لوگو یک نشانه، سمبل و یا علامت تجاری است که انتقال دهنده ی هویت و مالکیت یک محصول، شرکت، کمپین و یا یک تفکر است که در قالب به یادماندنی ترین طرح ممکن نشان داده می شود.
یک لوگو می تواند در فرم ها، سایز ها و زمینه های مختلفی استفاده شود. به عنوان مثال، یک لوگو برای هتل بر روی سربرگ و یا منو چاپ شود، بر روی لباس کارکنان و دستمال دوخته شود، بر روی کارد و چنگال حک شود و به عنوان نشان در تابلوی نئونی روشن شود.
ویژگی های اصلی یک لوگوی خوب چیست
یک لوگو باید ساده باشد تا وضوح طرح خود را در جاهای مختلف حفظ کند، زیرا اگر طرح خیلی پیچیده باشد، ممکن است هنگام استفاده از آن در اندازه های کوچک جزئیاتش دیده نشود. همچنین لوگو با طرح ساده سریع تر خوانده می شود، راحت تر به خاطر سپرده می شود و در نتیجه خود را بهتر نشان می دهد.
وظیفه ی اصلی یک لوگو چیست
یک لوگو وظیفه دارد تا سریعا پیام را انتقال دهد، در ذهن باقی بماند و به گونه ای موثر با مخاطبان ارتباط برقرار کند.
چگونه طراحی لوگو پیشرفت کرد و در این جایگاه قرار گرفت
لوگو ها در نقاط مختلف جهان در طرح های گوناگون از هزاران سال پیش وجود داشتند. مصری های باستان به داشتن برند حیوانات خانگی از طریق هیروگلیف (همان حروف تصویری) برای نشان دادن مالکیتشان شناخته شده هستند. رومانی ها و یونانی های باستان از طریق سفال گری لوگو های خود را به نمایش می گذاشتند. ادیان بزرگ جهان از سمبل ها به منظور به سهولت در شناخته شدن استفاده می کردند.
از قرن دوازدهم میلادی تا بعد از قرون وسطی، طرح های نظامی به منظور نشان دادن موقعیت و اموال طبقه اشراف استفاده می شدند.
طراحی لوگو چیست
طراحی لوگو یا آرم یکی از مهمترین اقدامات برای شروع یک کسب و کار است.
به همان اندازه که نام شرکت یا کسب و کارتان اهمیت دارد، طراحی لوگوی شایسته و البته زیبا و ماندگار برای هویت برند شما کمک شایانی می کند.
رنگ در طراحی لوگو چقدر تاثیر دارد
رنگ وسیلهای مناسب برای ارائه هرچه بهتر مفهوم در طراحی لوگو است. رنگ مکمل ایده طراحی است. یعنی در انتقال پیام تصویری، رنگ به طراح کمک میکند. رنگ نه تنها خاصیت نمایاندن شکل ظاهری آرمها را به عهده دارد بلکه باعث فرآیندی میشوند که ممکن است طرح را در نظر مخاطب جذابتر جلوه دهد. رنگ مانند لباسی زیبا برتن شکل ظاهری لوگو مینشیند و بخشی از ویژگیهای پیام آن را به مخاطب منتقل میکند. رنگها آسانتر از نامها و علائم در خاطر میمانند و احساسات و تمایلاتی که بوسیله آنها ایجاد میشوند به حدی دقیق و ظریف است که کلمات توان بیان آن را به طور کامل ندارند.
رنگهای بکاررفته در طراحی آرم ها قطعا متناسب با رنگ سازمانی صاحبان آنها هستند. رنگهای سازمانی معمولا از دو یا سه رنگ تشکلیل میشوند و به ندرت کمتر یا بیشتر از این تعداد هستند.طراح لوگو درابتدا باید از قطعی کردن رنگ سازمانی برای هویت سازی و برندسازی مطمئن شود و بعد از طراحی آرم به صورت سیاه و سفید، ترکیب رنگی را برای آن در نظر گیرد.
هر رنگ خود تداعی کننده حسی و حال و هوایی خاص است. رنگها دارای وزن هستند و هرچه روشنتر باشند سبکتر و هرچه تیرهتر باشند سنگین ترند. قدرت رنگها در جذب بیننده و کشش آن در دیده شدن طراحی آرم مختلف است. مثلا قدرت کششی رنگ نارنجی و قرمز نسبت به آبی و سیاه در جلب مخاطب لوگوبیشتر است.
مخاطب باید در مرحله اول ارتباطی بین رنگ به کاررفته در طراحی لوگو ونوع فعالیت صاحب لوگو ایجاد کند.
به عنوان مثال رنگ صورتی، با آنکه ملایم و خوشایند است اما برای یک شرکت یا موسسه مهندسی که مثلا نوع فعالیت آن هم بسیار خشک و رسمی است مناسبتی ندارد.اما همین رنگ برای طراحی لوگو یک شرکت عطر زنانه یا لوازم آرایشی و بهداشتی که محصول آن لطیف و ظریف و زنانه است مناسب است.
همین طور اگر سیاه را برای طراحی لوگوی یک شرکت تولید اسباب بازی استفاده نمایید چندان خوشایند نیست.
در ترکیب دو یا سه رنگ در کنار هم نیز در طراحی لوگو باید با دقت عمل کنیم. هر رنگی در زمینهای تیره بیاید به نظر روشنتر میشود. دو نوع شدت رنگی از یک رنگ ثابت را اگر در طراحی آرم بکاربریم، رنگ تیرهتر، روشنتر از حالت واقعی و رنگ روشن تر، تیرهتر از حالت واقعی به نظر میرسند.
رنگهای متضاد در طراحی لوگو اگر کنار هم بیایند، قدرت یکدیگر را تشدید میکنند و اگر همین دو رنگ در طراحی روی هم قرار گیرند، باعث نوعی لرزش دیداری میشوند. استفاده از دو رنگ متضاد و کنار هم قرار دادن آنها درطراحی لوگو بسیار طرح را جذاب خواهد کرد.
کلام آخر
در مجموع در طراحی آرم و انتخاب رنگهایی که قرار است روی آن طرح نشینند باید بدانید که رنگهای تیره طرح را سنگینتر، رنگهای سرد، احساس آرامش، رنگهای گرم، احساس شادی و نشاط، رنگهای روشن احساس آرامش و سبکی را منتقل میکنند و رنگهای زنده در کنار رنگهای دیگر بیشتر جلب توجه میکنند و رنگهای مات آرامشبخش هستند، اما احساس خستهکنندهای نیز دارند و بهتر است با یک رنگ زنده همراه شوند.