چگونه یک بیلبورد خوب طراحی کنیم؟

چگونه بیلبورد طراحی کنیم

چگونه یک بیلبورد خوب طراحی کنیم؟بسیار برای‌مان پیش آمده است که در حین رانندگی یا رفت و آمد در اتوبان یا خیابان، بیلبوردی نظر ما را جلب کرده است و فکر کردیم که چه ایده‌ی جالبی دارد. بعضی اوقات حتی ممکن است برای دیدن مجدد آن در خیابان یا اتوبانی دیگر انتظار کشیده باشیم. و یا حتی از آن عکسی بگیریم و به دوستان یا همکارانمان نشان بدهیم. هر کدام دلایل مختلفی دارد و بعضی اوقات به نظرمان ایده‌ی آن بامزه می آید، بعضی اوقات طرحش جذبمان می کند و بعضی اوقات اسلگان یا شعار آن. و حتی ممکن است که آنقدر عجیب و غریب باشد که به نظرمان جالب آمده باشد. ممکن است به این مساله فکر کنیم که این بیلبورد چه ویژگی‌ و مزیتی دارد که انقدر به نظر ما جالب آمده است.  در ساختار شرکت و سازمانی که در آن کار می کنیم چه به عنوان صاحب سازمان چه به عنوان کارمند آن سیستم ممکن است که نیاز به بیلبوردی داشته باشیم. و دلمان بخواهد مثل وقتی که در خیابان و اتوبان هستیم و بعضی از این بیلبوردها مجذوبمان می کند بیلبور تبلیغاتی خودمان نیز این خصوصیات را داشته باشد. در این مقاله سعی کردیم به این مساله بپردازیم که چگونه یک بیلبورد خلاق و خوب را می شود طراحی کرد که در واقع هم بتواند نظر مخاطبان زیادی را به خود جذب کند و هم بازدهی سازمان را بالاتر ببرد. قدم به قدم جلو می رویم.

استفاده از بیلبوردهای تبلیغاتی

قبل از اینکه به مساله طراحی بپردازیم موضوع مهمی را باید بررسی کنیم، تا با تحلیل و آنالیز آن بتوانیم بیلبورد تبلیغاتی خوبی طراحی کنیم. مهم است که دلایل محکم، مشخص و واضحی داشته باشیم. و این سوال را از خود بپرسیم. چرا می خواهیم از امکان بیلبورد تبلیغاتی برای سازمان خود استفاده کنیم؟ فروش بیشتر؟ برند سازی؟ مخاطب بیشتر؟ این دسته از سوالات کمک می کند هدف اصلی سازمان برای استفاده از بیلبورد تبلیغاتی را متوجه شویم. بعد از اینکه هدف را مشخص کردیم لازم است که مخاطب خود را بشناسیم.  و دوباره با طرح پرسش‌هایی اطلاعات جدیدی را اضافه کنیم که برای طراحی بیلبورد به کمک ما می آیند. مخاطب سازمان ما کیست؟ در چه دسته ای قرار می گیرد؟ چه جنسیتی دارد؟ سن مخاطب‌های ما حدودا در چه بازه ای قرار می گیرد؟ علایق و سلایق مخاطب ما چیست؟ این اطلاعات برای طراحی بیلبورد بسیار مهم می باشند چرا که شما با شناخت کافی از مخاطبان خود می توانید بازدهی طراحی خود را بالاتر ببرید. چرا که مثلا وقتی بدانید مخاطبی که می‌خواهید به سازمان شما اضافه شده یا باعث فروش بیشتر شود مخاطبی است که عموما از ماشین استفاده می کند و یا اکثرا در ترافیک و خیابان و اتوبان است. می توانید تبلیغات بیشتری را به بیلبورد و تبلیغات محیطی اختصاص دهید تا بازدهی نیز بالاتر برود. یا مثلا وقتی مخاطب سازمان شما کودک است نیاز دارید که طراحی بیلبورد را به سمت رنگ‌های شاد و طرح‌های فانتزی ببرید. پس اطلاعاتی که از هویت  و مخاطب سازمان به دست می آوریم برای طراحی‌ بیلبوردی خلاق و مناسب بسیار کاربردی به نظر می رسد.

