چاپ ملخی چیست؟ چه کاربردی دارد

چاپ ملخی چیست

چاپ ملخی چیست؟ آیا تا به حال نام چاپ ملخی را شنیده اید؟ به احتمال زیاد تا کنون نام چاپ افست یا چاپ دیجیتال بارها به گوشتان رسیده باشد. اما چاپ ملخی قدری نایاب تر است. درواقع چاپ ملخی یکی از انواع چاپ های قدیمی و سنتی محسوب میشود که بیشتر در گذشته مورد استفاده قرار میگرفت. به همین دلیل هم هست که در این روزها کمتر با این نام برخورد کرده اید. در همین راستا ما مقاله ای ترتیب داده ایم که قدری بیشتر با چاپ ملخی و تفاوت آن با سایر روش های خدمات طراحی و چاپ آشنا شویم. پس اگر شما هم به دنیای دستگاهای چاپ علاقه مند هستید و یا به واسطه شغلتان مجبور هستید در این زمینه بیشتر بدانید این مطالب را از دست ندهید.

 

چاپ ملخی چیست؟

اما چاپ ملخی چیست؟ همانطور که گفته شد چاپ ملخی یکی از روش های چاپ قدیمی و سنتی محسوب میشود که در آن فقط از یک نوع رنگ برای چاپ استفاده میشود. درواقع چاپ ملخی چیزی شبیه دستگاه تحریر است که به کمک آن میتوان بر روی کاغذ یا مقوا نوشته ای را با یک رنگ چاپ کرد. در گذشته از این روش چاپ برای تولید جعبه های شیرینی استفاده میکردند. شاید جعبه های شیرینی را به خاطر داشته باشید که روی آن نام شیرینی فروش و آدرس را با یک رنگ سیاه، آبی یا قرمز چاپ شده بود. حال اگر خاطراتتان زنده شده است لازم است بدانید آن چاپ ساده و قدیمی توسط چاپ ملخی انجام میشد. اما نحوه عملکرد این دستگاه چاپ در ادامه مقاله آمده است. پس با ما باشید.

 

کاربرد امروز چاپ ملخی



کاربرد چاپ ملخی چیست؟ برای آنکه بتوان از دستگاه چاپ ملخی استفاده کنید لازم است کلیشه های سربی ساخته شوند و به کمک آن چاپ صورت گیرد. اما  امروزه با روی کار آمدن دستگاه های چاپ حرفه ای و پیشرفته استفاده از چاپ ملخی صورت نمیگیرد. از این رو دستگاه های چاپ ملخی را فقط میتوان در چاپخانه قدیمی و موزه مانند به عنوان یک نوستالژیک مشاهده کرد. درواقع با پیشرفت علم و فناوری و روی کار آمدن دستگاه های چاپ افست و چاپ دیجیتال بسیاری از روش های چاپ قدیمی برای همیشه برکنار شد. بدیهی است که به مرور زمان روش های حرفه ای تر و کم هزینه تر و با کیفیت تر به مرور زمان جایگزین روش های قدیمی تر میشوند.

همانطور که گفته شد چاپ ملخی از جمله روش های چاپ قدیمی است که امروزه پورد استفاده قرار نمیگیرد. اما جالب است بدانید که برای  شماره زنی فاکتورهای فروش  یکی از روش های چاپ مورد تایید وزارت  مالیات ودارایی است. از این وسیله برای درج اعداد در بخش بالا سمت چپ یعنی بالاتر از تاریخ صدور مورد استفاده قرار میگیرد. شما در فاکتورهای مختلف میتوانید اعداد ثبت شده توسط چاپ ملخی را با رنگ قرمز، برجسته و فارسی ببینید. هنگام چاپ با دستگاه چاپ ملخی شما شاهد یک صدای جالب و خوشایند هستید. جالب است بدانید که چاپ ملخی در یک سری موارد با چاپ سیلک اسکرین شبیه است.

تفاوت چاپ ملخی با چاپ دیجیتال

 

تفاوت چاپ دیجیتال با چاپ ملخی چیست؟ اگرچه چاپ دیجیتال یکی از مدرن ترین و محبوب ترین روش های چاپ در عصر حاضر است. اما جالب است بدانید شماره گذاری در فاکتورها با چاپ دیجیتال مورد تایید مامورین مالیاتی نیست. از این رو همچنان با گذشت این همه سال برای شماره گذاری فاکتورها از چاپ ملخی استفاده میکنند. شاید امروزه یکی از چند کاربرد چاپ ملخی ، همین مورد باشد. اگرچه باز هم اگر از قبل با سازمان مربوطه صحبت کرده باشید و با یکدیگر به توافق رسیده باشید میتوانید از شماره گذاری دیجیتال برای فاکتورهای خود استفاده نمایید. با این حال پیشنهاد میشود برای جلوگیری از بروز مشکلات بعدی از چاپ ملخی برای این کار استفاده نمایید.

 

پاکت ملخی چیست؟

 

پاکت چاپ ملخی چیست؟ همه ما بدون شک با پاکت نامه ها آشنایی داریم. پاکت نامه ها در انواع و اقسام مختلفی تولید میشوند. اما یکی از معروف ترین و استاندارد ترین نوع پاکت ها، پاکت هایی ملخی هستند. این پاکت ها در اداره جات و سازمان های رسمی از محبوبیت و اهمیت بالایی برخوردار هستند. به طوری که در اکثر سازمان ها از این وسیله استفاده میشود. سایز پاکت نامه های ملخی ۱۱ در ۲۲.۵ بوده و برای نگهداری اوراق اداری بسیار استاندارد هستند. احتمالا علت نامگذاری این پاکت های ملخی برمیگردد به سالهای پیش که چاپ برروی اوراق اداری و پاکت نامه ها فقط توسط چاپ ملخی انجام میشد. اما امروزه این محصول توسط چاپ افست نیز تولید و به دست مشتریان میرسد.

 

چاپ افست چیست؟

 

حال که تا اینجا دانستیم چاپ ملخی چیست؟ و چه کاربردی دارد در این جا به معرفی چ افست میپردازیم. چاپ افست یکی از انواع چاپ است که کاربرد بسیار زیادی در صنعت چاپ دارد. از این نوع چاپ برای تولید سفارشاتی در تیراژ بالا استفاده میشود. به طوری که تولید کتاب و روزنامه و سایر سفارشات تیراژ بالا توسط این نوع چاپ صورت میگیرد. هزینه پایین، کیفیت بالا و کاربردی بودن این روش چاپ سبب شده است که محبوبیت بسیار زیادی در میان مشتریان داشته باشد.

 

 

چاپ دیجیتال چیست؟

 

 

چاپ دیجیتال یکی از مدرن ترین و با کیفیت ترین روش های چاپ در عصر امروز است. از این نوع چاپ برای سفارشاتی با تیراژ پایین استفاده میشود. سرعت چاپ دیجیتال نسبت به چاپ افست بسیار بیشتر است اما ار آنجایی که هزینه این روش چاپ نسبت به چاپ افست نیز بیشتر است بهتر است از آن برای سفارشات تیراژ پایین استفاده شود. کیفیت چاپ دیجیتال بسیار بالا بوده و نحوه کار با دستگاه آن بسیار ساده است. به طوری که همه افراد با هر سطح سواد و با آموزشی کودتاه مدت میتوانند این کار را انجام دهند.

1 thoughts on “چاپ ملخی چیست؟ چه کاربردی دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button