بررسی انواع کارت ویزیت

طراحی کارت ویزیت

کارت ویزیت ابزاری جهت معرفی و تبلیغ یک کسب و کار یا برند است. که به دلیل فراوانی رقابت در بازار، باید نهایت دقت را در طراحی کارت ویزیت داشت و همچنین طراح با خلاقیت و حرفه ای را برای این کار انتخاب کرد.
در ادامه به انواع کارت ویزیت ها خواهیم پرداخت.

کارت ویزیت‌ بر اساس جنس

کارت‌های‌ ویزیت بر اساس جنس کاغذ و مقوایی که از آن تهیه می‌شوند دارای طول عمر متفاوتی بوده و در بازار با نام‌های گوناگونی همچون گلاسه، کتان، چوب، فلز، چرم، پی ‌وی‌ سی، با قیمت‌های خاص خود ارائه می‌دهند.

کارت ویزیت‌ بر اساس طرح و قالب

کارت ویزیت، راهی مناسب جهت به اشتراک گذاشتن اطلاعات و انتقال پیام تجاری شرکت است. با افزایش روزافزون رقابت‌های تجاری و تبلیغاتی، هر فرد و سازمانی به دنبال معرفی نام تجاری و توانایی‌های خود به صورت صحیح است. بنابراین استفاده از کارت‌های ویزیت‌ با طراحی و قالب‌های متفاوت و ویژه می‌تواند کسب و کار شما را به طور ویژه ای به مخاطبانتان معرفی کند.

مثلا روش لترپرس، یک روش چاپ کارت ویزت از نوع برجسته است. کارت‌های لترپرس نوعی از حس برجستگی و لوکس بودن را با خود به همراه دارند. کارت‌های برجسته به دلیل ظاهر و برجستگی‌های خاص و جذابی که دارند این امکان را برای شما به وجود می آورند تا حسی از نوع کسب و کار خود را در همان دیدار اول به مخاطبین خود انتقال دهید

کارت ویزیت‌ بر اساس پوشش

یکی از مواردی که می‌تواند در میزان طول عمر یک کارت ویزیت و حتی جذابیت ظاهری آن تاثیرگذار باشد نوع پوشش خارجی به کار رفته برای آن کارت است. در این حالت متناسب با نوع پوششی که برای کارت خود انتخاب می‌کنید قادر خواهید بود میزان تاثیرگذاری و ماندگاری آن را برگزینید.

کارت ویزیت‌ بر اساس نوع چاپ

در برخی موارد نیاز به نوعی از کارت ویزیت است که بتواند در عین سادگی و حتی برش‌های خاص، نوعی دیگر از جذابیت را در خود جای داده و توجه بیشتری را به خود جلب کند. کارت‌های همراه با طلاکوب، نقره‌کوب و هات‌فویل‌های رنگی می‌توانند این امکان را به راحتی فراهم کنند.

روش ارائه کارت ویزیت چگونه است

ارائه کارت ویزیت علاوه بر یافتن زمان و شخص مناسب، نیازمند رعایت آداب مشخصی است. رعایت این آداب کمک می‌کند بازخورد بهتری هنگام ارائه دریافت شود. البته رعایت این موارد در همه حال واجب نیست. گاهی شرایطی رخ می‌دهد که نیاز به ایجاد تغییراتی در جزئیات است. بنابراین موقعیت‌سنجی در کنار توجه به این آداب، می‌تواند موجب موفقیت هرچه بیشتر در زمینه استفاده از کارت ویزیت شود.اولین و مهم‌ترین نکته این است که کارت ویزیت ابزاری برای حفظ ارتباطات قبلی خواهد بود. در نتیجه باید آن را زمانی ارائه داد که آشنایی اولیه شکل گرفته و تمایلی برای ادامه ارتباط وجود داشته باشد.

بهترین زمان ارائه کارت ویزیت چه زمانی است

کارت ویزیت، تراکت تبلیغاتی نیست. در نتیجه نباید آن را در هر شرایطی و به هرکسی ارائه داد. ارائه کارت ویزیت به مخاطبان در زمان و موقعیت‌های خاص، اثربخشی بسیار بالایی دارد. در حالی که در زمان‌های دیگر ممکن است هیچ اثری نداشته باشد.

بهترین زمان ارائه کارت ویزیت، وقتی است که مخاطب با حوزه فعالیت کسب‌وکار یا شخص مدنظر آشنا شده و نیازمند راه‌هایی برای ایجاد ارتباط در آینده باشد. در واقع باید در ابتدا مخاطب کارت ویزیت را تشنه کرد، و زمانی که به موضوع مدنظر علاقمند شد، با ارائه کارت ویزیت امکان ارتباط در آینده را فراهم کرد.

اطلاعات جانبی کارت ویزیت کدامند

هرچه در بالا گفته شد شامل اطلاعاتی بود که حضور آن‌ها برای معنا یافتن و کاربردی بودن کارت ویزیت ضروری است. اما هر کارت ویزیت بنابر نیازهای خاص، نوع مخاطبان و حوزه فعالیت، می‌تواند دارای اطلاعات بیشتری هم باشد.

