با تفاوت چاپگر سوزنی و لیزری آشنا شوید – کدامیک بهتر است؟

تفاوت چاپگر سوزنی و لیزری

تفاوت چاپگر سوزنی و لیزری به شما کمک خواهد کرد تا انتخاب بهتری داشته باشید و نسبت به مصارف کاری و شخصی بتوانید گزینه مناسب را انتخاب کنید. کدام هزینه کمتری دارد؟ کیفیت چاپ پرینتر سوزنی بیشتر است یا لیزری؟ قصد داریم تا با معرفی این دو چاپگر به این سوالات پاسخ دهیم. در این مقاله جوپنزا، شرکت خدمات طراحی و چاپ، ویژگی های هر یک از چاپگرها را بیان کرده و تفاوت آنها را بررسی می کنیم.

بررسی تفاوت چاپگر سوزنی و لیزری

امروزه چاپگرهای مختلفی در بازار وجود دارند و گاهی انتخاب بهترین چاپگر می تواند سخت باشد. به طور کلی 6 نوع پرینتر در بازار وجود دارد که چاپگرهای سوزنی و لیزری دو مورد از آن‌ها هستند. اگر قصد دارید تا چاپگر مناسبی برای کار خود انتخاب کنید، لازم است تفاوت چاپگر سوزنی و لیزری را بشناسید. در این مقاله ابتدا هر یک از چاپگرها را معرفی کرده، مزایا و معایب آنها را بررسی خواهیم کرد، سپس در انتها این دو چاپگر را با یکدیگر مقایسه می کنیم.

چاپگر لیزری چیست؟

چاپگرهای لیزری در سال 1975 میلادی تولید شدند. شرکت اچ پی اولین چاپگر لیزری را تولید کرد که ابعاد کوچکی داشت و سرعت چاپ آن نسبت به دیگر چاپگرها بسیار بالا بود. این چاپگر می تواند در هر دقیقه 25 صفحه را به صورت سیاه و سفید چاپ کند. اما فقط می تواند در هر دقیقه 4 صفحه رنگی را پرینت بگیرد. همچنین چاپگرهای لیزری دارای سینی کاغذ با ظرفیت بالایی هستند. در نتیجه، اگر حجم کاری بالایی دارید، آن را به یک چاپگر لیزری بسپارید. دستگاه های با کیفیت و مرغوب می توانند تا هزاران صفحه را در طول ماه، چاپ کنند. وضوح تصویر در چاپگرهای لیزری معادل 600 نقطه در اینچ است. این کیفیت برای کسب و کارهای کوچک، اسناد و مدارک روزمره قابل قبول و کافی است. البته، چاپگرهای لیزری پیشرفته‌تری نیز وجود دارند که با وضوح 2400 نقطه در اینچ چاپ را انجام می دهند. یکی از ویژگی های مثبت چاپگرهای لیزری برخورداری از کارتریج تونر است. کارتریج تونرهای چاپگر لیزری قیمت بالایی ندارند و در طولانی مدت خشک نمی شوند. در نتیجه، عملکرد پرینتر مختل نخواهد شد.

مزایای پرینترهای لیزری

  • سرعت چاپ بالایی دارند.
  • برای اسناد و مدارک سیاه و سفید وضوح خوبی دارد.
  • ابعاد آن به گونه ای است که فضای کمتری می گیرد.
  • از کارتریج تونر استفاده می کند.

معایب پرینتر لیزری

  • هزینه برای چاپ هر صفحه بیشتر است.
  • چاپ رنگی آن کیفیت کمتری نسبت به سایر چاپگرها دارد.

پرینتر سوزنی چیست؟

یکی از قدیمی ترین چاپگرها، پرینتر سوزنی است. در تفاوت چاپگر سوزنی و لیزری باید به این موضوع اشاره کنیم که چاپگر سوزنی از مکانیسم قدیمی‌تری دارد. دستگاه دارای چندین سوزن بسیار باریک است که با ضربه جوهر را بر کاغذ چاپ می کنند. به طبع هر چه تعداد این سوزن ها بیشتر باشد، کیفیت و خوانایی متن چاپ شده بیشتر خواهد بود. دستگاه از دو شیوه خطی و ماتریسی برای چاپ استفاده می‌کند. دستگاه هزینه بالایی برای مصارف خانگی دارد و بیشتر در شرکت ها، موسسات و ارگان ها از آن استفاده می‌شود. سرعت پرینتر سوزنی بالا و هزینه چاپ آن پایین است. با این حال، این چاپگر وضوحی معادل 240 نقطه در اینچ دارد که در مقایسه با چاپگرهای دیگر کمتر است. این دستگاه اغلب با جوهر سیاه و قرمز کار می کند. البته از جوهرهای رنگی دیگری نیز می توان استفاده کرد.

