بیلبورد و طراحی بیلبورد تبلیغاتی

طراحی بیلبورد تبلیغاتی شرکت غذایی برگرینو, طراحی بیلبرد تبلیغاتی, طراحی بیلبورد, چاپ بیلبورد

بیلبورد یک رسانه و ابزار برای اطلاع‌رسانی است. طبق تعریفی که در دیکشنری‌ها آمده، بیلبورد یک صفحه‌ای است که بر روی دیوار نصب می‌شود، ماموریتی برای اطلاع‌رسانی دارد، آگاهی می‌دهد و مطلبی را می‌رساند. در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم نیازهای اجتماعی و فرهنگی ایجاب می‌کرد که یک چنین ابزاری بوجود بیاید. در نتیجه می‌توانیم بگوییم بیلبورد ، بدنبال رفع نیازهای جامعه به مدد کار تبادل اطلاعات در سطح جامعه آمد. اگر تاریخ را نگاه کنیم ، می‌بینیم که درفاصله جنگ اول و دوم جهانی ، نقش بیلبورد در تبلیغات جنگ خیلی شاخص و قابل تامل است.

بیلبورد و طراحی بیلبورد تبلیغاتی

بیلبورد خبر می‌دهد، آگاه می‌کند، کالا را می‌فروشد، مردم را به شرکت در مسائل سیاسی،اجتماعی و … ترغیب می‌کند؛ و …

در بسیاری از کشورها، تخته‌های آگهی به مردم کمک می‌کنند تا جایی برای غذا خوردن، خوابیدن یا تهیه بنزین پیدا کنند، به خصوص در جایی مانند آمریکا، با بزرگراههای متعدد و مسافتهای طولانی و خالی از اسکان بین شهری، وجود چنین تابلوهایی برای مسافرین غریب و خسته، نعمتی است.

از طرفی تابلو های آگهی، به بسیاری از شرکت‌ها و دارندگان صنایع مختلف کمک می‌کنند و وجود این تابلوهای بزرگ، برای شرکت‌ها و تجارت‌های نوپایی که قادر به پرداخت هزینهٔ تبلیغات تلویزیونی نیستند، بسیار مفید بوده است. در مقایسه با قیمت تبلیغات تلویزیونی و رادیویی و کم نتیجه بودن تبلیغات در داخل مجلات و روزنامه‌ها، بیلبورد، می‌تواند با هزینه کمتر، بیشترین تعداد مخاطب را داشته باشد.

طراحی بیلبورد تبلیغاتی

تابلو های آگهی‌ دهنده چند نوع هستند

یکی آن‌هایی که در مکان‌های بزرگ مثل بزرگ‌راه‌ها نصب می‌شوند که عمدتاً مستطیلی هستند. دوم آن‌هایی که در پیاده‌روها نصب می‌شوند که چون فضای کمتری وجود دارد قطعشان عمودی است و سوم تابلوهایی که در راهروها یا آسانسورها و… نصب شده است. باید توجه داشت که قطع کار در نوع طراحی بیلبورد می‌تواند اثر داشته باشد. مثلاً در تابلوهای بزرگ که به آنها بیلبورد هم می‌گویند احتیاج نیست که حتماً رنگ‌هایی با کنتراست (تضاد) زیاد داشته باشیم.

نکته دیگر این است که ما در میادین یا پارک‌ها تابلوهایی می‌بینیم که خیلی حساب شده هم هستند ولی متاسفانه استفاده ی نادرست از قطع‌های متفاوت و هم استفاده از داربست‌هایی نامناسب‌تر باعث سردرگمی بیننده و از بین رفتن سلامت بصری آن‌ها می‌شوند.

نکتهٔ بعدی این است که رساندن پیام در زمان کم، ارزش زیادی دارد. بخاطر همین موضوع نباید در پوسترها و تابلوهای تبلیغاتی از عناصر تصویری زیادی استفاده کرد، مخصوصا در بزرگراه‌ها و مکانهای شلوغ، چون کسی که سوار ماشین است تا بیاید مفهوم تابلو را در آن شلوغی درک کند، عبور کرده و رفته است.

