7 نکته کاربردی برای طراحی پوستر جذاب

طراحی پوستر جذاب

طراحی پوستر جذاب از مهم ترین وظایف یک طراح است. امروزه تحت شرایط مختلف و طی هر مراسم و و موقعیت خاصی نیاز است یک پوستر یا آگهی طراحی شود. از این رو میتوان گفت پوستر ها یکی از بهترین راه های انتقال پیام به مخاطب محسوب میشوند. برای طراحی پوستر عموما از یک برگه A4 یا A3 معمولی شروع میشود. پوسترها میتوانند به دو صورت عمودی یا افقی طراحی میشوند. اما چیزی که معمولا شایع است طراحی پوستر به صورت عمودی است.  یقینا شما نیز در طول روزمره پوستر های زیادی را در اطراف خود میبینید. روی دیوار مدارس، دانشگاه ها، ادارات و غیره پوستر های زیادی نصب شده است که از طریق آن اطلاعاتی به مخاطبین منتقل میشود. بنابراین پوسترها از اهمیت بسیار بالایی در زمینه تبلیغات و انتقال اطلاعات برخوردار هستند.

نکات کاربردی طراحی پوستر جذاب

 

در این بخش به ذکر چند نکته مهم که به جذاب شدن دیزاین پوستر کمک می کند،می پردازیم:

 

1- خواندن آسان

 

از مهم ترین نکات برای تهیه یک پوستر محبوب خوانا بودن آن است. یعنی لازم است مطالب روی پوستر از دور خوانده شوند و مخاطب را به خود جذب کنند. متن طراحی پوستر از سه بخش برخوردار است:

  •    عنوان: عنوان بزرگترین سایز متن پوستر است. درواقع لازم است عنوان یا موضوع پوستر در نگاه اول دیده شود. بنابراین برای عنوان پوستر حتما از یک فونت جذاب و خوانا استفاده کنید.
  • جزئیات اصلی: در لایه دوم متن اطلاعاتی در زمینه چه چیزی؟ چه زمانی؟ کجا؟ آمورده شود. یعنی پس از آن که مخاطب به کمک عنوان به پوستر جذب شد لازم است سریعا با اطلاعات و جزئیات مهم آشنا شود. سایز این بخش از متن بهتر است نصف سایز عنوان باشد. همچنین سعی کنید این بخش از متن با رنگ دیگری آورده شود.
  •  متن کوچک: آخرین لایه با فونت کوچک نوشته نشود. این بخش از متن تمام آن چیزی است که مخاطب برای به عمل رساندن آن کار، بدان نیاز دارد.

 

2- افزایش کنتراست

 

برای آنکه یک پوستر با ویژگی های عالی داشته باشیم لازم است متون و تصاویر از کنتراست بالایی برخوردار باشند. رنگ های پوستر بهتر است شاد و سرزنده باشند و از رنگ های خنثی و مرده استفاده نشود. کلمات و عناصر مهم پوستر بولد باشند. اگرچه عموما از پوستر هایی با زمینه سفید استفاده میکنند ولی استفاده از یک زمینه رنگی برای طراحی پوستر، کار بسی زیبا و هوشمندانه است. سعی کنید از تمامی سلیقه و خلاقیت خود در زمینه طراحی پوستر استفاده نمایید.

 

3- اندازه و مکان را در نظر بگیرید

 

پیش از آنکه به طراحی پوستر بپردازید بهتر است ابتدا مکان نصب را در نظر بگیرید. شما باید پوستر را دقیقا متناسب با محل نصب پوستر طراحی کنید. همچنین باید بدانید که اطراف تصویر چه چیزهایی قرار دارد. مثلا اگر محل نصب تصویر بهم ریختگی زیادی وجود دارد از پوسترهایی با طراحی ساده استفاده نمایید. اما اگر اطراف تصویر ساده و خالی است میتوانید از یک پوستر شلوغ تر با بصری زیبا و محبوب استفاده نمایید.

 

4- یک نسخه کوچک درست کنید

 

اگر میخواهید از ارائه پوستر کاربردی خود اطمینان حاصل کنید ابتدا یک نسخه کوچک طراحی و چاپ کنید. سعی کنید از افراد کاربلد و با تجربه در این زمینه مشورت کنید. نسخه کوچک را به کارفرما تحویل دهید و از رضایت وی اطمینان حاصل کنید. از طرفی نسخه های کوچ چاپ شده پوستر را در نقاط مختلف نصب کنید تا مشتریان بیشتری را به خود جذب کنید. در همین زمنیه میتوانید تصاویری از پوستر را در شبکه های اجتماعی پخش کنید، تعدادی از پوستر را به صورت کارت پوستی به افراد داده شود و در نهایت نیز میتوان نخسه ای از پوستر به افراد ایمیل شود.

 

5- از یک عنصر تصویری بزرگ استفاده کنید

 

از یک متن یا عکس بزرگ مرتبط با موضوع در پوستر استفاده شود. این متن یا عکس میتواند مخاطب هدف را تحت تاثیر قرار دهید و آن ها را جذب کنید. پس سعی کنید پوستر را به گونه ای طراحی کنید که موضوع آن در اولین نگاه تشخیص داده شود.

 

6- از فضای خالی زیادی استفاده کنید

 

برای آنکه اجزای تصویر به خوبی دیده شوند و در طراحی پوستر جذاب موفق شوید بهتر است فضای خالی زیادی در تصویر دیده شود:

  • لازم است بدانید وقتی فاضله مناسب بین حروف قرار داده نشود از دور متون به صورت تار دیده میشوند.
  • بین خطوط متن فاصله مناسب قرار داده شود.
  • بین عناصر مختلف مانند متن و تصاویر فاصله مناسب برقرار شود.
  • اطراف مهم ترین عناصر پوستر بهتر است فضایی خالی برقرار شود.

 

7- استفاده از بارکد

 

معمولا پوستر ها به منظور فراخوان به یک کاری طراحی میشوند. پس باید سعی کنید مخاطب را مجاب کنید که با شما تماس بگیرد. برای این کار میتوانید شماره تماس یا ایمیل کاری را در پوستر بیاورید. ولی یکی از آسان ترین روش های ایجاد ارتباط مستقیم استفاده از کد QR و بارکد خوان است. این کد به راحتی به وسیله تلفن همراه اسکن میشود و تمامی اطلاعات مهم در دسترس مخاطب قرار میگیرد. این روش یکی از جدید ترین روش های جذاب در طراحی پوستر محسوب میشود.

 

انتخاب فرد با مهارت برای تهیه پوستر

 

در نهایت طراحی پوستر جذاب تماما ملزم به یک افراد ماهر و کاربلد است. یک طراح باید قدرت ایده پردازی و خلاقیت بالایی داشته باشد تا بتواند با درکنار هم قرار دادن عناصر بصری مختلف یک پوستر زیبا خلق کند. پس اگر میخواهید در زمینه کسب و کار و تبلیغات آن به شکل موثری عمل کنید حتما از افراد خبره و کاربلد کمک بگیرید. یک طراح با تجربه خود به خوبی میداند از چه روشهایی برای تهیه یک کار زییا استفاده نماید. اگرچه لازم است کارفرما در زمینه خدمات طراحی نظر های شخصی خود را اعلام و اعمال کند ولی در نهایت نباید پس قدرت طراح را دست کم گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button