3 تفاوت مهم چاپ دیجیتال و افست که باید بدانید!

تفاوت چاپ دیجیتال و افست

تفاوت چاپ دیجیتال و افست باعث شده است که افراد،با توجه به شرایط مختلف می توانند از آن ها استفاده کنند.اگر تا به حال گذرتان به چاپخانه افتاده باشد و مجبور بودید برای سفارشات خود و خدمات طراحی،بین چاپ دیجیتال و افست یکی را انتخاب کنید این مقاله را از دست ندهید. از آنجایی که کارفرمایان برای چاپ اوراق اداری و حتی هدایای تبلیغاتی مجبور هستند به چاپخانه ها مراجعه کنند لازم است اطلاعات مفید و کاملی را در این زمینه داشته باشند. صنعت چاپ یکی از صنایعی است که از چند دهه گذشته تاکنون شاهد تغییر و تحولات آن هستیم. به طوری که امروزه صنعت چاپ نسبت به چند سال قبل پیشرفت چشمگیری داشته است. در همین راستا دو نوع چاپ وجود دارد که بسته به نیاز مختلف از آن ها استفاده میشود. این دو نوع چاپ از چند نظر با یکدیگر تفاوت دارند که در اینجا بدان پرداخته میشود. حال اگر مایل به دریافت این اطلاعات هستید تا انتها با ما باشید.

تفاوت چاپ دیجیتال و افست

 

·       تفاوت در نوع کاغذ مصرفی

در چاپ دیجیتال لازم است از کاغذهای مخصوص استفاده کرد. این در حالیست که برای چاپ افست هیچ گونه محدودیتی در انتخاب کاغذ وجود نخواهد داشت.

·       تفاوت در هزینه چاپ

از آنجایی که در چاپ دیجیتال سفارشات با کیفیت بالایی تولید میشوند هزینه چاپ نیز بالا خواهد بود و این روش به هیچ عنوان مناسب برای چاپ در تیراژ بالا نیست. اما در چاگ افست اصلا اینگونه نیست. سفارشات چاپ با قیمتی کاملا معقول به مشتری ارائه میشوند.

·       تفاوت در سرعت

چاپ دیجیتال یکی از پرسرعت ترین روش های چاپ محسوب میشود. بنابراین در شرایطی که فرصت کم باشد میتوان در کمترین زمان از طریق چاپ دیجیتال تمامی سفارشات را آماده کرد. این در صورتی است که چاپ افست روشی کاملا زمان بر است.

چاپ دیجیتال چیست؟

 

در این بخش به توضیح این چاپ دیجیتال میپردازیم. با کمک این نوع چاپ می توان تمامی تصاویر دیجیتالی را به با کیفیت ترین شکل ممکن چاپ کرد. طی این روش تمامی سفارشات با سرعت بسیار بالا چاپ شده به دست مشتریان میرسد. از طرفی برای انجام مراحل این نوع چاپ نیاز به داشتن تخصص خاصی نیست و هر فردی قادر به انجام آن خواهد بود. اما از آنجایی که هزینه چاپ دیجیتال بالا است معمولا برای سفارشاتی با تیراژ پایین مورد استفاده قرار میگیرد و سفارشات با تیراژ بالا قطعا به صرفه نخواهد بود. اگر چه در نهایت تعداد سفارشات بر عهده مشتری است. طی این روش پرینتر به کامپیوتر وصل میشود و تمامی داده های مورد نظر از طریق کامپیوتر به دستگاه چاپ منتقل میشود. لازم به ذکر است که میتوان برای چاپ دیجیتال از کاغذ، بوم، کنواس، پارچه، بوم، شیشه، سنگ و غیره استفاده کرد.

