تاثیر رنگ در اوراق اداری

طراحی اوراق اداری

به تعدادی از کارت ویزیت،پاکت نامه و سربرگ یک شرکت که برای تبلیغات چاپ شده اند، اوراق اداری گفته میشود. وسیله های دیگر مانند فلش کارت و کارت های اعتباری و کاغذ های یادداشت از نمونه های ست های اداری میباشند.

ین هویت بصری مشترک می تواند از طریق ارائه ی عناصر بصری تزئینی مشترک و یا با نحوه رنگ پردازی و چیدمان مشابه و … ایجاد شود. بطور معمول نقطه شروع طراحی اوراق اداری از سربرگ یا کارت ویزیت است و بعدش بر اساس الگوی اولیه، موارد بعدی انجام میگیرند.

یک اوراق اداری باید چه مشخصاتی داشته باشد

  • ۱.نوشته های آن خوانا باشند و خیلی زود به ذهن مخاطب انتقال یابد.
  • ۲.اوراق اداری باید جذابیت داشته باشد چه از نظر رنگ ها، طرح ها و نوشته ها…باید به گونه ای باشد که خیلی زود خودنمایی کند.
  • ۳.موضوع آن به گونه ای باشد که خیلی راحت فهمیده شود.
  • ۴.تیتر آن به قدری جاذبه داشته باشد که پیگیر اطلاعت اش شوند.

آیا از رنگ برای تزیین صفحه در اوراق میتوان استفاده کرد

در یک صفحه از اوراق میتوان از عنصر رنگ دوم و یا چهار رنگ برای رنگی کردن تصاویر و تیترها و حاشیه های تزئینی استفاده کرد.
گاهی اوقات برای جدا کردن یک مطلب و برجسته کردن آن، صفحه ای که زیر آن قرار دارد را در چهار رنگ چاپ میکنند که هم باعث زیبایی صفحه میشود و هم در ترکیب بندی صفحه تاثیرگذار است.

طراحی سربرگ به چه صورت انجام میشود

به کاغذهایی که نشان سازمانی دارند و برای نگارش نامه های شرکت استفاده میشوند سربرگ گفته میشود. بیشتر سربرگ ها در سایز های A4و A5 چاپ میشوند و خیلی کم دیده میشود که در سایز های دیگر چاپ شوند.

هر سربرگ دارای المان هایی میباشد

نام و نشان تجاری و لوگو یک شرکت که بیشتر در سربرگ های ایرانی در قسمت گوشه بالایی و سمت راست برگه قرار دارد. اما باز هم بستگی به سلیقه طراح هم دارد که میتواند به قسمت های دیگر برگه انتقال دهد،اینگونه بگویم که قانونی خاص برای قرار دادن طراحی لوگو در سربرگ وجود ندارد و در سربرگ های غیراداری و شخصی باز به سلیقه صاحب آن اثر بستگی دارد.

تاریخ،شماره نامه و پیوست

بیشتر در قسمت بالایی و سمت چپ قرار دارد. پیوست و تاریخ و شماره نامه یکی از کلیدی ترین المان های سربرگ های سازمانی و اداری است.

اسم شرکت و گروه ها

محل قرار دادن آن در بالای سربرگ است تا در اولین نگاه، توسط بیننده و مخاطب مالکیت آن دیده و تشخیص داده شود.اغلب درباره یک فعالیت شرکت، توضیح کوتاهی با فونت کوچکتر از عنوان و تیتر، در زیر آن نوشته میشود.

آدرس و نشانی

آدرس و نشانی یکی دیگر از المان های کلیدی سربرگ ها، چاپ و درج راه های ارتباطی با شرکت از جمله، آدرس و نشانی دقیق،شماره تماس تلفن و فکس، آدرس ایمیل و وب سایت است تا در صورتی که لازم شود به برخی از مکاتبات رسمی و اداری پاسخ داده شود، همه یک راه های ارتباطی در اختیار و دسترس مخاطب باشد.

