راهنمای جامع اشتباهات رایج در طراحی لیبل
در واقع یکی از مهمترین بخشهای تولید و بستهبندی مواد غذایی طراحی لیبل محصولات محسوب میشود. متاسفانه طی چند سال اخیر در اغلب مواقع زمان ارائه کالا در بازار، این بخش نادیده گرفته شده است. در این مقاله از سایت چوپنزا قصد داریم تا شما مخاطبان محترم با اشتباهات رایج در طراحی لیبل آشنا شوید.
پیش از پرداختن به موضوع اصلی این مقاله، آیا میدانید که طراحی بستهبندی محصول چه اهمیتی دارد؟ چنانچه صاحب کسب و کار کوچکی هستید و جهت طراحی لیبل روی بستهبندی به کمک و اطلاعات درباره آن نیاز دارید، حتماً مقاله پیشرو را تا انتها مطالعه نمایید. در واقع این مطلب راهنمای اشتباهات رایج طراحی لیبل محصول است که برای پیشگیری از آن بهتر است آن را مطالعه نمایید.
فهرست مطالب در این مقاله عبارتند از:
- منظور از طراحی لیبل چیست؟
- انواع لیبل
- اشتباهات رایج در طراحی لیبل
- کلام آخر
منظور از طراحی لیبل چیست؟
به زبان ساده طراحی لیبل، عبارت است از برچسبگذاری محصول با هدف ایجاد یک طرح جذاب جهت نمایش اطلاعات با فونت های خوب که در برجسته شدن آن و دستیابی به موفقیت در بازار نقش بسزایی دارد. در واقع ایجاد طرحی استاندارد از برچسب محصول شامل مسئولیتی قابل توجه است.
انواع لیبل
به طور کلی لیبلها، طرح هایی هستند که اطلاعات مفیدی را درباره محصولات به کاربران انتقال میدهند. لیبلها از انواع مختلفی برخوردار هستند که در شرایط و موقعیتهای متفاوت از آنها استفاده میشود. لازم است بدانید لیبلها طبق انعطافی که در تولید و مصرف دارند، از بیشترین کاربرد در بازار حفاظت از برند برخوردار هستند. از بارزترین لیبلها به لحاظ کاربرد و شیوه چسباندن میتوان به دستهبندی زیر اشاره کرد:
- کاغذی (Paper Label)
- متال (Metal Label)
- پی وی سی (Pvc Label)
- بی رنگ و شفاف (Transparent Label)
- سکوریتی (Security Label)
- اموال (Asset Label)
- پشت متال (Back Metal Label)
- وُید (Void Label)
- حرارتی (Thermal Label)
- تگ لیبل (Tag Label) یا همان برچسب امنیتی
- لیبل تایوک (Tywac Label)
- رول پارچه ای (Fabric Roll)
اشتباهات رایج در طراحی لیبل
در این بخش از مقاله قصد داریم تا شما مخاطبان محترم را با اشتباهات طراحی لیبل آشنا نماییم.
-
عدم خوانایی فونت در طراحی لیبل
در واقع مهم نیست که محصول و طراحی چقدر خوب باشد، چنانچه مصرفکننده پیام درستی را که ما میخواهیم انتقال دهیم، دریافت نکند انتخاب محصول ما بسیار کاهش پیدا میکند. در حقیقت جزئیات محصول، اطلاعات، مزایا و سناریو باید به صورتی دقیق تر از محصول بیان گردد تا در نخستین نگاه پیام را به خریدار انتقال دهد.
به طور کلی جزئیات یا اطلاعات محصول ما باید مختصر و به درستی نمایش داده شود تا از اتلاف زمان جهت آشنایی با محصول تا حدممکن جلوگیری شود. در حقیقت اهمیت فونت و اندازه هم یک نکته بسیار مهم است که در ادامه به آن میپردازیم. برای جذب بیشتر مخاطب میتوانیم مزایای محصول را در بخش جلویی طرح به طور برجسته قرار دهیم.
-
عدم توجه به دیدگاه مخاطب
در زمان طراحی جعبه، ابتدا باید به بازار و مخاطبان خود فکر کنیم. باید به این نکته فکر کنیم که دوست داریم چه کسانی مشتری ما شوند؟ پیش از شروع پروسه طراحی لیبل حتماً باید به این عوامل فکر کنیم.
