عکاسی صنعتی چیست

عکاسی صنعتی

عکاسی صنعتی به عکاسی گفته می شود که وظیفه آن به نمایش گذاشتن دقیق و کامل و باکیفیت محصول یا کالا موردنظر می باشد .در این عکاسی ،عکاس با استفاده از تجهیزات مناسب و انتخاب نورهای دقیق و کامل تلاش می کند تا حد امکان تصوری با کیفیت و دقیق از کالا ثبت کند که در آن تمامی خصوصیات ظاهری کالا به نمایش گذاشته شود. به بیان ساده تر عکاس صنعتی وظیفه اش این است که نمای کاملی را از کالا برداشت کند و جهت ارائه به مشتری یا کارفرما ارائه کند، در این شاخه همانگونه که بیان شد هدف تنها یک چیز است و آن هم نمایش کامل و واضح کالا از زوایای مختلف و زیبا میباشد . بعضی از عکاسان صنعتی سعی می کنند با طراحی دکورهای ساده منطبق با کاربردهای کالای مورد عکاسی کمی جنبه کاربردی تر به عکس داده و عکس را از آن سادگی آزاردهنده عموم عکسهای صنعتی نجات دهد. که بعضیها برای موثر بودت تبلیغات بسیار سودمند میباشند و جذابیت بصری عکس را دو چندان می کند و بعضی اوقات با بی تجربگی دکور بر سوژه غلبه می کند و خود را در عکس بیشتر به رخ میکشد که این به تجربه یک عکاس صنعتی بر می گردد که تا چه میزان و چگونه دکور پس زمینه را تهیه و اجرا کند که به جذابیت کالا کمک کند ضمن اینکه خود دکور در حاشیه قرار داشته باشد.

عکاسی به عنوان صنعت یعنی نوعی از عکاسی که انسان و تفکر و اندیشه اش هیچ گونه دخالتی در آن ندارد یا اگر دارد این تفکر صرفا جهت سامان دادن به عکس بر اساس اسلوب و روش های آزموده شده است و به همین منظور که عکس به جهت تکنیک مشکلی نداشته باشد.نوردهی یا نورپردازی درست باشد کادربندی بر اساس معیارهای شناخته شده صحیح باشد واز این قبیل . دو مثال برای این نوع عکاسی یعنی جایی که عکاسی صرفا صنعت است و حتی چشم انسان هم برای انتخاب لحظه عکاسی دخالت ندارد.

1-ماهواره ای که از فضا دقیق ترین تصاویر را به زمین مخابره می کند.در این نوع عکاسی همه چیز طبق فرمول و حساب شده انجام می شود. این جا عکاسی صرفا علم است و صنعت است و البته کاربرد خودش را دارد و بسیار مفید است. یا نوع دیگر آن عکاسی از طریق میکروسکوپ یا تلسکوپ و غیر آن برای مقاصد پژوهشی انجام میشود .

2-جاهای دیگری هم هست که انسان مستقیما در عکاسی دخالت دارد اما این دخالت او مانند دخالت یک صنعتگر در کار صنعتی اش است .مثل دخالتی که یک تراشکار برای تراشیدن قطعه ای به کار می برد یا کاری که قالیباف پای دار قالی انجام می دهد. در این گونه عکاسی محصولی تولید می شود که مفید است و ارزشمند است و چه بسا زیباست اما یک کار صنعتی انجام شده و عکاس به عنوان یک صنعتگر مطرح است . بسیاری از عکس هادر شاخه های مختلف عکاسی مثل عکاسی صنعتی تبلیغاتی ،عکاسی خبری ،عکاسی طبیعت ونیز دیگر شاخه ها از این دسته اند. در این گونه عکاسی عکاس صنعتگری است که می تواند دقیق و زیبا عکاسی کند و بسیاری از ذوق ها این گونه عکس ها را می پسندند و از دیدن آن ها لذت میبرند.