طرح بیلبورد تبلیغاتی :

استفاده از تصویر و عکس: بهتر است در طراحی بیلبورد از عکس‌هایی استفاده شود که متعلق به سازمان شما باشد. عکس‌ها و تصویرهایی که بسیار کم دیده شده اند. و علاوه بر این مساله عکس‌ها و تصاویر خلاقانه‌ای باشد. لازم است ذکر شود که عکس و تصویری که انتخاب می کنید نباید خیلی عجیب و غریب به نظر برسد.

1-گرافیک :

طرحی که در گرافیک زده می شود بهتر است تا جایی که ممکن است ساده و مینیمال باشد. اگر قرار است طرحی پیچیده برای بیلبورد بزنید بهتر است اندازه‌ی آن را بزرگ کنید تا همه بتوانند به راحتی آن را متوجه بشوند.ساده تر بودن طرح بیلبورد به معنی کم شدن خلاقیت نیست و اصلا این دو در مقابل هم نیستند. و اتفاقا خلاقیت به معنی وسواس در انتخاب درست ایده و طرح و شکل به وجود می آید.

2-رنگ‌ها:

بهتر است در طراحی بیلبوردی که انجام می دهید حتما کنتراست رنگ را در نظر بگیرید و از رنگ و ترکیب رنگ‌ها به درستی استفاده کنید. در این موارد حتما از تجارب مختلف سازمان‌های دیگر و برندهای بین المملی استفاده کنید. چه رنگ‌هایی در کنتراست با یک دیگر در تبلیغات محیطی بیشتر مورد استفاده قرار گرفته اند و چه بازدهی‌ای که داشته اند. در این مورد حتما سعی کنید سراغ سازمانی بروید که هویت و محتوای آن نزدیک به سازمان شما باشد. و فقط تبلیغات این نوع برندها را آنالیز و تحلیل کنید. استفاده از کنتراست رنگ در بیلبورد به این دلیل است که چشم مخاطب را درگیر کند. و درواقع بیشتر به روانشناسی رنگ بر میگردد که افراد به کنتراست های رنگی بیشتر توجه می کنند.

حتما توجه کنید که خدمات طراحی‌ که روی بیلبورد قرار است برود در چه مکانی از شهر قرار می گیرد. مثلا اگر بیلبوردی در جاده قرار دارد و آسمان در چشم مخاطب قرار می گیرد استفاده از رنگ‌های خیلی روشن مانند آبی روشن یا سفید اصلا پیشنهاد نمی شود.

 

استفاده از محتوا و شعار در بیلبورد:

موضوع تبلیغات: قرار است چه چیزی در بیلبورد تبلیغ شود؟ باید کامل موضوعی را که می خواهیم تبلیغ کنیم را بشناسیم. آیا در کل سازمان قرار است تبلیغ شود؟ یا فقط محصول و خدمات قرار است در تبلیغات محیطی قرار بگیرند؟ اگر قرار است از محصول مشخصی در بیلبورد رونمایی شود بهتر است که عکس محصول نیز کنار تبلیغات آن قرار بگیرد. پس بهتر است اول اطلاعات از آن چیزی که می خواهیم آن را تبلیغ کنیم را جمع آوری کنیم. و هدف آن را مشخص کنیم.

