اهمیت بسته بندی در بازاریابی

طراحی بسته بندی کالا

مسلما طراحی بسته بندی فراتر از ساختن جعبه‌ای با ظاهر جذاب است. آنتیستا که مشتریانش شامل آنهوسر بوش (Anheuser Bosch)، کوکا کولا، فتزر وینیاردز (Fetzer Vineyards) و شرکت وولف‌گنگ پاک‌فود (Wolfgang PuckFood) هستند معتقد است: «بسته بندی خوب اتفاقی نیست. پشت هر بسته بندی خوب معمولا مقدار زیادی تحقیق است که شامل «چه کسی محصول را می‌خرد» می‌شود و اطلاعات زیادی درباره‌ی جعبه به وجود می‌آورد.»
طراحی بسته بندی یا packaging  به معنای در نظر گرفتن یک جعبه و یک جلد برای محصول یا محصولاتی است که در آن قرار میگیرد.در گذشته به بسته بندی تنها به عنوان تسهیل اموری از جمله حمل و نقل ، توزیع، انبار کردن، فروش و مصرف توجه میشد؛ اما امروزه در حوزه کسب و کار، بستع بندی تلفیقی از تکنولوژی ، هنر و صنعت است.علاوه بر کیفیت محصول تولید شده،بسته بندی آن نیز اهمیت زیادی پیدا کرده تا جایی که خیلی اوقات افراد از روی بسته بندی یک محصول آن را انتخاب میکنند و از لحظه خرید و یا دریافت هدیه تا لحظه مصرف با مخاطب خواهند بود.

کارکرد های بسته بندی

بنابر آنچه که تا اینجا مطرح کردیم بسته بندی کارکرد های مختلفی دارد که از جمله آن میتوان به مواردی چند اشاره کرد:

  • حفاظت فیزیکی : حفاظت از محصول درون بسته بندی در برابر ضربه، فشار ، دما و ….
  • حفاظت مانع : مانع از اسیب رسیدن به محصول در برابر بخار آب ، اکسیژن ، گردوغبار و …
  • دربرگیری و انباشتگی : اشیا کوچک میتوانند به صورت یک جا در یک بسته بندی قرار بگیرند.
  • انتقال اطلاعات : بسته بندی ها اطلاعاتی را در مورد محتوای بسته ، نحوه ی حمل و نقل ،نحوه مصرف و …. بیان میکنند.
  • راحتی: بسته بندی ها موجب سهولت حمل و نقل و جابه جایی میشوند.
  • بازاریابی: علاوه بر کارایی های ذکر شده در بالا در ادامه مقاله به  این کارکرد بسته بندی ها خواهیم پرداخت.

اهمیت بسته بندی در بازاریابی

فرض کنید که به یک فروشگاه مواد غذایی رفته اید؛ و برای پیدا کردن وسیله مورد نظرتان به قفسه ها نگاه میکنید؛ بدیهی است که اولین موردی که با آن مواجه میشوید و نظر شما را جلب میکند بسته بندی آن است؛ و چه بسا که از روی بسته بندی محصول ، به خرید آن ترغیب شوید. این مثال ساده اهمیت طراحی بسته بندی در حیطه کسب و کار و بازاریابی مطرح میکند. بنابراین میتوان بسته بندی را به عنوان یک ابزار تبلیغاتی در نظر گرفت.

بسته بندی به عنوان یک ابزار تبلیغاتی

بسته بندی ها با ایفای نقش تبلیغاتی میتوانند در حوزه رشد و توسعه کسب و کار موثر واقع شوند.بسته بندی ای که روی آن لوگو و آرم شرکت یا برند مورد نظر حک شده باشد راهی است که میتوان افراد را جذب و با کمپانی خود اشنا کرد بی آنکه حرفی زده شود یا توضیحی داده شود.درحوزه تبلیغات معمولا باور بر این است که هرچقدر یک ابزار تبلیغاتی گران تر و پر هزینه تر باشد کارامد تر است ؛ درصورتیکه خلاف این قضیه ثابت شده؛ که میتوان با صرف کمترین هزینه از ابزارهایی مانند بسته بندی تبلیغاتی سود جست. بنابراین میتوان گفت که بسته بندی تبلیغاتی برای یک محصول هم یک الزام است و هم یک تبلیغ! زیرا هم کارکرد های محافظتی دارد و هم به عنوان یک معرف، برند شما را معرفی میکند.

طراحی بسته بندی

چاپ بسته بندی و طراحی بسته بندی ای که لوگوی شما بر روی آن حک شده معرف برند شماست؛ برای اینکه هزینه ای را که صرف کرده ایم هدر نداده باشیم و بتوانیم با اطمینان خاطر کارمان را پیش ببریم باید بدانیم که بسته بندی ها باید هم از لحاظ کیفیتی، یعنی از جهت مواد استفاده شده دارای سطح بالایی باشند و از لحاظ بصری جذاب و خلاقانه باشند؛تا بتوانند بیشترین تاثیر را بگذارند و برند شما را در ذهن مخاطب مثبت جلوه دهند در غیر این صورت نتیجه عکس خواهد داد.بنابراین انتخاب یک تیم طراحی حرفه ای بسته بندی، برای اینکه این تضمین را به شما بدهند امری ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 15 =