معرفی رابط کاربری یا همان طراحی ui سایت

طراحی سایت

مهمترین ویژگی هر محصول، قابل استفاده بودن آن است. در حقیقت هر چیزی که باعث شود بتوانیم از یک محصول استفاده کنیم، رابط کاربری نام دارد( طراحی ui سایت ). رابط کاربری در طول تاریخ سابقه دارد. هر محصولی که بشر تولید می‌کند، قطعا باید قابل استفاده باشد و رابط کاربری داشته باشد.

کسی که رابط کاربری یا ui طراحی می‌کند، باید با اصول گرافیک آشنایی داشته باشد. با این حال، هدف اصلی‌ آن خدمات طراحی یک نرم‌افزار یا یک و سایت نیست. مسلما می‌خواهد محصولی طراحی کند که کاربران بتوانند به آسانی از آن استفاده کنند و به هدف خود برسند.

در حقیقت طراح UI از اصول گرافیک و زیبایی‌شناسی در راستای ایجاد کاربری آسان استفاده می‌کند. مثلا برای این که یک گزینه به راحتی در معرض دید کاربران قرار بگیرد، از یک رنگ خاص در طراحی آن استفاده می‌کند.

برای روشن‌تر شدن موضوع، سایت‌هایی را به یاد بیاورید که ظاهر خوب و کاربری بد دارند. مثلا سایت‌هایی با رنگ‌بندی زیبا که طراحی منوی آن‌ها پیچیده است. برای پیدا کردن یک مورد خاص کاربران را مجبور به زدن چندین کلیک می‌کنند یا باعث سردرگمی آن‌ها می‌شوند.

 

اصول طراحی ui یا طراحی رابط کاربری چیست

اصول طراحی ui

۱. رعایت ساختار

منظور از رعایت ساختار این است که رابط کاربری باید هدف، معنا و سمت و سو داشته باشد. نظم و ساختاری روشن و مشخص، که کاربران بتوانند آن را درک کنند و تشخیص دهند.

نباید چیزهای بی‌ربط را در کنار هم قرار دهید. دسته‌بندی مشخص داشته باشید. به طور کلی در نگاه اول به محصول، کاربر باید بتواند بخش‌های مختلف را تشخیص دهد. باید بداند برای رفع هر یک از نیازهای خود به کدام بخش رجوع کند.

۲. اصل انعطاف‌پذیری

یعنی UI را اولا با کمترین درصد احتمال رخ دادن خطا و اشتباه طراحی کنید. دوما اگر خطایی به وجود آمد مشکل برای کاربر به وجود نیاید، سیستم را طوری طراحی کنید که تحمل بالایی نسبت به خطا و اشتباه داشته باشد.

۳. رعایت سادگی

تکنولوژی‌ها روز به روز پیچیده‌تر می‌شوند و در همین زمان، رقابت ها در سادگی طراحی میباشد. از گوشی‌های تلفن همراه گرفته تا سایت‌های فروشگاهی، نمونه‌ای موفق‌تر است که در طراحی UI آن اصل سادگی بیشتر رعایت شده باشد.

باید محصول را به گونه‌ای طراحی کنید که کاربر به سادگی روش استفاده از آن را بفهمد. کارهای پرتکرار و متداول باید به راحتی انجام شوند. کاربر نباید برای انجام فرایندهای پیچیده، مسیر پیچیده‌ای در پیش رو داشته باشد. به بیان دیگر، مهم نیست تکنولوژی چقدر پیچیده است، طراحی ui را آسان نگه دارید.

۴. قابل دید بودن

قابلیت دیده شدن یا اصل پدیداری یکی دیگر از اصول مهم ui است. این که چه اطلاعاتی را در معرض دید کاربر قرار می‌دهید، اهمیت زیادی دارد.

در نظر داشته باشید که کاربر تنها باید چیزهایی را ببیند که به آن‌ها نیاز دارد. همه ی گزینه‌های مورد نیاز کاربران را باید با ساختاری صحیح در دسترس او قرار دهید. با اطلاعات نامربوط، غیر ضروری یا فرعی باعث سردرگمی کاربر نشوید و برای او مزاحمت ایجاد نکنید.