1-متن و اطلاعات در بیلبورد:

آیا قرار است در طراحی بیلبورد شعاری نیز کنار اسم و طراحی لوگو سازمان قرار بگیرد؟ چه اطلاعات دیگری قرار است روی بیلبورد بیاید؟ مثلا طراحی جمله‌ای منحصر به فرد که نشان می دهد تخفیف خوبی را در زمان محدودی برای سازمان تعیین کرده اید؟ یا مثلا محصولات جدیدی را به سبد محصولات خود اضافه کرده اید؟ یا شعبه‌ی جدیدی از رستوران یا کافه. یا ویژگی‌ها و مزایای سازمان شما، یا محصولات و خدمات شما؟ با توجه به استراتژی‌ای که برای سازمان در نظر گرفته اید می‌توانید از هر کدام از این موضوعات استفاده کنید. بستگی به این دارد که چه هدفی را برای استفاده از بیلبورد انتخاب کرده اید. پیشنهاد می شود با توجه به اینکه شلوغی بیش از اندازه بیلبورد می تواند تاثیر عکس داشته باشد تا جایی که ممکن است متن و نوشته‌های روی بیلبورد را خلاصه و جالب انتخاب کنید. جمله‌هایی که در نگاه اول نظر مخاطب را جذب کند. حتما در بیلبورد هم مانند طراحی کاتالوگ باید اطلاعات مهم سازمان را در جای مناسبی قرار بدهید. استفاده از لوگو، نشانی، شماره‌ی تماس، آدرس سایت، روی بیلبورد الزامی است. به هیچ عنوان نشانه‌های سازمان خود را حذف نکنید. بهتر است شعار یا اسلوگان سازمان خود را بزرگ تر بنویسید. لازم است که اتاق فکر تبلیغات سازمان شما با وسواس زیاد این جمله را انتخاب کند تا تاثیر بسیار زیادی را بر مخاطب بگذارد. این اسلوگان‌ها در طراحی‌های مدرن بسیار مهم و کلیدی می باشند. و با خلاقیت و ابتکار می توان مخاطب را نسبت به سازمان شما درگیر و کنجکاو کند.

2-فونت و سایز نوشته:

لازم است که به این مساله بسیار توجه بشود که از چه فاصله ای قرار است نوشته های روی بیلبورد خوانده شود. و از چه فونتی استفاده بشود بهتر است و در چه انداره ای. اصلا جای نگرانی نیست . اطلاعات موضوعات از جمله اینکه برای بیلبوردها  چه فونت و چه اندازه ای بهتر است وجود دارد و به راحتی با توجه به موقعیت مکانی بیلبورد می توانید از این اطلاعات استفاده کنید. در کل بهتر است که از فونت های عجیب و غریب و فانتزی استفاده نکنید مگر اینکه برنامه و هدفی پشت آن باشد و اندازه فونت ها را نیز اصلا کوچک در نظر نگیرید. اندازه فونت باید مقداری باشد که مخاطب بتواند به راحتی آن را در زمان کمی که با آن درگیر شده است بخواند. مخاطب باید در این زمان کم تمام اطلاعات شما را بخواند و نه اینکه بخاطر فونت و اندازه بتواند مقداری از آن به سختی بخواند. هدف رسیدن اطلاعات در کوتاه ترین زمان ممکن است

3-طراحی نهایی یک بیلبورد خوب:

بعد از اینکه این مراحل رو طی کردید و طراحی شما به پایان رسید قبل از اینکه نتیجه‌ی کار شما روی بیلبورد برود بهتر است  به صورت نمونه، آن را در ابعاد کوچک تری چاپ کنید و مورد آزماایش قرار بدهید. تا ببینید که پیام شما دریافت می شود؟ آیا طراحی به اندازه‌ی کافی برای مخاطب جذاب است؟ آیا مخاطب فهم درستی از کلیت طراحی دارد؟ از چند نفر سوال کنید تا ببینید از طراحی شما چه فهمی به دست می آورند. آیا نوشته‌ها به اندازه‌ی کافی خوانا و واضح می باشند؟ ممکن است بعد از اینکه از چند نفر در مورد طراحی نهایی سوال کردید نیاز باشد که طرح را بازبینی و اصلاح کنید تا ایرادات کار برطرف شود. این مرحله در طراحی بیلبورد بسیار مهم و کلیدی می باشد. چرا که وقتی کار برای اندازه‌ی بزرگی طراحی می شود همیشه امکان این است که اشتباه و ایراداتی در طراحی باشد که در سیستمی که در آن طراحی را انجام می دهید مشخص نشده باشد.

