معرفی انواع طراحی پوستر بر اساس موارد استفاده

انواع طراحی پوستر

پوستر صفحه ای چاپ شده یا دست نوشته است که برای هدفی مشخص طراحی شده و روی دیوار یا جاهای مخصوصی که در محل عبور و مرور مردم برای آن تهیه شده نصب می شود . پوستر ، صفحه ای است حاوی تصاویر و نقش ها و کلمات که برای آگاهی دادن یا پیام رسانی و یا تبلیغ ایده یا کلا مورد استفاده قرار می گیرد.پوستر وسیله ای است برای ارتباط بین پیام دهنده و پیام گیرنده. اهمیت این وسیله بیشتر از این جهت است که در کوتاهترین زمان در عین اختصار کلام ، بهترین پیام و تأثیر را روی تعداد زیادی بیننده بر جای می گذاد.برای رسیدن به هدفی که منجر به انواع طراحی پوستر می شود ، طراح باید چهار چوب امکانات این وسیله را بشناسد. قطع پوستر، انتخاب رنگ، عناصر تصویری یا شیوه طراحی و عکاسی برای موضوع مشخص پوستر، انتخاب خط، نوع کاغذ و چاپ و بعداً محل نصب پوستر، مواردی است که طراح پوستر باید مد نظر داشته باشد تا بتواند به بهترین نحو پیام مورد نظر خود را انتقال دهد.

قطع پوستر چیست؟

مهمترین چیزی که در برخورد اول نظر تماشاچی را جلب می کند ، اندازه یا قطع پوستر است.طراح بابد در رابطه با موضوع و محل نصب پوستر، قطع مورد نظرش را انتخاب کند.زیرا اندازه پوستر برای دیده شدن اهمیت ویژه ای دارد.پوستر معمولاً در جاهایی نصب میشود که ابعاد بزرگی دارند مثل دیوارها، تابلوها و پانهای بزرگ مخصوص نصب پوستر و… ، برای همین اندازه آن باید طوری باشد که در میان بقیه‌عوامل محیطی و عناصر تصویری و پوستر های دیگر کاملاً دیده شود.

پوسترها دارای اندازه های مختلفی می توانند  باشند که عمومی ترین آنها قطع ۷۰ *۱۰۰ و ۷۰ * ۵۰ است اما اغلب از قطع های  ۷۰ * ۹۰ ، ۶۰ * ۹۰ ، ۷۰ * ۴۵ ، ۶۰ * ۴۵ و گاهی ۳۵ * ۵۰ سانتی متر هم استفاده می شود.اندازه های دیگر و حتی کوچکتر برای بعضی پیام ها مثل هشدارها یا اخطار و مبارزه با سیگار و… نیز استفاده می شود.پوستر هایی به قطع یک در دو متر در پانلهایی که در پیاده روها نصب شده یا ۲ * ۲ روی دیوارها و نیز  تابلوهایی در قطع بسیار بزرگ در کنار اتوبانها و میزان های بزرگ، اندازه های دیگر برای پوستر هستند.

هم چنین اندازه های متفاوت پوستر نصب در داخل یا بدنه‌ اتوبوس طراح باید در یکی از قطع ها و اندازه های مناسب کاغذ، طراحی پوستر را آغاز کند زیرا نکته مهم در این است که اندازه های استاندارد باعث می شوند که کاغذ به طور کامل مصرف شود و میزان دورریز آن به حداقل برسد. در غیر این صورت مقدار اضافه بر اندازه پوستر بی مصرف مانده و از این جهت مقداری از سرمایه سفارش دهنده به هدر خواهد رفت.استفاده از اندازه های استاندارد از نظر زمانی به هنگام ساختن و چاپ کردن ، مقرون به صرفه است و هم در مصرف فیلم و راحتی کار در چاپ موثر است.امتیاز اندازه های غیر متعارف صرفاً در این است که باعث جلب توجه زودتر تماشاچیان می شود اما این امتیاز با توجه به خیلی از عوامل دیگر اندازه های استاندارد وجه برجسته ای نیست.

اهمیت رنگ در طراحی پوستر

بعد از اندازه یا همزمان با آن رنگ پوستر، مهمترین عامل جلب نظر تماشاچی در برخورد اول است امروزه برای همه افراد غیرممکن است که جهان را بدون رنگ ببینند، زیرا پدیده است که در همه جا حضور دارد.تمام ارتباطات به کمک رنگها انجام میگیرد و تمام دریافت های عینی بوسیله رنگها به وجود می آید.رنگ زندگی است. رنگها قدیمی ترین و بهترین ایده ها هستند. رنگ مهمترین عنصر بصری از نظر بار احساسی و عاطفی است، بنابراین دارای نیروی ویژه ای در انتقال اخبار بصری است.رنگ نه فقط دارای معانی عام است بلکه دارای معانی رمزی هم است. به رغم تمام اهمیتی که برای رنگ قائل هستند، نحوه انتخاب آن به ندرت همراه با تجزیه وتحلیل درست و حساب شده انجام می گیرد.

به هر حال چه درباره آن درست فکر شمرده باشد و چه نه ، وقتی که رنگ انتخاب میشود معانی بسیار زیادی همراه آن منتقل میشود.عوامل محیطی محل نصب پوستر را هنگام انتخاب رنگ ضمن در نظر داشتن پیام رنگ، باید مورد توجه قرار داد. مثلاً پوستری با زمینه سبز در شهر شمال ایران، توجه را دیرتر به خود جلب می کند تا همان پوستر با رنگ زمینه نارنجی یا قرمز پوستر با زمینه سفید در میان پوسترهای شلوغ دیگر در روی دیوار تماشاچی بیشتری دارد.رنگ در واقع حاوی اخبار و اطلاعات زیادی است و از این جهت برای طراحان پوستر خیلی با اهمیت است.

