اثرات چاپ دیجیتال کتاب در تولید کتاب و چاپ انبوه

اثرات چاپ دیجیتال کتاب در تولید کتاب

زمانی که صحبت از چاپ کتاب دیجیتال مطرح می‌شود، بلافاصله جدید بودن این روش در ذهن، عموم افراد نقش می‌بندد. این روش که می‌توان به‌واسطه آن چاپ یک جلد کتاب را انجام داد، آیا قابل اعتماد است. چاپ دیجیتال یا چه تفاوتی با دیگر چاپ‌ها دارد. در این مقاله از وب‌سایت جوپنزا به چاپ دیجیتال و اثرات آن در تولید کتاب و چاپ انبوه می‌پردازیم.

چاپ ديجيتال درواقع نوعي چاپ به‌شمار می‌رود که در آن به­‌جاي استفاده از دستگاه‌­ها و ماشين آلات دستي و نيمه اتوماتيک مانند چاپ افست، از دستگاه‌­ها و ماشين آلات ديجيتال و تمام اتوماتيک بهره می‌برندد. علاوه بر این کاهش بسيار بالای زمان چاپ و بالا رفتن کيفيت در چاپ از دیگر مزایای چاپ دیجیتال محسوب می‌شود. در این مقاله ما چاپ دیجیتال و اثرات آن در تولید کتاب و چاپ انبوه را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

فهرست مطالب در این مقاله:

  • اثرات چاپ دیجیتال کتاب در تولید کتاب چیست؟
  • تفاوت کیفیت چاپ دیجیتال و افست
  • مزایای چاپ دیجیتال کتاب
  • آیا چاپ دیجیتال کتاب از دیگر چاپ‌ها بهتر است؟
  • معایب چاپ کتاب دیجیتال
  • موارد مصرف چاپ کتاب دیجیتال
  • نتیجه گیری

 

روش جدید برای چاپ دیجیتال کتاب

 

اثرات چاپ دیجیتال کتاب در تولید کتاب چیست؟

امروزه از جدیدترین روش‌ها در صنعت چاپ، چاپ دیجیتال کتاب به‌شمار می‌رود. در چاپ دیجیتال با بهره‌مندی از دستگاه‌های پیشرفته، نتیجه کار نهایی بسیار مطلوب‌تر خواهد بود.

از مهم‌ترین فاکتورها جهت انتخاب روش چاپ کتاب، باید به تیراژ کتاب اشاره کرد. چنانچه بخواهیم کتاب را در تیراژ پایین به چاپ برسانیم، چاپ دیجیتال بهترین گزینه برای ما محسوب می‌شود. ولی برای کتاب‌های تیراژ بالا و به طور معمول بیش از 500 جلد، چاپ دیجیتال گزینه به صرفه‌ای محسوب نمی‌شود و معقول است که از چاپ افست استفاده شود.

چنانچه هدف ما از چاپ کتاب مدنظر کسب درآمد باشد، بهتر است آن را در تیراژ بالا به چاپ رسانیم. ولی اگر در این راه نو پا هستید بهتر است اول کتاب را به صورت محدود و دیجیتال چاپ کنید تا سلیقه مخاطب را به دست بیاورید. درواقع پس از شناخت سلیقه مخاطبان و با اعمال برخی تغییرات می‌توانیم آن را در تیراژی بالا دوباره به چاپ برسانیم. یکی از اثرات چاپ دیجیتال کتاب در تولید کتاب این است که باعث ارتقا رزومه کاری و علمی می شود. به‌طور کلی می‌توان چنین اذعان کرد که چاپ دیجیتال ایده‌آل‌ترین روش جهت چاپ کتاب در تیراژی پایین محسوب می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: طراحی لوگو

 

تفاوت کیفیت چاپ دیجیتال و افست

عموم افراد بر این عقیده‌اند که کیفیت چاپ افست از چاپ دیجیتال کتاب بسیار بهتر است. البته این عقیده زیاد هم اشتباه نیست. ولی تفاوت کیفیت‌ها به میزانی کم است که فقط اشخاص متخصص توانایی تشخیص آن‌ها دارند. در سال‌های گذشته که ماشین‌های چاپ دیجیتال کیفیت زیاد مطلوبی نداشتند که این تفاوت در کیفیت بیشتر آشکار می‌شد، ولی در حال حاضر به‌واسطه پیشرفت تجهیزات، کیفیت چاپ دیجیتال افزایش پیدا کرده و شاید در آینده‌ای نه چندان دور به چاپ افست هم برسد یا از آن عبور نماید.

همان‌طور که در مطالب بالا اشاره شد چاپ کتاب دیجیتال در تیراژهای کمتر از 500 به صرفه محسوب می‌شود. هزینه چاپ کتاب دیجیتال بالاتر از دیگر روش‌های چاپ است. ولی با حذف برخی مراحل مانند زینک، فیلم و چاپ مستقیم از رایانه بر روی کاغذ، این هزینه در تیراژهای پایین قابل جبران خواهد شد. امّا با توجه به مطالب مذکور در تیراژهای بالا هزینه چاپ بسیار زیاد می‌شود و استفاده از این روش دیگر مقرون به صرفه نیست.

