به دلیل مقرون به صرفه بودن و همچنین قابلیت بازیافت، بسیار در بین افراد محبوب می باشد. لازم به ذکر است بسته بندی های کاغذی برای مواد غذایی خشک کاربرد دارند.
  3. قوطی برای بسته بندی مواد غذایی: قوطی ها می توانند از جنس فلز و یا پلاستیک باشند.
  4. بسته بندی هایی که به صورت جعبه طراحی می شوند: برای حمل و نقل راحت این بسته بندی ها برای غذا های رستورانی استفاده می شوند.چاپ جعبه در این بسته بندی ها باید با دقت انجام شود.
  5. بسته بندی های کیسه ای: بسته بندی های مواد غذایی هایی مثل چیپس، آجیل و … از این نوع هستند.
  6. بسته بندی های شیشه ای: مواد غذایی مثل سس، ترشی، تعدادی از رب ها و … از بسته بندی های شیشه ای استفاده می کنند.

سخن پایانی:

بسته بندی درست مواد غذایی یکی از مهم ترین عوامل جلوگیری از مواد غذایی محسوب می شوند. به همین دلیل باید در خدمات طراحی و انتخاب بسته بندی مناسب باید بیشترین دقت را داشته باشید. شما از کدام بسته بندی برای مواد غذایی خود استفاده می کنید؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button