جذاب ترین کاربرد چاپ سه بعدی در بسته بندی چیست؟ + مزایا

کاربرد چاپ سه بعدی در بسته بندی

کاربرد چاپ سه بعدی در بسته بندی یکی از روش های نوین برای ایجاد بسته بندی محصولات است. اگر به دنبال روشی برای چاپ تصاویر و لوگوی کسب و کار خود بر بسته بندی هستید، شاید چاپ سه بعدی بهترین انتخاب برای شما باشد. در این مقاله جوپنزا قصد داریم تا به نحوه استفاده از پرینت سه بعدی در صنایع بسته بندی و چاپ بپردازیم. با جوپنزا ، شرکت خدمات طراحی و چاپ ، همراه باشید.

 

کاربرد چاپ سه بعدی در بسته بندی و مقایسه آن با دیگر صنایع

بسیاری از صنایع، مانند صنعت هوافضا، صنعت پزشکی و معماری از چاپ سه بعدی استفاده می کنند. یکی از نمونه ها در صنعت پزشکی به کارگیری چاپ سه بعدی در جراحی فک و صورت است. در این حالت جراح یک بخش استخوان را برداشته و برای ترمیم آن از قطعه ای به نام پلیت استفاده می کند. ساخت پلیت زمان بر است اما با استفاده از چاپ سه بعدی سرعت ساخت آن افزایش پیدا می کند. این مسئله در کاربرد چاپ سه بعدی در بسته بندی نیز دیده می شود. بسته بندی وظیفه محافظت از کالای شما را دارد. برای آنکه یک بسته بندی مقاوم داشته باشید و در عین حال در کمترین زمان ممکن آن را به دست آورید، پرینت سه بعدی به کمک شما می آید.

 

چگونگی انجام چاپ سه بعدی

مشابه با صنایع هوافضا، پزشکی و غذا، چاپ سه بعدی در صنعت بسته بندی نیز بسیار کاربردی است. در دهه گذشته، استفاده از تولید افزودنی در بخش بسته بندی سرعت گرفته است. حالت چاپ سه بعدی با مواد فلزی، پلاستیکی و حتی مواد غذایی فراهم شده است. با این حال، هنوز متداول ترین مواد مورد استفاده در چاپ سه بعدی برای بسته بندی، ترموپلاستیک ها یا پلاستیک های تولیدی درجه صنعتی هستند.

 

مزایای چاپ سه بعدی در بسته بندی

 

سرعت بالای چاپ سه بعدی در ایجاد بسته بندی ها

ایجاد قطعات ماشین آلات، مانند بازوهای رباتیک، انقلابی در صنعت بسته بندی بوده است. این قطعات وزن سبکی دارند و با سرعت بالایی کار ساخت و تولید و بسته بندی را انجام می دهند. نسبت به روش های قالب گیری سنتی، این قطعات فرآیند را سریع تر کرده اند. اما فرآیندی که از آنها نیز قوی تر و سریع تر خواهد بود، پرینت سه بعدی است. به این معنا که محصولات در مراحل اولیه با سرعت بالاتری در نمونه بسته بندی های مختلفی قرار خواهند گرفت.

کاربرد چاپ سه بعدی در بسته بندی باعث می شود تا قالب های متعدد با سرعت بالایی ساخته شوند. به این ترتیب نمونه های اولیه برای معرفی پروژه خواهید داشت. برند پپسی بسته بندی را به وسیله چاپ سه بعدی ایجاد کرد. در معرفی و مقاله ای که در این باره منتشر شده، ماکس رودریگر، مدیر ارشد تحقیق و توسعه بسته بندی جهانی این شرکت می گوید که با به کارگیری چاپ سه بعدی، تولید داخلی افزایش پیدا کرده و نیاز به تامین کننده خارجی کاهش یافته است.

 

بیشتر بخوانید : انواع طراحی لیبل

 

مزایای چاپ سه بعدی در بسته بندی

برخی از فناوری های چاپ موجود که در صنعت بسته بندی نقش دارند شامل: استریولیتوگرافی، مدل سازی رسوب ذوب شده (fused deposition modelling) و پردازش دیجیتالی نور (digital light processing) می شوند. هر چند که این روش ها معایب خود را دارند امّا به نسبت روش سنتی مزایای مهمی را ارائه می دهند.

