روش های طراحی بسته‌بندی در شرکت جوپنزا

روش های طراحی بسته بندی

طی سال‌های گذشته طراحی بسته‌بندی و اهمیت آن توسط فضای رقابتی ایجاد شده مورد توجه تولیدکنندگان قرار گرفته است.جذابیت بصری، سالم ماندن محصول و افزایش ارزش آن، مواردی هستند که طراحی بسته‌بندی را به قسمتی مهم در روند تولید تبدیل کرده‌اند.طوری که به غیر از کیفیت، در حوزه بسته‌بندی نیز رقابت به وجود می‌آید.در بازارهای رقابتی گذشته، برندها باید برای جلب توجه خریداران تلاش ‌کنند. در چنین فضایی، بسته‌بندی محصول تنها ظرف ۲ ثانیه باید توجه مشتری را به خود جلب کند.طرحی که در این ۲ ثانیه دیده نشود شکست خورده محسوب می‌شود و رقابت را به محصولاتی میدهد که روش های پرقدرت تری در طراحی بسته‌بندی به کار برده اند.در ادامه به بررسی چند مورد از روش های پر قدرتی که شرکت جوپنزا در طراحی بسته بندی به کار میبرد خواهیم پرداخت.

طراحی بسته بندی

روش های طراحی بسته بندی

 ۱. هرچه کمتر سود بیشتر

خریداران معمولی زمان زیادی را صرف نگاه کردن به محصولات نمی‌کنند، به همین دلیل طرح شما برای به چشم آمدن میان بسته‌بندی‌های مختلف و انبوهی از بمباران تبلیغات، باید در کوتاه‌ترین زمان توجه بیننده را به خود جلب کند، یعنی درست قبل از اینکه نگاه خریدار متوجه محصول مشابه موجود در همان قفسه شود.هنر طراح این است که در همین زمان مهم و بسیار کوتاه ویژگی‌های منحصر به فرد محصول و دلیل خرید آن را به خریدار منتقل کند.بیشتر برای انجام این هدف که تقریبا غیرممکن هم به نظر می‌رسد، طراح باید به نبرد تیم بازاریابی برود و با داستان‌پردازی آنها برای محصول، تصاویر و کاتالوگ‌هایی که در دفتر خلوتشان بسیار پر مفهوم به نظر می‌رسند کنار بیاید.گاهی طراح مجبور می‌شود برای جا دادن همه آنها اندازه نوشته‌ها را کوچک‌تر کند.در شرکت جوپنزا خدمات طراحی محصولات شما را به گونه ای انجام میدهند که به دو ثانیه نکشیده است که بیننده را به خود جذب میکند.

خریدار باید بتواند تمام اطلاعات مهم متنی و بصری روی محصول را در عرض همین مدت کوتاه درک کند.اگر این زمان بیشتر شود احتمالا شخص به سراغ محصولی می‌رود که بسته‌بندی آن گویا باشد و نکات مهمی که باید منتقل کند را به سرعت نشان ‌دهد.نکته مهم در نزدیک شدن به لحظه فروش، این است که مشتری برای برداشتن محصول رغبت داشته باشد.معمولا محصولی که اول در دست مشتری جای می‌گیرد همانی است که بابتش پول پرداخت می‌شود.این نگرش در طراحی بسته‌بندی شانس انتخاب شدن محصول را افزایش می‌دهد و مشتری را به خریدار تبدیل می‌کند.

۲. لمس محصول مورد نظر امکان داشته باشد

بسته‌بندی به نوعی برای مشتریان مزاحمت ایجاد می‌کند زیرا حائلی میان آنها و کالای مورد نظرشان است. خریداران علاقه دارند محصول را لمس کنند، بو کنند و یا بچشند و قبل از پرداخت مبلغ، آن را امتحان کنند.

اگرچه مشکلات زیادی در مورد این روش خرید کردن وجود دارد اما طراحان هوشمند سعی می‌کنند تداخلی که بسته‌بندی با تجربه خرید مشتریان به وجود می‌آورد را به حداقل برسانند.

دسترسی مستقیم مشتریان به محصول از طریق برش قسمتی از بسته‌بندی، احتمال فروش را افزایش می‌دهد. از این طریق ترس مشتری نسبت به ماهیت واقعی کالا برطرف می‌شود.

