چاپگر سوزنی چیست؟ هر آنچه که باید از این نوع چاپگرها بدانید

چاپگر سوزنی چیست

چاپگر سوزنی چیست؟ چه کیفیتی را ارائه می دهد؟ در چه مکان هایی کاربرد دارد؟ برای پاسخ به این سوالات ما را در این مقاله جوپنزا، شرکت خدمات طراحی و چاپ، همراهی کنید. قصد داریم تا چاپگرهای سوزنی را بررسی کرده و انواع آن را معرفی کنیم. همچنین، در انتها به کاربرد آن نیز خواهیم پرداخت. پس این مقاله را تا انتها بخوانید.

 

چاپگر سوزنی چیست؟

برای پاسخ به سوال «چاپگر سوزنی چیست» باید از چند جهت آن را بررسی کنیم. ابتدا به شیوه کار دستگاه، خواهیم پرداخت. سپس، ویژگی های آن مانند کیفیت و سرعت را بررسی خواهیم کرد. پرینترهای سوزنی، از قدیمی ترین چاپگرهایی هستند که هنوز کاربرد دارند. آنها تصاویر سیاه و سفید را با خوانایی خوبی چاپ می کنند. با تغییر جوهر می توان چاپ رنگی را نیز انجام دهند. به طور کل در دو دسته چاپگرهای سوزنی تک رنگ و رنگی تولید می کنند. طرز کار هر دو یکی است. با یک ردیف سوزن، جوهر را از یک ریبون جوهری به کاغذ منتقل می کنند. هر چه تعداد سوزن ها بیشتر باشد، کیفیت چاپ بیشتر خواهد شد. با این حالت، کیفیت چاپ آنها، به پای پرینترهای جوهر افشان یا لیزری نمی رسد.

 

نحوه کار پرینترهای سوزنی

همان طور که اشاره کردیم، این چاپگر با چندین سوزن که به عنوان pin شناخته می شوند به ریبون جوهر، ضربه می زنند. این ضربه جوهر را به کاغذ های A4 یا کاغذهای رولی منتقل می کند. تعداد سوزن ها در دستگاه بین 9 تا 24 پین است. هر چه تعداد پین بیشتر باشد، نوشته ها با کیفیت بالاتری چاپ می شوند. سرعت پرینتر سوزنی نسبت به دیگر چاپگرها بالاتر است. سرعت آن را با تعداد کاراکترهایی که در ثانیه چاپ می کند، اندازه گیری می کنند. واحد این اندازه گیری CPS یا Character per second است. سرعت به برند و نوع چاپگر سوزنی بستگی دارد. این سرعت بین 50 تا 500 کاراکتر در هر ثانیه می تواند باشد.

 

هزینه و سرعت چاپگر سوزنی

هزینه چاپ با چاپگرهای سوزنی، بسیار پایین است. آنها از یک ریبون جوهری استفاده می کنند که تا مدتها، قابل استفاده هستند. همچنین خرید ریبون نسبت کارتریج ارزان تر است. از نظر سرعت باید نوع چاپگرهای سوزنی را بررسی کنیم اما به طور کل سرعت یک چاپگر سوزنی 80 ستونی به 450 کاراکتر در ثانیه و نوع 136 ستونی آن به 1000 کاراکتر در ثانیه می رسد. نوع چاپگر خطی حتی به 2000 خط در دقیقه هم می تواند برسد. نکته مثبت این دستگاه آن است که می تواند با تعداد برگه های بالا و کاغذهای رولی راحت کار کند و این مسئله نیز سرعت کار را افزایش می دهد.

 

چاپگر سوزنی

 

مدل های چاپگر سوزنی

تا به حال با ماشین های چاپ قدیمی کار کرده اید؟ چاپگرهای سوزنی هم تقریبا شبیه به آنها کار می کنند. با این حال، برندهای مختلف چاپگرهای سوزنی متفاوتی تولید کرده اند. سه نوع اصلی چاپگرهای سوزنی شامل ماتریس نقطه ای، چرخ آفتابگردان و پرینتر خطی هستند. در ادامه هر یک از انواع چاپگرهای موجود در بازار را از جنبه مکانیزم آنها، بررسی خواهیم کرد.