  • سازگاری با محیط زیست: از آنجایی که آلودگی زباله پلاستیکی مشکلات متعددی ایجاد می کند، مواد پرینت سه بعدی از اجزای تشکیل می شوند که به راحتی خرد و بازیافت خواهند شد. همچنین، در چاپ سه بعدی از مواد مانند الیاف سلولوئید و الاستومرهای ترموپلاستیک زیستی استفاده می شود.
  • شخصی سازی: چاپ سه بعدی این امکان را می دهد تا عناصر مختلف بسته بندی را شخصی سازی و سفارشی کنید. به این ترتیب پیام تجاری خاص خود را به مشتریان می رسانید.
  • صرفه جویی در هزینه: با کاهش زمان تولید به طور طبیعی هزینه فرآیند ایجاد بسته بندی کاهش پیدا می کند. با انتخاب این روش، در دراز مدت در وقت و هزینه های کسب و کار شما صرفه جویی خواهد شد.

 

پرینتر سه بعدی FDM و صنعت بسته بندی

یکی از روش های چاپ سه بعدی در صنعت بسته بندی، مدل سازی رسوب ذوب شده (Fused Deposition Modeling) است. این تکنولوژی از نوارهای مذاب برای ایجاد طرح استفاده می کند. این روش یکی از پرکاربردترین روش های چاپ است. از آنجایی که پرکاربرد است، مواد چاپ آن نیز در بازار موجود است. به وسیله این روش هزینه نهایی کاهش پیدا می کند. یکی از معایب آن مشکل در ایجاد فرورفتگی و برآمدگی است. البته، با به کار گرفته یک سری ساپورت می توان این مشکل را برطرف کرد.

 

پرینتر سه بعدی DLP

پردازش دیجیتالی نور یا Digital Light Processing نیز یکی از روش های کاربرد چاپ سه بعدی در بسته بندی است. این نوع پرینتر سرعت بالایی دارد، سطح محصول نهایی صاف و یکدست است و نیاز به پرداخت ندارد. امّا مواد اولیه این پرینتر در حال حاضر محدود هستند. اگر کیفیت مواد استفاده شده پایین باشد، محصول نهایی نیز با کیفیت پایینی تولید می شود.

 

مزایای چاپگر سه بعدی در بسته بندی

مطلب پیشنهادی : طراحی کارت ویزیت

 

لیتوگرافی سه بعدی در صنعت بسته‌بندی

پرینتر سه بعدی SLA (stereolithography) از رزین به عنوان ماده اولیه استفاده می کند. محصول نهایی این پرینتر نیز نیاز به پرداخت ندارد. به جزء صنعت چاپ و بسته بندی در پزشکی و اپتیک نیز به کار برده می شود. متاسفانه از معایب این پرینتر باید به این موضوع اشاره کنیم که در استفاده از مواد رزینی محدودیت دارد.

 

سخن پایانی

کاربرد چاپ سه بعدی روز به روز گسترده تر می شود. این نوع چاپ در بسته بندی محصولات نیز کاربرد دارد. در این مقاله سعی کردیم به طور خلاصه، مزایای چاپ سه بعدی برای بسته بندی را مطرح کنیم. همچنین، به پرینترهای موجود برای چاپ بسته بندی ها اشاره ای داشتیم. اگر قصد دارید در این زمینه بیشتر بدانید با متخصصان جوپنزا در تماس باشید.

 

سوالات متداول

۱. از کدام پرینترها برای چاپ سه بعدی بسته بندی استفاده می کنند؟

پرینتر DLP، SLA و FDM در صنعت بسته بندی و دیگر صنایع به کار برده می شوند.

۲. مزایای استفاده از چاپ سه بعدی برای بسته بندی چیست؟

ایجاد نمونه های اولیه سریع تر انجام می شود، سرعت تولید و بسته بندی افزایش پیدا می کند و در نتیجه، هزینه های نهایی کاهش پیدا خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button