در طراحی کاتالوگ نترس و خلاق باشید

طراحی کاتالوگ شرکت WE DOOR, طراحی کاتالوگ, طراحی کاتالوگ حرفه ای

کاتالوگ نشانگر و معرف نوع شرکت یا معرفی محصول می باشد. معرفی شغل خود و محصولات شرکت به مشتریان از اولویت‌ های اصلی یک کسب و کار است و باید با دقت و اصول خاصی صورت گیرد. روش های مختلفی مثل طراحی لوگو و سربرگ اداری ، طراحی سایت و یا طراحی و چاپ کاتالوگ برای معرفی کردن یک حرفه و محصولات مطرح است. در این میان شما با طراحی کاتالوگ می‌توانید تمامی مشخصه های حرفه خود را به صورت کامل به مشتریان خود اعلام و معرفی کنید. اگر کاتالوگ شرکت شما طراحی زیبا و مناسب و در عین‌ حال با کیفیت داشته باشد، می‌تواند برای مدت طولانی در نزد افراد باقی بماند و بعد ها مخاطبان شما زمینه اینکه بتوانند به مشتریان تان تبدیل شوند را داشته باشند.

با رشد و تنوع محصولات و خدمات و همچنین عدم جوابگویی تراکت ها و بروشور ها و همچنین هزینه بر بودن معرفی های حضوری ناچار برای ایجاد انگیزه و معرفی محصولات در بازار شرکت ها اقدام به خلق شیوه جدیدی از گرافیک شدند تا مخاطبین بتوانند در فرصت مناسب با تولیدات و خدمات ارائه شده توسط شرکت ها آشنایی پیدا کنند.

کاتالوگ از ویژگی های همچون ارائه شناخت از لحاظ کمی و کیفی تصاویر محصولات معرفی شرکت ها و ساختار فنی عملکردهای وسیعی دارد.

در ابتدا طراحی کاتالوگ حرفه ای گرافیکی به صورت برگه ای و پشت و رو بودند که شکل ظاهری آنها شبیه به بروشورهای امروزی بود و جلدی همچون پوستر داشتند و چندی بعد ابعاد آن به صورت استاندارد شد که ابتدا توسط فرانسوی ها ارائه شد. بر این اساس  طراحی کاتالوگ معمولا از دو کاغذ یا بیشتر تشکیل شده و علاوه بر آن از نوشته نیز در آن استفاده میشود. از مهمترین دلایل استفاده از کاتالوگ، دادن توانایی درک به مخاطبین بازار هدف جهت شناخت تولیدات و خدمات یک کسب و کار است.

مراحل طراحی کاتالوگ

  • گام اول: تهیه یک مقدمه کوتاه از معرفی نام، لوگو، برند یا برند ها و همچنین عملکرد کارخانه، و خدمت در ابتدای کاتالوگ
  • گام دوم: معرفی استانداردها- ایزوها- CE و افتخارات شرکت
  • گام سوم: معرفی خدمات و محصولات
  • گام چهارم: ارائه اطلاعات و راهنمایی درست مخاطبین جهت معرفی مشخصات فنی و خدمات ارائه شده، قابلیت های ویژه و ایجاد وجه تمایز نسبت به تولیدات دیگر رقبا.
  • گام پنجم: اضافه نمودن تصاویر و متن به طراحی کاتالوگ و انتخاب بهینه کلمات جهت ترقیب مخاطبین به خرید.
  • گام ششم: به علت ایجاد دید مقایسه ای در کاتالوگ در نظر مخاطبین استفاده از اطلاعات کامل و مناسب یکی از ارکان مهم طراحی کاتالوگ می باشد.
  • گام هفتم: اضافه نمودن آدرس و آدرس اینترنتی- ایمیل – تلفن و …

مهمترین ویژگی های یک کاتالوگ حرفه ای

تکنیک‌های طراحی و روش ایده پردازی در طراحی کاتالوگ آنقدر مهم است که می‌تواند باعث موفقیت یا شکست یک کسب وکار در بازاریابی شود. در بهترین حالت یک کاتالوگ حرفه ای می‌تواند ارتباط مخاطب با شما را سریع و صمیمی کند. برخی از ویژگی‌های کاتالوگ حرفه‌ای را در اینجا اشاره کرده‌ایم:

  • از تصاویر زنده و با کیفیت استفاده شود؛ طرح‌های خاص و تصاویر با کیفیت به جذابیت کاتالوگ اضافه می‌کند.
  • خلاصه گویی در محتوا ضروری است؛ محتوا باید کوتاه و مفید باشد. از عبارات طولانی در کاتالوگ خودداری کنید.
  • طراحی ایده محور باشد؛ تکنیک‌های طراحی در خدمت معرفی محصول استفاده شود.
  • تعادل رنگ و متن رعایت شود؛ المان‌های گرافیکی،رنگ و متن باید به نحوی صحیح رعایت شود.
  • سبک و قابل حمل باشد؛ افراد بتوانند در هر موقعیتی به راحتی از آن استفاده نمایند.
  • قادر به برقراری ارتباط با مخاطب هدف باشد؛ سوال‌ها و نیازهای مخاطب را به آسانی پاسخ دهد.

و سخن آخر ؛

در طراحی کاتالوگ نترس و خلاق باشید

در طراحی کاتالوگ خود شجاعت به خرج دهید و از ثبت ایده‌های جدید واهمه نداشته باشید. شاید لازم است از تکرار مداوم مدل‌های مرسوم کاتالوگ دوری کنید و به سمت طرح‌های جدید و خلاقانه پیش بروید. پس بهتر است ترس را کنار بگذارید و با ارائه طرح‌های جدید به مخاطب نشان دهید که برای او ارزش قائل هستید و بهترین‌ها را برایش تدارک دیده‌اید.

اما نکته‌ای که باید رعایت کنید این است که به هیچ عنوان هنگام طراحی تراکت، کاتالوگ، بروشور و… سعی نکنید تمامی ایده‌های خود را یکجا به کار بگیرید زیرا انسجام و همخوانی لازمه از دست رفته و همین امر می‌تواند مخاطب شما را دچار سردرگمی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button