مزایای چاپگر سوزنی

  1. قیمت ارزان
  2. هزینه چاپ پایین
  3. نیاز به تعویض مکرر کاغذ ندارد
  4. هزینه نگهداری پایین
  5. سازگار با محیط صنعتی
  6. برخورداری از عمر مفید و طولانی

مزایای چاپگرهای سوزنی

 معایب چاپگرهای سوزنی

  • سر و صدای بالایی دارند.
  • تکنولوژی آن تقریبا منسوخ شده است.
  • کیفیت چاپ پایینی دارد.
  • حافظه کمتری دارند و اطلاعات را به صورت خط به خط چاپ می کنند.

تفاوت چاپگر سوزنی و لیزری چیست؟

با بررسی مزایا و معایب پرینتر سوزنی و لیزری متوجه می شویم که چاپگر لیزری کیفیت بالاتری دارد. اگر کسب و کار کوچکی دارید یا قصد دارید برای مصارف خانگی از چاپگر استفاده کنید، به طبع چاپگر لیزری گزینه بهتری خواهد بود. این چاپگر با آنکه کیفیت فوق العاده بالایی ندارد، اما نسبت به چاپگرهای سوزنی کیفیت بهتری را ارائه می دهد. به خصوص اگر قصد چاپ تصاویر تمام رنگی را داشته باشید. صدای آن در زمان چاپ نیز از چاپگرهای سوزنی بسیار کمتر است. در مقابل برای شرکت ها، سازمان ها و موسسات، بهترین گزینه انتخاب چاپگر سوزنی است. سرعت چاپ آن بالا و خوانایی خوبی دارد. اگر دقت کرده باشید کاربرد پرینتر سوزنی بیشتر در بانک ها است. به این دلیل که هزینه چاپ پایین‌تری نسبت به پرینترهای لیزری دارد.

سخن پایانی

انتخاب بهترین چاپگر باید با توجه به کسب و کار شما انجام شود. اگر برای مصارف خانگی یا کسب و کار کوچکی می خواهید چاپگر مناسب انتخاب کنید، در میان چاپگر لیزری و سوزنی، پرینتر لیزری گزینه بهتری خواهد بود. در مقابل برای موسسات، انتخاب چاپگر سوزنی گزینه ای مقرون به صرفه تر است. مسئله دیگر، میزان کیفیت این دستگاه است که به برند و نوع دستگاه نیز وابسته خواهد بود. اگر چاپگر لیزری ارزان قیمتی تهیه کنید، شاید آن کیفیت و وضوح مد نظر را نتواند ارائه دهد. در آژانس تبلیغاتی جوپنزا، متخصصان از بهترین چاپگرها استفاده می کنند تا با کیفیت‌ترین چاپ به دست آید. اگر قصد دارید تا چاپگر یا شیوه چاپ مناسب اسناد خود را انتخاب کنید، از مشاوران ما کمک بخواهید.

سوالات متداول

1- چاپگر لیزری بهتری است یا چاپگری سوزنی؟

پرینترهای لیزری از فناوری جدیدتری استفاده می کنند، ظرفیت رنگی بالاتری دارند و چاپ رنگی را با وضوح بالاتری ارائه می دهند. از سوی دیگر، چاپگر سوزنی می تواند بارها یک ناحیه را چاپ کرده و کیفیت آن را به 240 نقطه در اینچ برساند، البته دستیابی به این کیفیت زمان بر است.

2.مزایای چاپگر سوزنی چیست؟

کیفیت چاپ مناسبی برای تعداد بالای صفحات ارائه می دهد. چاپگرهایی مقرون به صرفه هستند که هزینه چاپ آنها نیز پایین است، عمر طولانی دارند و در محیط های صنعتی به خوبی عمل می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button