اگر به صورت آنلاین و یا در فروشگاهها فیزیکی محصولاتمان را می فروشیم، هنگام طراحی لیبل باید نظر و سلیقه مخاطب را در نظر بگیریم زیرا این مسئله در فروش ما نقش بسیار مهمی دارد. ما باید کاری کنیم که جعبه محصولمان در قفسه بستهبندیهای فروشگاه بسیار عالی به نظر برسد.
-
تغییرات زیاد در برند
شاید بخواهیم لیبل جدیدی برای مخصول خود طراحی کنیم که جایگزین قبلی شود. با تمام این اوصاف، چنانچه مدام لیبلمان را تغییر دهیم، در نهایت مشتریان ما گیج و سردرگم میشوند. درواقع برند ما هویت خاصی دارد، پس لازم است به خاطر انجام تغییرات هویت برند را دور نریزیم. با تمام این اوصاف، گاهی اندکی تغییرات در برند و لیبل مفید هستند و مشتریان از تماشای تغییرات جدید لذت میبرند.
-
طراحی شلوغ لیبل
به طور کلی مینیمالیسم برای تمام برندها مناسب نیست، ولی باید از شلوغی بیش از حد هنگام طراحی لیبل هم تا جای ممکن دوری کرد. در واقع برخی از الگوهای بستهبندی، آشفته و کمی گیج کننده به نظر میآیند. اما لازم است به این نکته مهم توجه داشته باشیم که در بازاریابی به هیچ وجه نباید مشتریان را گیج کرد.
-
اشتباهات نگارشی در لیبل
در واقع اشتباهات آشکار در دستور زبان یا مشکلات املایی در طراحی لیبل از جمله نکاتی است که تا جای ممکن باید از آن اجتناب کرد. به طور کلی اشتباهات تایپی نخستین اثر بد را روی مشتریان ما میگذارد، چراکه مشتریان ممکن است با خودشان فکر کنند که ما بی توجه یا غیرحرفهای هستیم.
به واسطه ارائه لیبلهای واضح و بدون نقص برای مشتریان حس اعتماد را ایجاد خواهیم کرد. در غیر این صورت، شاید مصرفکنندگان به شرکتی که اشتباهات نگارشی در طراحی لیبل داشته باشند، اعتماد نکنند. در حقیقت آنها با تعجب از خود میپرسند که آیا این بی توجهی در هنگام تولید و توسعه محصول هم رخ داده است؟
برای پرهیز از اشتباهات طراحی لیبل باید مطمئن شویم که همیشه طرح را دوباره بررسی کردهایم، علاوه بر این باید از یک همکار بخواهیم تا دوباره لیبل ما را مورد بررسی قرار دهد.
-
عدم تحقیق درباره رقبا
لازم به ذکر است که پیش از شروع طراحی لیبل محصول، باید زمانی را صرف تحقیق و بررسی درباره سایر رقبای خود بگذاریم. در واقع عنصر حیاتی در فروش محصولات ما شناخت رقبا است. محصول یا خدمات ما در چه زمینهای است؟ پس باید جستجوی آنلاین خودمان را شروع کنیم و محصولات مختلف موجود را پیدا کنیم. سپس باید ببینیم که آیا محصول ما یک کالا است؟ در حقیقت ما میتوانیم آن را در کنار برندهای بزرگ جای دهیم، ولی نکته اصلی اینجاست که باید از استفاده طرحهای کپی و مشابه رقبا در لیبل محصول خود، دوری کنیم.
علاوه بر موارد مذکور، درک این نکته مهم که کدام طرحهای رنگی بر دسته خاص ما غالب است، در موفقیت اهداف بازاریابی بسیار ضرورت دارد. در واقع به موجب این امر میتوانیم بفهمیم که چه رنگی را انتخاب نماییم تا ما را از سایر رقبا متمایز سازد.
کلام آخر
امروزه لیبل به عنوان ابزاری کاربردی در برندینگ و معرفی محصول است که نقش بسزایی در فروش خواهد داشت. در واقع طراحی لیبل یکی از نکات بسیار مهم در اهداف بازاریابی محسوب میشود. در این مقاله به بررسی اشتباهات رایج در طراحی لیبل پرداختیم.
امید است مقاله “با اشتباهات رایج در طراحی لیبل آشنا شوید” برای شما مخاطبین محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود درباره اشتباهات طراحی لیبل را با ما به اشترک بگذارید.