کاتالوگ دیجیتال چیست؟ چه مزایایی دارد

کاتالوگ دیجیتال چیست

ما در این مقاله قصد داریم که در ابتدا به شما بگوییم کاتالوگ دیجیتال چیست؟ در مرحله بعدی به شما نکاتی درباره مزیت ها و معایب کاتالوگ دیجیتال خواهیم گفت. تا به شما دید بهتری برای استفاده از این محصول بدهیم. کاتالوگ روشی برای معرفی موضوع و سرفصل ها به مخاطب است. کاتالوگ از خیلی جهات به بروشور شباهت دارد. اما کاتالوگ دارای یک تفاوت عمده با طراحی بروشور است. کاتالوگ تنها به مخاطب یک دید کلی از موضوع کار و یا پروژه می دهد. اما بروشور علاوه بر معرفی عنوان ها و سرفصل ها، توضیحاتی هم در مورد هر کدام از آن ها ارائه می دهد. برخی از بروشور ها ممکن است اطلاعات به مراتب زیادتری را نسبت به کاتالوگ به مخاطب نمایش دهند.

تفاوت کاتالوگ کاغذی و دیجیتال

 

کاتالوگ های کاغذی و دیجیتال تنها در روش نمایش اطلاعات به مخاطب، با یکدیگر فرق دارند. کاتالوگ کاغذی، همانطور که از نامش هم پیداست، فهرست عنوان ها و سرفصل ها را که بر روی یک یا دو قطعه کاغذ چاپ شده به مخاطب ارائه می دهد. اما کاتالوگ دیجیتال، این فهرست های بخصوص که روند فعالیت های ما در پروژه یا هر چیز دیگری را نشان می دهند. را کاملا به صورت نرم افزاری و برروی صفحه نمایش به معرض دید مخاطب می گذارد. کاتالوگ دیجیتال را می توان برروی، رایانه رومیزی، تلفن همراه هوشمند، تلویزیون و … ملاحظه کرد. نکته مهم در رابطه با کاتالوگ دیجیتال آن است که مخاطب مورد نظر، حتی لازم نیست که در سمینار یا محل پروژه حضور پیدا کند. و می تواند به راحتی و با کمترین اتلاف وقت کاتالوگ را دریافت کند. در ادامه به پاسخ به سوال مزایای کاتالوگ دیجیتال چیست؟ می رسیم.

 

مزایای کاتالوگ دیجیتال نسبت به کاتالوگ کاغذی

 

در بالا به دو مورد از مزایای استفاده از نوع دیجیتال کاتالوگ اشاره شد. یکی دیگر از مزایی کاتالوگ دیجیتال، حذف چاپ از فرآیند تبلیغات و کاهش هزینه های اضافی است. مزیت بعدی آن این است که شما می توانید به سهولت، کاتالوگتان را در پلتفرم های مختلف به اشتراک بگذارید. همچنین شما می توانید این لیست سرفصل ها را در شبکه های اجتماعی همچون واتساپ، تلگرام، اینستاگرام و … باگذاری کنید. تا مخاطب در هر لحظه از شبانه روز بتواند به چاپ کاتالوگ شما دسترسی داشته باشد. یکی از مزیت های کلیدی کاتالوگ دیجیتال که استفاده از آن را نسبت به نوع کاغذی به صرفه تر می کند، قابلیت بروزرسانی است. که این قابلیت را در بخش بعدی بیان می کنیم.

قابلیت بروزرسانی و توزیع آسان

 

