گرافیک و طراحی لوگو

طراحی لوگو

گرافیک، به نمایشی بصری روی یک سطح اطلاق می شود، مثل دیوارها، کاغذ نقاشی، صفحه نمایش کامپیوتر، یا یک سنگ، که در آن بنوعی اطلاع رسانی، چهره نگاری، یا سرگرمی، وجود دارد. برای مثال، عکس، نقاشی، خطاطی، نمودارها، دیاگرام ها، تایپوگراف ها، اعداد و سمبول ها، نقشه های جغرافیایی، نقشه های مهندسی، یا تصاویر، همگی بعنوان گرافیک شناخته می شوند. گرافیک غالبا از متن، چهره، و رنگ تشکیل می شود.

طراحی گرافیک ممکن است شامل انتخاب، خلق، یا تنها سازماندهی تایپوگراف ها باشد که در طراحی بروشورها، کاتالوگ ها، پوسترها، وب سایت ها، یا کتاب، بدون هیچگونه المان دیگری استفاده شوند. شفافیت یا محاوره موثر، ممکن است هدف اصلی در گرافیک باشد و یا المان های فرهنگی دیگر ممکن است هدف اصلی در گرافیک باشد. در برخی موارد نیز، تنها خلق گرافیکی با سبکی بینظیر، هدف اصلی درطراحی گرافیک است.

گرافیک رایانه چیست

گرافیک رایانه، شاخه ای از گرافیک سنتی است که کار رسم اشکال و ویرایش تصاویر توسط آن و با کمک قوانین ریاضی و محاسبات کامپیوتری انجام می پذیرد. توسط گرافیک رایانه، اشتباهات یا کثیف کاری های ترسیمات با قلم یا حتی خط کش، از بین می رود و دقت ترسیمات یا ویرایش ها در این سبک از گرافیک، به اوج خود می رسد.

از جمله کاربردهای گرافیک رایانه، قبضه کردن صنعت چاپ که در گذشته کار بسیار سخت و دشواری بود، از مرحله طراحی تا لیتوگرافی و نهایتا چاپ، توسط رایانه، می باشد. امروزه گرافیک رایانه، با دقت بالایی که در ترسیم و تصویر سازی دارد، در صنایع مختلف دیگر مانند هوا و فضا، پرواز، در شبیه سازی های پروازی، در صنعت فیلم سازی، در نقشه کشی و … نیز استفاده می گردد و بسیاری از خطاهای نموداری و تصویر سازی را به حداقل رسانده است.

گرافیک رایانه یا برای تصویر سازی یا برای ویرایش تصاویر با دقت بالا، استفاده می گردد. انواع تک بعدی، دو بعدی واین روزها نوع سه بعدی آن در بیشتر مشاغل مربوط به گرافیک، جای خود را باز کرده است و برخی صنایع، و بدون گرافیک رایانه، قادر به فعالیت نمی باشند.

 

مطلب پیشنهادی: چاپخانه

 

انواع گرافیک رایانه ای

دو نوع گرافیک رایانه ای وجود دارد؛
نوع اول نوع گرافیک رستری یا Raster که به گرافیک Bitmap نیز شهرت دارد . گاهی نیز به گرافیک رستری گرافیک پیکسلی هم می گویند. نوع دوم آن گرافیک وکتور یا Vector می باشد که به نوع “برداری” نیز شهرت دارد.

گرافیک پیکسلی یا رستریاین نوع گرافیک تشکیل شده است از خانه های پیکسلی که دارای درجه مشخصی از یک رنگ می باشند و وقتی این پیکسل ها در کنار یکدیگر با درجه رنگهایی مختلف از هم، قرار می گیرند، تصاویر را تشکیل می دهند. در گرافیک پیکسلی به دلیل اینکه شما با رنگ پیکسل ها سرو کار دارید، قادر به ویرایش، حذف یا ایجاد تصویر یا عکس نیستید. تنها می توانید عکس یا تصاویر دیجیتال را توسط دسترسی به پیسلهای رنگی آن، ویرایش نمایید. آنچه در گرافیک رستری اهمیت دارد، تعداد پیکسل های رنگی در اینچ می باشد، زیرا این تعداد، کیفیت رنگی و وضوح تصویری عکس دیجیتال را مشخص می کند. به تعداد پیکسل های رنگی در اینچ، رزولوشن می گویند. و مقدار رزولوشن، همان مقدار پیکسل ها را در واحد اینچ مشخص می کند که اصطلاحا به آن واحد dpi می گویند.

همین واحد dpi است که باعث می شود وقتی شما یک تصویر رستری را بزرگ نمایی می کنید، کیفیت تصویر پایین تر می آید. زیرا هرچه هم که آنرا بزرگ تر کنید نمی توانید رزولوشن یا تعداد پیکسل های آن را در واحد اینچ افزایش دهید. کیفیت این تصاویر با سایز ارتباط مستقیم دارد.

