طراحی پوستر و تاثیر انتخاب رنگ درآن

تاثیر رنگ در طراحی پوستر

صفحه ای چاپ شده یا دست نوشته است که برای هدفی مشخص طراحی شده و  روی دیوار یا جاهای مخصوصی که در محل عبور و مرور مردم برای آن تهیه شده نصب  می شود . پوستر ، صفحه ای است حاوی تصاویر و کلمات که برای آگاهی دادن یا پیام رسانی و یا تبلیغ ایده یا کلا مورد استفاده قرار می گیرد . پوستر وسیله ای است برای ارتباط بین پیام دهنده و پیام گیرنده . اهمیت این وسیله بیشتر از این جهت است که در کوتاه ترین زمان در عین اختصار کلام ، بهترین پیام و تأثیر را روی تعداد زیادی بیننده بر جای می گذراد.برای رسیدن به هدفی که پوستر به آن منظور طراحی می شود ، طراح باید چهار چوب امکانات این وسیله را بشناسد . قطع پوستر ، انتخاب رنگ ، عناصر تصویری یا شیوه طراحی و عکاسی برای موضوع مشخص پوتر ، انتخاب خط ، نوع کاغذ و چاپ و بعداً محل نصب پوستر ، مواردی است که تاثیر رنگ در طراحی پوستر باید مد نظر داشته باشد تا بتواند به بهترین وجه پیام مورد نظر خود را انتقال دهد.

عوامل موثر در طراحی در پوستر 

طراحی یا به بیان کلی آرایش عناصر به گونه ای منظم ،‌عاملی اساسی در تمامی شکل های بیان بصری است . طرحی که به خوبی نظم یافته است، واکنش معقولانه و آگاهانه ای را به بیننده نسبت به شی را مشاهده می کند، بر می انگیزد . از آنجاییکه پوستر معمولاً در برگیرنده دو ، سه یا چند مؤلفه پیامی (شعار، تصویر و …) است. ضروری است که این بخشها در یک ارتباط موزون گردهم آیند تا به این ترتیب هیچگونه ابهامی در ایده خاصی که تبلیغ می شود،‌وجود نداشته باشد. کیفیاتی که برای دستیابی به طراحی پوستر موفق اساسی است عبارتند از تعادل ، وحدت ، تأکید ، و جذابیتهای ویژه بصری.

تعادل چیست

تعادل عبارت است از برقراری و تثبیت روابط بصری که بین عناصر (حروف ، تصویر و …) موجود در پوستر به طریقی که حسی از ثبات یا یکسانی منتقل شود. در مجموع دو نوع مختلف تعادل متقارن و غیر متقارن موجودات که موجب خلق جلوه های متضاد بصری می شود.

تعادل متقارن جلو های متقارن به پوستر می دهد. به این ترتیب که اجزای و عناصر پوستر نسبت به محور مرکزی به گونه ا است که گویی نیمی از آن در آینه منعکس شده است.

پوستری که براساس تعادل متقارن طراحی شده در مقایسه با تعادل غیر متقارن جلوه ای ساکن، محافظه کارانه و فاقد قدرت نمایشی دارد. با این وجود برخی از پوسترهای بسیار چشمگیر و نمونه های عالی از تعادل متقارن محسوب می شوند. کاربرد گشاده دستانه از فضاهای خالی ،‌سادگی در تصویر ،‌رنگهایی با تضاد شدید و انتخاب دقیق سبک حروف عوامل مؤثری در موفقیت یک پوستر با تعادل متقارن محسوب می شوند.

 

مطلب پیشنهادی:طراحی لیبل

 

رنگ پوستر چقدر در طراحی پوستر مهم است

بعد از اندازه یا همزمان با آن رنگ پوستر ، مهمترین عامل جلب نظر تماشاچی در برخورد اول است امروزه برای همه افراد غیرممکن است که جهان را بدون رنگ تصویر نمایند، چرا که
پدیده است که در همه جا حضور دارد . تمام ارتباطات به کمک رنگها انجام میگیرد و تمام دریافت های عینی بوسیله رنگها حاصل می شود.

رنگ زندگی است. رنگها قدیمی ترین و ابتدایی ترین ایده ها هستند. رنگ مهمترین عنصر بصری از نظر بار احساسی و عاطفی است، بنابراین دارای نیروی ویژه ای در انتقال اخبار بصری است. رنگ نه فقط دارای معانی عام است بلکه دارای معانی رمزی نیز است. به رغم تمام اهمیتی که برای رنگ قایل شمرده اند، نحوه انتخاب آن به ندرت همراه با تجزیه وتحلیل درست و حساب شده انجام می گیرد. به هر حال درباره آن چه درست فکر کرده باشید و یا نه ، وقتی که رنگ انتخاب میشود معانی بسیار زیادی همراه آن منتقل می گردد. عوامل محیطی محل نصب پوستر را هنگام انتخاب رنگ ضمن در نظر داشتن پیام رنگ، باید مورد توجه قرار داد.

مثلاً پوستری با زمینه سبز در شهر شمال ایران ، توجه را دیرتر به خود جلب می کند تا همان پوستر با رنگ زمینه نارنجی یا قرمز. پوستر با زمینه سفید در میان پوسترهای شلوغ دیگر در روی دیوار تماشاچی بیشتری دارد. رنگ در واقع حاوی اخبار و اطلاعات زیادی نیز هست و از این جهت برای طراحان پوستر واجد اهمیت است. همه ما به تأثیر و معنای خاصی که از رنگ سبزه زار ، گلها ،
آسمان ، زمین ، دریا و غیره حاصل می شود واقفیم. معانی دیگر نیز از رنگها تداعی می گردد که حالت سمبلیک دارد. مثلاً قرمز دارای معناهایی است نظیر : خطر، فوریت یک امر، انقلاب ، مبارزه (جنگ ، شهادت) ، عصبانیت ، عشق ،‌گرما ، زندگی و شاید صدها معنای دیگر. رنگهای پرزرق و برق ما را آشفته و رنگهای ملایم برایمان خوشایند است همانقدر که رنگهای تند ما را به جنبش و حرکت تحریک می کند، رنگهای ملایم به ما آرامش می دهد.

پس همراه رنگ انتخاب شده برای پوستر چه بخواهیم وچه نخواهیم پیام ها و معانی زیادی منتقل می گردد . انتخاب رنگ پوستر و تعداد رنگها بستگی به خلاقیت طراح و نوع پیام از یک طرف و هزینه چاپ آن از  طرف دیگر ، ارتباط دارد. مثلاً ممکن است که بودجه سفارش دهنده محدود باشد و یا کیفیت فنی کارگران و چاپچی و جنس مرکب و کاغذ مناسب نباشد در نتیجه طراح مجبور است
وسعت میزان عمل خود را تابع شرایط موجود کند و سعی نماید از امکاناتی که در دسترس  دارد حداکثر نتیجه مثبت را بگیرد و پوستری را با رنگها و محدودیتهای فنی طوری طراحی کند تا به کیفیت طرح و اثرش لطمه نخورد و بتواند دیدگاههای خردمندانه خود را در پوستر با هر شرایطی مطرح کند. تسلط فنی طراح پشتوانه اساسی در کار اوست.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button