از آن جایی که کاتالوگ کاغذی یک محصول فیزیکی است، پس باید به صورت فیزیکی به دست مخاطب برسد. که هم زمان و هم هزینه زیادی طلب می کند. حتی شما نیاز دارید که یک یا چند نفر را برای توزیع کاتالوگ استخدام کنید. اما زمانی که از کاتالوگ دیجیتال استفاده می کنید دیگر ضرورتی ندارد که کسی را برای توزیع، استخدام کنید. بلکه تنها کافیست با چند کلیک ساده، کاتالوگ را در بستر اینترنت بارگذاری کنید. برای استفاده از کاتالوگ دیجیتال یک مزیت دیگر هم وجود دارد. و این مزیت، قابلیت نمایش فیلم و موسیقی در کنار نمایش متن به مخاطب است. شما با استفاده از کاتالوگ دیجیتال قادر می شوید تا در کنار نمایش سرفصل ها و عنوان ها به مخاطب، تیزر تبلیغاتی یا موسیقی دلخواهی را به نمایش بگذارید. و همانطور که می دانید دیدن یک فیلم بیشتر از مطالعه یک متن، تاثیرگذار است. معایب کاتالوگ دیجیتال چیست؟ در بخش بعدی اشاراتی به این موضوع خواهیم داشت.

 

معایب کاتالوگ دیجیتال

 

مهم ترین عیبی که بر این مدل از کاتالوگ وارد است آن است. که کاتالوگ دیجیتال نمی تواند به درستی حسی که کاتالوگ کاغذی منتقل می کند را ایجاد کند. در دست گرفتن و ورق زدن برگه های کاغذ به مراتب حس بهتری را به مخاطب می دهد. اما از طرفی اگر بخواهیم از نوع کاغذی بهره ببریم با معیاب و دشواری ها و هزینه های بخش چاپ روبرو می شویم. ولی در نهایت این شما هستید که تصمیم میگرید از کدام نوع از کاتالوگ استفاده کنید. برای انتخاب کردن هر کدام از انواع کاتالوگ باید یک سری ملاک ها از جمله، سلیقه مخاطب، نوع کسب و کار و غیره را در نظر بگیرید. به عنوان مثال برای تبلیغ طلا و جواهرات استفاده از کاتالوگ کاغذی منطقی تر است. در این پاراگراف هم به سوال معایب کاتالوگ دیجیتال چیست؟ پاسخ داده شد.

 

هدف از طراحی کاتالوگ

 

زمانی که کارفرما به شما، اعتماد می کند و طراحی و توزیع کاتالوگ دیجیتال را به شما می سپارد انتظار دارد که در کوتاه ترین زمان و با هزنیه کنترل شده، بازدهی خوبی را دریافت کند. پس در طراحی کاتالوگ صنعتی و دیجیتال باید این نکته را در نظر داشته باشید که متن های کاتالوگ به حاشیه نروند. همچنین توجه داشته باشید که رنگ و تصویر پس زمینه با موضوع شما همخوانی داشته باشد. برای نمونه برای کاتالوگ یک فست فود استفاده از رنگ های قرمز و نارنجی تاثیر بیشتری روی مخاطب می گذارند. به طوری که ثابت شده، رنگ های نارنجی، قرمز و زرد باعث ایجاد حس گشنگی می شوند. برای همین هم فست فود های معروف دنیا مانند مک دونالد از این رنگ ها برای طراحی لوگو و کاتالوگ و … استفاده می کنند. در این بند نیز به سوال هدف از طراحی کاتالوگ دیجیتال چیست؟ جواب مناسبی داده شد.

 

سخن آخر

 

در این مقاله ابتدا به چیستی کاتالوگ دیجیتال پرداختیم. سپس توضیحاتی را درباره تفاوت کاتالوگ کاغذی و دیجیتال رائه دادیم و بعد از آن مزایای کاتالوگ دیجیتال را بیان کردیم. در مرحله بعد به معایب استفاده از کاتالوگ دیجیتال رسیدم  و در ادامه آن گفتیم که هدف از طراحی این مدل از کاتالوگ دقیقا چیست. به عنوان نکته نهایی برای بخش خدمات طراحی گفتنی است که کاتالوگ شما نباید شلخته باشد. یعنی کاتالوگ نباید دارای عناصر بی نظم و گیج کننده باشد. چرا که برای یک تبلیغ خوب و موثر این موارد مطلوب نیستند. در آخر اگر باز هم قصد دارید که به آگاهیتان در زمینه موضوعاتی همچون کاتالوگ دیجیتال چیست؟ اضافه کنید. بهتر است که مقالات مرتبط را هم مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button