لوگو و شعار تبلیغاتی، اولین اطلاعات جانبی است که طرح ظاهری کارت ویزیت را جذاب می‌کند. البته این اطلاعات بیشتر برای کارت ویزیت ‌های شرکتی کاربرد دارد، و برای کارت ویزیت های شخصی آنچنان جذاب نیست.

اطلاعات ارتباطی صاحب کارت ویزیت در فضای مجازی از موارد دیگری است که درج آن‌ها در کارت ویزیت احتمالا مفید باشد. امروزه وب‌سایت اختصاصی و آدرس پروفایل در شبکه‌های اجتماعی مختلف، پل ارتباطی خوبی بین مخاطبان و کسب‌وکارهای گوناگون شده است. یک پیشنهاد جذاب در این زمینه، طراحی یک صفحه اختصاصی در سایت برای دریافت‌کنندگان کارت ویزیت و هدایت آن‌ها به این صفحه با استفاده از درج QR-Code روی کارت ویزیت است.

در نهایت تا حد ممکن باید از ارائه اطلاعات اضافی روی کارت ویزیت خودداری کرد. همان‌طور که گفته شد کارت ویزیت ابزاری برای ایجاد ارتباط است، و قرار نیست به معرفی کامل و جامع صاحب کارت و خدماتش بپردازد.

اطلاعات اصلی کارت ویزیت کدامند

درج بعضی از اطلاعات روی کارت ویزیت ضروری است. به این معنا که در صورت نبود این اطلاعات و یا غلط بودن آن‌ها، کارت ویزیت به کارتی بی‌اثر تبدیل خواهد شد. از جمله‌ی این اطلاعات می‌توان به نام و هویت صاحب کارت، تخصص، جایگاه شغلی و اطلاعات تماس اشاره کرد.

اطلاعات درج شده روی کارت ویزیت برای آن است که ایجاد ارتباط با صاحب کارت را تسهیل کند. بنابراین در درجه اول باید نام شخص حقیقی یا حقوقی صاحب کارت به‌درستی روی آن نوشته شود. معمولا این نام با فونتی بزرگ‌تر و متفاوت طراحی می‌شود؛ تا بیشتر از سایر اطلاعات دیده شود. نکته مهم دیگر که به هنگام طراحی کارت ویزیت باید به آن توجه کرد انتخاب درست نام است. به عنوان مثال لزومی ندارد اسم شناسنامه‌ای شخص روی کارت نوشته شود. چراکه بسیاری از افراد علاقه دارند در حوزه کاری خود با نام مستعار شناخته شوند.

تخصص و جایگاه شغلی، اطلاعات ارزشمند دیگری است که روی کارت باید درج شود. اگرچه این موضوع بسیار ساده به‌نظر می‌رسد؛ اما در موارد زیادی دیده شده که یکی از این دو مورد فراموش شده است. در واقع بسیاری از افراد جایگاه شغلی را با تخصص اشتباه می‌گیرند؛ و این موضوع باعث می‌شود که چنین اطلاعات ارزشمندی جایگاه خود را روی کارت ویزیت از دست بدهند. به عنوان آخرین نکته در این مبحث توجه داشته باشید که اگر می‌بایست اطلاعات بیشتری درباره تخصص فرد، روی کارت ویزیت درج شود؛ بهتر است از فونت کوچک‌تر استفاده کرده و در ادامه، جایگاه شغلی و تخصص او در بخش مناسبی از کارت قرار گیرد. البته می‌توان این اطلاعات تکمیلی را در پشت کارت ویزیت نیز درج کرد.

اطلاعات مهمی که باید در کارت ویزیت درج شود

امروزه کارت ویزیت به عنوان یکی از اقلام ست اداری در بازاریابی تجارت‌های گوناگون نقش به سزایی دارد. به همین دلیل چگونگی طراحی و چاپ کارت ویزیت بسیار مهم بوده و باید به اطلاعاتی که در آن درج می‌شود توجه بسیار کرد.

کارت ویزیت دارای فضایی کوچک برای ارائه اطلاعات گوناگون است. در نتیجه انتخاب اطلاعات قابل ارائه روی کارت ویزیت موضوع حساس و بسیار مهمی به‌نظر می‌رسد. بسیاری از افراد کارت ویزیت را تنها یک ابزار ارتباطی می‌دانند در حالی که کارت ویزیت به‌نوعی یک ابزار تبلیغاتی نیز تلقی می‌گردد. بنابراین بسیار مهم است که با حفظ تعادل در میزان اطلاعات ارائه شده، بتوان موارد ضروری برای ایجاد ارتباطی کامل را در اختیار مخاطب گذاشت.

کلام آخر

یک شخص حرفه‌ای در کسب‌وکار، همیشه و در همه حال تعدادی کارت ویزیت همراه خود دارد. اگرچه معمولا محل ارائه کارت ویزیت در انتهای جلسات کاری، کنفرانس‌ها، همایش‌ها، نمایشگاه‌ها و رویدادهای مرتبط است؛ اما در هر زمانی ممکن است شرایط مناسبی برای ارائه کارت ویزیت فراهم شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button