طراحی لوگو چیست

طراحی لوگو

طراحی لوگو مهم ترین عنصر اصلی تبلیغاتی و گرافیکی در دنیای کسب و کار است. به طور کلی میتوان گفت طرح لوگو می تواند در نگاه اول، برند، کسب و کار یا فعالیت شما را معمولی یا حرفه ای جلوه دهد.

طراحی لوگو بصورت مختصر یعنی داشتن یک نماد برای شرکت، وب سایت و یا هرگونه فعالیت که این نماد می تواند متناسب با فعالیت شما بصورت نوشته، تصویر، تلفیق نوشته و تصویر، یا حرف نماد طراحی شود. بخاطر داشته باشید طراحی لوگو می تواند نقش بسیار موثری در جذب مخاطب و موفقیت برند شما ایفا کند .

تاریخچه طراحی لوگو برمی گردد به سالیان بسیار دور ، زمانی که انسان های اولیه برای اینکه مفهومی را به یکدیگر منتقل کنند از طراحی نماد و نشان دادن به یکدیگر استفاده می کردند. طراحی لوگو از آن زمان تا کنون دستخوش تغییرات بزرگی بوده و در هر دوره زمانی لوگو مفهوم مختص به آن زمان را داشته.

زمانی برای نشان دادن مالکیت دام خود از لوگو استفاده می شد، زمانی سرمایه داران و بازرگانان برای مشخص کردن محصول و کالاهایشان لوگو طراحی می کردند و اکنون زمانی است که شرکت ها وب سایت ها موسسات، کارخانه جات و حتی اشخاص حقیقی برای قدم گذاشتن در عرصه برندینگ و متمایز کردن خود در دنیای رقابت نیاز به طراحی لوگو دارند و در این دوره برای عموم کیفیت طراحی لوگو نشان از مرغوبیت محصول یا میزان سطح حرفه ای بودن یک برند است.

طراحی لوگو حرفه ای چیست

طراحی لوگو حرفه ای ارتباط مستقیمی با موفقیت یک برند دارد امروزه دنیای تجارت و برندینگ بسیار گسترده شده و اگر شرکتی می خواهد در میان سایر رقبان خود متمایز باشد حتما نیاز به طراحی لوگو حرفه ای دارد . تمامی شرکت ها دارای لوگو هستند می توان گفت امروزه یکی از الزامات ثبت هر برند داشتن لوگو است و شاید بیشتر از 90% شرکت ها بیشتر برای ثبت شدن ، یک لوگو مبتدی طراحی و معرفی می کنند این شرکت ها در آینده شاهد آن خواهند بود که بی اهمیتی به این موضوع به کسب و کارشان لطمه زده است و سپس اقدام به طراحی لوگو حرفه ای می کنند .
طراحی لوگو حرفه ای و منحصربفرد کار بسیار دشواری است . طراح باید با در نظر گرفتن فعالیت ، مخاطب و بازار تلفیقی از اصول ، هنر ، روانشناسی و ایده پردازی خلاق و منحصربفرد را بکار ببرد تا بتواند یک لوگو حرفه ای طراحی کند .

در نظر گرفتن فعالیت مخاطب و بازار در طراحی لوگو حرفه ای

گاهی مخاطبین یک برند فقط افراد هنری و یا اشخاص جویای هنر هستند پس لوگو باید به نحوی طراحی شود تا از نظر روانشناسی با این افراد ارتباط برقرار کند . مثلا برای طراحی لوگو یک موسسه آموزشی خطاطی دیگر نیاز نیست به مفاهیم و تصاویر پیچیده فکر شود . کافی است نام موسسه به شیوه هنری ، خطاطی و منحصرفرد طراحی شود . این خطاطی هنری دیگر برای یک شرکت بازرگانی مناسب نیست چرا که مخاطبین آن ها اشخاص متفاوتی هستند . همچنین فعالیت هایی هستند که مخاطبین آنها از تمام اقشار مختلف تشکیل شده اند مانند یک شبکه تلوزیونی که در انجام خدمات طراحی چنین لوگویی طراح باید در نظر داشته باشد لوگو برای عموم مردم مناسب ، جذاب و قابل درک باشد .

اصول طراحی لوگو حرفه ای

رعایت کردن یک سری اصول و چهارچوب در طراحی لوگو می تواند قابلیت های لوگو شما را افزایش دهد و طرح شما را به لوگویی حرفه ای تبدیل کند . مثلا امروزه لوگو باید قابلیت تک رنگ شدن را داشته باشد چرا که در بسیاری از موارد لوگو باید در حالت تک رنگ اجرا شود و اگر لوگویی این قابلیت را نداشته باشد و با اجرای تک رنگ هویتش را از دست بدهد مطمئنن از دسته لوگوهای حرفه ای خارج می شود . همچنین باید در نظر گرفت طرح نهایی در اندازه کوچک هم مشخص باشد حداقل در سایز 1 سانتیمتر . بسیاری از لوگوها واقعا زیبا و جذاب هستند اما اگر سایز آن ها را کوچک کنیم دیگر قابل تشخیص نیستند و این یک ضعف در طراحی است . و یا اگر طرح تک رنگ شما قابلیت اجرای رنگی و 3بعدی را داشته باشد باز هم نقش مهمی را در حرفه ای بودن لوگو ایفا کرده است .

