چاپ افست چیست ؟ چه مزایا و کاربردی دارد ؟

چاپ افست چیست

چاپ افست چیست؟ چاپ افست یکی از قدیمی ترین و در عین حال پرطرفدار ترین روش چاپ است. امروزه روش های گوناگونی برای چاپ وجود دارد که هر یک از آن ها دارای مزایای و معایب مخصوص به خود هستند. اما از جمله کامل ترین روش های چاپ افست است که از دیرباز به منظور چاپ کتاب، روزنامه، مجله و غیره مورد استفاده قرار میگرفته است. در همین راستا ما برآن شدیم مقاله ای ترتیب دهیم که طی آن به طور جامع و کامل به توضیح و تشریح این نوع چاپ بپردازیم. همچنین در این مطلب به تفاوت این چاپ با سایر روش های چاپ نظیر چاپ دیجیتال اشاره خواهیم کرد. پس چنانچه مایل به دریافت این اطلاعات هستید تا انتهای مقاله با ما باشید

 

چاپ افست چیست؟

چاپ افست یک نوع روش چاپ است که به آن چاپ لیتوگرافی نیز میگویند. در این روش چاپ تصاویر و نوشته ها در رنگ های مختلف و با چاپی انبوه از طریق یک سری غلتک تولید میشوند. این غلتک ها برروی صفحات فلزی خاصی حرکت میکنند و باعث تولید یک سری صفحات چاپ با کیفیت میشوند.به همین دلیل معمولا چاپ افست یکی از بصرفه ترین و کاربردی ترین روش های چاپ محسوب میشود. اما در بخش های بعدی به چاپ تاریخچه افست و تفاوت آن با چاپ دیجیتال میپردازیم. همچنین به برخی از مزایا و معایب این دو نوع چاپ اشاره خواهیم کرد.

 

 

تاریخچه چاپ افست چیست؟

 

در ابتدا برای بازسازی آثار هنری چاپ افست اختراع شد. به طوری که برای اولین بار در سال ۱۸۷۵ دستگاه چاپ‌افست توسط یک فرد انگلیسی به نام رابرت بارکلی ساخته شد. اما با گذشت زمان و پیشرفت فناوری از چاپ افست برای تولید روزنامه استفاده شد. این کار نیز برای اولین بار توسط شرکت مطبوعاتی پیتر پرس در سال ۱۹۰۳ انجام شد. این نوع چاپ به قدری مقرون به صرفه و کاربردی بود که تا به امروزه از آن در صنعت چاپ کتاب، روزنامه، بروشور، کاتالوگ، بنر و غیره استفاده میشود.

 

بیشتر بخوانید: چاپ کاتالوگ

 

مزایای چاپ افست

بعد از آنکه فهمیدیم  چاپ افست چیست؟ در این بخش به مزایای چاپ‌ افست میپردازیم:

 

  • کیفیت بالای تصاویر و تثبیت رنگ

اگر سفارشاتتان توسط دستگاه چاپگر افست انجام شود میتوانید از بابت کیفیت چاپ خیالتان راحت باشد.

 

  • امکان چاپ سفارشات در تیراژ بالا امکان پذیر است

از مزیت های مهم و کاربردی این نوع چاپ، امکان چاپ سفارشات در تیراژ بالا است. بنابراین مشتریان میتوانند سفارشات خود را در تعداد بالا و بالاترین کیفیت دریافت نمایند.

 

  • ساختار سریع چاپی

برخی از چاپگرها در صورت کم شدن جوهر، ممکن است تصاویر کمرنگی را چاپ کنند. اما چاپ افست این امکان را میدهد که جریان جوهر را کنترل کنید تا تمامی سفارشات با کیفیت بالا چاپ شوند.

 

  • برای چاپ روی اکثر سطوح کاربرد دارد

از چاپ افست میتوان برای چاپ تصاویر و متون برروی اکثر سطوح چینی، کاغذیی، فلزی، مقوایی، شیشه ای، پارچه ای و غیره استفاده کرد.

 

  • قیمت مناسب

در نهایت جالب است بدانید که تمامی این مزیت ها با کمترین هزینه به مشتری ارائه میشود. یعنی در عین اینکه شما میتوانید سفارشاتی با تیراژ بسیار بالا داشته باشید، میتوانید تمامی این خدمات را با کمترین هزینه دریافت نمایید.