از برنامه های گرافیکی که رستری هستند میتوان به نرم افزار فوتوشاپ یا برنامه pait اشاره کرد.

 

مطلب ییشنهادی: طراحی اوراق اداری

 

گرافیک وکتور یا برداری

این نوع گرافیک، گرافیکی رایانه ای است که با فرمولهای ریاضی سر و کار دارد. از خط ها، منحنی ها و اشکالی که دارای بعد و مختصات ریاضی می باشند و مکان آنها با x و y تعریف می گردد. دارای طول و عرض ریاضی می باشند و رزولوشن آنها با تغییر سایز، تغییر نمی یابد. بنابراین کیفیت تصاویر در هر سایزی یکسان می ماند و این کار از طریق محاسبات ریاضی انجام می شود.

این گرافیک یکی از بهترین و پرکاربردترین انواع گرافیک رایانه است، برای کار تصویر سازی استفاده می شود و طراحی آرم ها و گاهی تصویر سازی کتاب های کودک و … توسط برنامه های وکتوری انجام می شود. از جمله برنامه هایی که با سیستم گرافیک برداری، کار تصویر سازی را انجام میدهند می توان به برنامه Adobe Illustrator و Coreldraw اشاره کرد.

تصویر سازی چیست

شاید پر جاذبه ترین شاخه ی رشته گرافیک برای یک نقاش ، تصویر سازی باشد .
تصویر سازی یا ایلستراسیون ، از گرایش های نقاشی درحیطه گرافیک است . ایلستراتور با توجه به تکنیک های خاص این رشته، در زمینه طراحی و نقاشی، به موضوعاتی که به نوعی با گرافیک در ارتباط هستند ، می پردازد مانند طراحی کتاب کودک .

آرم، نماد، نشانه، لوگو چیست

حروف یا علامتی که برای نمایش یک فعّالیّت ، یا یک شی ء ، طراحی شده باشد ، نماد است . نماد ممکن است تصویری یا انتزاعی باشد و در زمینه ی فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی یا تجاری به کار رود .
نشانه یا آرم ، بیان مفهوم یا شکل چیزی است که در قالب شکلی دیگر در ذهن متجلّی می شود و آن را باید روی کاغذ ، ثبت کرد و تماماَ بیانگر چیزی است که عینیت پیدا کرده است .

طراحی لوگو ، اصطلاحی برای هماهنگ سازی نیازهای نشانه ای ، مسیر یابی ، آموزشی و
اطلاع رسانی ، برای استفاده در محیط های شهری ، ساختمان ها و مناسبت های مهمی چون نمایشگاه ها است . در طراحی نشانه ، ریتم ، فرم ، تکنیک و قدرت اجرایی ، یکجا به نمایش در می آید .
علامت تجاری ، نشانه ای به شکل یک نماد یا حروف نشانه است که برای شناسایی یا وحدت بخشی ، به محصولات و خدمات و … استفاده می شود .

صفحه آرایی چیست

طراحی ، ترسیم ، پیش طرح کتاب ، آگهی تبلیغی ، عنوان صفحه و … که طراحی برای تعیین ظاهر و ارتباطات بین عناصری چون تصاویر ، عکس و متن تهیه می کند ، صفحه آرایی است.
معمولا تا پیش از انتخاب طرح نهایی ، چندین نوع صفحه آرایی آماده می شود تا بهترین آنها از نظر اندازه، رنگ و … تولید شود .

طراحی حروف چیست

آرایش و تخصیص حروف در مرحله ی آماده سازی پیش از چاپ است که به چاپ از نوع فلزی مربوط می شود . برای انواع حروفچینی که با هر نوع سیستم حروف چینی ، انجام شده باشد نیز ، خدمات طراحی حروف اطلاق می گردد .

پوستر چیست

در اواخر قرن نوزدهم میلادی ، بر اثر تحولات مصور سازی و پیوند نزدیکی که بین نقاشی و چاپ برقرار شده بود ، پدیده ی تازه ای موسوم به پوستر یا آفیش یا پلاکارد به وجود آمد .
پوستر به عنوان نوعی طرح گرافیکی به مقوله ی نمایش و تبلیغ تعلق دارد که در آن باید تصویر و کلمات به شکل مختصر ، مرتبط با یک مفهوم واحد و به یاد ماندنی باشند .
پیش از چاپ سنگی ، پوسترها مانند کتاب ، به روش چاپ برجسته و با جوهر مشکی و گاه با قالب های چوبی ، چاپ می شدند.

با گذشت چندین دهه از تاریخ ظهور عکاسی ، این امکان وجود نداشت که عکس را در ابعاد بزرگ و با شمار انبوه ، تکثیر کنند . در این دوره معمولاَ نقاشان ، طرح های پوستر را نقاشی می کردند . تصویر به صورت دستی، بر سطح بی لوح چاپ ، منتقل می شد . این روش تا بعد از جنگ دوم جهانی هم رواج داشت .

 

مطلب ییشنهادی: طراحی پوستر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button