با مفهوم نماد و علائم روی جعبه ها آشنا شویم

نماد و علائم روی جعبه ها

نماد و علائم روی جعبه ها را می شناسید؟ هر کدام از علائم موجود معنای مخصوص به خود را دارند. این علائم نه تنها برای کاربران بلکه برای تولید کنندگان نیز از اهمیت بالایی برخوردار هستند. در این مقاله از وب سایت جوپنزا قصد داریم تا معنی علامت های روی کارتن را شرح دهیم.

نماد و علائم روی جعبه ها چه معنایی دارند؟

با توجه به نماد و علائم روی جعبه ها می‌توان به نحوه نگهداری و جا به جایی آنها پی برد. هر یک از نمادها نشان می‌دهد که محتوای بسته‌بندی شامل چه موادی می شود. همچنین، برخی از نمادها نشان می دهد که جعبه از چه موادی ساخته شده است و آیا قابلیت بازیافت دارد یا خیر. برای بررسی هر یک از نمادها ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

1- نماد شکستنی (Fragile)

این علامت یکی از نماد و علائم روی جعبه ها است که نشان می دهد محتویات داخلی جعبه شکننده هستند. محتوای شکننده الزاما شیشه نیست. در حمل و نقل و باز کردن آن باید دقت عمل داشت.

2- دور از رطوبت نگهداری شود (Keep Dry)

علامت چتر بر روی جعبه نشانِ آن است که محتویات آن باید در فضایی خشک نگهداری شود. بد نیست بدانید در برخی موارد نیز علامت چتر با چند قطره باران همراه است.

3- نماد حلقه موبیوس (Mobius Loop)

حلقه موبیوس یکی از علامت های استاندارد جهانی است که کاربرد فراوانی دارد. این حلقه که با سه فلش به حالت مثلثی شکل ایجاد شده، نماد بازیافت است. این نماد نشان می دهد که بسته بندی استفاده شده قابلیت بازیافت دارد و گاهی در میان حلقه عددی با درصد نمایش داده می شود که نشان‌دهنده درصد بازیافت‌پذیری بسته بندی است.

4- با احتیاط حمل شود (Handle with Care)

یکی دیگر از نمادهای رایجی که روی بسته بندی ها قرار داده می شود، «با احتیاط حمل شود» است. این نماد به صورت دو دست است که یک جعبه را در برگرفته اند و به کاربر یا فردی که قصد جا به جایی آن را دارد اعلام می کند که حین حرکت باید احتیاط لازم را داشته باشد.

5- به سمت بالا نگهداری شود (Upward Arrows)

برخی از مواد و محصولات باید به سمت بالا قرار گیرند. این مسئله در انبار و حمل و نقل از اهمیت بالایی برخوردار است تا محصول به درستی به دست کاربر برسد. نماد دو فلش به سمت بالا نشان می دهد که بسته بندی باید به سمت بالا نگه داشته شود.

نماد و علائم روی جعبه ها

6- نزدیک نیروهای مغناطیسی قرار نگیرد (Do Not Place Near Magnet)

برخی از محصولات نسبت به میدان های مغناطیسی حساس هستند، برای مصون ماندن آن‌ها از نیروهای مغناطیسی این نماد بر روی جعبه درج می شود. اغلب تجهیزات الکترونیکی یا تخصصی نسبت به آهنربا حساس هستند.

7- با چاقو باز نشود (Do Not open with Knife)

چاقوی که همراه با یک ضربدر همراه است، به این معنا خواهد بود که بسته بندی نباید با چاقو باز شود. چرا که طول چاقو ممکن است به محتویات داخل جعبه آسیب برساند.

8- رها نشود (Do Not Drop)

رها نشود یا نیفتند یکی از علامت های استاندارد جهانی است و تاکید می کند که بسته بندی نباید به هیچ عنوان به زمین بیفتد. اغلب یسته بندی محصولات الکترونیکی لازم است دارای این نماد باشند چرا که با افتادن بر روی زمین ممکن است به خازن های محصول آسیب وارد شود.

9- قابل اشتعال (Flames)

اشتعال یکی از نماد و علائم روی جعبه ها است که توجه به آن از اهمیت بالایی برخوردار است. این نماد نشان می دهد که بسته بندی نباید در محیطی گرم یا در نزدیکی آتش، جرقه و شعله قرار گیرد.

10- در دمای مناسب نگهداری شود (Thermometer)

این نماد با یک دما سنج نمایش داده می شود. نماد به این معنا است که جعبه باید در مکانی دور از نور مستقیم خورشید قرار گیرد. اگر لازم باشد بسته در دمایی مشخص نگهداری شود، درجه مد نظر زیر علامت دماسنج ثبت خواهد شد.

11- ایمن برای مواد خوراکی (Food Safe)

این نماد نشان می دهد که جعبه یا بسته بندی از موادی تهیه شده اند که در تماس با مواد غذایی مشکلی ایجاد نخواهند کرد. بسیاری از جعبه های شیرینی و جعبه های پیتزا شامل این نماد هستند.

12- احتیاط (Caution)

علامت احتیاط به صورت یک علامت تعجب درون مثلث نمایش داده می شود. این علامت اخطار دهنده می تواند معانی مختلفی داشته باشد به همین سبب همواره دارای یک متن است.

13- مطابق استاندارد اروپا (CE Mark)

آرم CE نشان می دهد که بسته بندی طبق دستورالعمل های خاص اتحادیه اروپا ساخته شده است. از این علامت تنها در بسته بندی های خاصی استفاده می کنند.

14- ارتفاع ایمن قرار گرفتن روی هم (Stacking Height)

این نماد در بخش انبارداری از اهمیت بالایی برخوردار است. این نماد شامل دو میله می شود که بر روی آنها عدد نوشته شده است. عدد نشان می دهد که چه تعداد بسته بندی را می توان روی هم قرار داد.

15- نماد FSC (Forest Stewardship Council)

این نماد نشان می دهد که بسته بندی طبق استانداردهای شورای نگهبانی جنگل ها تهیه شده است. این شورا در جهت حفظ و نگهداری جنگل ها تشکیل شد و شرکت هایی که بخواهند از این نماد استفاده کنند باید مجوز لازم را از طرف این انجمن دریافت نمایند.

16- نماد مرد پاکیزه (Tidy-man)

نمادی که به احتمال زیاد بسیار دیده اید، توسط کمپین Keep Britain tidy طراحی شده است و به کاربر یادآوری می کند که بسته بندی را به شیوه ای صحیح دور اندازد.

17- نقطه سبز (Green Dot)

وجود نقطه سبز که به صورت دو فلش در هم پیچیده دیده می شود، به این معنا است که تولید کننده به صورت نقدی و غیر نقدی از یک سازمان بازیافت حمایت می کنند.

سخن پایانی

در این مقاله جوپنزا به برخی از نمادها و علائم مهم در بسته بندی محصولات پرداختیم. برای انتخاب نمادهای صحیح و استاندارد، توصیه می کنیم با کارشناسان جوپنزا در تماس باشید تا اطلاعات دقیق تری را برای درج نماد صحیح دریافت کنید.

مطالب بیشتر: چگونه با یک کارت ویزیت خاص،برجسته شویم؟

سوالات متداول

  • نماد احتیاط بر روی بسته بندی به چه معنا است؟

نماد احتیاط یک نماد عمومی اخطار دهنده است و با توضیحات مختصر همراه خواهد بود.

  • نماد حلقه موبیوس روی جعبه چیست؟

نماد حلقه موبیوس نشان می دهد که بسته بندی از مواد بازیافت پذیر ساخته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button