عکاسی تبلیغاتی چه جذابیت‌هایی دارد

عکاسی تبلیغاتی شاخه بسیار جذابی از عکاسی است به شرط آنکه عکاس بتواند سلایق خود را در عکس پیاده کند. اگر با حوضه های دیگر عکاسی مقایسه کنیم می بینیم که تقریبا در هیچ یک از شاخه های عکاسی به اندازه عکاسی تبلیغاتی نظرات سفارش دهنده در کار دخالت ندارد. با توجه به این نکته مهم به عقیده من عکاسانی می توانند از کار خود لذت ببرند که عقاید کارفرما را در ذهن خود به دقت آنالیز کنند ، نقاط ضعف و قوت نظرات او را بررسی کنند و با توجه به هدف نهایی کار ، بعد از تصمیم گیری صحیح با استفاده از زبان تفاهم آمیز ، تا حد امکان تفکر و سلیقه خود را به او منتقل کنند و بعد از جلب موافقت او عکسی بگیرند که ناشی از برآیند تفکرات کارشناسانه و نگاه زیبا شناسانه باشد.

عکاسی صنعتی تبلیغاتی عکاسی صنعتی تبلیغاتی یکی از خدماتی ترین رشته‌های عکاسی است. در این رشته نه تنها باید حداکثر تسلط به تئوری و تکنیک را داشته باشیم بلکه به بسیاری از وسایل، علاوه بر دوربین احتیاج پیدا خواهیم کرد، از فون‌های رنگی تا میزهای مخصوص کار از وسایل نورپردازی‌های پیچیده تا سه پایه و پانتوگراف‌های بزرگ و از همه مهمتر استودیوهای عظیم و پر از وسایل نورپردازی فقط بدرد عکسبرداری‌های صنعتی تبلیغاتی میخورند. هر گونه عکسی که در خدمت معرفی، تبلیغ و یا فروش تولیدات یا کالایی باشد، عکاسی صنعتی تبلیغاتی بحساب میاید.
همه ی مواد غذایی‌ها، انواع وسایل زندگی، هر نوع مبلمان و ماشین چه با حضور انسان چه بدون مدل جزو عکس تبلیغاتی است. خطوط تولید، کارخانه‌های صنعتی و فنی در مراحل و زوایای مختلف عکاسی صنعتی محسوب میشوند. معمولاً این نوع عکاسی یک سفارش دهنده نیز دارد

صاحبان صنایع، ارگانهای دولتی، بخشهای اقتصادی و بازرگانی، روابط عمومی‌ها و سازمانهای تبلیغاتی و در ضمن گرافیست‌ها و طراحان صنعتی- هنری، همه و همه سفارش دهنده و محتاجان و علاقمندان عکاسی صنعتی تبلیغاتی هستند. هر چه عکاس تبلیغاتی تجربه و اطلاعات بیشتری درباره‌ی سفارشات حرفه‌ی خود داشته باشد موفق‌تر و صاحب‌نام تر خواهد بود. تسلط و در اختیار داشتن وسایل و فضای موردنظر، رمز موفقیت عکاسان صنعتی است. مثلا معرفی تصویری یک یخچال خانگی، از چیدمان مواد درون یخچال، مدل کدبانوی منزل و یک کودک در ضمن فضای واقعی یا ساختگی یک آشپزخانه در حد یک صحنه سینمایی دردسر و اشکال خواهد داشت،هم اینکه نورپردازی این صحنه احتیاج به فلاش یا چراغ‌های متنوع و متعدد خواهد داشت. در ضمن عکاس نه تنها نورها را باید بشناسد بلکه فیلم، دوربین، لنز، سه پایه‌ی مناسب این عکسبرداری را نیز باید در اختیار داشته باشد.در این نوع عکاسی ما وظیفه داریم گویاترین، بی عیب و نقص‌ترین و حرفه‌ای‌ترین عکس در خدمت صنعت و تبلیغات را بیاندازیم. البته هر چه سفارش دهندگان حرفه‌ای‌تر باشند و بتوانند بعضی از مسائل جانبی کار از قبیل چیدمان، زاویه و ژست مدل و سوژه را کمک کنند کار ما آسانتر خواهد شد و میتوانیم تمرکز خود را روی نورپردازی و زیبایی، نور و رنگ صحنه و سوژه نموده و خانه آخر یک عکس یا اسلاید کاملاً حرفه‌ای تحویل بدهیم. تماس با بازار فروش و دنیای تولیدات، شناخت و رعایت نوآوری و خلاقیت در عکاسی تبلیغاتی صنعتی همانند تسلط به دوربین و کار در استودیو اهمیت دارد. برای مسلط شدن به عکاسی تبلیغاتی باید تمرینات و درسهای این رشته را در رابطه با ابعاد سوژه‌ی مورد نظر تقسیم بندی کرد. هر دانشجو باید بداند که اگر سوژه‌ی مورد نظر یک فضای شش متری دکور در پس زمینه‌ی خود دارد چه وسایل چه لنز و دوربین و چه نوع چراغهایی لازم است.