نکات اصلی در طراحی بیلبورد تبلیغاتی کدامند

افراد بسیاری در طول روز و در سراسر شهر در حال رفت و آمد هستند، به طوری که هر شخص به طور روزانه و حداقل یک بار با یکی از بیلبورد های تبلیغاتی روبه رو شده است. اما تاثیرگذارترین این بیلبوردها دارای چه ویژگی هایی هستند که باعث شده نام آنها در ذهن مخاطب حک شود یا مخاطب بعد از دیدن آن عکس العمل نشان داده و به دنبال کسب و کار فوق در شبکه های مجازی و…. باشد.
در اینجا به برخی از مهم ترین نکات در طراحی بیلبورد های تبلیغاتی می پردازیم.

۱.شناسایی کامل محصول

اصلی ترین و در واقع اولین قدم در طراحی بیلبورد تبلیغاتی توسط شرکت های تبلیغاتی، شناسایی کامل محصولی است که قصد تبلیغ آن را داریم. در این حالت می بایست همه چیز درباره محصول مورد نظر را دانسته، مشتریان هدف و پیام کسب و کار را مد نظر قرار داده و سپس تصویری از طرح مورد نظر را در ذهن تجسم کنیم. سپس با همفکری و تایید کارفرما به طراحی بیلبورد تبلیغاتی بپردازیم.

طراحی بیلبورد تبلیغاتی کاری بسیار خلاقانه بوده که نیازمند افرادی خلاق برای طراحی آن، جهت تاثیرگذاری هرچه بیشتر تبلیغات در ذهن و فکر مخاطب می باشد. به میزانی که تبلیغات بیلبوردی خلاقانه تر باشد، مخاطبان بیشتری را به خود جذب می کند. این امر در کنار شناخت درست و واقعی از محصول امکان پذیر می باشد.

۲.نحوه به کارگیری صحیح کلمات در بیلبورد

از آنجا که اکثر بیلبورد های تبلیغاتی در محل های رفت و آمد افراد و اتوبان های شهر استفاده می شوند، رانندگان فرصت زیادی برای مطالعه هر آنچه روی بیلبورد به کار رفته است ندارند. بنابراین می بایست در طراحی بیلبورد دقت بالایی داشته و از تصاویر یا متنهایی استفاده شود که به تنهایی بتواند در ذهن بیننده ماندگار شود و نیاز به فرصت کمی برای خوانده شدن داشته باشد.

نشان دادن تصویری از محصول در بیلبورد و استفاده از تعداد کلمات محدود در آن یکی از مهم ترین اصول طراحی بیلبورد می باشد. همچنین برای خوانایی بیشتر نوشته ها باید از فونت های ساده و ضخیم و در عین حال با اندازه ای قابل مشاهده، در بیلبوردها استفاده کرد تا مخاطبان در یک نگاه بتوانند پیام و هدف نهایی تبلیغ را درک کنند.

۳.استفاده از تصاویر مناسب در بیلبوردها

امروزه استفاده از تصاویر در بیلبوردهای تبلیغاتی بسیار رایج است و بعضی ها خدمات طراحی به نحوی انجام می شود که مخاطب با نگاهی کوتاه به بیلبورد می تواند منظور و هدف تبلیغات را دریافت کند و نام برند را به ذهن خود بسپارد. تصاویر مورد استفاده در بیلبوردهای تبلیغاتی عموما جزییات کمی داشته و به راحتی قابل فهم هستند. این تصاویر به صورت کلی به نوع محصول یا خدمت خاصی از کسب و کار می پردازند. تصاویر مورد استفاده در بیلبوردها بابد به گونه ای باشد که بعدها مخاطب با شنیدن نام برند، تصویر مورد نظر را در ذهن خود به یاد آورد.

۴.رنگ های به کار برده شده در بیلبورد تبلیغاتی

انتخاب رنگ مناسب از اهمیت بالایی در طراحی بیلبورد تبلیغاتی برخوردار است. عموما رنگ مورد استفاده در این نوع تبلیغات با رنگ برند و کسب و کار مشابه بوده تا ماندگاری بالاتری در ذهن مخاطب ایجاد کند. همچنین استفاده از تکنیک های سایه و تنظیم نور رنگ ها برای جدا کردن متن از تصویر می تواند راه بسیار مناسبی برای خوانایی بهتر متن در بیلبورد های تبلیغاتی باشد. هم رنگ بودن المان های به کار برده شده در بیلبورد با نشان کسب و کار الزامی نبوده، با این حال در صورت مشابه بودن، تاثیر بالایی در ماندگاری هرچه بیشتر برند در ذهن مخاطب خواهد داشت.