 

مطلب پیشنهادی : طراحی بسته بندی

 

آرم، لوگو و نشانه چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند

در ابتدا باید بگوییم واژه “نشانه” توسط چندی از استادان دانشکده های هنری در ایران جایگزین واژه “آرم و لوگو” که واژه های بیگانه ای بودند شد و تفاوت آنها فقط در نام آنها است . آرم و لوگو هم از نگاه عموم یکی هستند اما اگر بخواهیم دقیق و کارشناسی بررسی کنیم این دو تفاوت های بسیاری دارند. طراحی آرم یک تصویر گرافیکی بدون درج نوشته می باشد که نماد یک برند می شود.اما معنی و مفهوم لوگو بسیار گسترده است در گرافیک لوگو می تواند همراه با نوشته باشد یا فقط بصورت نوشتاری اما خارج از معقولعه گرافیک لوگو میتواند هر چیزی باشد که علامت یا نماد یک فعالیت است .

لوگوتایپ، نوشتار

طراحی لوگوتایپ معمولا به طراحی اختصاصی و منحصربفرد حروف نام یک برند گفته می شود اما گاهی این حروف با تصاویری کوچک ادقام می شوند. بسیاری از مدیران کسب و کار برای طراحی لوگو سایت، محصول یا برندشان فقط خواستار این هستند که بر روی نامشان کار شود چرا که لوگوتایپ می تواند در تبلیغ و بخاطر سپرده شدن نام یک برند در ذهن مخاطب تاثیر بسزایی بگذارد. طراحی لوگو وب سایت ها و محصولات بیشتر بصورت نوشتار هستند مانند لوگو سایت یاهو، گوگل، دیجیکالا یا محصولات مزمز، کوکاکولا و… .

برای طراحی لوگو زیبا باید به نکات زیر دقت شود؛

1-عدم استفاده از خطوط تو در تو پیچیده و نازک

هرمیزان طرح لوگو شما ساده تر باشد زیباتر نیز خواهد بود به عنوان مثال این سادگی را میتوان در آرم بانک مسکن مشاهده نمود که با شش خط ساده تصویر یک خانه را نمایان کرده است .

2-استفاده از رنگ بندی صحیح و مناسب

برای رنگ آمیزی طرح باید بسیار دقت شود چرا که رنگ ها نقش بسیار مهمی را در زیبایی و انتقال احساس به بیننده منتقل می کند . برای درک بیشتر مقاله “رنگ ها در طراحی لوگو” را مطالعه بفرمایید .

3-هارمونی و هماهنگی میان لوگوتایپ و آرم

مثلا در طراحی آرم یک برند از خطوط صاف و شکسته استفاده شده است پس برای طراحی نوشتاری که قرار است زیر این آرم درج شود اگر در نوشتار آن از خطوطی با لبه های شکسته و صاف استفاده شود طرح کلی لوگو زیباتر خواهد بود .

4-استفاده از تصاویر و خطوط دارای لبه های منحنی

این مورد صرفا یک پیشنهاد است و به زیبایی طرح کمک میکند فقط به این دلیل که از نظر روانشناسی طرح های دایره ای یا خطوط منحنی حس آرامش ، ملایمت و راحتی را به بیینده منتقل می کند تا مخاطب طرح زیبایی را مشاهده نماید .

5-خلاقیت و ایده پردازی

به جرات می توان گفت اگر لوگویی با ایده پردازی و خلاقانه به نحوی طراحی شود که در نگاه اول بیننده را به خود جذب کند این طرح تا همیشه در ذهن او به عنوان یک لوگو زیبا ثبت می شود .
طراحی لوگو شرکت ، وب سایت ، برند یا هرگونه فعالیت برای کسب و کارتان را جدی بگیرید

لوگو چیست

لوگو یک نشانه٬ سمبل و یا علامت تجاری است که انتقال دهنده ی هویت و مالکیت یک محصول٬ شرکت٬ کمپین و یا یک تفکر است که در قالب به یادماندنی ترین  طرح ممکن نشان داده می شود.

ویژگی های اصلی یک لوگوی خوب چیست

یک لوگو باید ساده باشد تا وضوح طرح خود را در  جاهای مختلف حفظ کند٬ زیرا اگر طرح خیلی پیچیده باشد٬ ممکن است هنگام استفاده از آن در اندازه های کوچک جزئیاتش دیده نشود.  همچنین لوگو با طرح ساده سریع تر خوانده می شود٬ راحت تر به خاطر سپرده می شود و در نتیجه خود را بهتر نشان می دهد.

لوگو چگونه استفاده می شود

یک لوگو می تواند در فرم ها٬ سایز ها و زمینه های مختلفی استفاده شود. به عنوان مثال٬ یک لوگو برای هتل بر روی سربرگ و یا منو چاپ شود٬ بر روی لباس کارکنان و دستمال دوخته شود٬ بر روی کارد و چنگال حک شود و به عنوان نشان در تابلوی نئونی روشن شود.

 

مطلب پیشنهادی : طراحی بروشور

 

وظیفه ی اصلی یک لوگو چیست

یک لوگو وظیفه دارد تا سریعا پیام را انتقال دهد و در ذهن باقی بماند و  به گونه ای موثر با مخاطبان ارتباط برقرار کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button