 

تفاوت کیفیت چاپ دیجیتال و افست

 

بیشتر بخوانید: طراحی پستر

 

مزایای چاپ دیجیتال کتاب

از بارزترین مزایای اثرات چاپ دیجیتال کتاب در تولید کتاب می‌توان به سرعت بالای آن اشاره کرد. به عنوان مثال می‌توان یک کتاب 300 صفحه‌ای را در حدود 4 ساعت تا 100 جلد چاپ نمود. چراکه نیاز به طی کردن مراحل طولانی نخواهد داشت و تنها کافی است که فایل را وارد دستگاه نماییم. سپس دستگاه با خواندن فایل به‌طور اتوماتیک فرآیند چاپ را صورت می‌دهد.

به‌واسطه بهره‌مندی از چاپ دیجیتال کتاب انبارداری حذف خواهد شد و دیگر نیازی به نگهداری از فیلم‌ها و زینک‌ها نیست. به موجب این امر ناشر می‌تواند نیازش را به‌صورت هفتگی برطرف نماید و کتاب‌ها را به شکل هفتگی به چاپخانه سفارش بدهد.

از دیگر ویژگی‌های اثرات چاپ دیجیتال کتاب در تولید کتاب امکان تغییر متن، چاپ صفحات سیاه‌وسفید  و رنگی به‌طور همزمان، تغییر متن و هر گونه تغییرات ضروری به‌شمار می‌رود. درواقع این نوع چاپ، دست ما را در اعمال تغییرات باز خواهد گذاشت.

برخی دیگر از مزایای چاپ دیجیتال کتاب:

  • استفاده از هر نوع کاغذ
  • بهره‌مندی از کاغذ ارزان قیمت
  • روشی آسان و بدون وجود پیچیدگی در چاپ
  • قابلیت تغییر اطلاعات در زمان چاپ و شخصی‌سازی برخی نسخه‌های کتاب
  • ضایعات بسیار کمتر
  • کد رنگی دقیق در چاپ
  • هزینه کمتر در چاپ سیاه و سفید

 

چاپ دیجیتال کتاب بهتر است یا دیگر چپ ها؟

 

بیشتر بخوانید: چاپ افست

 

فناوری چاپ دیجیتال این امکان را برای ما فراهم می‌آورد تا چاپ کتاب‌ را سریعتر انجام دهیم، که در دیگر روش‌های چاپی کتاب امری ناممکن محسوب می‌شود. درواقع در تیراژ پایین به جای چندین روز زمان می‌توان تنها در چند ساعت کتاب خود را یک روزه آماده تحویل بگیریم.

به‌طور کلی چاپ دیجیتال نسبت به افست مزایای زیادی برای نویسنده، ویراستار، ناشر یا هنرمند خواهد داشت و انتخاب منطقی برای پروژه‌های مدرن، منجمله کتاب با قطع‌های مختلف، تیراژ پایین، جلد سخت، پروژه‌های چاپ محدود و سمپل‌های بازاریابی یا نمونه کارها است.

 

معایب چاپ کتاب دیجیتال

به طور کلی هیچ روش چاپی بی عیب نیست و در کنار مزایا از معایبی هم برخوردار است. در این بخش از مقاله به بارزترین موارد  و معایب چاپ دیجیتال می‌پردازیم.

  • برای تیراژهای بسیار بالا به نسبت هزینه بیشتر از دیگر چاپ‌ها است.
  • چنانچه کتابی با نمونه رنگ‌های استاندارد پنتون می‌خواهید، درواقع چاپ افست گزینه مناسب‌تری برای این کار محسوب می‌شود.

 

موارد مصرف چاپ کتاب دیجیتال

  • چاپ کتاب دیجیتال در تیراژ پایین
  • مواردی که سرعت در اولویت چاپ قرار گیرد.
  • هنگامی که رنگ دقیق در چاپ بسیار ضرورتداشته باشد.
  • نمونه اولیه چاپ کتاب دیجیتال یا نمونه کار
  • دوره‌های چاپ کوتاه مدت
  • چاپ کتاب‌های سیاه و سفید

 

اثرات چاپ دیجیتال کتاب در تولید کتاب یا دیگر چاپ ها

 

بیشتر بخوانید: چاپ جعبه

 

نتیجه گیری

امروزه صنعت چاپ کتاب بسیار پیشرفت کرده و همه روزه ما شاهد خلاقیت‌های در این عرصه هستیم. چاپ دیجیتال کتاب در حال حاضر برای آن دسته از افرادی که قصد دارند در تیراژ پایین کتابشان را چاپ نمایند، گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شود. در کل این نوع چاپ نسبت به چاپ افست به لحاظ بازه زمانی در چاپ کتاب بسیار سریع‌تر است.

امید است مقاله بچاپ دیجیتال و اثرات آن در تولید کتاب و چاپ انبوه برای شما مخاطبین محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات خود را با ما در وب‌سایت جوپنزا به اشترک بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button