چه گروهی از کسب و کار به عکاسی صنعتی حرفه ای نیاز دارند

برای شرکتی که در مراحل ابتدایی تاسیس خود قرار دارد، اختصاص دادن هزینه برای استخدام یک عکاس حرفه‎ای به نظر یک هزینه اضافی است. این قبیل شرکت‎ها خیلی راحت در دام استفاده از تصاویر استوک می‎افتند یا حتی سعی می‎کنند خودشان این وظیفه را بر عهده بگیرند. اما باید بگوییم استخدام یک عکاسی حرفه‎ای برای رشد برند شما از همان ابتدا بسیار الزامی است.

استفاده از تصاویر حرفه‎ای ذات اهداف و خدمات شما را به تصویر می‎کشد.

ا شرکت‎ها هزینه زیادی صرف تبلیغ برای تایید محصولات خود می‎کنند. عکاسی صنعتی در همه جا به چشم می‎خورد از تبلیغات بنری گرفته تا بروشورها و بسیار مهم است که شرکت‎ها از نحوه استفاده از عکاسی صنعتی برای بهبود آگاهی برند خود اطلاع داشته باشند.

مزایای استفاده از عکاسی صنعتی برای صاحبان کسب و کارها

بالا بردن سطح کیفیت تصویر برند شما

عکاسی صنعتی باعث به نمایش گذاشتن کالا و خدمات شما به یک شکل حرفه‎ای می‎شود. مشتری شما می‎تواند به شکل موثرتری از ذات فعالیت و محصولات شما آگاه شود و هم‎چنین یک وجهه حرفه‎ای گری برای شرکت شما به وجود می‎آورد.

بالا بردن سطح برتری برند شما

اگر شرکت شما قصد برگزاری یک رویداد بزرگ را دارد شما با استخدام یک عکاس صنعتی می‎توانید از این رویداد تصاویر جذابی بگیرید. شرکت‎ها می‎توانند این تصاویر را در وب‎سایت‎های رسمی خود، بروشورها و صفحه فیس‎بوک منتشر کنند تا برتری برند آن‎ها در پیش مشتریان بیشتر شود.

بالا بردن سطح آگاهی از برند

عکس‎های خلاقانه می‎تواند بر روی مشتریان تاثیر بادوامی بگذارد و هم‎چنین به افزایش فروش یک شرکت کمک کند.

افزایش فروش و برگشت سرمایه

انجام عکاسی صنعتی به شکل مبتکرانه و خلاقانه برای یک شرکت باعث بهتر شدن فروش کلی و برگشت سرمایه بیشتر می‎شود. اگر یک شرکت قصد دارد در تصاویر محصول توضیحات آن را نیز لحاظ کند، سطح فروش محصولات آن به طور مستقیم بالا می‎رود.

کلام آخر

یک عکاس صنعتی می‎تواند در حوزه‎های زیر به شما کمک کند، بدیهی است توانایی‎های او تنها محدود به این موارد نمی‎شود.

گرفتن عکس از غذا و محصولات غذایی گرفتن عکس از کالاهای مختلف در فروشگاه‎های هدیه و لوازم یادگاری عکاسی از تجهیزات ورزشی عکاسی از مبلمان عکاسی از کارخانه‎های مختلف و محصولاتش انعکاسی از پوشاک عکاسی از کفش عکاسی از کارهای هنری، ایجاد کاتالوگ‎های هنری و موارد مشابه عکاسی برای وب‎سایت‎ها و خیلی های دیگر که میتواند به رونق کسب و کار شما بسیار کمک کند شما به عنوان یک مدیر موفق بت انتخاب یک عکاس صنعتی حرفه ای میتوانید در موثر بودن تبلیغات کمک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 13 =