تمامی موارد مهم و مورد نیاز کاربر را در معرض دید او قرار دهید. کاربر نباید مجبور شود مطالب مورد نظرش را از محصول‌تان استخراج کند.

۵. اصل بازخورد یا اطلاع‌رسانی به کاربر

هر سیستمی ممکن است تغییر کند. ممکن است خطاهایی به وجود بیاید. وضعیت‌ها تغییر می‌کنند و موارد استثنایی رخ می‌دهد. باید بتوانید این موارد را با زبانی قابل فهم به کاربر منتقل کنید. باید به او توضیح دهید که در این موارد چه کار کند، چه اتفاقی افتاده است و قدم بعدی چیست.

تعریف طراحی رابط کاربری و طراحی گرافیک سایت

یکی از عوامل اصلی تعامل با کاربر در فضای وب و سیستم‌های کامپیوتری رابط کاربری است. ابزار تعامل کاربر با سیستم باید طوری باشد که او بتواند خیلی راحت و بدون مشکل با سیستم مورد نظر کار کند. طرح یک وب‌سایت، دقیقا همان کانال ارتباطی میان مخاطب و مدیران وب‌سایت است.

این وب‌سایت حال میتواند فروشگاه باشد یا اطلاع رسانی و یا معرفی محصولات یک شرکت، هیچ تفاوتی نمی‌کند و باز هم طرح رابط کاربری یا در واقع همان UI تاثیر زیادی در جلب مخاطب دارد. مخاطب در نگاه اول ظاهر سایت شما را میبیند و بعد از آن بر اساس همان ظاهر در مورد بررسی یا ترک وب‌سایتتان تصمیم گیری می‌کند.

تعریف رابط کاربری

رابط کاربر (User Interface Design) به اختصار UI فضایی است که تعامل بین انسان و ماشین در آن رخ می‌دهد. واسط کاربر، بخش دیدنی و قابل لمس یک ابزار است که کاربر مستقیماً با آن سر و کار دارد. این اصطلاح را میانای کاربر، میانجی کاربر و رابط کاربر هم ترجمه کرده‌اند.

طراحی گرافیک خوب چه ویژگی هایی دارد

طراحی گرافیک خوب یعنی سایت یا نرم‌افزار باید زیبا باشد، طراحی UI خوب یعنی کار با نرم‌افزار باید ساده باشد.

طراحی گرافیک چیست

خلق کردن یا شکل دادن به هویت بصری یک مجموعه تجاری که با استفاده از تایپ، فضا، تصویر و رنگ انجام میشه، طراحی گرافیک نامیده میشود. مهندسی محتوا، روانشناسی رنگ ها، استفاده از ایکون‌ها و المان های مناسب در جای درست، تخصص مجموعه جوپنزا میباشد.

چرا طراحی گرافیک دارای اهمیت زیادی است

اولین چیزی که در نگاه اول همه، کسب و کار شما رو معرفی میکند، طراحی گرافیک است.

لوگو، کارت ویزیت، سربرگ، بسته بندی محصول و غیره اولین چیزهایی هستن که غریبه ها برای اولین بار با دیدنش کیفیت کار شما رو قضاوت میکنند. یک طراحی گرافیکی خوب و فکر شده، میتواند شما را خیلی به موفقیت تجاری نزدیکتر کند.

معرفی طراحی گرافیک

لوگو یا اوراق اداری یک شرکت فراتر از یک طرح گرافیکی ساده هستند. درواقع یک طرح گرافیکی را می‌توان عصاره تصویری یک شرکت دانست که نشاندهنده همه ی اهداف، رویدادها و چشم‌اندازهای یک کسب‌وکار به‌صورت فشرده است. شرکت جوپنزا دغدغه‌ها و نیاز مشتریان را به‌خوبی درک می‌کند و پس از تجزیه‌وتحلیل آن‌ها، با توجه به اصول زیبایی ‌شناسی بصری و روان‌شناسانی، به کمک مفاهیم طراحی گرافیک، طرحی ماندگار اجرا می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button