 

چاپگرهای ماتریس نقطه ای

زمانی که به «چاپگر سوزنی چیست» پرداختیم و تعریف آن را بیان کردیم، تقریبا به چاپگرهای ماتریس نقطه ای اشاره داشتیم. این چاپگرها، چاپ را بر کاغذ روی درام پرس انجام می دهند. آنها به صورت خطی پیش می روند و حافظه زیادی ندارد. ریبون جوهر بین کاغذ و سوزن قرار گرفته و با حرکت سوزن کاراکترها چاپ می شوند. هد پرینت در چاپگرهای سوزنی از نوع الکترومغناطیسی است و حرکت سوزن و ضربه به ریبون جوهر به وسیله آن انجام می شود.

 

چاپگر چرخ آفتابگردان

این سوال را از شما پرسیدیم که آیا با ماشین های تحریر دستی قدیمی کار کرده اید، یا خیر. نوع چرخ آفتابگردان شباهت زیادی به این ماشین تحریر قدیمی دارد. هد پرینت در این چاپگر بر چرخ دنده های فلزی و پلاستیک نصب شده است. چرخ دنده مانند گل آفتابگردان است که روی هر پره آن کاراکتر حکاکی شده و در صورت نیاز چرخش را انجام می دهد. سپس، با هر حرکت به جوهر ضربه ای زده می شود و کاراکتر روی کاغذ قرار می گیرد. سرعت این پرینتر بالا نیست و به سیستم های جدید هم وصل نمی شود؛ در نتیجه امروزه آنقدر کاربرد ندارد.

 

چاپگر سوزنی خطی

چاپگر خطی با آنکه مکانیزمی مشابه چرخ آفتابگردان دارد، اما حافظه آن بیشتر است و از هد پرینت الکترومغناطیسی استفاده می کند. سرعت آن بالاتر است امّا این سرعت با سر و صدای زیادی همراه است. سرعت بالایش باعث شده تا کاربری زیادی داشته باشد. این نوع چاپگر بیشتر از دو مدل دیگر به فروش می رسد و در شرکت ها، موسسات و ارگان ها به کار برده می شود.

 

کاربردهای چاپگرهای سوزنی

  • صدور سریع قبض باسکول
  • چاپ های فیش های محرمانه مانند فیش حقوقی و رمزهای بانکی
  • چاپ فاکتور در مکان های مختلف از جمله فروشگاه ها
  • نسخه زن در داروخانه و بیمارستان
  • چاپ اسناد بانکی و تحویلداری
  • چاپ های مربوط به امور مالی مانند چک

 

سخن پایانی

چاپگرهای سوزنی را بررسی کرده و انواع آن را معرفی کردیم. در این مقاله سعی کردیم تا پاسخ «چاپگر سوزنی چیست» را به طور کل توضیح دهیم. این نوع دستگاه بیشتر برای شرکت ها و ارگان ها کاربرد دارد که سرعت چاپ و هزینه کم برای آنها ضروری است. هزینه چاپ انواع اسناد و مدارک به وسیله این چاپگر بسیار پایین تر از دیگر چاپگرها خواهد بود. باید بررسی کنید که آنچه قصد دارید چاپ کنید، به وسیله چاپگر قابل انجام است یا خیر. مشاوران جوپنزا می توانند در این زمینه شما را راهنمایی کنند و اگر قصد چاپ با کیفیت بالاتر را دارید، پیشنهاد می کنیم با مشاوران پخش فروش ما تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

1- پرینتر سوزنی چیست؟

چاپگر سوزنی، یک چاپگر ضربه ای است که با استفاده از تعداد ثابتی پین چاپ را انجام می دهد. معمولا پین ها در چند ستون عمودی چیده می شوند. پین ها به نواری که با جوهر پوشیده شده بر خورد می کنند و بین ریبون و کاغذ تماس برقرار کرده و کاراکتر را روی کاغذ چاپ می کنند.

 

2- کدام نوع چاپگر سوزنی سرعت بالایی دارد؟

چاپگر خطی سرعت بالایی را ارائه می دهد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button