 

بیشتر بخوانید: طراحی بیلبورد

 

فرآیند چاپ افست چگونه است؟

فرآیند چاپ افست در عین سادگی قدری پیچیدگی دارد که در این بخش بدان پرداخته میشود. در ابتدا لازم است بدانید دستگاه افست از چند غلتک تشکیل شده است که با چرخش خود باعث تولید سفارشات چاپی میشوند.

 

۱_اولین غلتک از جنس آلومینیوم است. این غلتک از زینک پوشیده شده است که جوهر اصلی چاپ در این غلتک قرار دارد. بنابراین میتوان گفت نام این بخش غلتک جوهر است.‌از طرفی این غلتک با آب در ارتباط است تا بخش هایی که لازم نیست رنگ داشته باشد شسته شود.

۲_دومین غلتک که به غلتک افست معروف است در زیر غلتک جوهر قرار دارد اما بر عکس آن چرخش دارد. وقتی این دو غلتک در کنار یکدیگر مچرخند با فشرده شدن آب جوهر به شکل عکس برروی کاغذ چاپ میشود.

۳_سومین غلتک که غلتک فشار نام دارد از یک استوانه فولادی تشکیل شده است. این غلتک باعث میشود تصاویر در غلتک افست به خوبی چاپ شوند.

 

بیشتر بخوانید: اوراق اداری

 

تقاوت چاپ افست و دیجیتال

 

۱_اولین تفاوت اصلی چاپ افست و دیجیتال تفاوت در تیراژ چاپ این دو نوع روش است. چاپ‌ افست برای سفارشاتی با تیراژ بالا مناسب است. اما چاپ دیجیتال برای سفارشاتی با تیراژ پایین.

۲_دومین تفاوت این دو نوع چاپ در نوع تنظیمات است. چاپ دیجیتال دارای تنظیمات ساده ای است به طوری که میتوان در کمترین زمان آن را انجام داد. همچنین برای تنظیم کردن چاپ دیجیتال نیاز به تخصص خاصی نیست. اما برای تنظیم چاپگر افست به تخصص و مهارت نیاز است و هر کسی توان انجام آن را ندارد.

۳_سومین تفاوت این دو نوع چاپ در قیمت آنها است. چاپ دیجیتال نسبت به افست از قیمت بالاتری برخوردار است.

 

 

تفاوت چاپ افست و هولوگرام

 

در کل چاپ افست تفاوت بسیار زیادی با چاپ هولوگرام دارد. چاپ هولوگرام به منظور جلوگیری از جعل یک کالا استفاده میشود. از طرفی این نوع چاپ به کمک لیزر صورت میگیرد. این در حالی است که چاپگر افست به کمک جوهر فرآیند چاپ را انجام میدهد. حال آنکه هدف استفاده از این نوع چاپ تولید کتاب، روزنامه، کارت ویزیت، بروشور و غیره است. بنابراین این دو نوع چاپ از نظر فرآیند چاپ و هدف کاملا از هم جدا هستند.

 

 

تاثیرات چاپ افست بر محیط زیست؟

 

از آنجایی که از افست به منظور تولید سفارشات با تیراژ بالا استفاده میشود مصرف کاغذ در این نوع چاپ زیاد است. این در حالیست که مصرف جوهر در چاپگر دیجیتال به مراتب از افست بالا تر است. همچنین میزان تکلید VCO یا همان ترکیبات آلی فرار در افست بسیار کمتر از دیجیتال است. پس در نهایت میتوان نتیجه گرفت این نوع چاپ تاثیر زیاد و  مخربی بر محیط زیست ندارد.

 

بیشتر بخوانید: چاپ کارت گارانتی

 

انتخاب بین چاپ افست و دیجیتال

حال که به طور کامل با چاپ افست و تا حدودی چاپ دیجیتال آشنا شدید میتوانید برای انتخاب خود تصمیم بگیرید. درواقع این شما هستید که باید بسته به شرایط و نیاز خودتان یک کدام از روش های چاپی را برگزینید. یعنی اگر سفارشاتی با تیراژ بالا دارید بهتر است از افست استفاده کنید و اگر سفارشاتی با تیراژ پایین نیاز دارید چاپ دیجیتال گزینه بهتری است. البته موارد دیگری مانند هزینه، زمان و غیره هستند که  در تصمیم گیری تاثیر گذار میباشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button