در مورد مواد خوراکی یا بهداشتی که چنین امکانی وجود ندارد می‌توان از عکس‌های باکیفیت محصول که از چند زاویه مختلف تهیه شده‌اند و همه ویژگی‌های آن را نشان می‌دهند استفاده کرد.

بیان تصویری بافت، مزه، مواد و کارایی محصول یکی دیگر از موارد است که بهترین تعامل را با مشتریان برقرار میکند. سعی کنید بسته‌بندی را طراحی کنید که تا حد امکان مخفی باشد.

۳. متضاد و متمایز بودن

قطعا در قفسه‌ای که محصولات شبیه به هم کنار هم قرار گرفته‌اند، چشم خریدار به سرعت آنها را مشاهده کرده و ذهن او در کسری از ثانیه اطلاعات لازم را برداشت می‌کند.

در این حالت ذهن فرد به طور ناخودآگاه به دنبال دو چیز است:

چیزی که برای او آشنا است.چیزی که متفاوت از بقیه موارد است.

برای خریدهای تکراری تمرکز مشتریان بر محصولاتی است قبلا استفاده کرده‌اند و از آنها راضی بوده‌اند اما همیشه تمایلی ناخودآگاه برای امتحان کردن چیزهای جدید وجود دارد.

این همان موقعیتی است که برای طراحی بسته‌بندی فراهم می‌شود. طراحان می‌دانند که باید محصول مورد نظر را از طریق طراحی متفاوت از دیگر رقبا جدا کنند.

با وجود این، اغلب طراحان کم تجربه به جای برجسته کردن طرح خود و پیشرو بودن، به نوعی از سبک بسته‌بندی محصولات موجود فرمانبرداری میکنند.

دلیل پیروی این است که طرح‌های قبلی امتحان خود را پس داده‌اند، در صورتی که طراحان شرکت جوپنزانگران این نیستند که چه کسی از آنها پیروی می‌کند، چون به درستی راه و روشی که می‌روند مطمئن هستند.

طراحی بسته بندی

۴. تاثیرگذاری مناسب

بسته‌بندی که برای جذب همه افراد طراحی میشود در آخر برای هیچ‌کس معنی خاصی نخواهد داشت.

برای مثال اگر مخاطبان محصول شما خانم‌های ۱۸ تا ۳۰ ساله هستند بهتر است به زبان و نشانه‌های دیداری بیشتر توجه کنید، یا به طور کلی هنگام طراحی برای جوان‌ترها، از مواد بازیافت‌پذیر و دوستدار طبیعت استفاده کنید.

اگر گروه هدف شما مردانِ ۴۰ تا ۶۵ ساله هستند، فونت‌های درشت، متن‌های کوتاه و واضح را به کار برید تا حس قدرت و دوام بیشتر را به آنها منتقل کند.

مشتریان محصول از هر قشری که هستند، لباس متناسب با همان گروه را به محصول بپوشانید تا برایشان جذابیت بیشتری داشته باشد و سریع‌تر جذب شوند.

۵. اصل غافلگیری

مردم بیش از اینکه به دنبال چیزهای به یادماندنی باشند نسبت به تجربیات جذاب اشتیاق دارند.

طراحی بسته بندی میتواند مانند اتفاقی زنده باشد یا یک رویداد به یادماندنی تجربه باشکوهی را برای کاربر رقم می‌زند.

برای مثال فرض کنید بسته‌ محصولی را باز می‌کنید و درون آن را غرق در رنگ‌های روشن و با این مضمون می‌بینید که این تجربه اسرارآمیز فقط برای شما طراحی شده است، یا بسته‌بندی را تصور کنید که خود آن بعد از باز شدن به محصولی جدید تبدیل شود و جایزه خرید اول باشد.

ممکن است بسته شما از تصاویر جداگانه‌ای تشکیل شده باشد که کنار هم قرار دادن آنها در قفسه، تصویری بزرگ و منحصر به فرد را خلق کند. همچنین امکان دارد جایزه‌ای درون آن قرار داده شود که حتی در تبلیغات هم اشاره‌ای به آن نشده باشد.

اصل غافلگیری در مورد طراحی بسته‌بندی بسیار گسترده و هیجان انگیز است، پس باید ایده‌های خلاقانه‌ای را مطرح کنید تا تجربه‌ای منحصر به فرد را برای خریدار رقم بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button