پوسترهای فرهنگی در چه جاهایی استفاده میشود

پوسترهای فرهنگی را برای معرفی نمایشگاههای هنری و فرهنگی،‌موزه ها، تجلیل و یادبود، مطالب مذهبی،‌مسابقات ورزشی، فروش فیلم، تئاتر،‌آثار هنری،‌ مکتب ونشریات، بازدید از
بناهای تاریخی، جلب مردم به کلاسهای آموزشی، خرید پوسترهای مستقل تربیتی و هنری و … طراحی می کنند.

بنابراین پوستر فرهنگی ،‌پوستری برای مصرف ایام فراغت مردم است. طراح در طراحی اینگونه پوسترها امکان و میدان بیشتری برای نمایش فانتزی های خود دارد.

زیرا محتوای موضوع را طراح اجازه می دهد تا تعبیرات زیبای هنرمندان خود را از موضوع مطرح کند و با ذهن و تصویر تماشاچی رابطه معنوی تر برقرار کند و تماشاچی نیز به دلیل فراغت و علاقه معنوی وقت زیادتری را برای دیدن آنها مصرف می کند.

برای همین پوستر می تواند پر از ریزه کاری ها و نکته گویی های تصویری باشد.

رنگهای دقیق تر و ترکیبی در  آن بکار گرفته شود تا جنبه های روانی موضوع با حساسیت کامل تری نشان داده شود.

طراحی می تواند پوسترهای فرهنگی راحتی مثل یک تابلوی نقاشی، کاملاً آزاد و بدون قیدهای معمولی طراحی شود.

پوسترهای فرهنگی را می توان از جهت محتوی و داشتن اهداف مالی به دو دسته تقسیم کرد.

پوسترهایی که مسئله فروش و جلب خریدار در آنها از اهمیت خاصی برخوردار است، مانند پوستر فیلم،‌تئاتر، مسابقات ورزشی، کتاب و نشریات و … که طرز کار آنها به هرحال باید مهمتر از دسته دیگری باشد.

پوسترهای تجارتی

عمده ترین بخش پوسترهای چاپ شده در جهان را پوسترهای تجارتی تشکیل می دهند.

در پوسترهای تجارتی شکل کار کاملاً تغییر می کند و طراح باید مثل یک جواهر تراش اثری در چهارچوب حساب شده فن، روانشناسی،‌تجارت و… خلق کند عامل زمان بیشترین نقش را در طراحی این نوع پوستر دارد.

زیرا پوستر باید فوراً دیده و به سرعت فهمیده شود. هر چه زودتر پوستر موضوع مصرف است که باید در شرایط فشرده رقابت، سریعاً مطرح و مصرف شود و فرصتی به رقبا برای مقابله در عرضه و فروش ندهد.

بنابراین خدمات طراحی باید بسیار ساده و شکیل و دقیق با استفاده از تمام فوت و فن و نکته سنجی های روان شناسی، رنگ و زیبایی های تکنیکی طراحی شود.

ظریفترین و مؤثرترین جملات یا شعار برای آن انتخاب شود و این مجموعه در ساده ترین و حساب شده ترین کمپوزیسیون در کنار هم قرار گیرند و یک پوستر تجارتی را به وجود آورند.

پوسترهای اجتماعی چه نوع پوستر هایی هستند

این نوع پوسترها بیشترین کاربرد را در زندگی اجتماعی مردم دارند.

پوسترهای اجتماعی برای هشداردادن و راهنمایی اخلاق و رفتار عمومی مانند رعایت قوانین و مقررات مختلف،‌ حفظ محیط و بهداشت، همبستگی های گوناگون، مسائل اجتماعی و سیاسی و… طراحی میشوند.

به همین دلیل، مسئله عمده آنها جلب اعتماد عمومی برای پذیرش نظریات، گوشزدها، هشدارها و پیام هایی است که مطرح می کنند.

بنابراین کوشش های طراحی باید در زمینه های روانشناسی جامعه و موضوع گیریهای دقیق برای ایجاد رابطه ای مؤثر باشد.

باید از کلام تصویری استفاده کند که بسیار راحت، آشنا و مطبوع باشد و به راحتی روی عاطفه و صمیمیت مردم اثر گذارد.

برای همین در طراحی باید از پختگی و بصریت کاملی برخودار باشد تا بتواند لحنی را به تصویر درآورد که نمایشگر اهداف بالا باشد.

در این پوسترها نوشته اهمیتی ویژه دارد و انتخاب کلمات باید با دقت همه جانبه و در نهایت سادگی و صمیمیت انجام شود تا بر تماشاچی تأثیری قابل قبول گذاشته و بیننده را دچار کسالتهای ناشی از لحن پند و اندرز نکند.

گاهی در پوسترهای اجتماعی نوشته اهمیت و نقش درجه اول را پیدا می کند زیرا ممکن است جمله شعار و مطلب آنقدر مؤثر، صمیمی و آشنا باشد که نقش و رنگ را تحت تأثیر خود قرار دهد.

نتیجه گیری

بنابراین رابطه رنگ و فرم و نوشته باید بسیار هماهنگ و دقیق باشد تا باعث مزاحمت ها و نبایدهای بصری در راه ایجاد رابطه بین پیام و تماشاچی نشود و بیننده احساس دیدن پوستر را نکند بلکه احساس کند که گوشی پوستر با او حرف می زند.

شرکت جوپنزا با داشتن گروه طراحان حرفه ای بهترین پوسترها را طراحی و ارائه میدهند، برای ثبت سفارشات خود برای طراحی پوستر خود و هماهنگی های بیشتر با شماره تلفن درج شده در سایت جوپنزا تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button