 

فرآیند و ابعاد چاپ دیجیتال

 

در بخش های بعدی به طور دقیق به تفاوت های چاپ دیجیتال و افست میپردازیم. اما در این بخش لازم است قدری با فرآیند چاپ دیجیتال آشنا شویم. طی فرآیند چاپ دیجیتال معمولا داده ها به شکل یک رشته بیت از سیستم کامپیوتر به چاپگر ارسال میشوند. سفارشات این نوع چاپ در سه اندازه عریض، متوسط و بزرگ چاپ میشوند. همچنین ممکن است این چاپ ها در ابعادی معادل A3 و 48 * 33 انجام میشود که البته این چاپ به کمک جوهرافشان، چاپگرهای لیزری و نوری تمامی سفارشات انجام میشود. اگر چه حتی سفارشاتی با عرضی معادل 150 سانتی متر هم قابل انجام شدن هستند. لازم به ذکر است که اگر میخواهید از چاپ دیجیتال در محیط باز استفاده کنید بهتر است چاپ دیجیتال عریض در این زمینه استفاده نمایید. گفتنی است که این نوع چاپ در برابر شرایط آب و هوایی مختلف مقاومت خوبی از خود نشان میدهند.

 

چاپ افست چیست؟

 

در این بخش از مقاله به مبحث چاپ افست میپردازیم. چاپ افست جز قدیمی ترین روش های چاپ محسوب میشود. درواقع میتوان گفت از سال 1875 تا به امروز از چاپ افست برای سفارشات مشتریان در تیراژ های بسیار بالا استفاده میشود. اگرچه به گسترش علم و فناوری این روش چاپ نیز دستخوش تغییراتی قرار گرفته است و نسبت به قبل بهبود یافته است. جالب است بدانید برای اولین بار از این نوع چاپ در کشور آلمان استفاده شد و امرزه نیز پیشرفته ترین دستگاه های چاپ افست تولید کشور آلمان هستند. از آنجایی که چاپ افست از هزینه کمی برخوردار است از ان برای سفارشاتی با تیراژ بالا استفاده میشود. بنابر توضیحات گفته شده عموما کافرمایان برای سفارشات عمده خود این نوع چاپ را ترجیح میدهند. اما برای سفارشات مهم و تخصصی از چاپ دیجیتال بهره میگیرند.

 

کاربرد چاپ افست

 

در بخش بعدی به طور بنیادین به تفاوت بین چاپ دیجیتال و افست میپردازیم. اما در این بخش قدری به کاربرد چاپ افست اشاره خواهیم داشت. گفتنی است که چاپ افست در حوزه های مختلف طیف وسیعی را در بر میگیرد. به طوری که از این نوع چاپ در صنعت روزنامه نگاری، تولید کتاب و تبلیغاتی و معرفی محصولات و غیره استفاده میشود. درواقع چاپ افست از گذشته تا امروز بار تمامی چاپ ها را بردوش کشیده است . گفتنی است که کار به چاپ افست ملزم به داشتن تجربه و تخصص است و هر کسی نمیتواند این کار را انجام دهد. چاپ محصولاتی نظیر تمبر، کاتالوگ، روزنامه، لیبل، چاپ بروشور، پوستر، کارت ویزیت و غیره توسط این نوع چاپ امکان پذیر است. پس میتوان گفت هیچ گونه محدودیتی برای چاپ افست وجود ندارد چه بسا این روش، روشی کاملا مقرون به صرفه هم خواهد بود.

 

 

 

مزایا و معایب چاپ افست

 

حال که با تفاوت چاپ دیجیتال و افست آشنا شدید در این بخش به مزایای چاپ افست میپردازیم.

·       استفاده از هر نوع کاغذی در این نوع چاپ امکان پذیر است.

·       هزینه این نوع چاپ بسیار پایین و به صرفه خواهد بود.

معایب

 

·       گزینه مناسبی برای چاپ در تیراژ بالا نیست.

·       کیفیت چاپ در این روش کاهش میابد.

·       این روش روشی کاملا زمان بر است.

 

مزایا و معایت چاپ دیجیتال

 

مزایا

·       این نوع چاپ دارای سرعت بسیار بالایی برای آماده کردن سفارشات است.

·       کیفیت چاپ در این نوع روش بسیار بالاست.

 

معایب

·       در این نوع روش فقط میتوان از رنگ های استاندارد استفاده نمود.

·       برای چاپ در ابعاد بزرگ و تیراژ بالا مناسب نیست.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button