۵. از تکرار بپرهیزید

یکی از معضلاتی که بسیاری از آژانس های تبلیغاتی امروزه گرفتار آن می باشند، تکرار در تبلیغات و عدم برخورداری از خلاقیت و ایده ای نو در طراحی می باشد. هرچند الهام و ایده گرفتن از سایر تبلیغات داخلی یا خارجی بسیار خوب است، ولی به یاد داشته باشید که برای اثر بخشی بیشتر تبلیغات در ذهن افراد باید از هرگونه تکرار پرهیز کرده و از خلاقیت و ایده ای نو در طراحی بیلبورد تبلیغاتی بهره گرفت. از آنجا که هزینه اجاره و نصب بیلبورد ها بسیار بالا می باشد، لازم است از بیلبورد بسیار هوشمندانه استفاده کرده و در طراحی جای جای آن خلاقیت ویژه ای به خرج دهید تا بتوان میزان اثر بخشی آن را بالا برد.

۶. اندازه مناسب لوگو

انتخاب مناسب اندازه لوگو در بیلبوردهای تبلیغاتی بسیار حساس بوده و در صورتی که به درستی استفاده نشود، از عکس العمل های منفی توسط مخاطبین برخوردار خواهد شد. همیشه تناقضی بین نظر تولید کنندگان و بینندگان در اندازه لوگو وجود دارد. تولید کننده ها هزینه زیادی صرف تبلیغات می کنند و بدین منظور ترجیح می دهند زمانی که لوگو در بیلبورد به نمایش گذاشته می شود بیش از هر بخش دیگری به چشم خواننده دیده شده و در ذهن او ماندگار شود. اما لازم است توازنی در به کارگیری لوگو و اندازه آن در بیلبورد تبلیغاتی وجود داشته باشد چرا که در صورتی که این اندازه بیش از حد بزرگ باشد باعث اختلال در انتقال پیام کسب و کار شده و اثری منفی در قبال هدف نهایی برند خواهد داشت. همچنین در صورتی که لوگو بیش از اندازه کوچک باشد خواننده در هنگام برقراری ارتباط چشمی با آن دچار مشکل می شود.

۷. چک کردن نهایی طرح قبل از انتشار

قبل از ارائه نهایی طرح و اجرای آن لازم است چندین بار طرح بازبینی شده و در صورت وجود اشتباه املایی، گرافیکی و… همه موارد اصلاح شود. همچنین لازم است برداشت های متفاوتی که یک شخص می تواند از محتوای به کار رفته در بیلبورد داشته باشد را مورد بررسی قرار داده و در صورت ابهام و اشتباه در برداشت، آن را اصلاح کرد. به یاد داشته باشید که مخاطب تنها به ۷ الی ۱۰ ثانیه زمان برای برداشت مثبت یا منفی از طرح شما در بیلبورد نیاز دارد. بنابراین باید حداکثر تلاش خود را جهت ایجاد برداشت مثبت و هدفمند در این مدت زمان به کار گرفت.

کلام آخر
بیلبوردهای تبلیغاتی به عنوان یکی از اثرگذارترین روش های تبلیغاتی هنوز هم با قدرت در سراسر جهان مورد استفاده قرار میگیرند. بیلبورد های تبلیغاتی با مزایای بیشمار خود و تاثیرگذاری بالا و ماندگار در ذهن مخاطب، بسیار مورد استفاده کسب و کارها قرار می گیرند. طراحی و ساخت بیلبورد ها اصول و قواعدی دارد که نیازمند تجربه بالا و دانش کافی در این زمینه می باشد.
در این مقاله به هفت مورد از مهم ترین نکات طراحی بیلبورد تبلیغاتی اشاره کردیم که هر کدام نیز درون خود نکات کوچک و بزرگی را گنجانده بودند. با به کارگیری استراتژی صحیح در امر تبلیغات و استفاده از نکات طلایی در طراحی تبلیغات می توان تاثیر بالایی در بهبود کسب و کار و نام برند در ذهن مخاطب به وجود آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button