در طراحی سربرگ چه نکاتی را باید رعایت کرد

نباید از چند زبان استفاده شود. و همین طور استفاده از فونت های لاتین، نه تنها از حرفه ای بودن طراحی کم میکند، بلکه موجب اشغال کردن بی فایده ی فضای کاغذ میشود.به همین دلیل سربرگ های رسمی اکثرا تک زبانه هستند.
اگر بخواهیم یک توصیه کلی به شما بگوییم این است که از به کار بردن نماد های مذهبی در کارهای گرافیکی خودداری کنید.زیرا استفاده کردن از آن بی احترامی به دین است.
اما در سربرگ های ایرانی به اشتباه استفاده از کلمات بسمه تعالی و بسم ا… رایج شده است.
برای رنگ زمینه سربرگ بهتر است از رنگ های روشن و ملایم و سفید استفاده شود.اگر از رنگ های دیگر استفاده کنید موقع فکس و اسکن و فتوکپی، وضوح خودشان را از دست میدهند و موجب ناخوانا شدن بقیه ی المان های سربرگ میشود.برای حاشیه هم حداقل یک سانتیمتر برای زیبایی و رعایت اصول گرافیکی کافی میباشد.

طراحی کارت ویزیت چیست به چه صورت انجام میشود

کارتی در ابعاد استاندارد 5×9 سانتیمتر است که بر روی مقوا با گراماژ گوناگون ارائه می شود. کارت ویزیت در حقیقت نخستین مانور تبلیغاتی برای یک موضوع است.

عناصر بصری که بطور معمول در کارت ویزیت قابلیت حضور دارند عبارتند از: نشانه و عنوان، مختصری از محدوده فعالیت و نشانی. افقی یا عمودی بودن کارت ویزیت بستگی به چگونگی تصاویر و نوشتار آن دارد. در طراحی گرافیک کارت باید محدوده ای خالی از عناصر نوشتاری و تصویری پیش بینی شود تا گرفتن کارت از آن قسمت انجام شود.

اندازه قلم ها در طراحی کارت ویزیت غالباً از 12 پوینت بیشتر نیست. تنوع استفاده از فونت های گوناگون به نسبت سربرگ متداول تر خواهد بود، باید توجه داشت این تنوع استفاده، نباید بیش از 2 تا 3 فونت باشد، همه ب آنها نیز باید با یکدیگر مشابهت بصری داشته باشند.

استفاده از عکس های با جزئیات، بدلیل عدم امکان بزرگ نمایی آنها، کمتر توصیه می شود. کارت ویزیت نیز متناسب با محدوده فعالیت موضوع و نظر سفارش دهنده قابلیت حرکات فانتزی را خواهد داشت.

ابعاد کارت ویزیت بیشتر بصورت استاندارد استفاده می شود ولی در صورتی که کارت به صورت عمودی طراحی شود، کاستن از پهنای کارت در حد ۲ تا ۴ میلیمتر موجب زیباتر شدن قطع میشود.توجه به تراز کردن انتها و ابتدای خطوط و نوشتار با یکدیگر و با تصاویر و فرم ها می تواند گرافیک کارت را قدرتمند کند و بر زیبایی چیدمان افزایش دهد.

طراحی پاکت نامه به چه صورت انجام میشود

پاکت نامه هم دارای نشانه و عنوان است و درج نشانی بر روی آن الزامی است. محل قرارگیری نشانه و عنوان معمولاً در نیمه ی سمت چپ و بالا است. نشانی نیز در پایین سمت چپ ذکر می شود. چیدمان عناصر موجود در پاکت نامه بیشتر در حالت افقی انجام می گیرد.

ابعاد پاکت نامه معمولاً متناسب با ابعاد سربرگA4 تعیین می شود. بهتر است ابعاد پاکت مورد نظر در حالت بسته شده، یک سوم ابعاد سربرگ به اضافه ی شش میلیمتر باشد.

نکته مهم در طراحی پاکت نامه، خالی نگه داشتن نیمه ی بالا و سمت راست پاکت جهت زدن تمبر و انجام عملیات پستی است. البته مقصود از خالی بودن این بخش، عدم درج اطلاعات نوشتاری و تصاویری نظیر آرم است و استفاده از خطوط و فرم های تزئینی امکان پذیر میباشد، اگر چه همین موارد نیز باید با احتیاط انجام شود زیرا نصب تمبر و مهرهای پستی اثر گذاری خود را خواهند داشت.

نکته ی پر اهمیت در طراحی ست اوراق اداری، ضرورت هماهنگی بصری در تمامی محصولات آن است. به عبارت دیگر یک هویت مشخص باید در میان سربرگ، کارت ویزیت، پاکت نامه، کارت پرسنلی و … موجود باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button