 

نکات کلیدی برای طراحی بیلبورد:

 

حال که متوجه شدیم چگونه بیلبورد طراحی کنیم لازم است به چند نکته‌ی مهم به اختصار اشاره کنیم که به شما کمک می کند تا بازدهی بهتری را از طراحی بیلبورد خود برای سازمانتان دریافت کنید. این نکات نکاتی طلایی هستند که کیفیت طراحی و عملکرد آن را برای تبلیغات گسترش می دهند.

1- استفاده از کلمات محدود در بیلبورد:

شما وقتی به یک بیلبورد نگاه می کنید عموما در حرکت هستید و وقت زیادی ندارید که با دقت به جزئیات یک بیلبورد نگاه کنید. به طور متوسط آماری که به صورت عموم در حوزه تبلیغات گفته می شود این است که مخاطب در حین حرکت تنها شش ثانیه وقت می کند که به بیلبورد شما نگاه کند. با توجه به این زمان پس شش کلمه نیز می تواند انتخاب بهتری برای کلمات کلیدی و شعار بیلبورد  باشد. این یک اجبار نیست. اما در نظر گرفتن این موضوع می تواند کمک کند که بازدهی بهتری از بیلبورد تبلیغاتی خود دریافت کنید. تیترهای پیچیده و سخت عموما خوانده نمی شوند. کوتاه، ساده، و خلاق انتخاب کنید.

2- از اطلاعات سازمان به عنوان شعار یا تیتر استفاده نکنید.

در ایران بعضی از سازمان‌ها برای تبلیغات خود روی بیلبوردها از آدرس و شماره تلفن‌های خود با فونت بزرگ استفاده می کنند. این کار اصلا خلاقانه نیست و عموما خیلی کم پیش می آید که کسی با دیدن این بیلبورد با سازمان تماس بگیرد یا آدرس اینترنتی شما را سرچ کند. خلاق باشید و بهتر است مخاطب را به سمت خود بیاورید. یک شماره تلفن بزرگ به نظر هیچکس جذاب و مبتکارانه نیست.

3- یک بیلبورد حداقل بازدهی را ایجاد می کند.

با توجه به اینکه هزینه ‌ی اجاره‌های بیلبورد اصلا کم نیستند اجاره‌ی تعداد زیادی بیلبورد ممکن است شدنی نباشد مخصوصا اگر سازمانی متوسط با بودجه‌ای متوسط را داشته باشید. اما متاسفانه واقعیت این است که یک بیلبورد بازدهی زیادی ایجاد نمی کند. بیلبورد امکان بسیار خوبی برای تبلیغات است. اما در تبلیغات محیطی نیاز به حمایت دارد. چه در تعداد بیشتربیلبورد چه در گونه‌های دیگری از تبلیغات محیطی. افراد با دیدن بیلبوردهای متعدد باید تبلیغات شما را ببینند و در چشم آن‌ها تکرار شود تا جواب موثری نیز داشته باشد. هر بیلبورد شاخص مشخصی دارد که به آن نا خالص هدف زن گفته می شود. که با توجه به عوامل زیادی مانند ترافیک، موقعیت بیلبورد، اندازه و عوامل دیگر مشخص می شود. در این شاخص عددی مشخص می شود این عدد به صورت آمار بازدهی حدودی‌ای را مشخص می کند که مخاطب به بیلبورد شما توجه می کند.

4- در طراحی بیلبورد جای تکرار نیست.

با توجه به هزینه‌ی زیادی که اجاره بیلبورد دارد منطقی نیست که شکل طرح و نوشته ای را چندبار در یک بیلبورد تکرار کنیم. از تمام فضای بیلبورد مانند طراحی پوستر تبلیغاتی می شود به خوبی استفاده کرد. و نوآوری و خلاقیت به خرج داد. اگر از تیتری استفاده می کنید که تصویری را روی طراحی توضیح می دهد در واقع شما کلمات را هدر دادید. و از فرصت خود به خوبی استفاده نکردید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button